بررسی نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات فعالان اقتصادی

بررسی نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات فعالان اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 04 دي 1397

بررسی نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات فعالان اقتصادی:

درآوردن چوب ها از لای چرخ های بخش خصوصی

دنیای اقتصاد - کم کردن فاصله دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی، هدف اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است و آگاهی بخش دولتی از خواسته‌های بخش خصوصی، تعاونی و اصناف و برعکس، تبادل نظر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، اصلاح، حذف و وضع قوانین و مقررات و برداشتن موانع قانونی و رویه‌های نادرست در اهداف شکل‌گیری شوراها به وضوح قابل مشاهده است.

به گفته متولیان امر، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نه تنها در سطح استانی بلکه در سطح ملی نیز موثر واقع شده به طوریکه در رده برترین شوراهای گفت‌وگوی استان‌ها قرار گرفته است؛ البته حضور شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در استان در این زمینه تاثیر داشته است.

از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۱۷۶ جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی با ۳۳۷ مصوبه در سطح ملی و استانی و 44 جلسه شورا به ریاست استاندار برگزار شده. در هفت ماهه امسال ۳۴ جلسه دبیرخانه با ۸ جلسه شورا برگزار شده و ۲۹ مصوبه ملی و ۴۳ مصوبه استانی از جمله خروجی های آنهاست. به طور کلی و براساس آمار ارائه شده از سوی رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی، 90 درصد پیشنهادات و تصمیمات دبیرخانه توافقی بوده و حدود ۹۵ درصد پیشنهادات به عنوان مصوبه شورا مطرح شده است.

 از مهمترین دستاوردهای شورا می‌توان به حذف فعالیت‌های موازی در حوزه عملکرد اداره کل دامپزشکی، استاندارد، معاونت غذا و دارو، حمل و نقل و پایانه‌ها، گردشگری و گمرک در قالب تفاهم‌نامه (خوراک دام، صدور مجوز و فعالیت‌های آزمایشگاهی صنایع غذایی و...)، فراهم کردن امکان تعیین تکلیف حدود 1800 واحد صنعتی و تولیدی محور غرب مشهد از طریق تفاهم و گفت‌وگو بین شهرداری و شورای شهر و بنگاه‌های اقتصادی محور غرب و سایر دستگاههای موثر استانی، اعمال پیشنهادات استان در ارتباط با تشکیل شورای معادن استانها در قانون برنامه ششم، اعمال پیشنهادات استان در ارتباط با معافیت های مالیاتی بنگاههای اقتصادی در مناطق محروم و توسعه نیافته و... اشاره کرد.

*شورای گفت‌وگوی استان به دنبال راهی برای بهبود وضعیت فعالان اقتصادی

علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی معتقد است قبل از تصویب قانون بهبود محیط کسب و کار و شکل‌گیری شوراها، شاید کمتر مساله مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و گفت‌وگوی بین دولت و بخش خصوصی و همه قوا مورد توجه قرار می‌گرفت اما امروز موضوع گفت‌وگو به یک نهاد ملی و استانی و مراکز مذاکره جدی در خصوص مباحث اقتصادی تبدیل شده است.

 

وی اظهار می‌کند: بخش دولتی به خوبی می‌داند در صورتی که در کنار بخش خصوصی و تعاونی قرار گیرد، می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در اشتغال و اقتصاد به وجود بیاورد، وضعیت موجود را حفظ کند، صندوق‌های بیمه‌ای و مالیاتی را به لحاظ منابع و ورودی‌های درآمدی بهبود بخشد و نیاز مصارف داخلی و صادرات را برطرف کند. همچنین در راستای دستیابی به این اهداف، باید موانع پیش روی بخش خصوصی را بردارد.

لبافی ادامه می‌دهد: بخش خصوصی نیز دریافته است که با کمک دولت و مراکز تصمیم‌گیری دولتی می‌تواند مشکلات موجود بر سر راه فعالیت اقتصادی را برطرف کند. به گفته وی، مشارکت و حضور اعضای نمایندگان سه قوه و بخش خصوصی در جلسات شورای گفت‌و‌گوی خراسان رضوی بسیار مفید و اثرگذار است.

لبافی درباره برخی موضوعات طرح شده و آماده طرح در جلسات شورا، تصریح می‌کند: این موضوعات شامل محور غرب  مشهد و موانع صدور پایان کار صنعتی، موانع قانونی پیرامون قوانین و مقررات مخل کسب و کار در حوزه ادارات کل دامپزشکی، استاندارد، علوم پزشکی و گمرگ، پیشنهادات رفع موانع و مشکلات پیش روی زراعتکاران، باغداران و دامداران نظام‌های صنفی کشاورزی شهرستان‌های تربت حیدریه، رشتخوار و خواف، مه ولات و زاوه پیرامون امهال وام‌های کشاورزان، در رابطه با طرح‌های آبیاری تحت فشار، اعلام قیمت تضمینی گندم در سال زراعی 97/98 و... است.

از دیگر موضوعات مطرح شده می‌توان به بررسی پیشنهادات شرکت برق استان خراسان رضوی برای تسریع امور سرمایه‌گذاران و بهبود فضای کسب و کار، بررسی پیشنهادات حمایتی اتاق اصناف از کالای ایرانی و قوانین و مقررات مخل کسب و کار در حوزه فعالیت‌های اصناف، بررسی مسائل مالیاتی انجمن صنفی کشتارگاههای طیور استان با اداره کل امور مالیاتی، جمع‌بندی کلیه مباحث طرح شده در دبیرخانه شورا در حوزه مسائل بانکی، پیشنهادات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مشکلات بخش خصوصی در مسیر دریافت مجوزهای حوزه عملکرد، پیشنهاد اصلاحی آیین نامه اجرایی قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات، طرح موضوعات بررسی شده در اولین و دومین جلسات دبیرخانه کمیته بند ب ماده 12 قانون احکام دائمی توسعه، موانع و راهکارهای کاهش هزینه دادرسی و... اشاره کرد.

لبافی به برخی از دستاوردهای مهم شورا اشاره می‌کند و می‌گوید: مهمترین دستاوردها شامل پیگیری ایجاد هیات دوم تجدید نظر تامین اجتماعی و جلوگیری از ارسال پرونده اعتراضی به تهران، تغییر اساسنامه شرکتهای حمل‌ونقل بین المللی در خصوص تعداد وسیله نقلیه ملکی به نام مدیرعامل و تعیین سقف ده درصدی سهام شرکتهای تعاونی برای هیات مدیره و مدیرعامل، اعمال پیشنهادات استان و تنظیم آیین نامه های تبصره بودجه 97، پذیرش پیشنهادات استان در کمیته بند «ب» ماده 12 مرکز در خصوص واحدهای در تملک بانک‌ها و تصویب 5 پیشنهاد اجرایی و ارسال به دولت و شورای پول و اعتبار است.

 *شورای گفت‌وگوی استان، در رده برترین‌های کشور

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به عنوان مرکز تبادل اطلاعات میان بخش خصوصی و دولت بسیار موثر است؛ علی رسولیان، سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با بیان این مطلب، می‌گوید: این امر باعث می‌شود که موانع و مشکلات بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی که برای توسعه عملکرد بخش خصوصی مورد نیاز است، در این شورا مطرح و پیگیری ‌شود.

به گفته وی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در میان سه شورای گفت‌وگوی اول کشور قرار گرفته است؛ بخش عمده این امر، به دبیرخانه فعال و به‌روز استان بازمی‌گردد. از طرفی دیگر به دلیل حضور فعالان بخش خصوصی و دولتمردان استانی، این شورا به عنوان یک‌ مرکز تصمیم‌گیری مناسب تلقی می‌شود.

رسولیان بیان می‌کند: بخشی از مسائل موجود در سطح استان، پیگیری و تصمیم‌گیری شده اما بخش دیگری از مشکلات در سطح ملی و از اختیارات استانی خارج است و باید از طریق شورای گفت‌وگوی استان به سطح ملی ارجاع داده ‌شود. این مشکلات در خصوص اضافه شدن، اصلاح و یا حذف قوانین و مقررات مطرح شده است که از این شورا به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولتمردان در سطح ملی منعکس می‌شود. در همین راستا، تاکنون توافق بسیار مطلوبی در بخش صنعت، کشاورزی و... با نمایندگان مربوطه مجلس ایجاد شده و بر اساس آن، مسائل قانونی از سوی مجلس پیگیری می‌شود.

وی می‌افزاید: موازی‌کاری‌هایی در خصوص مسائلی وجود داشت که برداشته شد و منجر به عقد تفاهم‌نامه‌هایی مانند تفاهم‌نامه میان سازمان بهداشت، علوم‌پزشکی و سازمان استاندارد شد. همچنین یکسان‌سازی مناسبی بین ارگان‌ها برقرار شد که بسیار مفید و موثر بود.

رسولیان تاکید می‌کند: فرصت بسیار خوبی که در خراسان رضوی وجود دارد، این است که دبیر شورای گفت‌و‌گوی کشور، آقای شافعی، دبیر شورای گفت‌وگوی استان ما هستند و نفوذ ایشان در بطن ماجرا در راستای رفع مسائل استان در سطح ملی بسیار موثر واقع شده است.

*آشنایی دولت با واقعیتها و مشکلات بخش خصوصی

به گفته امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان به علت پیوستگی شورای گفت‌وگوی استان با کمیته بند «ب» ماده ۱۲، قوانینی که مخل کسب و کار هستند، یا آیین‌نامه‌هایی که با اندکی اصلاح منجر به بهبود محیط کسب و کار می‌شوند و یا برداشت‌های غیرهمگن نسبت به آیین‌نامه‌ها و قوانین در استان ما، به خوبی شناسایی شده است.

وی اضافه می‌کند: با این شناسایی مطلوب، شورای گفت‌وگو توانسته بسیاری از مسائل و مشکلات را برطرف کند. اغلب مشکلاتی که به شورای گفت‌وگو ارجاع داده شده و در سطح اختیارات استانی بوده، با حمایت استاندار سابق و پیگیری‌های مستمر آقای شافعی در استان حل و فصل شدند. سایر مسائل نیز مانند مساله پیمانکاران و نحوه محاسبات سازمان تامین اجتماعی بر روی قراردادهای آنها، امور مالیاتی، گردشگری و... به علت ارتباط نزدیکی که شورای گفت‌‌وگوی استان با شورای گفت‌وگوی کشور دارد و حضور آقای شافعی مرتفع شده‌اند‌.

مرادی با بیان اینکه نگرش بخش دولتی با حضور در این شورا و ارائه مستندات بخش خصوصی، نسبت به بخش خصوصی تغییر کرده است، می‌گوید: بخش دولتی با واقعیت‌های موجود در بخش خصوصی بیش از گذشته آشنا می‌شود و در راستای مرتفع کردن آن مشکلات، تصمیماتی دقیق‌تر اخذ می‌کند.

البته با توجه به اینکه نام این شورا، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است، همانطور که مشکلات و خواسته‌ها از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود، از سوی بخش دولتی نیز بیان شود. دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان اعتقاد دارد که در این حوزه کمتر عمل شده است و تصریح می‌کند: البته از طرفی دیگر چون بخش دولتی مجری قانون است، درخواست‌ها بیشتر باید از سوی بخش خصوصی باشد‌ اما در برخی از موارد برای آن که هماهنگی بیشتری میان ارگان‌های مختلف دولتی ایجاد شود، این درخواست‌ها می‌تواند از سوی خود آنها باشد. درنتیجه در این حوزه هماهنگی بسیار مطلوبی در استان به وجود آمده به طوریکه این شورا بسیار فعال‌تر از سایر شوراهای گفت‌وگوی استا‌ن‌ها عمل کرده است و گزارشات کشوری نیز نشان‌دهنده این امر است.

وی به مهمترین مشکلات بخش خصوصی که در این شورا مطرح شده، اشاره کرده و می‎‌گوید: مسائل موجود در حوزه‌هایی همچون تامین اجتماعی، امور مالیاتی، مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز برای تولیدکنندگان‌، مسائل بانکی و.‌.. است. البته اینکه هر بانکی بر اساس دستورالعمل‌های داخلی خود عمل می‌کند، کار را دشوارتر می‌کند اما در این شورا در خصوص مسائل بانکی، مشکلات متعددی مطرح شده که برخی از آن‌ها مرتفع شده و در انتظار اصلاح برخی از دستورالعمل‌ها هستیم. بنابراین این چنین مسائلی توسط شورای گفت‌وگوی استان مورد بررسی قرار گرفته اما برخی از آنها باید در سطح ملی برطرف شود.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان درباره نحوه عملکرد شورای گفت‌وگو و پیگیری مسائل اضافه می‌کند: با توجه به ظرفیت و توان موجود در استان، می‌توان نمره خوبی را به این شورا داد؛ به عقیده من، از ۱۰۰ نمره، نمره ۸۰ را به خود اختصاص داده است. زمانی که نسبت به سایر شورا‌های گفت‌وگو فعالتر بوده، به آن معناست که در پیگیری مسائل و مشکلات به خوبی عمل کرده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی