در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد: فقدان طرح ها و مطالعات سرمایه گذاری و دغدغه از دست رفتن فرصت‌ها و منابع

در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد: فقدان طرح ها و مطالعات سرمایه گذاری و دغدغه از دست رفتن فرصت‌ها و منابع
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 25 مرداد 1397

 

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: ظرفیت‌های اقتصادی مطلوبی در بخش های مختلف در استانمان فراهم است اما در شرایط فعلی خلاء ما نبود بسته های کارشناسی شده برای پروژه های اجرایی جهت ارائه به سرمایه گذار است. مقوله ای که فرصت‌ها را از ما دریغ می کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در یکی دیگر از نشست های این دبیرخانه با محوریت «شناسایی موانع سرمایه گذاری خارجی» که با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه پروژه جامع، دقیق و کارشناسی شده ای که از نظر دستگاه های ذی ربط دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی باشد، برای ارائه به سرمایه گذار داخلی و خارجی وجود ندارد. این ضعف باید از سوی متولیان امر، به سرعت مرتفع شود، چرا که در حال حاضر در برهه ای قرار نداریم که بتوانیم از فرصت های سرمایه گذاری چشم بپوشیم و باید برای آن آماده باشیم.

وی با اشاره به مبحث مشوق های سرمایه گذاری در استان عنوان کرد: مشوق های سرمایه گذاری خارجی در استان حول سه محور تکمیل، اصلاح و استفاده از ظرفیت قوانین موجود تعریف می شود. در همین راستا مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه سرمایه گذاری احصاء و بررسی شده تا بتوانیم در این عرصه گره‌گشایی لازم را صورت دهیم.

وی ادامه داد: براساس نظرسنجی انجام گرفته از دستگاه های مربوطه، 70 درصد سازمان ها خواستار تغییر رویه های قبلی و اصلاح در جهت بهبود آن ها بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در قانون و آیین نامه های مربوطه، رقم مشخصی برای حداقل میزان سرمایه گذاری در کشورمان مشخص نشده است، یادآور شد: این در حالی است که در عرف، اعداد و ارقامی عنوان و اعمال می شود و همین امر محدودیت هایی را برای سرمایه گذاران خارجی رقم می زند.

لبافی یادآور شد: خلاء ما در بحث وجود بسته ها و طرح های سرمایه گذاری آماده و به روز، باید از طریق مطالعات و ظرفیت سنجی برطرف شود. در این راستا، بایستی 10 الی 20 پروژه را به صورت دقیق از صفر تا صد کارشناسی شده و توجیه اقتصادی و فنی برای آن تهیه شود.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می شود هر یک از دستگاه های صادرکننده مجوز، 10 طرح موثر را امکان سنجی کرده و مطالعات لازم را بر روی آن انجام دهند.

*برکات سرمایه گذاری برای اقتصاد خصوصی و دولتی

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: جذب سرمایه گذار بایستی با کمک های بخش خصوصی و با هدایت و هماهنگی دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری و مشارکت کمیسیون سرمایه گذاری انجام گیرد. همچنین پیشنهاد می شود مبلغ هر سرمایه گذاری را براساس ویژگی های طرح، میزان اشتغالزایی و تکنولوژی و صادراتی بودن تعیین شود.

لبافی ادامه داد: اشتغالزایی در سطح استان، امنیت، بهبود وضعیت اقتصادی و احیای صندوق های بیمه ای و رونق امور برای دستگاه مالیاتی از برکات توجه به این بحث است.

*هماهنگی لازم در تامین زیرساخت پروژه ها انجام گیرد

در ادامه، شکوه میرشاهی؛ مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در سخنانی با بیان اینکه سرمایه گذاری صرف در حوزه صنعت در استان صحیح نیست، یادآور شد: کلانشهر مشهد، یک شهر گردشگری است و از این رو بیشتر متقاضی خدمات است.

وی ادامه داد: ما در حوزه بیمارستان و احداث باغ وحش متقاضی پای کار داشتیم اما علی رغم پیگیری های شدید، این مبحث جدی گرفته نشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: دستگاه های اجرایی استان بایستی طرح های اولویت دار استان را مورد شناسایی قرار دهند که البته این طرح ها باید توجیه اقتصادی نیز داشته باشند.

میرشاهی با تاکید بر بحث تامین زیرساخت ها در طرح ها و پروژه های عمرانی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از طرح ها و پروژه های عمرانی که به بهره برداری رسیده با مشکل تامین آب مواجه هستند، براین اساس می توان به صراحت اذعان کرد که هماهنگی لازم در تامین زیرساخت  بعضی پروژه ها انجام نمی گیرد و همین امر مشکلاتی را برای ما رقم می زند.

*از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی استفاده کنیم

در بخش دیگری از نشست، احمد دانش کارشناس سرمایه گذاری خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه پروژه های اولویت دار استان به طور نسبی و در روندی مطلوب، شناسایی شده اند، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که کارگزاری هایی را به صورت ویژه برای بخش خصوصی تعریف کنیم تا با بهره گیری از آن و همچنین با استفاده از ظرفیتی که در اختیار بخش دولتی است، این موضوع را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه داده ها و اطلاعات صحیح را باید به بخش دولتی ارائه کنیم، افزود: باید از توان و ظرفیت بخش خصوصی در  حوزه جذب سرمایه گذار خارجی استفاده کنیم، چرا که متاسفانه دولت در این مقوله اعتباری ندارد.

*طرح های نیمه تمام با توجه به شرایط اقتصادی موجود، فاقد توجیه اقتصادی هستند

قاسم کیومرثی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی دیگر مقام مسئولی بود که پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: در حال حاضر کشور در شرایط خاصی قرار دارد و اقتضای آن نیز اتخاذ رویکردهای خاص و ویژه است. همین وضعیت باعث شده تا مطالعات و نیازسنجی دقیق بر روی طرح ها و پروژه ها کار دشواری باشد و نوسانات مکرر  اثر خود را بر روی نتایج باقی بگذارد. باید توجه داشت در چنین مطالعاتی مقوله توجیه اقتصادی بسیار اهمیت دارد که در شرایط فعلی تضمینی برای این مقوله نمی توان ارائه نمود.  

وی با تاکید بر اینکه طرح ها و ظرفیت های ما براساس شرایط و موقعیت ها متفاوت است، یادآور شد: ممکن است طرحی از دیدگاه یک نفر دارای توجیه اقتصادی باشد اما از دیدگاه کارشناسی دیگر خیر.

کیومرثی با طرح این سوال که؛« ظرفیت و بودجه دستگاه های اجرایی چه میزان است که برای نیازسنجی طرح ها وارد میدان شوند؟» عنوان کرد: بایستی بخش خصوصی خود وارد میدان شود و در این راستا اقداماتی را صورت دهد و معطل جریان دولتی نماند.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی افزود: طرح های نیمه تمام با توجه به شرایط اقتصادی موجود، فاقد توجیه اقتصادی هستند، لذا توصیه می شود به بخش خصوصی قوی مسئولیت دهیم، چرا که بر این باوریم اگر سرمایه گذار خارجی نسبت به سرمایه گذاری اقدام کند، بخش خصوصی نیز از این بحث منتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش صنعت متفاوت است، عنوان کرد: باید راهکارهایی جهت معرفی طرح های موثر به سرمایه گذار ارائه شود تا مشخص گردد که این فرآیند باید چگونه طی شود؟ در واقع ما هنوز بر سر ساز و کار روندها و رویه ها نیز بحث داریم و با ابهام روبه رو هستیم.

کیومرثی با اشاره به اینکه در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی به مشاور نیاز داریم، خاطرنشان کرد: برای ارائه طرح های موثر بایستی اطلاعات صحیح و به روزی ارائه کرد، چرا که شرایط دائما در حال تغییر هستند و همین مسئله کار را دشوار می کند.

*تیم کاری با بودجه مشخصی به منظور جذب سرمایه گذار مشخص شود

در ادامه ستاره بصیری، دبیر کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: در این ایام، تغییرات پرشتابی را در عرصه اقتصاد تجربه می کنیم. هر چند که این تغییرات طی سال های گذشته نیز وجود داشته اما شتاب فعلی فراتر از هر زمان دیگریست. لذا بایستی به این شتاب از دو منظر نگریست، نخست آنکه ما در شرایط فعلی، در وضعیت باثباتی نیستیم بر همین اساس امکان دارد که داده های کمّی راه به جایی نبرد، دوم آن که سرمایه گذاران عمده و بزرگ به تدریج کمتر خواهند شد.

وی با اشاره به محدودیت های بسیار برای سرمایه گذاران خرد تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران خرد از جزئیات روند سرمایه گذاری و شرایط اقتصادی آگاهی لازم را ندارند، در نتیجه ما به عنوان معتمد آنان باید چه در مرحله طرح و چه در مرحله اجرا آمادگی لازم را داشته باشیم و بتوانیم راهنمایی و ارشادات لازم را به آن ها ارائه کنیم.

دبیر کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: نکته حائز اهمیت تکنولوژی تعریف مزیت سرمایه گذاری است، به طور مثال طرح آمایش تمام ایرادات طرح را مشخص می کند، علاوه بر این نظرات سرمایه گذاران نیز باید اتخاذ شود، چرا که این قشر بر روی این پروژه در حال فعالیت هستند و بر موانع و مشکلات به خوبی تسلط دارند.

بصیری ادامه داد: طرح ها یا از منظر سرمایه گذاران و یا از فکر و خلاقیت ایده پردازان شکل می گیرد، بر همین اساس توصیه می شود تیم کاری با بودجه مشخصی در این رابطه تعریف شود.

*بخش خصوصی باید تحقیقات و بازاریابی لازم را برای جذب سرمایه‌گذار انجام دهد

در ادامه فاضل خیاط، نماینده مرکز خدمات سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی افزود: به منظور جذب سرمایه گذار خارجی باید از ظرفیت و پتانسیل سرمایه گذار خارجی استفاده کنیم، این بخش می تواند در معرفی طرح ها و بازاریابی آن موثر عمل کند، چرا که سازمان صنعت، معدن و تجارت و مرکز خدمات سرمایه گذاری با توجه به شرایط اقتصادی نمی توانند بازاریابی حرفه ای انجام دهد.

وی عنوان کرد: در واقع بخش خصوصی باید تحقیقات لازم را انجام دهد و خود بازاریابی لازم را صورت دهد. در شرایط فعلی ما با شرکت هایی تفاهم نامه امضا کردیم تا فرصت های مالی از بین نرود. بر همین اساس باید جدی تر به قضیه ورود پیدا کرد. امیدواریم همگرایی بخش دولتی و خصوصی این فرصت را ایجاد کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی