صنایع خراسان رضوی چشم انتظار تخصیص سهمیه بیشتر برق به استان

صنایع خراسان رضوی چشم انتظار تخصیص سهمیه بیشتر برق به استان
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 16 خرداد 1401

صنایع خراسان رضوی چشم انتظار تخصیص سهمیه بیشتر برق به استان

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی اولویت‌های مربوط به خود را دارد، زیرا سالیانه نزدیک به ۳۰ میلیون زائر به استان سفر می‌کنند. درخواست شده که مجمع نمایندگان استان با وزارت نیرو رایزنی کرده و سهمیه بیشتری در خصوص تخصیص برق به استان لحاظ شود.

علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با  ایسنا، در خصوص قطع برق صنایع خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیروگاهی وجود دارد که درصورت فعال بودن این ظرفیت نیاز کشور پوشش داده می‌شود. در گذشته حدود ۱۰ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های آبی تأمین می‌شد؛ اما طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارش باران و نزولات جوی، این میزان تولید برق از مدار خارج‌ شده است. لذا عملا ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق در کشور داریم. دلایل مختلفی از جمله عدم سرمایه‌گذاری به موقع و عدم بهسازی نیروگاه‌ها در این زمینه موثر بوده است.

وی افزود: طبیعتاً در سال جاری به دلیل گرمای زودهنگام و کاهش بارندگی در کشور، استفاده از انرژی برق بیشتر خواهد بود. به همین دلیل با کسری برق مواجه خواهیم شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری، قطعی برق زودتر از سال گذشته  به وقوع بپیوندد.

 رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بیان اینکه شبکه تأمین برق، ملی است و کل کشور از خطوط سراسری برق تأمین انرژی می‌کنند، تصریح کرد: برق منطقه‌ای استان که متولی سه استان است اعلام کرده، که تراز تولید و مصرف برق منفی است. 

لبافی ادامه داد: سالیانه در کشور رشد ۸.۸ درصدی مصرف و روند ۳.۳ درصدی تولید برق وجود دارد که ۵.۵ درصد رشد مصرف منفی در کشور ایجاد کرده است.فاصله ۵ درصدی کمبود برق هر ساله برای کشور مشکل ساز شده است. در این میان خراسان رضوی اولویت‌های مربوط به خود را دارد، زیرا سالیانه نزدیک به ۳۰ میلیون زائر به استان سفر می‌کنند. مصرف زیاد هتل‌ها در شبانه روز موجب افزایش مصرف انرژی در استان می‌شود. به همین دلیل از نمایندگان مجلس و مسئولین خواهش کرده‌ایم این موضوع در تخصیص برق به استان لحاظ شود. 

وی تصریح کرد: در حوزه خراسان رضوی بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار، قوانین مربوط شرکت‌های دانش بنیان و بر اساس ماده ۲ مصوبه هیات وزیران پیشنهاداتی داده شد. در این زمینه درخواست شد که مجمع نمایندگان استان با وزارت نیرو رایزنی کرده و سهمیه بیشتری در خصوص تخصیص برق به استان لحاظ شود. پیشنهاد دیگر این است که کمیته ساماندهی انرژی در استان قطع برق بنگاه‌های اقتصادی را در اولویت قرار ندهد، زیرا در این مصوبه نامی از بنگاه‌های اقتصادی آورده نشده و تنها دستگاه‌های اجرایی مکلف به کاهش برق بوده‌اند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: نکته بعدی در اجرای تبصره ۱ ماده ۲ مصوبه هیات دولت به استانداری خراسان رضوی پیشنهاد شد تا ساعات کار دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیر دولتی در فصل تابستان در روزهای عادی یک ساعت زودتر شروع شده و در روزهای اوج مصرف یک روز تعطیل کنند. پیشنهاد دیگر ضرورت استفاده از توان و راه اندازی نیروگاه‌ها و مولدهای صنایع و دستگاه‌های اجرایی بوده است که بر این اساس وزرات نفت سوخت را تامین و مازاد تولید برق توسط شرکت برق خریداری شود. 

لبافی با اشاره به اینکه خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو هنوز ابلاع نشده بیان کرد: بنابراین قرار شد موضوع خرید برق نیروگاه‌‎های کوچک مقیاس توسط شرکت برق استان از طریق وزارت نیرو پیگیری شده و به تشکل‌های بخش خصوصی در مدت یک هفته اطلاع رسانی شود. زمان قطع برق صنایع استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و قرار بر این شده تا این مساله نیز پیگیری شود. در صورتی که پیشنهادات مذکور پیگیری و اجرایی شود و در صورت جبران کسری بار  در سال جاری صنایع استان خاموشی نخواهند داشت، اما در صورت بروز بحران برق صنایع یک روز در هفته در اوج پیک مصرف قطع و جمعه جایگزین آن خواهد شد.

وی افزود: مجمع نمایندگان استان در مورد افزایش تخصیص سهمیه برق با توجه به زائر پذیری استان باید پیگیری لازم را انجام دهند. نکته قابل‌ تأمل آن است که مسئولان ارشد استان چگونه می‌توانند با مقامات عالی‌رتبه در حوزه وزارت نیرو چانه‌زنی کنند. تجربه نشان می‌دهد که میزان برق تخصیص‌یافته به هر استان، به چگونگی چانه‌زنی مقامات استانی با مقامات ملی بازمی‌گردد تا بتوانند صنایع را به لحاظ تأمین برق فعال نگه‌دارند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی