رئیس اتاق ایران: گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، گشوده نمی‌شود

رئیس اتاق ایران: گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، گشوده نمی‌شود
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 09 خرداد 1401

رئیس اتاق ایران:

گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، گشوده نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: متأسفانه آنچه در گفتار پیرامون توجه به بخش خصوصی بیان می‌شود، در عمل اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین شافعی» در اولین جلسه شورای روسای کمیسیون‌های تخصصی و شورای راهبری و نظارت کمیسیون‌های اتاق مشهد اظهار داشت: باور داریم که گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت همه ارکان درگیر در این بخش گشوده نمی‌شود. هر بار بخش خصوصی از عرصه‌ تصمیم‌سازی و اقدام کنار گذاشته‌شده، خسارتی رقم خورده است.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه امروز در ظاهر و حرف، پیرامون حمایت از بخش خصوصی بیان می‌شود، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که رابطه مراکز تصمیم سازی با فعالان این بخش تقویت نشده و تأکیداتی که بر زبان مسئولان جاری می‌شود، مصداقی از اقدام و عمل ندارد. اثرات این بحث نیز درگذر زمان، خروج سرمایه از ایران و افت سرمایه‌گذاری‌های جدید بوده که متأسفانه شاخص‌ها نیز بر آن‌ موضوع صحه می‌گذارند.

وی تأکید کرد: فقدان نگاه کارشناسی که گاها از عدم اهلیت حرفه‌ای بعضی تصمیم سازان نشأت می‌گیرد، چرخه باطل آزمون‌وخطا را در عرصه اقتصاد تداوم می‌بخشد.

شافعی با اشاره به کنار گذاشته شدن بخش خصوصی از واردات بعضی کالاهای اساسی و نهاده‌ها هم‌زمان با اقدامات دولت در راستای حذف ارز 4200تومانی، عنوان کرد: حذف بخش خصوصی و ایجاد انحصار واردات، بازار رقابتی را تضعیف می‌کند و تبعات آن را مصرف‌کننده کالا متحمل می‌شود. البته با رایزنی‌ها و پیگیری‌های اتاق، امیدواریم شاهد بازنگری در این حوزه طی روزهای آینده باشیم و بازگشت بخش خصوصی به چرخه واردات کالاهای اساسی رقم بخورد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش به دیدار اخیر خود با رئیس قوه قضائیه و دستاوردهای این نشست اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آقای اژه‌ای، ریاست این قوه شناخت کافی نسبت به بخش خصوصی و مسائل اقتصادی کشور دارند و به اتکای همین شناخت نیز پیگیری‌های ارزشمندی از سوی دستگاه‌ قضایی در راستای کمک به بخش تولید و اقتصاد، انجام‌گرفته است که جای تقدیر دارد.

شافعی از برنامه‌ریزی برای تداوم این تعاملات با قوه قضائیه و همچنین پیگیری برای برگزاری نشست‌های مشترک با مسئولان این نهاد خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به گشودن گره‌ها و اخذ حمایت‌های بیشتر از تولید و صنعت کشور، منجر شود.

*تأکید بر سنجش میزان بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت از تولیدات فناورانه و صنایع دانش‌بنیان، متذکر شد: بقای ما در بازارهای جهانی درگرو توجه به تولیدات با فناوری و بهره‌وری بالا است و این موضوع، اهمیت این حمایت را دوچندان می‌کند. بااین‌وجود، هر اقدامی در این راستا، الزاماتی دارد.

وی ادامه داد: ما در اتاق ایران با اذعان به‌ضرورت اصلاح‌ در مدیریت اقتصادی کشور، به متولیان امر توصیه نمودیم تا از رویه‌های شعارگونه و تکیه‌بر شاخص‌های تشریفاتی و تبلیغاتی که فقط کمیت را در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، مدنظر دارد پرهیز نمایند و به سراغ معیارهایی بروند که بهره‌وری واقعی و کارآمدی مؤثر این واحدها را برای اقتصاد کشور با توسعه صادرات فناورانه و تولید مبتنی بر دانش، نشان می‌دهند.

وی تأکید کرد: تنها در این صورت است که می‌توان از کار آیی حمایت‌ها و اعتبارات تخصیص‌یافته به این بخش برای آینده کشور، اطمینان حاصل نمود.

*ضرورت تمرکز کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها، بر حل مسائل دارای اولویت

شافعی در بخش دیگری از این جلسه با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد در دوره نهم، عنوان کرد: این ساختارها، بازوی تخصصی- مشورتی اتاق‌های بازرگانی هستند و باید در آن‌ها مسائل شاخص بخش خصوصی، با تعیین اولویت بررسی شود و پیشنهاد‌های تخصصی با رویکرد چاره‌جویی از این چالش‌ها، احصاء گردد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی خواستار مستندسازی و انتقال اقدامات صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی شد و تأکید کرد: هر کمیسیون باید با ساختار همگن خود در اتاق ایران در تعامل باشد و از ظرفیت‌های موجود اعم از دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برای انتقال مشکلات و پیگیری و ثمر یابی آن، بهره بگیرد. توأمان کمیسیون‌های تخصصی باید در پیوند با رسانه‌ها قرار بگیرند تا مسیر طرح مشکلات و مطالبه گری بخش خصوصی نیز فراهم شود.

وی یادآور شد: انتظار بخش خصوصی از این اتاق، تأثیرگذاری بیشتر و مؤثرتر در عرصه اقتصاد کشور و پیگیری برای حذف موانع موجود در فضای کسب‌وکار کشور است، ولو آنکه تعامل نهادهای متولی و توجه به ظرفیت بخش خصوصی حتی کمتر از این باشد اما نباید ناامید و متوقف شد. باور داریم که تنها از مسیر مطالبه گری مستمر و مکرر است که می‌تواند «تغییر» را رقم زد و «تحول» را محقق ساخت.

*یادی از یک میراث ماندگار

شافعی در بخش پایانی سخنانش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره «عثمان محمد پرست»، استاد موسیقی مقامی خراسان که در زمره همراهان نیک‌اندیش جامعه یاوری خراسان بود، خاطرنشان کرد: وی یکی از مفاخر و نام‌های بزرگ هنر این آب‌وخاک است. بزرگ‌ترین شاخصه وی این بود که هنرش را به سیم و زر نفروخت و آن را درراه خدمت به عامه جامعه به کاربرد. میراث مرحوم محمد پرست، به‌واسطه همین تلاش مجدانه‌اش در مسیر تعالی هنر و کمک به توسعه دانش از مسیر مدرسه‌سازی و فعالیت‌های خیرانه، ماندگار شد.

تشریح حوزه‌های فعالیت کمیسیون‌های اتاق

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار محمود امتی، رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد قرار گرفت. او درباره فعالیت کمیسیون‌ها در سه سال اخیر گفت: از سال 1398 و هم‌زمان با آغاز فعالیت شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌ها، نمودار روبه رشدی را در عملکرد کمیسیون‌ها شاهدیم. جذابیت و مشارکت در بدنه کمیسیون‌ها افزایش‌یافته و به‌صورت هدفمند فعالیت می‌کنند.

امتی تصریح کرد: هر یک از کمیسیون‌ها به‌تناسب حوزه فعالیت و مسئولیت خود، با مسائل خاصی روبه‌رو هستند. به‌طور مثال، در بحث خدمات فنی و مهندسی، حوزه ساخت‌وساز با پدیده‌های گوناگونی در داخل و خارج کشور مواجه است که لازم است به آن‌ها پرداخته شود. مشکلات موجود در حوزه نظام‌مهندسی و تأمین اجتماعی و شهرداری و... نیز به موضوعات مرتبط با کمیسیون خدمات فنی و مهندسی برمی‌گردد. از نگاه بین‌المللی نیز، یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توانیم از آن بهره ببریم، موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت همین کمیسیون است.

رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد افزود: در بحث کمیسیون سرمایه‌گذاری و پول نیز نکاتی وجود دارد که می‌توان بدان‌ها پرداخت تا بازخورد لازم را به دست آورد؛ موضوع نخست در فعالیت این کمیسیون، پرداختن به جذب سرمایه‌گذاران داخلی است. با توجه به شنیده‌ها، جمع سپرده‌های بانکی و... به حدود 4300هزار میلیارد تومان می‌رسد و کمیسیون می‌تواند در تدوین سیاست و تهیه بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری مولد اقدام نماید. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز، افغانستانی‌ها و برخی شهروندان کشورهای عربی و آسیای میانه متمایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت در استان ما هستند و این کمیسیون می‌تواند بسته‌ای هم برای جذب آن‌ها فراهم کند.

وی درباره کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی نیز گفت: امروز متأسفانه شاهد کمرنگ شدن موضوع مسئولیت‌های اجتماعی و مسئولیت در قبال جامعه در میان برخی افراد حوزه‌های مختلف هستیم. کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد تاکنون در حوزه کاری خود اقدامات مطلوبی انجام داده و بازخوردهای خوبی در این زمینه دریافت نموده‌ایم.

واکاوی دلایل خروج سرمایه انسانی از کشور در کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی

امتی از موضوع منابع انسانی به‌عنوان یکی از مسائلی که کمیسیون مسئولیت اجتماعی باید بدان بپردازد، نام برد و گفت: این کمیسیون می‌تواند با واکاوی دلایل و ابعاد خروج سرمایه‌های انسانی از کشور، در راستای جلوگیری از این امر راهکار ارائه دهد.

رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد از موضوع آب به‌عنوان یکی از بحران‌های جدی در حوزه کشاورزی نام برد و افزود: کمیسیون کشاورزی اتاق با تهیه بسته‌ای پیشنهادی در خصوص افزایش بهره‌وری آب و کاهش مصرف در بخش کشاورزی می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. امروز بحث پسته و زعفران در کشاورزی استان ما پررنگ است و کمیسیون می‌تواند در حوزه این محصولات هم ورود کند.

امتی بابیان اینکه بیشترین تحرکات مالی و اقتصادی در سال‌های اخیر در حوزه فولاد و معدن بوده، به رسالت سنگین کمیسیون معدن و صنایع معدنی در این زمینه اشاره و ابراز کرد: در بحث جانمایی صنایع فولادی به لحاظ مسائل آبی و تهیه مواد اولیه موردنیاز آن‌ها معضلاتی وجود دارد و این کمیسیون می‌توان در این مسائل واکاوی کند و راهکار ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث حمل‌ونقل و ترانزیت نیز معضلاتی جدی وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم موضوع اهمیت ترانزیت برای اقتصاد کشور را نهادینه نماییم.  نگرش‌ها در این حوزه هنوز اصلاح‌نشده است و یکی از رسالت‌های کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت، پرداختن به همین موضوع است. در بحث نوسازی ناوگان نیز مشکلات زیادی وجود دارد و کمیسیون اتاق این موضوع را در اولویت خود قرار داده است.

امتی بابیان اینکه کمیسیون‌های اتاق هم‌اکنون در حوزه فعالیت خود به دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و ابهاماتی که نسبت به آینده وجود دارد، می‌پردازند، گفت: در حوزه تجارت نیز نگرانی‌هایی موجود است و هنوز نتوانسته‌ایم با بخش دولتی به تعامل برسیم که در مباحثی چون تعاملات ارزی، ورود کالاهای اساسی و مسائل مرزی به بخش خصوصی توجه نماید.

وی تأکید کرد: در بحث کمیسیون انرژی نیز یکی از مسائلی که بدان پرداخته‌شده، موضوع برق است. امروز دولت مالک، تولیدکننده، توزیع‌کننده و قیمت گذار برق است؛ اما بازهم شاهد کسری برق در کشور هستیم. کمیسیون انرژی اتاق نیز در حوزه فعالیت خود، به مشکلات برقی و راهکارهای موجود در این زمینه می‌پردازد.

تعریف فرایند و سازوکاری برای فعالیت کمیسیون‌ها در شورای نظارت

رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد یادآور شد: در شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق، علاوه بر نظارت بر نحوه اجرای کمیسیون، تعریف فرایند و سازوکاری برای فعالیت کمیسیون‌ها در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر تشکیل جلسه در کمیسیون‌ها، بازخورد لازم نیز به دست آید. لذا تهیه و تدوین برنامه‌های کمیسیون مدنظر قرار گرفت. مسئله بعدی موردتوجه این شورا، ارتباط و تعامل کمیسیون با بخش‌های مختلف اتاق و شورای گفتگو و... بود و گام سوم، تأکید بر برنامه عملیاتی کمیسیون‌ها شامل برگزاری جلسات و سمینارها و همایش‌ها و... بود. در گام چهارم، نتایج و دستاوردهای ناشی از فعالیت کمیسیون‌ها را مدنظر قراردادیم. لذا «فرم شماره یک و دو» در شورای نظارت طراحی شد تا روند آغاز کار کمیسیون تا زمان حصول نتیجه، مشخص گردد.

امتی بابیان اینکه تأکید ما در این شورا بر ساختار گروهی کمیسیون‌هاست، تصریح کرد: کمیسیون نباید فرد محور باشد و در صورت عدم حضور رئیس کمیسیون در جلسات مشخص‌شده در تقویم، نایب‌رئیس می‌تواند مدیریت نشست‌ها را بر عهده بگیرد. دبیر کمیسیون نیز به‌عنوان عضو فعال کمیسیون، باید پیگیر مصوبات باشد. برای داشتن کمیسیونهایی پویا و سازنده، دبیران کمیسیون‌ها باید کار اختصاصی کمیسیون را انجام دهند تا بازخورد مطلوب‌تری داشته باشیم.

امتی افزود: شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد در دو سال اخیر با هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها جلساتی برگزار کرده تا مشکلات و موانع موجود در مسیر فعالیت آنان را شناسایی کند.

وی به موضوع تشکیل تالار گفتگو به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های لازم برای کمیسیون‌ها اشاره و اظهار کرد: تشکیل تالار گفتگو را یک سال پیش مصوب کرده‌ایم تا هر یک از کمیسیون‌ها چنین ظرفیتی در وب‌سایت اتاق داشته باشند و بدین ترتیب، سرمایه‌ای ماندگار در اتاق ایجاد شود و بازخورد مصوبات و نتایج جلسات برای همگان قابل رصد باشد

دبیر اتاق بازرگانی مشهد: ضرورت توجه کمیسیون‌ها به «قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی»

علی کبیر، دبیر اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های مطرح‌شده در طرح قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی، طی 4 سال  18 میلیون زائر خارجی و 160 میلیون زائر داخلی به استان وارد می‌شوند. همچنین مقررشده است که در این بازه زمانی 574 شرکت دانش‌بنیان ایجاد شود. 190 هزار توریست سلامت نیز در این بازه زمانی به استان وارد می‌شوند که برای تحقق این اهداف باید منابع استانی تخصیص پیدا کند.

وی افزود: همچنین، تولید هزار مگاوات انرژی جدید از مزارع بادی خواف، ایجاد 400  هزار واحد مسکن جدید طی 4 سال، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران- مشهد در 6 سال و ساخت 700 کیلومتر آزادراه حرم تا حرم از دیگر برنامه‌های قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی است.

دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی چه در طول 4 سال اجرایی شود و چه نشود، بر اقتصاد استان تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین ازآنجاکه کمیسیون‌ها نقش مشورتی و اتاق بازرگانی نقش مطالبه گری دارد، نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار این موضوع عبور کنند.

کبیر یادآور شد: کمیسیون‌ها دستاوردهای خوبی طی 3 سال گذشته داشته‌اند و بااین‌حال توقع داریم که دستاوردها نسبت به دوره‌های گذشته برجسته‌تر باشد.

کبیر تصریح کرد: آنچه در طرح قرارگاهی استان مطرح‌شده این است که علی‌رغم این‌که خراسان رضوی 8.2 درصد جمعیت کشور را داراست و این استان دارای معادن غنی در خواف، قطب محصولات کشاورزی مانند زعفران، پسته و کشمش و انرژی‌های تجدید پذیر در کریدور بادی خواف است، همچنین دارای 7 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و 190 هزار میلیارد تومان سپرده‌های بانکی و منابع مالی است؛ اما رتبه استان ازلحاظ درآمد سرانه در جایگاه 21 قرار دارد.

دبیر اتاق بازرگانی مشهد افزود: رتبه استان به لحاظ درآمد سرانه شهری 20 و درآمد سرانه روستایی 28 است که این مسئله حاکی از رشد حاشیه‌نشینی است. 1.3 درصد رشد کشور مربوط به خراسان رضوی است و شاهد فقر گسترده در استان هستیم که این مسئله غیرقابل‌توجیه است.

وی یادآور شد: استاندار بر لزوم حل این مسائل در قالب قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی تأکید کرد و به همین دلیل دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این مهم باید برنامه عملیاتی تعریف کنند تا این برنامه‌ها گام‌به‌گام پیگیری و رصد شود. بر اساس این طرح استان باید در قالب 8 راهبرد مدیریت گردد.

کمیسیون‌ها از اختیارات لازم برخوردار نیستند

در ادامه، محسن شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: کمیسیون‌ها نسبت به 5 الی 10 سال گذشته پختگی خوبی پیداکرده‌اند؛ به‌طوری‌که جلسات تخصصی به‌صورت مرتب برگزار می‌شود هرچند که نمی‌توان عنوان کرد دستاوردهای کمیسیون 100 درصدی است. یکی از دلایل این مسئله آن است که کمیسیون‌ها از اختیارات لازم برخوردار نیستند. تمام تلاش ما این است که بتوانیم دستاوردهای خوبی را از جلسات عاید کنیم؛ اما متأسفانه دولتمردان کمیسیون‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی را به رسمیت نمی‌شناسند.

شادمان افزود: کمیسیون‌ها فعالیت‌های بسیار زیادی انجام دادند اما تا زمانی که بخش دولتی با بخش خصوصی تعامل سازنده نداشته باشد، مشکلات به قوت خود باقی است.

مطالبه گری دقیق قطعاً نتیجه‌بخش خواهد بود

در بخش دیگری از نشست، محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اگر مطالبه و پیگیری دقیق و مشخصی داشته باشند، قطعاً نتیجه خواهند گرفت. در غیر این صورت، نخواهند توانست مصوباتشان را به منصه ظهور دربیاورند. روسای کمیسیون‌ها باید از ظرفیت رسانه‌ها برای بیان مطالبات خود نهایت استفاده را ببرند.

روشنک یادآور شد: بر اساس بخشنامه‌ای، بخش خصوصی از واردات کالای اساسی کنار گذاشته شد که این مسئله را از طریق شورای گفت‌وگو با حضور استاندار پیگیری کردیم که نهایتاً عنوان شد برای بخش خصوصی مجوز واردات گندم صادرشده و برای دیگر کالاهای اساسی نیز تصمیم‌گیری خواهد شد. با این تفاسیر می‌توان اذعان کرد که قطعاً پیگیری‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود. ما مطالباتی داشتیم که در سفر هیئت دولت به استان به بار نشسته است. بنابراین کمیسیون‌ها می‌توانند اثرگذار باشند مشروط به اینکه پیگیری‌هایی جدی داشته باشند.

کمیسیون‌ها باید نقشه راه داشته باشند

در ادامه، محسن خندان‌دل، رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: مسیر فعالیت کمیسیون‌ها رو به رشد بوده است. امروز مدیران کل با بخش خصوصی هم‌صحبت می‌شوند؛ اما انتظار بخش خصوصی برآورده نمی‌شود و به نتیجه دلخواه دست پیدا نمی‌کند.

وی افزود: کمیسیون‌ها باید دارای نقشه راه باشند. اتاق باید از روسای کمیسیون و روسای کمیسیون نیز بالطبع باید از اعضای خود مطالبه گری داشته باشند. اتاق در بحث کرونا رسالت بسیار مهمی را به دوش کشید. در همین راستا توصیه می‌شود در تدوین برنامه هفتم توسعه نیز نقش مهمی را ایفا کند.

خندان‌دل تصریح کرد: باید به کمیسیون‌ها در راستای تحقق قرارگاه مشترک پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی وظیفه محول شود و دبیرخانه اتاق باید در راستای اهداف و برنامه‌های این طرح از روسای کمیسیون مطالبه گری داشته باشند.

بی‌رغبتی برخی مسئولان به حضور در جلسات کمیسیون‌ها

در بخش دیگری از نشست، احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد تصریح کرد: کمیسیون معدن و صنایع معدنی پس از گذشت 6 ماه هنوز نتوانسته جلسه‌ای با رئیس سازمان صمت برگزار کند. همچنین تقاضای کمیسیون مبنی بر برگزاری جلسه با استاندار نیز محقق نشده و هماهنگی‌های لازم در این رابطه صورت نگرفته است.

صفار طبسی گفت: تقاضای ما درخواست یک کارشناس بخش معدن برای کمیسیون است که تاکنون این مهم محقق نشده است.

لزوم حضور نماینده تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی در جلسات دولتی

در ادامه، احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد عنوان کرد: این مبحث صحیح است که مصوبات کمیسیون در حد توصیه به دولتمردان است اما به اعتقاد بنده این مسئله یک مطالبه است. کمیسیون نیاز دارد که مهمانی در سطح مدیرکل دعوت کند؛ اما کمیسیون ترانزیت از چنین قدرتی برخوردار نیست. به‌طور مثال، 8 الی 9 ماه است که با مشکل عدم صدور ویزای پاکستان برای رانندگان شرکت‌های خراسانی مواجه هستیم. به همین دلیل این مسئله را در دستور کار کمیسیون قراردادیم و نمایندگی وزارت امور خارجه را به جلسه دعوت کردیم اما صرفاً از وزارت امور خارجه یک کارشناس در جلسه حضور پیداکرده است که این مسئله بازخورد نامطلوبی را برای کمیسیون به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از اتاق بازرگانی تقاضا داریم با کمیسیون‌هایی که از قدرت کافی برای دعوت از مسئولان در رده‌های بالاتر برخوردار نیستند، همکاری لازم را برای دعوت از مدیرکل برای بیان مطالبات اعضای کمیسیون داشته باشند.

زمانیان تصریح کرد: گاها در جلسات بخش دولتی کسانی حضور دارند که با موضوع کاملاً بی‌ارتباط هستند این در حالی است که باید از تشکل‌ها و کمیسیون‌های مربوطه دعوت به عمل‌آورند. لذا در این جلسات مباحثی ردوبدل می‌شود که تبعات بسیاری برای بخش خصوصی به دنبال دارد. تاکنون چندین جلسه در استانداری در حوزه حمل‌ونقل برگزارشده که از اعضای اتاق و کمیسیون دعوت به عمل نیامده است. به‌طور مثال در مرز دوغارون جلسه‌ای با حضور مسئولین دولتی و بخش خصوصی برگزارشده؛ اما از کمیسیون حمل‌ونقل در این جلسه دعوت نشده است.

درخواست اضافه شدن بخش «بهره‌وری» به کمیسیون کار و تأمین اجتماعی

در بخش دیگری از نشست، احمد اثنی عشری، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد بابیان اینکه سوم خردادماه روز ملی بهره‌وری است اما در 40 سال گذشته میانگین بهره‌وری در کشور ما صفر و در چند سال اخیر منفی بوده است، اظهار کرد: ایران در میان 24 کشور عضو سازمان بهره‌وری آسیایی، پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده است درحالی‌که در آسیای جنوب شرقی تا 5 درصد درآمد ملی ناشی از رشد بهره‌وری است و ما متأسفانه در این حوزه صفر هستیم. این مسئله حکایت از آن دارد که ما به‌خوبی از سرمایه ملی‌مان استفاده نکردیم.

اثنی عشری افزود: پیشنهاد ما این است که بخش مالیات کمیسیون کار و تأمین اجتماعی به کمیسیون سرمایه‌گذاری افزوده شود و بحث بهره‌وری به کمیسیون کار الحاق شود تا بتوانیم در این حوزه اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای دبیران کمیسیون‌ها نیز تقاضا داریم که جلساتی آموزشی تدارک دیده شود تا دبیران بتوانند به نحو شایسته‌تری با روسای کمیسیون در به نتیجه رساندن مباحث همکاری داشته باشند.

بخش خصوصی باید برای خود جایگاه تعریف کند

در ادامه، محسن شرکا، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: امروز به سمت تشکیل قرارگاه‌ها حرکت کردیم و بخش خصوصی باید بازیگر اصلی اقتصاد باشد و مسئولین باید متوجه این موضوع باشند. نمی‌دانم این مسئله ناشی از ضعف بخش خصوصی است یا قدرت مسئولین. بااین‌حال بنده این مسئله را بیشتر ناشی از ضعف بخش خصوصی می‌دانم و تقاضا دارم که بخش خصوصی با صراحت مطالبه گری داشته باشد.

وی بابیان اینکه بخش خصوصی باید منسجم‌تر و با یک میثاق به انجام‌وظیفه بپردازد و رفتار متقابل داشته باشد، یادآور شد: وظیفه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخگویی به بخش خصوصی است. در همین راستا بخش خصوصی باید مسائل و دغدغه‌های خود را به نمایندگان مجلس بیان کند.

تلاش بسیار و نتیجه‌گیری ناکافی کمیسیون‌ها

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: فعالیت و پیگیری‌هایی در سطح استان انجام می‌گیرد اما تصمیمات و نتایج در مرکز اتخاذ می‌شود. به باور بنده شاید 10 الی 15 درصد از ظرفیتی که در کمیسیون داشتیم، نتیجه‌بخش بوده است. این در حالی است که گاها با 300 درصد توانمان تلاش کردیم. به‌طور مثال، در جلسات بسیاری در حوزه ایفای تعهد ارزی با بانک مرکزی، سازمان صمت و... حضور داشتم که نتیجه گرفتن از این جلسات بسیار دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: ما خواهان آن هستیم که مشکل تعهد ارزی را حل کنیم؛ اما هنوز مشکل تعهد ارزی مرتفع نشده، با چالش‌های دیگری مانند عوارض صادرات آب مجازی از محصولات کشاورزی و افزایش عوارض صادراتی مواجه می‌شویم.

شریعتی مقدم ادامه داد: ما باید مانند قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و اختیاراتی که در مقاطعی برای اتاق بازرگانی گرفته شد، برای حل مشکلات و توسعه پایدار اقدامات جدیدی در دستور کار قرار دهیم و باید در این حوزه مطالبه گری انجام شود.

ضرورت ارتباط مؤثر کمیسیون‌های اتاق با مراکز دانشگاهی و کمیسیون‌های متناظر

در بخش دیگری از نشست، هاشم صفار، دبیر شورای راهبردی و نظارت کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: از سال 1398 تا 1400، 192 جلسه در اتاق بازرگانی برگزارشده که می‌توان گفت درمجموع 2 هزار و 880 نفر ساعت جلسه برگزار کرده‌ایم. علی‌رغم شیوع کرونا طی 2 سال اخیر 130 جلسه توسط کمیسیون‌ها تشکیل‌شده است که به‌طور متوسط، اتاق هرماه میزبان 5 کمیسیون بوده و تعداد جلسات مشترک نیز 33 جلسه بوده است.

وی تصریح کرد: هماهنگی برای برگزاری جلسات کمیسیون‌ها، برگزاری جلسات شورای راهبردی، ارزیابی کمیسیون‌ها، انعکاس نامه‌های اتاق ایران و دستگاه‌های اجرایی به کمیسیون‌ها، مکاتبه با کمیسیون‌ها، ارزیابی عملکرد آن‌ها و... از دیگر اقدامات شورای راهبردی و نظارت بر کمیسیون‌ها بوده است.

صفار خاطرنشان کرد: نحوه تعامل اتاق‌های بازرگانی با دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی کشور و استان باید به‌صورت یک رابطه دوطرفه تعریف شود.

دبیر شورای راهبردی و نظارت کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: اتاق باید برنامه و استراتژی سازمانی خود را در ارتباط با فعالان اقتصادی و نحوه تعامل با دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها شفاف‌سازی نماید.

وی یادآور شد: نحوه طرح مسائل و موضوعات در کمیسیون‌ها یکی از نقاط ضعف است که باید برای حل آن چاره اندیشیده شود. گروه‌های کارشناسی خبره در کمیسیون‌ها باید تقویت شوند و آنچه مسلم است کمیسیون‌های اتاق باید ارتباط مؤثرتری با مراکز دانشگاهی و کمیسیون‌های متناظر در سایر اتاق‌ها و اتاق ایران داشته باشند.

دبیر شورای راهبردی و نظارت کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید از اعضای فعال کمیسیون‌ها تقدیر و تشکل به عمل آید. موضوع تالارهای گفت‌وگو نیز می‌بایست با انسجام بیشتری پیگیری شود تا دیدگاه و نظرات بخش خصوصی به شکل بهتری منعکس گردد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی