جذب۴۰ درصدی سهم استان از اوراق خزانه، ۲ ماه مانده به اتمام سال مالی بودجه

جذب۴۰ درصدی سهم استان از اوراق خزانه، ۲ ماه مانده به اتمام سال مالی بودجه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 25 ارديبهشت 1400
جذب۴۰ درصدی سهم استان از اوراق خزانه، ۲ ماه مانده به اتمام سال مالی بودجه
۳۲۰ میلیارد اوراق خزانه در انتظار جذب
دستگاه‌های اجرایی استان تاکنون  230میلیارد ( 41 درصد) اوراق خزانه سهمیه استان برای اجرای پروژه‌های عمرانی را جذب کرده‌اند که دستگاه‌های حوزه آبی استان پیشتاز هستند و دستگاه‌هایی مانند علوم پزشکی، بنیاد مسکن و راهداری هم عملکرد ضعیف‌تری در جذب اوراق دارند.
به گزارش خراسان رضوی،استفاده از اوراق خزانه اسلامی رویه‌ای است که دولت برای تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه‌های عمرانی کشور استفاده می‌کند و از سال 94 در قوانین بودجه کشور جای گرفت. طی شش سال گذشته بخش عمده‌ای از اعتبارات عمرانی استان به‌صورت اوراق خزانه تخصیص‌یافته است ولی به دلیل این که این اوراق دارای سررسید دو و سه ساله‌اند و نرخ تنزیل آن‌ها عموماً برای پیمانکاران به‌صرفه نیست همواره مورد اعتراض فعالان بخش خصوصی اقتصادی بوده  است که در گزارش‌های جداگانه به این موضوع پرداخته‌ایم. این اوراق طبق قانون بودجه بنا به درخواست دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها و سطح ملی برای انعقاد قراردادهای عمرانی و  اجرای پروژه‌ها با بخش خصوصی صادر شده  است و در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد. بنابراین طبق قانون بودجه دستگاه‌ها بر اساس سهمیه تعیین‌ شده تا پایان سال مالی بودجه یعنی 30 تیر فرصت دارند که با تکمیل فرایند‌های مالی قراردادها با پیمانکاران درخصوص جذب اعتبارات عمرانی در قالب اوراق خزانه اسلامی  اقدام کنند. بنا بر اذعان جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مجموع اعتبارات عمرانی مصوب و در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در قانون بودجه 99 معادل1528 میلیارد تومان بوده که از این میزان 799 میلیارد تومان معادل 52 درصد تخصیص یافته است. با توجه به این که آخرین‌مهلت قانونی ابلاغ تخصیص اعتبارات پایان اسفند99 است باید اذعان کرد که 48 درصد یعنی حدود 730 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی سال 99 استان خراسان رضوی محقق نشده است و نخواهد شد. به گفته دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، از مجموع 799 میلیارد ، 355 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی بودجه 99 به‌صورت نقدی و 444 میلیارد تومان دیگر به‌صورت اسناد خزانه به استان تخصیص یافته است. در این نوشتار به بررسی وضعیت جذب اعتبارات عمرانی استان در قالب اسناد خزانه توسط دستگاه‌های دولتی استان می‌پردازیم و این که کدام دستگاه توانسته است  بیشترین اعتبارات اوراق خزانه را جذب کند و کدام دستگاه هنوز عقب‌تر است و باید تا پایان تیر بقیه اعتبارات خود را جذب کند.
جذب 41 درصدی تاکنون 
مدیر کل اقتصاد و دارایی به‌عنوان متولی خزانه استان و مرجع صادر کننده اوراق خزانه در استان در گفت وگو با خراسان رضوی در این‌ باره اظهار می کند: سهمیه استان خراسان رضوی از اوراق خزانه اعتبارات عمرانی بودجه 99 معادل 550 میلیارد تومان است که طبق روال قانون بودجه دستگاه‌های استان تا پایان تیر فرصت دارند درخصوص این اعتبار اختصاص ‌یافته به استان اقدام کنند. امیر رحیمی می‌گوید: تاکنون (نیمه اول اردیبهشت) حدود 230 میلیارد تومان(41درصد) از این اعتبارات در قالب اوراق خزانه توسط دستگاه‌های استان جذب‌شده است و دستگاه‌ها تا پایان تیر مهلت‌ دارند درخصوص جذب 320 میلیارد تومان باقی‌مانده اقدام کنند.
وی درباره رقم اعلام‌شده توسط دبیر شورای برنامه‌ریزی استان مبنی بر تخصیص 444 میلیارد تومان اعتبار عمرانی در قالب اوراق خزانه و رقم اعلام‌ شده توسط خزانه استان مبنی بر اختصاص 550 میلیارد تومان و اختلاف بیش از 100 میلیارد تومانی می‌گوید: آن چه دبیر شورای برنامه‌ریزی استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام می‌کند مربوط به اوراق خزانه‌ای است که در اختیار استان قرار می‌گیرد و توسط شورای برنامه‌ریزی استان توزیع می‌شود و این اعتبار شامل دستگاه‌های ملی که در مرکز اعتبارات آن‌ها تخصیص می‌یابد، نمی‌شود اما خزانه استان متولی همه اوراق خزانه تخصیص ‌یافته به استان است. یعنی دستگاهی که در سطح ملی با سازمان برنامه ‌و بودجه کشور توافق می‌کند و اعتباری را در قالب اوراق می‌گیرد این اوراق در اختیار خزانه استان قرار می‌گیرد و سپس دستگاه متولی در استان برای جذب آن اقدام می‌کند. بنابراین خزانه استان متولی همه اعتبارات اوراق خزانه سهمیه استان است و شورای برنامه‌ریزی متولی اوراق خزانه‌ای است که توزیع آن‌ها در اختیار این شوراست.
دستگاه های حوزه آب پیشرو جذب اوراق
بر اساس گزارش خزانه استان، دستگاه اجرایی حوزه آب استان در جذب اعتبارات اوراق خزانه نسبت به دیگر دستگاه‌ها پیشتاز هستند به طوری که شرکت آب منطقه‌ای استان از حدود 48 میلیارد تومان اوراق خزانه سهمیه خود بیش از 41 میلیارد یعنی 86 درصد را تاکنون جذب کرده است. آبفای مشهد و استان نیز به ترتیب 85و 75 درصد اوراق خزانه اختصاص ‌یافته را تاکنون جذب کرده‌اند.
توضیحات دستگاه های دارای جذب پایین  اوراق خزانه
برخی دستگاه‌های استان نیز مانند علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمان ، اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده و بنیاد مسکن استان اگرچه سهم اعتبارات عمرانی اوراق خزانه اسلامی تخصیص‌یافته به آن‌ها قابل‌توجه بوده است اما این دستگاه‌ها عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دستگاه‌های حوزه آب استان در جذب این اوراق داشته‌اند. مدیران راهداری استان در پاسخ به عملکرد این دستگاه در جذب اوراق خزانه تنها به ذکر این نکته بسنده کردند که « جذب اعتبارات ما خوب است و مشکلی در این موضوع نداریم، تا پایان مهلت قانونی بقیه اعتبارات را جذب خواهیم کرد. مدیر کل بنیاد مسکن استان اما دلیل پایین بودن میزان جذب اعتبارات اوراق خزانه توسط این دستگاه را این‌گونه توضیح می‌دهد:« پروژه‌های حوزه بنیاد مسکن خرد هستند و مبلغ هر پروژه در حد چند میلیون تومان است. به همین دلیل است که فرایند جذب اوراق کمی زمان‌بر است اما با توجه به این که فرایند تنظیم مناقصات و توافق با پیمانکاران انجام‌ شده پیش‌بینی ما این است که در مهلت قانونی 100 درصد اوراق توسط بنیاد مسکن استان جذب خواهد شد».
تا پایان تیر همه اوراق جذب می شود
"سالیانی "رئیس دفتر فنی استانداری نیز در این‌ باره به خراسان رضوی می‌گوید: خوشبختانه امسال سهم نقدی اعتبارات عمرانی استان نسبت به سال گذشته افزایش قابل ‌توجهی داشته که جذب‌شده است. اوراق خزانه اسلامی با استقبال کمتری از سوی پیمانکاران مواجه است اما با این ‌حال پیش‌بینی ما این است که تا پایان تیر همه اوراق خزانه سهمیه استان توسط دستگاه‌ها جذب خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی