برنامه‌ریزی برای تدوین «طرح ارتقای زعفران» با هدف ساماندهی قیمت‌گذاری و رفع‌ چالش‌های فعالان این حوزه

برنامه‌ریزی برای تدوین «طرح ارتقای زعفران» با هدف ساماندهی قیمت‌گذاری و رفع‌ چالش‌های فعالان این حوزه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 24 ارديبهشت 1400

در نشست شورای ملی زعفران تاکید شد:

برنامه‌ریزی برای تدوین «طرح ارتقای زعفران» با هدف ساماندهی قیمت‌گذاری و رفع‌ چالش‌های فعالان این حوزه

 

 

نشست شورای ملی زعفران با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی و اعضای این شورا در محل پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی برگزار شد و آخرین وضعیت صادرات زعفران، نرخ گذاری این محصول و مشکلات موجود در عرصه تولید و صادرات آن به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی»، رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در ابتدای این نشست، با اشاره به بحران خشکسالی در کشور به عنوان یک مسئله خطیر برای بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور، عنوان کرد: متاسفانه به این موضوع به قواره اهمیت آن مورد توجه و پیگیری نبوده است. در آخرین جلسه فعالان اقتصادی با رئیس جمهوری، به این مسئله مهم اشاره کرده و نسبت به تبعات تشدید خشکسالی برای کشورمان، هشدار دادیم.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی و سیاست‌گذاری‌های موثر در حوزه مدیریت منابع آبی کشور، متذکر شد: به استناد آماری که تا پایان فروردین 1400 منتشر شده است، متوسط بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته 42درصد کاهش یافته است و در استان‌های مختلف این نوسان از 42 تا 90درصد اُفت بارش بوده است. میزان کاهش بارش ها در استان خراسان رضوی 58درصد و در سیستان و بلوچستان 90 درصد اعلام شد.

شافعی ادامه داد: افزون بر خشکسالی، اتفاق دیگری نیز بخش کشاورزی و مسئله امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار داده و آن، سرمای ناگهانی است که به مزارع و باغات آسیب رساند و در کنار خشکسالی، برای زیان به بخش کشاورزی مزید بر علت شد. از سوی دیگر، با کاهش بارش‌ها در فصول سرد پارسال، مراتع کشور تقریبا در معرض نابودی قرار گرفته اند و مسئله دام و دامداری و بخش قابل توجهی از امنیت غذایی کشور در معرض خطر قرار گرفته است.

شافعی با بیان اینکه هم اکنون شاهد بدترین خشکسالی 40 سال اخیر هستیم، خاطر نشان کرد: محصولاتی همچون گندم، جو و... در برخی از نقاط کشور قابل برداشت نیستند و به لحاظ تامین حبوبات و همین طور از نظر غلات، با مشکلات جدی در بازار روبه رو خواهیم شد. نکته دیگر اینکه، کمبود باران، سطح آب سدهای ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و دو مسئله از این موضوع نشات خواهد گرفت؛ نخست، کاهش آب شرب و زراعت در کنار آن و دیگری، تاثیرپذیری انرژی برق از کمبود آب در سدها و مشکلات ناشی از آن.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ادامه داد: از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی، خطرات آتش سوزی در جنگل‌ها را نیز به دنبال دارد و مجموع همه این اتفاقات، به ما یادآوری می‌کند که اگر تدبیری اساسی برای منابع آبی و ظرفیت‌های زیست محیطی صورت نپذیرد، امنیت غذایی کشور به دلیل خشکسالی مورد تهدید قرار خواهد گرفت. در این زمینه باید علاج واقعه قبل از وقوع صورت پذیرد و پیش از رسیدن به بن بست، سیاستگذاران به دنبال این باشند که با برنامه ریزی اصولی، خطرات و مشکلات را به حداقل کاهش دهند.

شافعی تصریح کرد: هم اکنون به برخی از روستاها با تانکر آبرسانی انجام می‌شود، طبیعتا اگر برای خشکسالی اندیشه‌ای صورت ننگیرد، شمار روستاهای محذوم از آب افزایش خواهد یافت و شاهد افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها خواهیم بود. این وضعیت آبی بر تمامی محصولات از جمله زعفران تاثیر خواهد گذاشت و بخش خصوصی باید این خطر را به طور مداوم به مسئولان یادآوری کند تا مسئولان برای این موضوع چاره اندیشی نمایند. ما نیز در اتاق بازرگانی ایران راه حل هایی برای این موضوع پیش بینی کرده ایم که می توانیم به مسئولان ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: خطر خشکسالی در سطح کشور، خطری بالاتر از کروناست و باید از هم اکنون از سوی مسئولان چاره اندیشی شود.

*ضرورت ایجاد تعادل در زنجیره تولید زعفران

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت ایجاد تعادل در زنجیره زعفران و تاکید بر این مسئله در دیدارش با نماینده تربت حیدریه در مجلس اشاره و ابراز کرد: آنچه مهم است، بحث ایجاد تعادل مناسب بین زنجیره تولید تا مصرف نهایی زعفران است تا این تعادل بتواند هم در جهت توسعه مجموعه های زنجیره و هم در تصمیم گیری ها اثرگذار باشد. دوستان ما در شورای ملی زعفران به این اعتقاد دارند که صادرات موفق، نیازمند تولیدی قوی است و از طرفی، صادرات نوک پیکان توسعه تولید تلقی می‌شود و تولید وقتی می‌تواند در جهت ارتقای خود عمل کند که در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

وی اشاره‌ای به ساختار شورای ملی زعفران داشت و متذکر شد: در ساختار این شورا، هیچ شخص حقیقی عضویت ندارد و طبق آنچه در اساسنامه آن آمده است، تشکل های مختلف زعفران باید در این شورا عضویت داشته باشند. علاوه بر این، شورای ملی زعفران دارای هیات امنایی بوده که در آن، تشکل‌های بخش خصوصی از دو استان خراسان رضوی و جنوبی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، اداره کل استاندارد، اتحادیه صادرکنندگان زعفران، اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی خراسان رضوی، مدیرعامل صندوق توسعه زعفران، نمایندگی وزارت خارجه در هر دو استان، استانداران و 5 نماینده از دو استان، نمایندگان کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی و... حضور دارند و عملا بالاترین رکن شورای ملی زعفران، متشکل از این جمع است.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: طبق اساسنامه، اتاق های بازرگانی دو استان عضو شورای ملی زعفران بوده و این به معنای گستردگی هیات امنای این شوراست اما چنانچه با نظر فعالان این عرصه، نیاز به تغییر در این اساسنامه وجود داشته باشد تا کارایی و شمولیت بیشتری در شورای ملی زعفران ایجاد شود، می توان در این خصوص اقدام نمود.

شافعی بار دیگر به اهمیت محصول زعفران برای استان‌های خراسان اشاره و متذکر شد: کم‌آب‌بر بودن این محصول، باعث شده تا کشت زعفران برای این استان‌ها دارای مزیت باشد اما توسعه کشت به دیگر استان‌ها، بی‌توجه به اقتضائات و ظرفیت‌های بازار و تقاضا، باعث می‌شود تا بهای این محصول اُفت کرده و تولیدکننده متضرر شود. از این منظر، نهادهای متولی باید برنامه‌ریزی بهتر و موثرتری را در تعادل‌بخشی به بحث تولید و عرضه این محصول، تدوین و اعمال کنند.

*شورای ملی زعفران، فاقد نقش و اختیارات اجرایی است

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران نیز در ادامه این جلسه، با بیان اینکه مسئله زعفران در حال حاضر پیچیده شده و فعالان این حوزه از سیاستگذاری‌های غلط، آسیب دیده‌اند، عنوان کرد: در سال گذشته عرضه این محصول در جهان بیش از تقاضای کل بود و همین امر باعث افت قیمت شده است و کشاورزان که مخاطبان اصلی جامعه هدف ما هستند، از این وضعیت ناراضی هستند. مهم‌ترین موضوع در این میان، عدم برنامه ریزی از سوی مسئولان است؛ در این میان، شورای ملی زعفران طبق رسالت و اهدافی که دارد، در نقش مشاوره فعالیت می‌کند و متاسفانه فاقد نقش و اختیارات اجرایی است؛ به طور مثال، در بحث برند ملی زعفران، تنها کار ثبت آن صورت گرفته است و هنوز نتوانستیم به واسطه عدم ظرفیت‌سازی، از این فرصت ارزشمند بهره لازم را ببریم.

احتشام اضافه کرد: یکی از خواسته‌های ما این بود که نیم درصد از درآمد حاصل از صادرات زعفران، برای توسعه برند ملی زعفران ایران هزینه شود تا «ایران» را به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول در دنیا معرفی نماییم و محصول صادراتی دارای مزیت زعفران، به نام کشورهای دیگر تمام نشود، اما تاکنون این موضوع محقق نشده است. نکته دیگر اینکه، ما بر مدیریت در فرآیند صادرات زعفران تاکید داریم؛ زیرا بخش عمده ای از نارضایتی های متوجه این بخش می‌باشد. محصول گران قیمتی که به راحتی تبدیل به پول می‌شود، فرآیند مطلوبی برای صادرات ندارد. از طرفی، برخی از افراد به رغم آنکه صادرکننده شناخته شده‌ای نیستند؛ با یک کارت بازرگانی 72 میلیون دلار زعفران صادر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت‌ها در حوزه زعفران باید به درستی دیده شود و براساس تجزیه و تحلیل محیط مطرح گردد، اذعان کرد: گاهی تصمیماتی که از سوی مسئولان اخذ می‌شود، صادرکنندگان را آزرده خاطر می‌کند. سال گذشته 325 تن زعفران صادر شده و سرمایه گذاری و اشتغال‌زایی خوبی در این حوزه انجام شده است؛ اما گاها الفاظی همچون «مافیای زعفران» به کار برده می‌شود که به حق نیست و شمولیت آن، حتی صادرکننده قدیمی و دارای اهلیت را نیز زیر سوال می‌برد. اگر قرار است درباره مافیای زعفران صحبت شود، ابتدا باید اسامی صادرکنندگان را استخراج کنند و بعد به استناد حجم صادراتی که انجام شده، مشخحص شود چه کسانی در این حوزه به عنوان «مافیا» نقش ایفا می‌کنند و رقابت‌های منفی در بازار صادراتی رقم می‌زنند؟

وی تاکید کرد:اگر همین آمارها بررسی شود، مشخص خواهد شد که مجموع زعفران صادرشده از سوی اعضای شورای ملی زعفران کمتر از 10درصد زعفران صادراتی کشورمان است و این خطای بزرگی است که این ساختار تشکلی را انحصارطلب بخوانند.مقصر تلقی نمودن این شورا در عدم ساماندهی بازار زعفران، در حالی که اختیارات قانونی کافی برای آن پیش بینی نشده، خارج از دایره انصاف است.

*انتقاد از رقابت‌های منفی و مداخلات در بازار زعفران

در ادامه، تریبون در اختیار محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. او ابتدا به انتقاد از رقابت‌های منفی در بازار صادراتی زعفران و همچنین رویکردهای سوء در عرصه قیمت‌گذاری در فصل برداشت، عنوان کرد: متاسفانه پاره‌ای مداخلات از سوی بعضی افراد، باعث شده تا قیمت این محصول در فصل برداشت کاهش جدی پیدا کند و کشاورز از این وضعیت متضرر گردد.

وی ادامه داد: معتقدم بخشی از رقابت منفی در بازار صادراتی زعفران نیز که به انحصارگرایی در این حوزه منجر شده، متوجه عملکرد اتحادیه صادرکنندگان زعفران است. حلقه بسته‌ای که در بدنه این تشکل وجود دارد، تعیین کننده قیمت زعفران و بازارهای صادراتی است. باید بازنگری در ساختار این اتحادیه صورت بگیرد و از حضور تولیدکنندگان نیز در بدنه آن استفاده شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در خانه ملت افزود: در حال حاضر قیمت زعفران در ایران واقعی نیست و هر زمان تلاشی برای واقعی شدن قیمت ها صورت گرفته، بلافاصله عده‌ای در جهت تخریب قیمت‌ها اقدام کرده و بازار را متلاطم کردند. برای بهبود وضعیت فروش زعفران دو صندوق در بورس ایجاد کردیم تا با سبدگردانی از کاهش قیمت جلوگیری کنیم و تقاضایمان این بود که از تضعیف این صندوق‌ها جلوگیری شود؛ اما در دیگر سو؛ جریانی با فضاسازی به بورس فشار می آورد تا اجازه فعالیت صندوق ها را ندهد.

زنگنه اظهار کرددر فصل قبل 30 درصد کاهش برداشت زعفران داشتیم اما عده‌ای از احتمال رسوب محصول در انبارها می گفتند و همین هم به شکسته شدن قیمت منجر شد و کشاورزان از این وضع ضرر کردند.

وی با اذعان به اینکه 17استان در کار کشت زعفران هستند، خاطر نشان کرد: هم اکنون زعفران در خراسان رضوی به قیمت 6،7 میلیون تومان خریداری می شود و در استان هایی همچون همدان به نرخ 17 میلیون تومان. این موضوع برای استان ما اصلا مطلوب نیست.

این نماینده مجلس از ضرورت بازنگری در ساختارهای تشکلی با هدف ورود همه ذی‌نفعان این بخش، به عرصه تصمیم‌سازی‌ها تاکید کرد و بر آمادگی برای ورود به حوزه پژوهش در بحث بازار زعفران، چالش‌ها و رقابت‌های منفی آن، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه من از مدافعان بخش خصوصی هستم، تصریح کرد: تاکید ما بر فعالیت و حمایت از بخش خصوصی سالم است. باید از رویکردی که در تدوین اساسنامه شورای ملی زعفران به عنوان تشکل ارشد در این حوزه وجود داشته تقدیر شود؛ اما باید آن ضعف‌هایی که باعث شده تا این شورا به اهداف ود دست پیدا نکند، احصاء شود، معتقدیم مشکل اینجاست که اهرم‌های تضمینی برای نقش این شورا پیش بینی نشده است.

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سویی تقاضا داریم تا وزن حضور کشاورزان، شرکت های دانش بنیان و بنگاه‌هایی که در حوزه فرآوری زعفران و... فعال هستند در بدنه این شورا دیده شود. طبیعتا حمایت ما نیز می‌تواند، کمک به ارتقای اختیارات شورای ملی زعفران باشد. در این راستا، می توان در مجلس طرحی با عنوان «طرح جامع شورای ملی زعفران» ارائه نمود و از این مسیر، ابزارهای قانونی را تعریف کرد. ما حاضر به انجام این کار و پیگیری های آن هستیم.

*قیمت زعفران برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست

غلامرضا میری، رئيس اتحاديه صادركنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در این نشست و در دفاع از عملکرد این اتحادیه به ایراد سخن پرداخت. او ابتدا نقبی به وضعیت قیمت گذاری زعفران زد و ابراز کرد: با توجه به افزایش هزینه های آب، کود و دیگر ملزومات، قیمت فعلی زعفران برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و این موضوع را طی نامه ای در آذرماه پارسال به نمایندگان مجلس اعلام نمودیم اما پاسخی دریافت نکردیم. اتحادیه صادرکنندگان دارای اساسنامه است و ساختار و عملکرد آن نیز کاملا مبتنی بر همین اساسنامه می‌باشد و انحصاری هم در عضویت آن وجود نداشته است. در واقع، طبق اساسنامه اتاق ایران، هر فردی که دارای کارت بازرگانی باشد، می‌تواند کاندید هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان شود و ما در هنگام انتخابات فراخوانی عمومی برای حضور صادرکنندگان اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: باید آمارهای صادراتی زعفران از سوی گمرک بررسی شود. بخشی از صادرکنندگان عمده زعفران، شناخته شده نیستند و اگر در مقطعی موضوع «کارت اهلیت» از سوی شورای ملی زعفران مطرح شد، برای شناسایی همین افراد بود که سهم و نقش خود را در بازار و قیمت گذاری نیز دارند.

وی با تاکید بر اینکه، صادرکننده نیز از کاهش قیمت زعفران متضرر می‌شود، متذکر شد: صادرکننده‌ای که محصولی را خریداری و در انبار ذخیره کرده، در صورت کاهش بهای آن در بازار، دچار زیان می‌شود. در بازار صادراتی نیز، محصولی که به مشتری خارجی فروخته شده، در صورت کاهش بهای زعفران در داخل، یا باید تعدیل قیمت شود یا مشتری از تحویل آن سر باز خواهد زد. متاسفانه در رویکردهای تحلیلی، این مسائل و ضرر صادرکننده دیده نمی شود اما او را متهم به مداخله در بازار می‌کنند.  

میری تاکید کرد: درخواست صادرکنندگان زعفران نه کاهش قیمت بلکه ثبات در بهای این محصول است چون تلاطمات بازارهای خارجی ما را با چالش مواجه می نماید.

وی تصریح کرد: انگیزه ما برای تشکیل اتحادیه صادرکنندگان زعفران، در وهله نخست برخورد با افراد غیر موجه و حذف تسهیلاتی بود که به نام صندوق توسعه زعفران گرفته می شد اما به چند فرد مشخص تخصیص می یافت.

میری در تشریح برخی اقدامات انجام شده توسط اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ابراز کرد: برای زعفران بالای 30 گرم، 5 درصد عوارض تصویب شد، پیرو این بحث به دیوان عدالت اداری در این زمینه شکایت کردیم. صادرات ساقه های سفید زعفران ممنوع شده بود و مقدار این ساقه ها در سال گذشته 120 تن و عدم صادرات آن به ضرر کشاورز بود که با پیگیری ما بار دیگر به چرخه صادرات بازگشت. در ابتدای تشکیل این اتحادیه، 70 تن صادرات زعفران داشتیم اما در حال حاضر این حجم به 325 تن صادرات رسیده ایم و این اتفاق تحت پوشش مجوزهای صادر شده از اتحادیه بوده است. حدود 40 درصد از صادرات صورت گرفته توسط اعضای اتحادیه می باشد اما باید بررسی شود افراد گمنامی که از قضا سهم بزرگتری هم در صادرات زعفران دارند، چه کسانی هستند.

میری از تغییر نرخ پایه گمرکی در چند نوبت، اعلام نرخ واقعی زعفران با قیمت کارشناسی، انتخابات آزاد در هیات مدیره اتحادیه و... به عنوان برخی اقدامات اتحادیه صادرکنندگان زعفران نام برد.

*ضرر مالی هنگفت صادرکنندگان زعفران به خاطر کاهش نرخ ارز

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران همچنین بیان کرد: از 4 ماه پیش تاکنون 117 تن زعفران صادر شده است. در مقطعی که اوج صادرات این محصول را داشتیم، قیمت دلار 28 تا 30 هزار تومان بوده و در حال حاضر که زمان تسویه حساب مشتری فرارسیده، بهای دلار به 22 هزار تومان تقلیل یافته است و با این حساب، حدود 600 میلیارد تومان ضرر به صادرکنندگان وارد آمده است. حتی اگر بهای ارز به همان رویه نیز باقی بماند، صادرکننده برای ورود ارز خود باید مسیرهای مختلفی را طی کند و هزینه های مضاعفی را متحمل شود. به واقع، این مسائل و مشکلات، مورد توجه مسئولان امر نیست و چالش‌های صادرکنندگان این محصول دیده نمی شود.

وی تصریح کرد: دو سال است که برداشت محصول کفاف هزینه های زعفران کاری را نمیکند و این وضعیت برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

سالاری، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در تکمله اظهارات «میری» عنوان کرد: پارسال که درباره نرخ گذاری زعفران صحبت شد و ما زعفران را به نرخ 20 میلیون تومان خریداری کردیم؛ اما سازمان تعاونی روستایی محصول را به نرخ 10 میلیون تومان خریداری می کرد. سال گذشتهما این محصول را در مقاطعی با نرخ 23 میلیون تومان خریداری کرده و صادرات انجام می دادیم اما با افزایش محصول در بازار، قیمت به 16 میلیون تومان رسید.

وی با انتقاد از عدم تناسب میان تولید و عرضه در بازار زعفران، متذکر شد: در حال حاضر این محصول در بسیاری از استان‌های کشور در حال کشت است. حجم تولیدات، از نیاز بازار داخلی و خارجی فراتر رفته و همین امر به شکسته شدن قیمت‌ها منجر می شود. در واقع عدم تعادل در عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها اثر می گذارد، نه دخالت صادرکنندگان. ما خود از نوسانات مکرر قیمت این محصول متضرریم و ثبات را در بازار تقاضا داریم.

سالاری خاطر نشان کرد: چرا به جای آنکه تقصیرها پای صادرکننده نوشته شود، از نقش دلالانی سخن نمی گویند که گل زعفران را در فصل برداشت می خرند و بر بهای نهایی این محصول اثر می گذارند. صادرکننده با دشواری های فراوان می تواند دلار خود را نقد کرده و به ایران بیاورد اما مشکلات او دیده نمی شود و توامان متهم می گردد.

*نقش قاچاقچیان در انتقال زعفران ایران به افغانستان

فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران نیز در در باب چالش‌های موجود در بازار زعفران به ایران سخن پرداخت و گفت: در حال حاضر 5 بازار عمده برای محصول زعفران ایران وجود دارد که 82 درصد زعفران کشور به این مقاصد صادر می شود؛ اما به موازات تجارت رسمی، شاهدیم که قاچاقچیان زعفران ایران را به خارج از مرزهای کشورمان منتقل می کنند. سوال اینجاست که چرا افغانستان 33 تن زعفران از ما وارد کرده است؟ آیا غیر از این است که همین محصولات نیز در بازارهای هدف ما به فروش می‌رسد؟ یکی از عوامل نوسان قیمت زعفران در بازارهای جهانی همین قاچاقچیان هستند. شورای ملی زعفران پیشنهاداتی را برای حل این موضوع ارائه نموده اما ترتیب اثر داده نشده است.

وی افزود: ما سال هاست که بر لزوم مدیریت بازار زعفران کشور تاکید داریم. صادرکنندگانی که فقط به دنبال ارز برای واردات هستند نیز در کاهش قیمت زعفران داخلی نقش دارند و باید به این موضوع توجه شود. در واقع یک فرد در حوزه دیگری فعال است اما چون در پی ارز وارداتی می‌باشد، بدون تخصص در این حوزه، به بازار زعفران ورود می کند و تعادل آن را دستخوش تغییر می نماید.

دبیر شورای ملی زعفران تاکید کرد: نباید نقش نهادهای متولی در ساماندهی بازار زعفران، مورد غفلت قرار بگیرد. با این اوصاف، سوال اینجاست که چرا وزارت جهاد کشاورزی، دو ماه مانده به فصل برداشت زعفران قیمت این محصول را اعلام نمی کند تا کشاورز در این خصوص اطلاع کافی داشته و محصول خود را منطبق بر قیمت اعلامی، عرضه نماید؟ برنامه ریزی برای بازار زعفران باید پیش از فصل برداشت انجام شده و اعمال گردد.

منوچهری تصریح کرد: اگر بحث ما بر تایید اهلیت صادرکننده است، به دنبال ایجاد محبوبیت و اخذ درآمد نیستیم. بحث ما این است کسانی که دلسوز زعفران نیستند، صادرات را انجام ندهند. در واقع ورود به این عرصه، با نگاه تخصصی و با رویکرد ارتقای کیفیت محصول صادراتی انجام پذیرد. ضعف عملکرد در بخش صادرات محصول زعفران، می تواند بازاری را که در آن مزیت داریم، به دست رقبا بسپارد.

*تاثیر سیاست های غلط دولت بر صادرات زعفران

شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در پایان و در جمع بندی نکات مطروحه در این نشست اظهار کرد: در اینکه بهره برداران زعفران قشر ضعیف جامعه هستند، تردیدی نداریم اما به نظر م یرسد یک بخش همه در این میان مغفول مانده است. در میان مباحثی که در این نشست مطرح گردید، سیاست های بسیار غلط دولت و تاثیر آن بر صادرات زعفران نادیده گرفته شد.

وی با اشاره به سیاست های دولت در حوزه رفع تعهدات ارزی، ادامه داد: در دو سال گذشته صادرکنندگان دارای اهلیت زیادی از عرصه تجارت خارجی کشور کنار رفتند و افراد ناسالم جای آن‌ها را در حوزه صادرات گرفته اند و امروز کسی که 70 میلیون دلار صادرات زعفران داشته است، شناخته شده نیست و متقابلا آن‌هایی که در عرصه برندسازی و کیفیت‎بخشی به این محصول فعال بوده‌اند، با محدودیت مواجه شده‌اند.  

وی تاکید کرد: کسی که در تشکلی مسئولیتی را برعهده می گیرد و انتخاب می شود، نباید اولویت را به منافع شخصی خود بدهد. اگر مسئولیتی پذیرفتیم باید براساس منافع ملی کارنامه بدهیم. اگر شرکت های دانش بنیان و صادرکنندگانی در حوزه زعفران فعال هستند، باید در بدنه تشکل بخش خصوصی حضور داشته باشند و بدین ترتیب شائبه انحصار نیز به وجود نمی آید.

شافعی با بیان اینکه توسعه صنعت زعفران را کاری نیکو می دانیم، خاطر نشان کرد: این کار به نفع مردم است. شاید در این زمینه و برای دستیابی به هدف مشترکی که وجود دارد، نظرات و آرای مختلف و متفاوتی وجود داشته باشد اما تصمیمات ما در غایت، منافع ملی را رقم بزنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کشت زعفران در مناطق با اقلیم های متفاوت اشاره کرد و گفت: ما درباره تولید زعفران در مناطقی که اقلیم آ« مناسب این محصول نیست، هشدار دادیم. هم اکنون شاهدیم، در استان های سردسیری که سازگار با این محصول نیست، زعفران کشت می شود که کیفیت زعفران مناطق گرمسیری را ندارد. این محصول باید در استان هایی به عمل آید که آب کافی ندارند و عملا کشت زعفران برای آن‌ها در مقایسه با محصولات آب‌بر، دارای مزیت است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: برای ارتقای محصول زعفران باید با نمایندگان طرحی نو دراندازیم. آمادگی داریم تا با معرفی نمایندگانی از سوی آقای زنگنه و همچنین تعیین افرادی از جانب بخش خصوصی، مشکلات مطرح شده و به ویژه بحث بازار و قیمت گذاری این محصول را بررسی و در باب ساختار تشکل‌های متولی نیز هم‌فکری نماییم. این تیم ظرف یک ماه آینده، باید نتایج بررسی‌ها و پیشنهادات کارآمد خود را به این جمع ارائه کند.

زنگنه، نماینده مجلس نیز در پاسخ به این درخواست گفت: ظرفیت های بخش تولید، سیاست ها و موضوع اصلاح ساختارهای تشکلی این محصول نیز باید در طرح ارتقای زعفران دیده شود. حتی در صورت لزوم می توان در این زمینه قانونگذاری کرد و ما حاضر به انجام چنین کاری در مجلس هستیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی