انتشار کتاب «انواع رفع تعهدات ارزی در 1400» با هدف ارتقای دانش فعالان اقتصادی

انتشار کتاب «انواع رفع تعهدات ارزی در 1400» با هدف ارتقای دانش فعالان اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 26 ارديبهشت 1400

در چهارچوب مشارکت اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، صورت گرفت:

انتشار کتاب «انواع رفع تعهدات ارزی در 1400» با هدف ارتقای دانش فعالان اقتصادی

 

کتاب «انواع رفع تعهدات ارزی در 1400»، در چهارچوب مشارکت اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، به منظور ارتقای دانش فعالان اقتصادی در این حوزه مهم، منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در همین خصوص اظهار کرد: در کتاب «انواع رفع تعهدات ارزی در 1400» به تشریح دستورالعمل های مربوط به این موضوع و تجمیع تمامی کارشناسی‌های انجام شده در این حوزه پرداخته ایم تا صادرکنندگان با استناد به این کتاب بهتر بتوانند در راستای رفع تعهدات ارزی خود اقدام نمایند.

وی ادامه داد: بعد از تحولات ارزی در سال 1397، بحث ایفای تعهدات ارزی و به عبارتی بحث اخذ تعهد در این زمینه، یکی از بزرگترین دغدغه ها و چالش های صادرکنندگان بود. در اوایل سال 1397 و حتی تا پایان همان سال، دستورالعمل های متفاوتی در این زمینه صادر شد و ایفای تعهدات ارزی را با شرایط مختلفی مواجه کرد. دستورالعمل های بعدی نیز دستورات قبلی را تکمیل یا نقض می کرد و به همین دلیل، صادرکنندگان سردرگم بودند و نمی دانستند به چه شیوه ای، نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

امیرفخریان یادآور شد: در سال 1398 نیز تقریبا همین روند ادامه داشت و در بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بزرگترین چالش صادرکنندگان، همین مقوله ایفای تعهدات ارزی می باشد و بسیاری از آن ها بلاتکلیف بودند و نمی دانستند از چه مبادی و چه طریقی این تعهدات را ایفا کنند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان به برگزاری دوره های آموزشی مربوط به ایفای تعهدات ارزی با همکاری مرکز آموزش اتاق بازرگانی مشهد اشاره و ابراز می‌کند: به این طریق سعی کردیم صادرکنندگان را نسبت به شیوه های بازگشت ارز مطلع نماییم تا آن ها آخرین دستورالعمل ها را بدانند. آخرین دوره در این زمینه نیز در هفته گذشته برگزار شد. از طرفی، با راه اندازی کمیته اقدام ارزی و کمیته بررسی مشکلات تجارت خارجی استان، سعی نمودیم پرونده های مختلف در این زمینه را به طور موردی بررسی کنیم. بر این اساس، پرونده هایی که امکان حل آن ها در استان بود، رفع مشکل می شد و نهااگر مرتفع شدن مشکلات مربوط به آن ها به خارج از استان مربوط بود، موضوع را با نظرات کارشناسی به تهران ارجاع دادیم و درخواست اصلاح ضوابط را داشتیم.

امیرفخریان ادامه می‌دهد: خوشبختانه در دستورالعمل های اخیری که برای تعهدات ارزی اعلام شده و مربوط به سال 1400 و مانده سال های 97، 98 و 99 است، تقریبا براي مسائل و مشکلاتی که در دو کمیته مذكور به آنها رسیده بودیم، راهکاری دیده شده و شیوه های مختلفی برای رفع تعهدات درنظر گرفته شده است که تا حدودی دغدغه ها را برطرف می کند؛ از جمله مي توان به ایفای تعهدات ارزی مربوط به قبل از 16 مردادماه سال 1397 اشاره كرد كه مشکلاتي برای تجار ایجاد کرده بود. همچنين،‌ مواردي از قبيل: سود سرمایه گذار خارجی، خدمات فنی مهندسی و... نيز در اين دستورالعمل ها پیش بینی شده است. بدين ترتيب،‌ما به برخی از درخواست های خود که عملا مربوط به صدور بخشنامه کارشناسی شده بود، رسیدیم و لازم بود تا آن را به نوعی مستند کنیم و در اختیار تجاری که در دوره هاي آموزشي شرکت کنند، قرار دهیم و آنها نیز از این موارد تجمیع شده در راستاي رفع تعهدات ارزی خود استفاده نمايند.

به گفته رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعتف معدن و تجارت خراسان رضوي، چگونگی کار با سامانه نیما، آشنایی با این سامانه و... را نیز از جمله مباحثي دانست كه در این کتابچه منتشر شده و خواسته های صادركنندگان را در اين زمينه تامین كرده است. ضمن اينكه در صورت وجود سوالي در ذهن صادركنندگان، آن ها باز هم مي توانند موضوع را از طریق دو کمیته مطرح کنند تا کارشناسی هاي لازم انجام گيرد و در صورت لزوم،‌برای اقدامات بعدی به وزارت صمت ارسال گردد.

 

شایان ذکر است؛ این کتاب از طریق لینک زیر قابل دریافت می باشد:

لینک

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی