حادثه اسلام قلعه، زنگ خطری برای دیگر مرزها

حادثه اسلام قلعه، زنگ خطری برای دیگر مرزها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 04 اسفند 1399

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

حادثه اسلام قلعه، زنگ خطری برای دیگر مرزها

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ضعف‌های زیرساختی فراوانی در مرزهای کشور وجود دارد. حادثه ای که اسلام قلعه افغانستان رخ داد، زنگ خطری برای مرزهای کشور ما نیز به شمار می آید و این اتفاق را باید به چشم عبرت بنگریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمدحسین روشنک در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه حادثه انفجار و آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، زنگ خطری برای مرزهای ایران است، اظهار کرد: سوال اینجاست، در مرزی که چندهزار دستگاه تریلی دارای بار سوخت بنزین، گاز و گازوییل و... وجود دارد، چه امکاناتی برای  اطفای حریق  و محافظت در دو طرف وجود داشته است؟ امکانات لازم در آن سوی مرز وجود نداشته و در این سو هم نیست.

وی به ترافیک بار در اواخر سال و نزدیک به نوروز در مرزها اشاره و بیان کرد: همه ساله نزدیک نوروز کالاهای زیادی صادر می شود؛ هم اکنون در شرایط کنونی، صادرکنندگان و اموال آنها معطل‌اند. بخشی از کامیونها متعلق به بازرگانان ایرانی است و بسیاری از کالاها امانی بوده که باید آن طرف به فروش می رفته است.

روشنک با تاکید بر لزوم ایجاد گذرگاهی اضطراری بین مرز دوغارون و اسلام قلعه در وضعیت کنونی بیان کرد: باید گذرگاهی اضطراری و موقت با همکاری فوری دو کشور ایجاد شود تا فعلا جایگزین گمرک قبلی باشد و جابه جایی کالا صورت بگیرد. توقف این مرز چالش های زیادی را رقم می زد و اشتباه است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد در پاسخ به این سوال که آیا میتوان انتقال کالاهای استان را به طور موقت از مرزهای ماهیرود و میلک و... انجام داد، تصریح کرد: این مرزها ظرفیت کافی برای عبور بارهای استان ما را ندارند و از طرفی، در خارج از خراسان رضوی قرار دارند. بحث و اصرار ما بر این است که در منطقه خودمان این کار صورت گیرد؛ زیرا برای استفاده از دیگر مرزها، زمان زیادی نیاز است و نیروهای بسیاری باید سازماندهی شوند.

وی درخصوص ظرفیت راه آهن خواف- هرات برای انتقال بار نیز بیان کرد: به نظر می رسد افتتاح این پروژه تشریفاتی بوده و تاکنون حرکت گسترده ای برای عبور کالا از آن مسیر صورت نگرفته است؛ وگرنه امروز این خط آهن می توانست به کار استان و بخش تجارت آن بیاید. اگر گمرک و زیرساخت های راه آهن خواف مهیا بود، در این شرایط بیشترین کمک را به بخش صادرات داشت.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی