معضل محموله‌های صادراتی امانی بعد از حادثه اسلام قلعه

معضل محموله‌های صادراتی امانی بعد از حادثه اسلام قلعه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 04 اسفند 1399

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد، چالش‌های بازرگانان و شرکت‌های حمل و نقل در مرز ایران و افغانستان را تشریح کرد:

معضل محموله‌های صادراتی امانی بعد از حادثه اسلام قلعه

 

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: محموله هاي صادراتى از كشور كه به طور امانى يا در چهارچوب پرداخت‌هاي آتى به کشور افغانستان ارسال شده بودند، با بروز حادثه در مرز اسلام قلعه افغانستان که به تعطیلی فعالیت این مرز انجامید، حالا به محل مناقشه تبدیل شده و خسارت‌های جدی به صادركنندگان، به همین واسطه وارد آمده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمود امتی» در گفتگو با خبرنگار ما، در خصوص پیامدهای حادثه انفجار و آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه در ابتدای این هفته اظهار کرد:آت سوزی در گمرک اسلام قلعه د آتش سوزى باعث شد كه چندين ميليون دلار سرمايه تجار، توليدكننده، صادركننده، مالكين و رانندگان كاميون و شركت‌هاي حمل و نقل كه دسترنج سال‌ها كار و تلاش بود، به دليل سهل انگارى و بى‌توجهى از بین برود و به یقین، جبران و بازگشت به شرايط قبل زمان‌بر بوده و به اين سرعت قابل ترميم نیست.

مسئول شوراى نظارت راهبردى امور كميسيون هاي اتاق مشهد خاطرنشان کرد: انتظار مي رود چنين فاجعه عميقي، روابط تجارى را تا مدتى دچار تنش کرده و موجب کاهش سطح معاملات تجارى و اقتصادى و درگيري‎هاي حقوقي و مالي زيادى شود.

امتی با بیان اینکه هنوز جمع بندی و آمار دقيقي از كاميون هاي ايرانى سوخته در این حادثه نداریم، تصریح کرد: صدها محموله ترانزيت با كانتينرهاي خطوط كشتيرانى  و صدها محموله صادراتى كه از داخل كشور و از مرز توسط شركت هاي حمل و نقل بين المللي بارگيرى شده بودند، از ديگر خسارات وارده به مجموعه شركت هاي حمل و نقل در این حادثه هستند که باید بهای آن ها را جبران کنند. از این منظر، ضرورت دارد تا دولت و دستگاه‌های متولی برای همراهی و کمک به این شرکت‌ها، مساعدت و همراهی لازم را به عمل آورند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: جانمايي و استقرار مجدد اماكن و امكانات مورد نياز گمرك و ساير بخش هاي دولتى و خصوصي به جديت و اراده دولت افغانستان بستگى دارد و اگر در این خصوص تسريع نشود، به یقین مسیر ترانزیتی ما دستخوش تغییر شده و استان از این شرایط متضرر می شود.

امتی درباره امکان انتقال بار و ترانزیت از مسیر راه آهن خواف- هرات نیز ابراز کرد: همان طور كه آمار و ارقام از ابتداى بازگشايي مسير ريلي خواف- هرات نشان مي دهد، توفيق و گشايش چنداني تاكنون حاصل نشده است. ضرورت تامين امنيت مسير، دو طرفه نبودن بار ريلي، كامل نبودن خط ريل تا هرات كه ٤٠ كيلومتر از آن باقيمانده، دسترسي نداشتن راحت و روان به ريل همانند ناوگان جاده‌اي و تامين بار برگشت از افغانستان، باعث می شود که در حال حاضر شرايط صددرصدى براى بهره مندى از این خط آهن مهيا نباشد.

وی ادامه داد: با توجه به تذكرها و پيش‌بينى حادثه‌اى مشابه در مرز دوغارون و تجربه و مصيبت به بار آمده، بايستى چيدمان توقف و تفكيك كاميون‌هاي سوختى و گازى در این مرز صورت گیرد و برای اختصاص مسيرى جداگانه براى تردد این کامیون‌ها در آینده تدبيراندیشی شود.

امتی تاکید میکند: مهمتر از آن، بايستى يك ايستگاه آتش نشانى با استانداردهاى بين‌المللي و قوى و لوله كشي خط خشك اطفاى حريق، در محوطه اختصاصي تخليه و بارگيرى و پاركينگ مختص اين محموله‌ها و پايانه مرزى دوغارون به سرعت راه اندازى شود زیرا خطر در كمين است .

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی