رئیس اتاق تجارت ولایت هرات: حکومت افغانستان مکلف به پرداخت خسارت به متضررین است

رئیس اتاق تجارت ولایت هرات:  حکومت افغانستان مکلف به پرداخت خسارت به متضررین است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 01 اسفند 1399

رئیس اتاق تجارت ولایت هرات:

حکومت افغانستان مکلف به پرداخت خسارت به متضررین است

 

رئیس اتاق تجارت ولایت هرات درباره پرداخت خسارت به زیان دیدگان در حادثه انفجار و آتش سوزی گمرک اسلام قلعه گفت: حکومت افغانستان مکلف به پرداخت جبران خسارت به متضررین است و این تعهد نیز داده شده اما تاکنون شرایط چگونگی پرداخت جبران خسارت مطرح نشده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمدیونس قاضی‌زاده در گفتگو با خبرنگار ما درباره میزان خسارت‌های ناشی از حادثه انفجار در گمرک اسلام قلعه عنوان کرد: آمارهای ابتدایی نشان می دهد که صدها میلیون دلار خسارت به بازرگانان وارد شده است. مرز اسلام قلعه برای بازرگانان افغانستان و ایران اهمیت زیادی دارد؛ چون بیشتر اموال بازرگانان و کالاهای صادراتی از این مسیر به دیگر کشورها ارسال و از دیگر کشورها به افغانستان وارد می‌شود.

وی  از نبود یک برنامه‌ منظم برای جداسازی اموال آتش‌زا از دیگر اموال، فساد اداری در گمرک و نبود استاندارد در قسمت نمونه‌گیری میانگین و استاندارد به عنوان عوامل وقوع حادثه گمرک اسلام قلعه نام می‌برد.

قاضی‌زاده اذعان کرد: اسلام قلعه بزرگترین گذرگاه افغانستان است و باید در اولین فرصت، بازگشایی شود؛ همان طور که هم اکنون هم تلاش‌هایی برای بازگشایی این گذرگاه در جریان است.

رئیس اتاق تجارت ولایت هرایت تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار دستگاه خودرو پشت مرز افغانستان مانده است و ما از جمهوری اسلامی ایران به خاطر اجازه ورود خودروهای بارگیری شده در آن سوی مرز و همکاری در بخش آتش‌نشانی سپاسگزاریم. تلاش‌ها در حال انجام است تا این خودروها هر چه سریع تر و در اولین فرصت، پس از طی مراحل قانونی وارد شهر هرات شود.

قاضی‌زاده به انتقال امور گمرکی به هرات اشاره و ابراز می‌کند: هم اکنون گمرک بر اساس هدایت ریاست جمهوری افغانستان به هرات منتقل شده است و گمرک اسلام قلعه پس از احیای مجدد، به عنوان گمرک مرزی برای طی مراحل مربوط به محموله‌های نفت و گاز باقی خواهد ماند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی