تلاش برای احصاء میزان خسارت وارده به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی در حادثه اسلام‌قلعه

تلاش برای احصاء میزان خسارت وارده به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی در حادثه اسلام‌قلعه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 30 بهمن 1399

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی خبر داد:

تلاش برای احصاء میزان خسارت وارده به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی در حادثه اسلام‌قلعه

 

 

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در تلاشیم تا میزان خسارت وارده به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی را در حادثه انفجار در گمرک اسلام‌قلعه مورد بررسی قرار دهیم و برای مشکلات احتمالی دیگر نیز برنامه‌ریزی و پیگیری انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «احمد زمانیان یزدی» در گفتگو با خبرنگار ما متذکر شد: در حال حاضر  حدود 2هزار کامیون در صف انتظار مرز دوغارون برای ورود به افغانستان هستند. لازم است تا با تدبیر و هماهنگی دو کشور، زمینه خروج این کامیون‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم آید.

وی با بیان اینکه می توان از مرزهای نیمروز و ماهیرود هم ترانزیت و صادرات به این کشور را انجام داد، یادآور شد: بهتر است هرچه سریعتر مرز اسلام قلعه برای عبور کامیونها بازگشایی گردد. کار نباید متوقف شود و دستگاه دیپلماسی کشورمان باید برای این موضوع رایزنی های لازم را انجام دهد. این موضوع به نفع خود افغانستان است زیرا اگر قرار به تغییر مسیر کامیونها و ورود ازمرز دیگری باشد، قطعا زمانبر و هزینه بر خواهد بود.

زمانیان تاکید کرد: اگر مرز اسلام قلعه برای طولانی مدت بسته باشد، کار ترانزیت و صادرات در اصطلاح قفل می شود. از زمان وقوع حادثه، سازمان‌های دولتی به بندر شهیدرجایی بندرعباس اعلام کرده اند که فعلا برای دوغارون هیچ محموله ای ارسال نشود و کار در اینجا تعطیل است؛ اما معتقدیم که این چاره درد نیست و باید دو طرف هر چه سریع‌تر برای بازگشایی مرز وارد مذاکره شده و چاره اندیشی کنند.

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ادامه داد: پارکینگ گمرک اسلام قلعه تخریب شده اما سیستم اداری آنجا سر جای خود است. کالاهای ما هم مهم بوده و مورد نیاز مردم افغانستان و بازار این کشور است. از طرفی، برخی کالاها را نمی‎توان برای مدت زیاد در مرز و درون کانتینر و کامیون نگه داشت؛ زیرا هزینه دموراژ کانتینرها بالاست. کالاهای فسادپذیر هم باید هر چه سریع تر منتقل شوند و تغییر مسیر به دلیل زمانبر بودن، برای فعالان اقتصادی ممکن نیست.

وی نقبی به ظرفیت دیگر مسیرهای تجاری موجود زد و خاطرنشان کرد: راه آهن خواف- هرات ظرفیت کافی ندارد و پتانسیل موجود هم برای کالاهای خاص مثل سیمان مورد استقاده قرار می گیرد اما برایم مواد غذایی و کانتینری و سوخت نمی توان کار را انجام داد.

زمانیان با بیان اینکه به دنبال جمع آوری اطلاعات و آمار از شرکت های حمل و نقلی درباره میزان خسارت وارده به آن ها هستیم، یادآور شد: باید ببینیم چه مقدار کامیون و کالا از بین رفته است، دولت ایران باید پیگیر اخذ خسارت بابت این آسیب ها باشد.

وی وقوع این حادثه را تلنگری برای بهبود وضعیت ترانزیت و عبور کامیون ها دانست و بیان کرد: کامیونها در مرز اسلام قلعه، 10 تا 12 روز توقف دارند؛ در حالی که نباید در این حد آنجا بمانند. امیدواریم پس از این حادثه، تمهیدات لازم از سوی دولت افغانستان اندیشیده شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. از سوی دیگر زیرساخت های موجود در دو سوی این مرز چه در دوغارون و چه در اسلام قلعه، به قواره ظرفیت فعالیت های اقتصادی در آن نیست و به منظور پیشگیری از بروز حوادث آتی باید امکانات و زیرساخت های لازم در منطقه پیش بینی شود. بخش خصوصی دو کشور پیش از این به دفعات در خصوص احتمال بروز حادثه در این منطقه هشدار داده بود و این اتفاق نیز تلنگر تلخی به مسئولان است تا این موضوع را جدی تلقی کنند.  

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی