فراهم سازی بستر اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی در برخی استان های کشور

فراهم سازی بستر اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی در برخی استان های کشور
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 29 بهمن 1399

مسئول نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد:

فراهم سازی بستر اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی در برخی استان های کشور

 

مسئول نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: بسترهای لازم برای پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در برخی استان های کشور فراهم شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی« در نشست «بررسی چگونگی ایجاد توافقات اجرای مدل مسئولیت های اجتماعی، شرکتی، موضوع مثلث توسعه اقتصادی»، با بیان اینکه حدود 500 شرکت برای ورود به مدل مثلث توسعه اقتصادی شناسایی و هدف‌گذاری شده اند و بعضا شرکت ها پشتوانه مالی قوی دارند، اظهار کرد: تاکنون بستر مدل مثلث توسعه اقتصادی در برخی استان ها فراهم شده اما اجرای کار نیاز به کمک و همراهی همه ارگانها و بخش خصوصی دارد.

وی تصریح کرد: کشور را می توان به مدد توانمندی فعالان اقتصادی و با اتکا به مسئولیت های شرکتی به عمران و آبادانی رساند.

 

لبافی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از معین های اقتصادی در استان اصفهان، شهرستان ها و روستاهای خود را انتخاب کردند و با اتاق بازرگانی در این رابطه تفاهم نموده اند تا بتوانند کار را عملیاتی نمایند. مسئولین این استان مدل توسعه اقتصادی را به خوبی درک کرده و دانش خوبی را در این حوزه کسب نموده‌اند. در استان چهارمحال بختیاری نیز 7 الی 8 مورد تفاهم نامه معین اقتصادی امضا شده است. در استان یزد نیز 18 تفاهم نامه معین اقتصادی در حال امضا می باشد. کهگیلویه و بویر احمد نیز دارای 10 الی 12 معین اقتصادی بوده و در مرحله امضای تفاهم نامه هستند. شرکت سایپا نیز به عنوان معین اقتصادی در کاشان فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با تاکید بر اینکه واضح و مبرهن است که پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی نباید منحصر به یک دستگاه باشد، تصریح کرد: لذا باید دو راهکار را برای تسری دادن روند پیاده سازی این مدل در کشور مدنظر قرار گیرد، نخست آموزش راهبران و ایجاد یک ستاد مرکزی است تا این ستاد اعضای مدل مثلث اقتصادی را گردهم آورد. در مدل دوم با مجموعه نهادهای فعال و متقاضی تفاهم کرده و قرارداد منعقد کنیم و کشور را براساس منطقه جغرافیایی، تخصص و ... تقسیم کنیم.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تصریح کرد: بهبود سرانه های درآمدی مردم، کاهش نرخ بیکاری، توسعه متوازن منطقه ای و ... از مهم ترین شاخص های مطرح شده در مدل مثلث توسعه اقتصادی است.

وی اظهار کرد: همه نهادها و ارگان ها باید برای پیاده سازی این مدل در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بخشی از کار را متقبل شوند.

* مداخله گرهای متعددی در روستاها داریم که به بروز مشکلات منجر می شود

در ادامه، دکتر حیدروند مدیر کل محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  در شرکت شهرکهای صنعتی کشور با اشاره به چالش‌های پیش روی پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی، تصریح کرد: برای ایجاد صندوق های خرد باید از بسیج جوانان استفاده کرد. لذا نوع مداخله در روستاها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مداخله گرهای متعددی در روستاها داریم که بعضا این مداخلات متعدد باعث بروز فقر و مشکلات ببیشتر در منطقه می شود، متذکر شد: بر همین اساس باید از ظرفیت نهادهای توانمند مانند سپاه استفاده کرد. نکته حائز اهمیت آن است که معین های اقتصادی باید از یک مدل تبعیت کنند که قلعه گنج می تواند در این بحث کارآمد واقع شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنیاد مسکن در کوچکترین شهرستان ها مانند باخزر شعبه دارد و بیشتر خدمات روستایی توسط این ارگان انجام می گیرد. همچنین در حال حاضر بنیاد مسکن متولی بازسازی در کشور شناخته شده است و در صورت بروز هر گونه اتفاق غیرمترقبه ای، این نهاد باید پاسخگو باشد. لذا این ارگان به عنوان متولی اصلی به دولت، مردم و سازمان های مردم نهاد پاسخگو است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در مدل های مختلف محرومیت زدایی فعال بوده است، عنوان کرد: اصل و ماهیت مدل مثلث توسعه اقتصادی منوط به آن است که تیم هدایت کننده و اجرا کننده، با دل و جان به دنبال توسعه منطقه باشند. ممکن است برای پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی، کشور به چند منطقه تقسیم شود اما مهم آن است که برای تحقق توسعه مدنظر در این طرح، ارگان های آماده همکاری به این حوزه ورود پیدا کنند تا نتیجه ای که مدنظر طراحان این الگو است، پیاده سازی گردد.

*با مشکل کمبود منابع مواجه هستیم

در بخش دیگری از این جلسه سرهنگ واحدی، مدیر قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) تصریح کرد: دوستان سند غدیر را تدوین و مطالعه کردند و به عنوان یک الگو و یک نرم افزار از آن استفاده می کنند. این سند مشتمل بر بیانات مقام معظم رهبری، چشم انداز، سیاست ها و راهبردها، اسناد بالادستی و ... است. همچنین مشکلات، نقاط ضعف، تهدیدها نیز در این سند گنجانده شده است. ظرفیت ها، توان و قدرت مردمی، زمینه های اشتغال  و ... نیز از دیگر مسائلی می باشد که در این سند به آن ها اشاره شده است. تمامی این موارد در روستا به عنوان کارنامه اقدام و عمل خواهد بود تا پس از اجرایی شدن مدل مثلث توسعه اقتصادی، شاهد شکوفایی منطقه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: منابع در اختیار مردم است لذا هر چه دانش مردم را افزایش دهیم و در جهت توانمندسازی مردم تلاش کنیم به هدف نهایی در تحقق توسعه نزدیکتر شده ایم.

مدیر قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) تصریح کرد: مدل و نرم افزار برای کل استان های کشور داریم و سازمانی تحت عنوان قرارگاه در این حوزه در حال فعالیت است و 30 نفر نیروی مادر و صاحب تخصص در قرارگاه مشغول به کار هستند. اهداف عملیاتی ما نیز در 6 حوزه اقتصاد، اشتغال، مسکن، محیط زیست، سرانه های بهداشت و فرهنگ دنبال می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ مانعی در حوزه اجرا، مدل، فرمول، نرم افزار و ... وجود ندارد و عملا تنها مشکل ما کمبود منابع است. لذا تقاضا داریم که وزیر صنعت در این خصوص جلسه ای را با معین های اقتصادی برگزار کند.

واحدی یادآور شد: در مجموع در کشور 6 الی 6 هزار و پانصد دهستان محروم وجود دارد که محرومیت زدایی آن ها نیاز به اعتبار چندانی نیست و حتی می توان با2 هزار و 400 میلیارد تومان محرومیت زدایی انجام داد و این اعتبار نیز باید در مدت زمان 5 ساله تخصیص پیدا کند و این اقدام شدنی است. آنچه که مسلم است باید در کنار اشتغالزایی و معیشت خانوار، به زیرساخت های روستاها نیز توجه شود. به طور مثال اگر برای آب آشامیدنی تدبیری اندیشیده نشود، روستاها خالی از سکنه خواهند شد.

مدیر قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) اظهار کرد: در حال حاضر مشغول محرویت زدایی از 6 دهستان هستیم که برای محرومیت زدایی هر دهستان تاکنون 4 میلیارد تومان در حوزه های مختلف هزینه شده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که منابع وجود نداشته باشد نباید انتظار توسعه و آبادانی برای روستا داشت. راهبران نیز به تنهایی قدرت اجرایی نخواهند داشت لذا باید تمامی جوانب را در توسعه روستا مورد لحاظ قرار داد.

*باید وحدت رویه در مدل مثلث توسعه اقتصادی وجود داشته باشد

در ادامه حسینی، مدیر واحد مهندسی سازمان و سیستم های شرکت ایران خودرو به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: ما باید از ظرفیت نهادها و دستگاه های مختلف استفاده کنیم. دولت مصوبات بسیار خوبی دارد اما متاسفانه پیگیری لازم بابت اجرای این مصوبات صورت نمی گیرد، به عبارت دیگر در حوزه قانون گذاری با کم و کاستی مواجه نیستیم اما در مرحله اجرا با مشکل رو به رو هستیم.

دبیر کمیته راهبردی معین های اقتصادی استان خاطرنشان کرد: باید تخصص گرایی را در انتخاب روش کار و مدل مثلث توسعه اقتصادی مدنظر قرار دهیم، در غیر این صورت در پیاده سازی مدل با معضلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید تفاهم نامه معین های اقتصادی با تخصص های مختلف، یکسان باشد، متذکر شد: تسهیلگری، حمایت و توانمندسازی نیازمند آموزش، مهارت افزایی و منابع مالی است و هر کدام یک از این موارد در علم اقتصاد مباحث تخصصی به شمار می آیند. خوشه های تخصصی اشتغال باید برای این مدل در نظر گرفت با این حال این خوشه ها می توانند اقدامات مشترک نیز داشته باشند. نکته قابل تامل دیگر آن است که استان های مختلف در شاخص های اقتصادی با یکدیگر متفاوت هستند.

در بخش دیگری از این نشست تازیکی، کارگزار اشتغال استان (طرح تکاپو) اظهار کرد: برای پبشبرد موفق الگوی توسعه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی باید تقسیم نهادی انجام بگیرد. اگر مدل مثلث توسعه اقتصادی یک متولی مرکزی داشته باشد باید از دانش و تخصص بیشتری نسبت به سایر ارگان ها برخوردار باشد. در غیر این صورت باید کشور را تقسیم بندی کرد و متولیان مختلفی تحت نظر نهاد اقتصاد مقاومتی، مسئول اجرای مدل مثلث اقتصادی باشند، چرا که در صورت وجود یک متولی واحد، دیگر رقابتی ایجاد نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روش کاری معین های اقتصادی متفاوت است، لذا باید وحدت رویه و مدل متمرکز وجود داشته باشد اما دست معین های اقتصادی در اجرا باز باشد. در واقع خلاقیت، کسب استعداد و ... است که باعث شکوفایی می شود.

تازیکی ادامه داد: نهاد اقتصاد مقاومتی باید دارای یک تیم مشاوره مرکزی از دستگاه های مختلف باشد. در واقع اصل کار مشاوران انتقال تجربه است. همچنین ضروری است تا کمیته تسهیل گری در این خصوص شکل بگیرد که متولی داشته باشد و کار تسهیل گری بین استانی انجام دهد.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، مجری طرح های اشتغالزایی اجتماع محور بنیاد برکت در استان خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و متذکر شد: تفاوتی نمی کند که مدل مثلث توسعه اقتصادی به چه روشی پیاده شود بلکه باید رقابت و مسابقه خدمتگذاری میان معین های اقتصادی، با استعدادهای مختلف ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای هر فعالیتی یک متصدی نیاز است، یادآور شد: معین های اقتصادی باید موانع مدل مثلث توسعه اقتصادی را شناسایی و رفع کرده وعوامل بسترساز این مدل را فراهم کنند.

حمیدی با اشاره به اینکه قانون شاید عیوب فراوانی داشته باشد اما آنچه که مسلم است هیچ قانونی بی نقص نیست، تصریح کرد: نهادها به مدل اقتصادی ورود پیدا کنند، طرح راهبران باید دارای متصدی باشد. متصدی باید مجموعه ای باشد که بیشترین کاربری را داشته باشد. این متولی باید علاوه بر مسئولیت، ردیف بودجه نیز داشته باشد.

مجری طرح های اشتغالزایی اجتماع محور بنیاد برکت در استان خراسان رضوی ادامه داد: هر یک از معین های اقتصادی از یک الگو تبعیت می کنند، پس باید به یک مدل واحد برسیم تا نهادها و مجموعه های مختلف بر سر آن اجماع کنند.

گفتنی است؛ در پایان دو پیشنهاد روند اجرای کار در کشور به دو صورت

 الف: ایجاد ستاد مرکزی و تعیین راهبران منطقه ای

ب: تقسیم کشور بر اساس مناطق جغرافیایی و مشارکت نهادها و متولیان توانمندسازی به صورت استانی

مطرح شد که تقسیم کشوری بر اساس مناطق جغرافیایی مورد توافق اولیه قرار گرفت.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی