شافعی: بخش خصوصی با وجود همه مضایق، سهم خود را به شایستگی در اقتصاد ایفا کرده است

شافعی: بخش خصوصی با وجود همه مضایق، سهم خود را به شایستگی در اقتصاد ایفا کرده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 23 بهمن 1399

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

بخش خصوصی با وجود همه مضایق، سهم خود را به شایستگی در اقتصاد ایفا کرده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی  با وجود همه مضایق و دشواری‌ها، توانست طی یک دهه (از سال 80 تا 97)، سهم خود را در ایجاد اشتغال از 77.8 به 84.5 ارتقا دهد و نقش خود را به شایستگی در اقتصاد کشور ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین شافعی» در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، نقبی به آمارهای اقتصادی زد و متذکر شد: به رغم سپری شدن 15 سال از ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله، ارزیابی روند متغیرهای مهم اقتصادی گویای حقایق مهمی است.کسب میانگین رتبه 16 از بین مجموع شاخص‌های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی، رفاه اجتماعی میان 24 کشور حوزه سند چشم‌انداز در سال 2019 از ناکامی کشورمان در دستیابی به هدف رتبه اول در منطقه(مستند به اهداف سند چشم‎‎انداز) حکایت دارد. البته باید شرایط غیرقابل پیش بینی اقتصادی و همچین اثرات تحریم‌ها را در حصول این نتیجه مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: کشور و اقتصاد ما، راه دشواری را پیش روی خود دارد. اگر نیت بر اجرا و محقق نمودن اهداف چشم انداز است، باید مسیر پیش رو هموار و روند تصمیم‌سازی‌ها سامان بگیرد.

شافعی بار دیگر به آمارهایی رجوع کرد که سیمای اقتصاد کشور را روایت می‌کنند و گفت: اعداد و ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، از رشد محدود و نامتناسب اقتصاد در قیاس با اهداف سند چشم‌انداز (که رشد سالانه 8 درصد در آن ذکر شده)، حکایت می‌کنند. به استناد همین آمارها، اقتصاد کشور در سال 98 نسبت به سال 96 حدود 11 درصد کوچک‌تر شده و این روند حکایت از تعمیق رکود اقتصادی دارد.

وی اثرات این روند را تضعیف سرمایه‌گذاری برشمرد و توضیح داد: همین امر باعث شد تا متأسفانه برای اولین بار در تاریخ اقتصاد کشور طی سال 98 شاهد آن باشیم که استهلاک سرمایه از میزان تشکیل سرمایه بیشتر می شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در بخش دیگری از این جلسه، عنوان کرد: در هفته های گذشته گزارش عملکرد شوراهای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان‌ها در شورای ملی مطرح شد. گزارش مذکور توسط وزرای کشور و اقتصاد  برای رئیس جمهوری و معاون اول وی ارسال گردیده و از طریق دبیرخانه شورای گفتگوی ملی نیز به استحضار دیگر روسای قوا رسید. پس از آن، از جانب رئیس دولت متنی برای استانداران ارسال شد و در آن بر توجه به بخش خصوصی به عنوان میدان داران اصلی اقتصاد کشور تاکید گردید.

وی افزود: ارزیابی عملکرد 6 ماهه نخست سال 99 شوراهای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ها اعلام شد و در این راستا استان‌های اصفهان و خوزستان رتبه اول مشترک، خراسان رضوی و کرمان رتبه دوم مشترک و بوشهر رتبه سوم را به خود اختصاص دادند و پنج استان برگزیده در این بخش بودند.

شافعی متذکر شد: در بررسی‌های انجام شده، مولفه‌های مختلفی مدنظر بود که از جمله آن می توان به برگزاری جلسات شورا بر اساس تقویم جلسات(با حضور ریاست شورا)، انطباق تصمیمات با مأموریت‌های شورا، رعایت معیارهای انتخاب نمایندگان بخش خصوصی، بررسی‌های کارشناسی دقیق موضوعات، فراگیر بودن موضوعات به لحاظ پوشش های ملی و استانی و... اشاره کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری مستمر جلسات این شورا و پیگیری موضوعات آن، شاهد تحولات مثبتی در اقتصاد استان و تداوم موفقیت‌های شورای گفتگوی استانی باشیم. 

وی در جمع بندی اظهارات خود به به فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره و عنوان کرد: معظم‌له در جایی فرموده‌اند که؛«کار را برای خدا بکنید. نه آنکه چون مردم دوست دارندکه اگر هدف این شد تا دل مردم را به دست بیاوریم، ناکام خواهیم ماند». این نکته را همه ما باید بدانیم که بین «رضایت» و «مصلحت» مردم، اولویت‌ها را باید به مصلحت جامعه بدهیم. باور داریم که اقتصاد اگر در مسیر واقعی خود قرار بگیرد، رفاه را برای جامعه رقم خواهد زد و تحقق چنین هدفی نیز جز با همدلی و همراهی همه ارکان متولی و نقش‌آفرین، میسر و ممکن نخواهد شد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی