مشارکت مردمی، پیوستی مهم برای تحقق مدل مثلث توسعه اقتصادی به شمار می آید

مشارکت مردمی، پیوستی مهم برای تحقق مدل مثلث توسعه اقتصادی به شمار می آید
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 شهريور 1399

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

مشارکت مردمی، پیوستی مهم برای تحقق مدل مثلث توسعه اقتصادی به شمار می آید

 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: مشارکت مردمی پیوست مدل مثلث توسعه اقتصادی به شمار می آید و برای ثمریابی آن باید از ظرفیت توان اهالی هر منطقه بهره گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در جلسه ویدئو کنفرانس با معین اقتصادی شهرستان گناباد، اظهار کرد: هیچ پروژه ای در مدل مثلث توسعه ای اقتصادی آغاز نمی شود مگر آن که مشارکت مردمی در آن لحاظ شده باشد. به همین استناد نیز تاکید داریم که تشکیل حساب های سپرده توسعه روستایی در این مدل، یک اصل به شمار می آید و معین های اقتصادی باید برای تحقق آن بکوشند.

وی ضمن تقدیر از پیگیری و تلاش فرمانداری گناباد در همراهی با معین های اقتصادی این شهرستان، تصریح کرد: طبق روال گذشته باید در شهرستان ها حضور پیدا می کردیم و مسائل را به صورت میدانی و عملیاتی مورد بررسی قرار می دادیم تا مسائل و مشکلات در استان مورد پیگیری قرار گیرد و علاوه بر این زمینه انتقال تجربه فراهم آید اما به دلیل شیوع کرونا محدودیت هایی در این رابطه رقم خورد

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شهرستان گناباد دارای 9 معین اقتصادی است که نخستین تفاهم نامه با بانک قرض الحسنه رسالت و آخرین تفاهم نامه نیز در 30 فروردین ماه 99 توسط کالای خواب حیدر در این شهرستان به امضا رسیده است. این تفاهم نامه ها با پیوست مشارکت مردم و توانمندسازی آنان منعقد شده که می بایست با کمک و همکاری نهادهای انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند.

لبافی با اشاره به اینکه بانک قرض الحسنه رسالت در بجستان 500 کسب و کار و یا هسته کار و زندگی متعهد شده است، افزود: روز گذشته تفاهم نامه ای برای شهرستان بجستان در دفتر استاندار خراسان رضوی منعقد شد و معین معدنی قوی از سنگان در این شهرستان مستقر شد تا بتواند اقدامات خوب و مثمر ثمری را در شهرستان بجستان انجام دهد. طی روزهای آتی عملیات اجرایی در این شهرستان از سر گرفته خواهد شد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: 9 معین اقتصادی شهرستان گناباد می توانند منشا تحولات مطلوبی برای این شهرستان باشند اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

لبافی تصریح کرد: مجموعه عملکردی که از سامانه استخراج شده است، حاکی از آن است که 6 معین اقتصادی شهرستان گناباد اطلاعات اولیه خود را در سامانه به ثبت رسانده اند و 3 معین اقتصادی دیگر نسبت به وارد کردن اطلاعات خود در سامانه اقدام نکرده اند. لذا فرماندار شهرستان باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف معین های اقتصادی اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه معین اقتصادی اگر می خواهد برند خیّر اقتصادی را با خود به همراه داشته باشد طبیعتا باید اقدامات خوبی را انجام دهند، افزود: تفاهم نامه معین های اقتصادی به دلیل امضای رئیس دادگستری، فرماندار، امام جمعه و ... دارای جنبه حقوقی است و اقدام خیر داوطلبانه ای به شمار می آید که باید توسط معین های اقتصادی به ثمر بشیند، در غیر این صورت فرماندار شهرستان می تواند در صورت ضعف عملکرد معین اقتصادی نسبت به حذف این تفاهم‌نامه ها و عودت آن اقدام کند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: بانک قرض الحسنه رسالت شهرستان گناباد سال گذشته 36 فعالیت اقتصادی را به ثبت رسانده که مجموعه سرمایه گذاری آن یک میلیارد و  186 میلیون تومان با پیش بینی 69 فرصت شغلی است اما در سامانه 33 فعالیت اقتصادی با پیش بینی 63 فرصت شغلی به تایید رسیده است

لبافی با بیان اینکه در شهرستان بجستان حدود 500 هسته کسب و کار در رسته های مختلف اقدام خواهند کرد، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های بانک رسالت شهرستان گناباد، باید 500 هسته کار و زندگی تا پایان سال به بهره برداری برسند.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی 6 ماهه 99 در حال انجام است، لذا از معین های اقتصادی تقاضا داریم تا تمامی اطلاعات پروژه های خود را در سامانه به ثبت برسانند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: معین اقتصادی عامل توسعه منطقه مورد نظر است لذا می تواند در تمامی رسته ها فعالیت داشته باشد. در همین راستا باید اعتماد سازی، تسهیلگری و جلب سرمایه های مردم را به همراه داشته باشد. منابع دولتی در کشور متولی دارد، به طور مثال؛ اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بنیاد برکت و کمیته امداد دارای متولی هستند. لذا زمانی این نهادها می توانند به عنوان معین انتخاب شوند که مازاد بر وظایف قانونی خود نسبت به توسعه منطقه اقدام کنند. بنابراین معین اقتصادی نمی تواند با منابع این نهادها پروژه ای را اجرا کند که عملکرد و اشتغال آن برای این نهادها لحاظ و در سامانه ثبت شود،این مسئله برای ما قابل قبول نیست، چرا که ما به دنبال بازتاب کار معین اقتصادی هستیم.

*7 تفاهم نامه به صورت صد در صد در سطح شهرستان انجام و وارد فاز بهره برداری شده است

در ادامه حامد قربانی، فرماندار شهرستان گناباد در سخنانی اظهار کرد: پیرو مکاتبه ای که دبیر ستاد نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی در خصوص عملکرد معین های اقتصادی شهرستان داشتند، هفته گذشته جلسه ای با آنها برگزار شد و برای آن هایی که عملکردی ضعیف داشتند، مهلتی دو هفته ای تعیین گردید تا اقداماتشان را در راستای پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی تسریع کنند و در غیر این صورت معین اقتصادی دیگری جایگزین آن ها شود. البته تمام اراده ما معطوف به آن است که از تمامی ظرفیت معین های اقتصادی شهرستان استفاده کنیم اما همزمان با شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی که در پی آن ایجاد شده است، حرکت معین های اقتصادی کند شده است.

وی یادآور شد: فرمانداری شهرستان پیرو تاکیدات مسئولان ذی ربط معین های بومی قوی را به مجموعه وارد کرده است. اقدامات خوبی توسط معین های اقتصادی انجام شده است، در حوزه تفاهم نامه ها نیز 16 تفاهم اقتصادی در سطح شهرستان با امضای استاندار منعقد شد که از این میان 7 تفاهم نامه به صورت صد در صد انجام  و وارد فاز بهره برداری گردید، همچنین 6 تفاهم نامه نیز بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در حال حاضر به دنبال انعقاد تفاهم نامه های جدیدی با استاندار هستیم تا بدین ترتیب واحدهایی که می توانند در بخش اشتغال استان فعالیت داشته باشند، در این راستا راهگشا باشند.

فرماندار شهرستان گناباد تصریح کرد: معین های اقتصادی نباید به اعتبارات دولتی اکتفا کنند، لذا از آن ها درخواست داریم تا به دنبال تامین مالی از راه های جدید باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روستاهای شهرستان گناباد به عنوان روستای ملی ثبت شده است و امید می رود در این روستا احداث نیروگاه های خورشیدی در دستور کار قرار بگیرد. ما نیز از معین های اقتصادی حمایت ویژه به عمل خواهیم آورد.

*تا پایان سال جاری 140 هسته کار و زندگی در شهرستان شناسایی می شود

در بخش دیگری از این نشست، راحت، نماینده بانک قرض الحسنه رسالت بخش کاخک شهرستان گناباد و معین اقتصادی کاخک، گناباد و بجستان، تریبون را در اختیار گرفت و گفت: طرح هسته های کار و زندگی که در شهرستان گناباد انجام گرفته تا پایان سال 98 در سامانه مربوطه به ثبت رسیده است اما در 5 ماه نخست سال جاری به دلیل شیوع کرونا اقدامات چندانی در سطح شهرستان نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل پیگیری های مکرر فرماندار شهرستان گناباد، یک رهیار بومی را در شهرستان معرفی کردیم که دقت نظر زیادی به حوزه دارد، ادامه داد: همچنین طی  6 ماهه نخست سال جاری 30 هسته کار و زندگی جدید شناسایی شده اند و متاسفانه فقط در سامانه مربوطه به ثبت نرسیده اند. این کسب و کارها در مرحله تشکیل پرونده هستند و تسهیلات را نیز دریافت کرده اند.

راحت افزود: براساس ارزیابی رهیار اجتماعی تاکنون تعداد 140 نفر در سطح شهرستان برای پرورش دام سبک شناسایی شده اند که برای فعالسازی آن ها طی 6 ماهه دوم سال جاری قطعا اقدام خواهیم کرد.

 نماینده بانک قرض الحسنه رسالت بخش کاخک شهرستان گناباد تصریح کرد: امید می رود تا پایان سال جاری 140 هسته کار و زندگی در شهرستان شناسایی شده و تامین مالی آن ها انجام بگیرد تا مشغول کسب و کار شوند.

در ادامه، شرفی، نماینده شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد و معین روستاهای کلات، سقی و محمدآباد بخش کاخک این شهرستان عنوان کرد: تاکنون از مجموعه پروژه هایی که در سامانه به ثبت رسیده، دو مورد یعنی، کشتارگاه گوشت پرنده و سردخانه کشتارگاه به بهره برداری رسیده است. تعداد شاغلین این پروژه ها نیز در سامانه درج شد. بررسی ها نشان می دهد که حجم سرمایه گذاری ما قریب به 40 میلیارد تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه روستاها نیز اقداماتی انجام گرفته که اطلاعات آنان نیز به ثبت رسیده است. در بحث شهرک صنعتی روستایی اقدامات خوبی انجام گرفته و پروژه نیمه تمامی است که قریب به 2 میلیارد سرمایه گذار دارد.

معین اقتصادی شهرستان گناباد ادامه داد: خوشبختانه اخذ تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید در دستور کار است که با توجه به این مهم مبحث توسعه روستایی با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

نماینده شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد خاطرنشان کرد: احداث سالن ورزشی به مساحت یک هزار و 400 متر مربع  نیز در مراحل نهایی است که با تفاهمات انجام گرفته برق کشی سالن نیز در دست اقدام است که این مهم با همکاری مردم به زودی به بهره برداری خواهد رسید. اقداماتی نیز در خصوص تشکیل صندوق سپرده خرد روستایی انجام گرفته است و مشارکت هایی نیز از مردم اخذ شده و هماکنون پیگیر معرفی بانک عامل هستیم.

*تاکنون به 70 درصد برنامه های خود جامعه عمل پوشاندیم

در بخش دیگری از نشست، بهناز افضلیان مند، عضو مجمع مشورتی زنان گناباد_ معین بانوان نیز در این نشست تصریح کرد: محوریت فعالیت ما در روستا توانمندسازی زنان و اتصال تولیدات آنان به بازار است. شالوده اصلی تحقق این مهم آموزش است که در جنبه های مختلف کسب و کار، بهداشت، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی این آموزش ها دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع آموزش های ما براساس تفاهم نامه منعقده با اداره کل فنی و حرفه ای دنبال شده است و از کارشناسان این اداره کل برای مباحث آموزشی بهره گرفته ایم. تاکنون کارگاه های آموزشی در دو روستا برگزار شده و برای مابقی روستاها از بستر فضای مجازی برای تحقق این مهم بهره گرفته ایم تا بدین ترتیب تولیدات انبوه به وجود آید و به بازار منتقل شود.

وی تصریح کرد: تاکنون به 70 درصد برنامه های خود جامعه عمل پوشاندیم. افزایش درآمد از طریق فضای مجازی، ثبت برند برای بعضی از محصولات روستایی، تهیه بروشور محصولات روستایی، آموزش بازاریابی فردی و گروهی، تولید محصولات چرمی و گیاهان دارویی از دیگر اقداماتی است که در این راستا انجام گرفته شده است. علاوه بر این سایتی برای فروش محصولات روستایی راه اندازی شد.

افضلیان با بیان اینکه به منظور جلوگیری از خام فروشی محصولا روستایی، به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی، ما باید به سمت مشارکت افراد حرکت کنیم، چرا که تسهیلاتی برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بسیار اندک است از این رو به سمت ایجاد صندوق های خرد روستایی حرکت کردیم. از مشاوره یکی از دهیاران بخش کاخک در همین راستا استفاده می کنیم.

در ادامه، تقوی، نماینده شرکت پگاه، به عنوان معین اقتصاد مقاومتی روستاهای روشناوند، بهاباد و حاجی آباد بخش مرکزی شهرستان گناباد تصریح کرد: اقداماتی که شرکت پگاه در روستاها انجام داده، در حوزه های کشاورزی و دامداری است. جمع آوری شیر، اعطای تانکر حمل شیر خام و نهاده های روستایی، پرداخت هزینه حمل شیر و ... از جمله تلاش هایی هستند که توسط شرکت مذکور محقق شده است. ایجاد دامداری، دو اشتغال غیر مستقیم و سه اشتغال مستقیم را به همراه داشت.

وی ادامه داد: پیگیری شهرک صنعتی دام سبک از دیگر پروژه هایی است که در دستور کار است که کمیته امداد در این رابطه تامین کننده مالی خواهد بود. در همین رابطه شرکت شهرک های کشاورزی خراسان رضوی، زمین و زیرساخت های لازم را در اختیار خواهد گذاشت. پیش بینی ما 50 دامداری دام سبک در شهرستان است که امید می رود تا پایان سال محقق شود.

تقوی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت برند زعفران شرکت تعاونی کشاورزی و دامداری باید شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. تولید انواع نهادهای کشاورزی نیز انجام شده و کود لازم برای زمین های کشاورزی تامین شده است.

نماینده شرکت پگاه گناباد تصریح کرد: ایجاد بازارچه محصولات باغی و کشاورزی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار است. در واقع این محل سال گذشته برای عرضه گل زعفران مورد استفاده قرار می گرفت که در حال حاضر بر آن هستیم که این بازار به صورت دائمی برای عرضه محصولات برپا شود. 

*در بحث مجوز مجتمع های دام با مشکل مواجه هستیم

در بخش دیگری از این نشست، نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان گناباد عنوان کرد: در شهرستان گناباد به دنبال پیاده سازی الگوی خاصی هستیم به طوری که محروم ترین روستاها را به عنوان روستای هدف انتخاب کردیم. در یکی از روستاها که 100 کیلومتر تا شهر فاصله دارد و به بیان دیگر محروم ترین روستا به شمار می آید، اقداماتی انجام گرفته است که شاهد مهاجرت معکوس به روستا بوده ایم و این مهم مورد تقدیر فرماندار شهرستان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در موضوع مجوز مجتمع های دام با مشکل مواجه هستیم لذا از دبیرخانه ستاد نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی تقاضا داریم تا به این مشکل رسیدگی کند. فرآیند صدور مجوز بسیار طولانی است و اگر این روند تداوم داشته باشد با کندی اجرای پروژه ها مواجه خواهیم بود. 

در ادامه، حیدرنیا، نماینده مجموعه کالای خواب حیدر و معین اقتصادی گناباد خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگاه تولید ماسک و لباس فرم مدارس راه اندازی شده است. کارگاه دیگری نیز در راستای تولید لحاف فعالیت خود را آغاز کرده اند. علاوه بر این کلاس های آموزش لحاف دوزی نیز برگزار شده است. همچنین در کنار افتتاح کانون همیاری، حسابی نیز برای جمع آوری مشارکت های مردم افتتاح شده است. علاوه بر این تصمیم گرفتیم دانش آموزان بی بضاعت روستا را بورسیه کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر کارگاه خوشخواب، کارگاه چوبی نیز راه اندازی کردیم و بازار فروش را نیز شناسایی کردیم و رونق خوبی را در این حوزه شاهد بودیم.

حیدرنیا خاطرنشان کرد: 480 هزار تومان هزینه آموزش یک نفر برای تولید کالای خواب است که در حال حاضر آموزش به افراد به صورت رایگان  انجام می گیرد. در کنار این مهم اشتغالزایی نیز توسط خودمان انجام خواهد گرفت و تضمین خرید کالا را نیز خودمان انجام می دهیم.

در بخش دیگری از این نشست، نسرین یوسفی عارفی، نماینده شرکت پارت صنعت مهر گستر توس و معین اقتصادی و فرهنگی روستاهای مند، بیمرغ و گیسو در سخنانی گفت: طی هفته های اخیر مسئولین ذی ربط از نیروگاه های خورشیدی سطح شهرستان بازدید داشتند که سرمایه گذاری این نیروگاه ها توسط بخش خصوصی انجام گرفته است. در حال حاضر نیز 6 نیروگاه دیگر در سطح شهرستان در دست احداث است که  امید می رود تا پایان هفته به شبکه برق متصل شود که از این میان 4 نیروگاه با کمک کمیته امداد شهرستان احداث خواهد شد. البته برنامه ریزی ما احداث 50 نیروگاه خورشیدی بود که متاسفانه تسهیلات این نیروگاه ها تامین نشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت صندوق های خرد نیز با بانک رسالت در حال همکاری هستیم، خاطرنشان کرد: دهیاری برخی از روستا تک روی می کنند، چندین بار از آنان تقاضای هم افزایی داشتیم. حال درخواست داریم در سطح شهرستان جلسه مشترکی برای هم افزایی بیشتر در سطح شهرستان برگزار شود.

یوسفی عارفی افزود: صندوق کارآفرینی امید جزو منابع تامین مالی شهرستان نیست، بلکه طرحی است که در کل استان اعلام شده و اگر روستایی بتواند محصولی را در سطح ملی تولید و عرضه کند، صندوق کارآفرینی از این اقدام حمایت خواهد کرد.

نماینده شرکت پارت صنعت مهر گستر توس عنوان کرد: سفال گناباد سابقه طولانی دارد و ثبت ملی شده است. لذا تصمیم گرفتیم که در این حوزه از پراکنده کاری جلوگیری شود. مجموعه ما علاوه بر احداث نیروگاه های خورشیدی در خصوص شبکه سازی سفال گناباد نیز اقداماتی را در دستور کار دارد. در همین راستا با سازمان میراث فرهنگی نیز در حال رایزنی هستیم. طرح مثلث توسعه اقتصادی هم افزایی میان کلیه دستگاه ها است. بانک رسالت نیز برای جلب همکاری سیستم دهیاری در راستای شبکه سازی سفال راه به جایی نبرد.

وی خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه های خورشیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است و هیچ تسهیلاتی از منابع دولتی اخذ نشده است.

یوسفی عارفی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم از کلیه امکانات نهادهای انقلابی برای توسعه روستاها استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: در پایان تقاضا دارم نتیجه مصوباتی که در جلسات مطرح می شود در اختیار معین های اقتصادی قرار گیرد. چنان که در جلسه گذشته استانداری خراسان رضوی، مصوباتی انجام گرفت که پیگیری این مصوبات می تواند مثمرثمر باشد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی