مبادی عمده وارداتی ایران

آمارهای رسمی نشان می‌دهد ۱۰ کشور نخست مبدا واردات ایران، سهم ۸۶ درصدی را از کل ارزش واردات در اختیار دارند. در مجموع نیز سهم ۲۰ کشور طرف معامله ایران ۹۴ درصد از کل ارزش واردات بوده است.

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران است که در سه ماهه امسال ۷۱۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. هر تن کالای وارداتی از چین ارزشی معادل ۲ هزار و ۷۰۳ دلار دارد.

اماراتی‌ها نیز صادرکننده یک میلیون و ۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران هستند. ارزش هر تن کالای وارداتی از امارات، ۱۶۸۵ دلار است.

ترکیه نخستین صادرکننده همجوار با ایران است که در لیست عمده مبادی وارداتی قرار گرفته است. این کشور در مجموع سومین کشور عمده طرف معامله ایران محسوب می‌شود. ارزش کالاهای وارداتی از ترکیه در سه ماهه امسال ۸۱۵ میلیون دلار به ازای یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن است. هر تن کالای وارداتی از ترکیه نیز ارزشی معادل ۵۳۰ دلار دارد.

هندی‌ها هم در بهار امسال چهارمین صادرکننده عمده کالا به ایران محسوب می‌شوند. این کشور صادرکننده ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار به ایران است. ارزش هر تن کالای وارداتی هندی نیز ۷۵۶ دلار است.  روسیه که به تازگی به جمع ۵ کشور عمده وارداتی پیوسته، در سه ماه امسال توانسته جایگاه پنجم را در اختیار بگیرد و یک میلیون و ۳۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۱ میلیون دلار وارد ایران کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور نیز ۳۰۴ دلار است.

ششمین مبدا واردات ایران نیز آلمان است. این کشور واردکننده ۴۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار است. ارزش واردات هر تن کالای وارداتی از آلمان در بهار امسال ۹۵۱ دلار بوده است.

هفتمین جایگاه عمده مبادی وارداتی مربوط به انگلیس است. این کشور اروپایی در سه ماهه امسال ۸۰۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۹ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که ارزش هر تن کالای وارداتی از انگلیس معادل ۳۴۵ دلار بوده است.

هلند به‌عنوان هشتمین مبدا وارداتی ایران است که توانسته در سه ماه منتهی به خرداد امسال ۵۶۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار به ایران صادر کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از هلند در این بازه زمانی معادل ۳۵۰ دلار بوده است.

ایتالیایی‌ها هم بهار امسال ۲۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۹میلیون دلار به ایران صادر کرده‌اند. ارزش واردات هر تن کالا از این کشور در همین بازه زمانی ۷۱۰ دلار بوده است.

کره‌جنوبی به‌عنوان دهمین کشور طرف معامله ایران در سه ماه منتهی به خرداد امسال است. این کشور در مدت زمان مورد بررسی صادرکننده ۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار بوده که این ارقام نشان می‌دهد هر تن کالای وارداتی از این کشور به ایران ۳ هزار و ۶۶۷ دلار است.</p%