مسیر پُرتلاطم سرمایه گذاری؛ انگیزه‌ها و تردیدها

مسیر پُرتلاطم سرمایه گذاری؛ انگیزه‌ها و تردیدها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 19 مرداد 1399

مسیر پُرتلاطم سرمایه گذاری؛ انگیزه‌ها و تردیدها

*محمدرضا توکلی زاده- عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

 

کشور در یک سال اخیر شاهد تحولات پُرشماری بوده است و مجموع این اتفاقات و عوامل، بیش از همه بر بخش حقیقی اقتصاد، اثر گذاشته است.

از این میان، آنچه که باعث شده تا نه تنها در یک سال گذشته بلکه طی سنوات اخیر، انگیزه برای سرمایه گذاری و حتی توسعه در بخش تولید، کم و کمتر شود؛ عارضه جدی «تلاطم» در اقتصاد کشورمان است. امری که موجب می شود تا نوسانات مکرر، قدرت پیش بینی و آینده‌نگری را از آن هایی که سرمایه خود روانه بخش های مولد می کنند؛ بگیرد و آن ها مکرر خود را در مواجهه با غیرمنتظره ها ببینند.

خراسان رضوی، یکی از استان های ظرفیت‌خیز کشورمان است که فرصت های اقتصادی فراوانی برای سرمایه گذاری دارد. این پتانسیل ها نو نبوده اما حقیقت آن است که در این مقطع، هر نوع سرمایه گذاری نیازمند جرات و جسارت فراوانی است.

این خطه از کشورمان در بخش های ساختمانی، کشاورزی و صنایع شیمیایی فرصت های بیشماری برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی دارد و بیشتر فرصت ها از نظر سوددهی و پارامترهای تعیین کننده، مثبت تلقی می شوند و زمینه خوبی برای ورود سرمایه ها دارند اما سرنوشت چنین اقداماتی تنها به ظرفیت ها وابسته نیست و مولفه‌های مهمی نظیر ثبات قوانین و شرایط موجود در عرصه اقتصاد نیز می تواند در این رابطه موثر افتد.

خراسان رضوی چه در بخش صنعت و چه در عرصه های گردشگری و خدمات و حتی در حوزه کشاورزی و... ظرفیت های فراوانی دارد که می توانند بهانه سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده باشند.

اما نباید از این نکته غافل شد که در کنار فرصت ها موانع نیز کم شمار نیستند. از موانعی که در بخش دریافت تسهیلات بانکی وجود دارد تا مسیر بلند و دشواری که باید برای اخذ مجوزها طی شود.

از سوی دیگر، بخش مهمی از اقتصاد این خطه بر دوش صنایع کوچک و متوسطی است که بر سرمایه های اندک بنا شده اند و برای توسعه، نیازمند حمایت های ویژه و سرمایه گذاری های موثر هستند اما امتیازی برای این نوع کمک ها پیش بینی نشده است و چه بسا که همین صنایع خود را مکرر در رقابت با صنایع بزرگ و دارای حمایت ویژه می بینند.

با این اوصاف، طبیعی است که صنایع کوچک و متوسط به رغم همه ظرفیت ها و حتی گاهی مزیت هایشان، همچنان کوچک می مانند.

باید بپذیریم که در این دوران دشوار، هدایت درست سرمایه ها، رسالت بزرگی است که بر دوش مسئولان دولتی قرار دارد و آن ها نیز باید بازدهی و بهره وری، مزیت داری، وابسته بودن به بخش خصوصی و... را اولویت قرار داده و سرمایه ها را سمت و سوی این چنین ظرفیت هایی هدایت کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی