ایجاد پنجره واحد کسب‌وکار لازم است، اما کافی نیست

ایجاد پنجره واحد کسب‌وکار لازم است، اما کافی نیست
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 14 مرداد 1399

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

ایجاد پنجره واحد کسب‌وکار لازم است، اما کافی نیست

خراسان رضوی نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی درخصوص لزوم بهبود قانون کسب‌وکار گفت: اگر اراده دولت به بهبود فضای کسب‌وکار باشد، در قدم اول باید قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار را که چندین سال است مصوب شده، اجرا کند.

محمود سیادت در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص رتبه فضای کسب‌وکار ایران در سازمان جهانی، اظهار کرد: از طریق سازمان‌های جهانی، وضعیت کسب‌وکار تمام کشورها رصد شده و بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شوند. متاسفانه در سال‌های اخیر، رتبه فضای کسب‌وکار ایران رتبه مناسبی نبوده و در بسیاری از موارد به انتهای این جدول نزدیک بوده‌ است.

وی افزود: وزیر اقتصاد در تعامل با اتاق بازرگانی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شروع و ایجاد یک کسب‌وکار را با ایجاد پنجره‌ای واحد بهبود ببخشند، زیرا بر اساس آمار، شروع یک کسب‌وکار در ایران حدود ۷۰ روز زمان می‌برد و تلاش بر این است که این میزان به پایین‌تر از ۱۰روز برای آغاز یک کسب‌وکار برسد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص لزوم بهبود قانون کسب‌وکار، گفت: ایجاد پنجره واحد کسب‌وکار قطعا لازم بوده، اما کافی نیست و قدم بسیار بسیار کوچکی در این مسیر است. اگر اراده دولت به بهبود فضای کسب‌وکار باشد، در قدم اول باید قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار را که چندین سال است مصوب شده، اجرا کند.

سیادت با اشاره به لزوم اجرای بیشتر شعار دولت الکترونیک، تصریح کرد: ما انتظار داشتیم دولت که با شعار "دولت الکترونیک" شناخته می‌شود، در این موضوع ورود پیدا کند و افراد از داخل منزل بتوانند اسم شرکت خود را انتخاب کرده و با پیچیدگی خاصی مواجه نشوند، اما به دلیل اینکه دولتی‌ها دوست دارند تا متقاضی به‌ صورت حضوری برای کار مراجعه کرده و برای اخذ مجوزهای لازم در جلوی میز آنان خم و راست شود، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: این پنجره واحد هنوز کامل نیست و تنها برای شرکت‌هایی با مسئولیت محدود اجرا می‌شود که درصد بسیاری کمتری نسبت به شرکت‌های سهامی خاص را تشکیل می‌دهند. این اقدام جای خوشحالی دارد، اما متاسفانه نگاه‌ها بسیار محدود است و حرکت به‌ صورت قطره‌چکانی در این مسیر انجام می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص لزوم توجه بیشتر به بخش خصوصی، عنوان کرد: اگر قرار است کشور اقتصاد بدون نفت را تجربه کند، هیچ راهی ‌جز توجه به بخش خصوصی، نمایندگان، مردم و سرمایه‌های آنها نیست. دولت به معنای واقعی کلمه باید خود را کنار بکشد و اجازه دهد تا مردم بتوانند نقش بیشتری ایفا کنند. دولتی‌ها عمدتا بخش خصوصی را زینت‌المجالس می‌بینند و حاضر به واگذاری اختیار به آنان نیستند.

سیادت ادامه داد: اگر واقعا می‌خواهیم بودجه دولتی را کاهش دهیم و دولت را با توجه به مشکلات بودجه‌ای و محدودیت‌هایی که تحریم برای ما ایجاد کرده‌، کوچک کنیم، انتظار می‌رود که اقدامات قوی‌تر و انقلابی‌تری را شاهد باشیم که متاسفانه این نگاه کمتر در دولت دیده‌ می‌شود.

وی بیان کرد: اگر ما به ‌سمت دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه برویم و تمام مجوزها، مکانیزم، گردش کار و سایر موارد به ‌صورت مجازی صورت گیرد، چیزی که امروزه بیش‌ از هر چیز دیگری مردم را رنج می‌دهد، یعنی فساد، در جامعه کمتر شده و سرعت عمل افزایش می‌یابد، اما نیاز به قوه‌ای بالاتر وجود دارد که این موارد را در جامعه جا بیندازد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی