کاهش روند شروع کسب و کار از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت

کاهش روند شروع کسب و کار از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 05 مرداد 1399

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد:

کاهش روند شروع کسب و کار از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در خردادماه امسال در تهران، رکورد زمانی برای ثبت شرکت در ایران شکسته شد و در یکی از موارد، شرکتی در عرض 20 دقیقه به ثبت رسید. این اقدام باعث شد تا فرآیند شروع کسب و کار از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت کاهش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «فرهاد دژپسند» در مراسم افتتاح پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار استان های خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی که به طور همزمان و برخط انجام شد، عنوان کرد: این پنجره واحد و زیرساختی که ذیل آن فراهم آمد، یک اتفاق ویژه برای اقتصاد ایران به شمار می آید. اقتصادی که ظرفیت های فراوان و ارزشمندی دارد و تشنه سرمایه گذاری است. اما به رغم همه این پتانسیل ها و فرصت ها، وقتی جایگاه کشورمان در شاخص های جهانی را می بینیم(به ویژه رتبه جهانی سهولت کسب و کار)، بر آن حسرت می خوریم و دلی پُرغصه داریم.

وی تاکید کرد: اینکه وضعیت ما در رتبه شروع کسب و کار به گونه ای باشد که خود را از پایین جدول رتبه بندی بسنجیم، دردآور است. با این حال، ظرفیت ها، اراده ها و تلاش ها می تواند نویدبخش گام هایی باشد که بهبود در این عرصه را رقم می زند.

وی افزود: کمتر از دو ماه قبل که پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار تهران افتتاح شد، قول دادیم تا پایان تیرماه این فرآیند را در 4 استان دیگر راه اندازی کنیم و خوشبختانه امروز شاهد تحقق این وعده البته با چند روز تاخیر هستیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: روزی که پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در تهران افتتاح شد، نگران بودیم که آیا میتوانیم متناسب با قوله ایی که مطرح کردیم، خدمت و سرویس ارائه دهیم اما در این مدت اتفاقات خوبی رقم خورد. حتی صدا و سیما نیز یکبار سرزده به محل استقرار این پنجره واحد مراجعه کرد و خوشبختانه شاهد رضایت کسانی بودیم که با گزارشگر رسانه ملی صحبت می کردند. آنها از وضعیت مطلوب مراحل شروع کسب و کار سخن می گفتند و این رضایت به خاطر کاهش محسوس زمان ثبت شرکت و حذف بخشی از بروکراسی موجود بود.

وی رکورد 20 دقیقه ای ثبت شرکت را نشانگر ظرفیت های مطلوب کشورمان برای بهبود رتبه‌اش در مجامع جهانی عنوان کرد و افزود: امروز می‌توانیم بگوییم که شروع کسب و کار در 4 استان از یک دوره زمانی طولانی به یک بازه 3 روزه کاهش می یابد؛ هر چند معتقدم هنوز هم این زمان نیز زیاد است اما این کاهش چشمگیر فاصله مطلوب تلقی می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: برای جذب سرمایه مورد نیاز تحول و رشد اقتصادی که در چشم انداز توسعه کشور دیده شده است، طبیعتا باید در دیگر عرصه ها گام های اصلاحی بلندی برداریم. یکی از ملزومات جذب سرمایه گذاران این است که سرمایه گذار دغدغه ای به نام همکاری واحدهای حکومتی نداشته باشد یعنی بداند که حکومت به معنای اعم خود در حوزه حکمرانی برای یاری سرمایه گذار از هیچ کمکی دریغ نمیکند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تجربه نشان داده که در عرض یکسال موفقیت قابل توجهی در کاهش زمان مورد نیاز برای صدور مجوزها داشتیم؛ این امر مهمی است که زمان 55 روزه صدور مجوز در سطح استانی را به 8 روز و زمان 100 روزه در سطح ملی را به 18 روز تقلیل می دهد. همچنین این امر نشان دهنده جهشی قابل توجه است. اگر این موضوع را در کنار کاهش زمان ثبت شرکت از 72 روز به 72 ساعت بگذاریم، می بینیم که در آتیه و با تداوم این روند، سرمایه گذاران دیگر برای صدور مجوز کسب وکار دغدغه ای نخواهند داشت.

دژپسند با اشاره به اهمیت توجه به فرآیندها و چالش های تامین مالی برای بنگاه های اقتصادی، خاطرنشان کرد: هم اکنون در تلاش هستیم تا هم فرآیندهای شروع کسب و کار را ساده تر و سریع تر نماییم و هم شیوه ها و منابع تامین منابع مالی را تنوع ببخشیم.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به رشد 5.5 درصد در خوشبینانه ترین حالت، نیازمند 600 هزار میلیارد تومان تامین مالی و در واقع بینانه ترین حالت به 800 تا 1000 هزار میلیارد تومان منابع مالی احتیاج است. در حال حاضر علاوه بر بانک ها، بازار سرمایه نیز یکی از مسیرهای اصلی تامین منابع بنگاه ها به شمار می آید و خوشبختانه بازار سرمایه این روزها از قابلیت برای تحقق این مهم برخوردار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی متذکر شد: البته باید در راستای افزایش عمق و پایداری این بازار مهم تلاش کنیم و به افزایش ورودی های بازار اولیه بازار سرمایه کمک نماییم. بر همین اساس در هیات مقررات زدایی، مصوباتی برای رقابتی کردن بعضی از بخش های بازار سرمایه داشتیم.

دژپسند ادامه داد: در بازار بانکی هم پیگیری وزارت اقتصاد برای واگذاری دارایی ها و املاک مازاد بانک ها به فعالان بخش خصوصی و دولتی تداوم دارد. کشور ما به سرمایه گذاری، رشد آن و تولید از زوایای گوناگون به شدت نیاز دارد تا جایگاهی متناسب با شان خود را در بازار بین الملل کسب کند.

وی با بیان اینکه «شروع کسب و کار و سرعت دادن به این کار بسیار مهم است»، تصریح کرد: در این راستا، دو اقدام موازی از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام می گیرد؛ نخست راه اندازی پنجره های واحد فیزیکی است که براساس قول رئیس اتاق ایران، آمادگی داریم تا این پنجره را تا اواسط شهریور ماه در استان های دیگر نیز راه اندازی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بر لزوم رونمایی از سامانه الکترونیکی پنجره واحد شروع کسب و کار تا آبان ماه نیز تاکید و اظهار کرد: اگر تا پایان مهرماه سامانه الکترونیکی پنجره واحد شروع کسب و کار را افتتاح کنیم، می توانیم آن تاریخ را خاتمه افتتاح پنجره های واحد فیزیکی قرار دهیم و کل کشور تا پایان مهرماه از پنجره و سامانه بهره مند شوند و فعالان اقتصادی و کسانی که به دنبال برخورداری از شخصیت حقوقی هستند، بتوانند بدون دغدغه این کار را به انجام برسانند و سپس به سمت سرعت بخشیدن بر ابعاد تامین منابع مالی گام بردارند.

*زمان آغاز حضور شرکت ها در بازار سرمایه به حداقل رسیده است

دژپسند گفت: در بازار سرمایه برای حضور شرکت ها زمان را به حداقل رساندیم و این فرایند را با همکاری اتاق بازرگانی و سازمان ثبت، از 30 به 4 روز کاهش داده ایم.

وی تاکید کرد: تلقی ما این است که در میانگین اوقات، پس از تکمیل مدارک، حداکثر ظرف سه هفته پذیرش در بازار سرمایه انجام می گیرد. این حرکتی بادوام است و امیدواریم این زمان را به نیم روز برسانیم. صدور مجوزها نیز به 20 دقیقه تا نیم ساعت کاهش خواهد یافت؛ این حرکت‌ها زیربنای جدی در عرصه سرمایه گذاری، تولید و زمینه ساز ارتقای جایگاه ما در اقتصاد جهانی خواهد بود. با این پشتکار می توانیم به هدف چشم انداز و برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 برسیم و حتی اگر با همین روند پیش برویم؛ رتبه ما در فضای کسب و کار (در صورت عدم دخالت عوامل سیاسی)، بهتر از جایگاه پیش بینی شده در برنامه ششم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دشمن از همه تلاش ها و ابزارها برای تنگ نمودن عرصه بر فعالان اقتصادی استفاده می کند؛ حکومت، قوای حکمرانی و بخش خصوصی و غیردولتی دوشادوش یکدیگر تلاش می کنند تا ارتقای جایگاه ایران و افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی مردمان نجیب کشورمان را رقم بزنند. ایران قابلیت ها و مزیت های اقتصادی خوبی دارد و می توانیم به اتکای آن ها از سرمایه های خارجی میزبانی کنیم و در کنار آن، اهرمی برای ارتقای جایگاه کشورمان در عرصه های جهانی، فراهم کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی