ضرورت آماده باش جامعه برای فرهنگ سازی و مقابله با موج جدید بیماری کرونا و عواقب آن

ضرورت آماده باش جامعه برای فرهنگ سازی و مقابله با موج جدید بیماری کرونا و عواقب آن
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 27 تير 1399

در نشست دبیرخانه ستاد پشتیبانی مردمی مقابله با کرونا مطرح شد:

ضرورت آماده باش جامعه برای فرهنگ سازی و مقابله با موج جدید بیماری کرونا و عواقب آن

 

دبیر ستاد پشتیبانی مردمی مقابله با کرونا خراسان رضوی گفت: امروز باید مارش جنگ و مبارزه همگانی با کرونا نواخته شود. باید مکرر اعلام « آماده باش» کنیم و با فعالیت صحیح در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، مردم را بیش از پیش نسبت به خطرات و عواقب این بیماری آگاه سازیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدحسین روشنک» که در نشست دبیرخانه این ستاد و در جمع فعالان فرهنگی و رسانه ای سخن می گفت، اظهار کرد: آنچه که به خلق چالش های امروز منجر شد، رها کردن جریان فرهنگ سازی در اوج مبارزه بود. کم رنگ شدن موضوع «کرونا» از سطح اخبار صدا و سیما و سایر رسانه‌ها، فاجعه آفرید و موج جدید ابتلا را رقم زد. مسئولان نسبت به دستاوردهای خود در کنترل این بیماری غره شده و مسیر مبارزه کم رنگ شد.

وی با اشاره به همکاری اتاق بازرگانی با اتحادیه‌ها و دیگر نهادهای اقتصادی در حوزه مقابله با کرونا، ابزار کرد: باید در سه بعد اساسی، جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، کمک به تسریع در بهبودی مبتلایان و کاهش تلفات و همچنین کمک به کسانی که به کرونا مبتلا نشده اما درگیر اثرات ناشی از آن هستند، تمام تلاش خود را به کار ببریم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی، مردم با ایثار و فداکاری، به گونه‌ای رفتار می‌کردند که گویی همه افرادی که در جبهه فعالیت می‌کنند، فرزند و عزیز خودشان هستند؛ در شرایط کنونی نیز باید همان نگاه حاکم باشد.

وی با اشاره به آغاز پویش #نذر_ماسک، تشریح کرد: این پویش برگرفته از نیاز امروز جامعه در حوزه پیشگیری و تامین نیازهای آن است و همه افرادی که توان داشته و دغدغه مند منافع عمومی هستند، باید برای سلامتی مردم اقدام کنند. هر فردی می تواند به قواره وسع خود از یک تا هر تعداد ماسک را به مردم اهدا کند. این پویش کمک خواهد کرد تا همه اقشار جامعه به ماسک به عنوان مهم ترین ابزار پیشگیری از شیوع و ابتلای این بیماری دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: این حرکت های مردمی ارزشمند وبده و به یادگار می مانند. امروز باید فضای خراسان رضوی به جبهه اول مقابله با کرونا تبدیل شود و به عنوان یک استان سرلوحه مقابله با این بیماری قرار بگیرد.

*تغییر سبک زندگی، یک ضرورت است

روشنک از اصحاب رسانه و فرهنگ خواست تا به مهار موج این بیماری کمک کنند و متذکر شد: اهل قلم و رسانه، در این روزها می توانند در نجات جان افراد نقش آفرین باشند و امر فرهنگ سازی و پیشگیری بسیار ارزشمند است و در راستای حمایت از خط مقدم درمانی انجام می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کرونا نشان داد که نظام بهداشت جهانی دچار ضعف‌های فراوانی است و این ویروس تا مدت‌ها با ما خواهد بود. سبک زندگی همه ما باید دستخوش تغییر شود و با الزامات پیشگیرانه این بیماری زندگی کنیم. باید همانند شرکت در جنگ، لباس جنگی پوشیده و ابزار جنگی برداریم. می‌توان با وجود کرونا، معاشرت و عبادت کرده اما لازمه آن، آموزش و آمادگی کافی است. در عین حال که گفته می‌شود، نمی‌توان زندگی را تعطیل کرد اما خطر را هم نباید نادیده گرفت.

در ادامه جلسه، سید حمید موسوی مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در سخنانی تاکید کرد: بیماری کرونا بسیار سرکش بوده و دائما در حال رنگ عوض کردن است.

وی افزود: ما باید با تکیه بر همین اصل، فعالیت‌های خود را باید به‌روز کنیم البته اتفاقات خوبی همچون تولید ماسک و تهیه ۵۲ دستگاه ونتیلاتور در استان به مدد خیران و فعالان اقتصادی محقق شده است. در حال حاضر نیز باید بار دیگر با همگرایی از موج جدید این بیماری عبور نماییم.

*صف‌های طولانی عامل انتشار ویروس هستند

مریم سراج احمدی، رئیس شورای شهر تربت جام و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه تصریح کرد: متاسفانه، صف‌های ستاد تنظیم بازار تا مراکز بهداشتی مانند داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و یا بانک‌ها و حتی ادارات دولتی که به نوعی کارکنان در ارتباط مستقیم با مردم هستند، تبدیل به کانون های انتشار کرونا شده‌اند و باید به این امر رسیدگی شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در همین رابطه عنوان کرد: واقعیت امر این است که برای انجام هر اقدام موثری در جهت بهبود شرایط جامعه، نیاز به همراهی تمام ارگان‌ها، نهادها و مردم است و همه گروه ها و اقشار باید این بیماری را جدی بگیرند.

محمود بنانژاد ادامه داد: می‌توان با پوستر و یا تبلیغات در سطح شهر، آگاهی مردم را در رابطه با این بیماری افزایش داد. من با طرح نذر ماسک موافق هستم چراکه این طرح، روحیه ایثارگرانه مردمی را نمایان می کند و خود مردم پیشقراول فرهنگ سازی خواهند شد.

* ابراز نگرانی از حضور سوداگران در بازار تولید و توزیع ماسک

در ادامه مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تریبون را در اختیار گرفت و گفت: استفاده از ماسک در میان مردم بسیار ضروری است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته است تا حدی به تهیه و توزیع این محصول در جامعه بپردازد.

علیرضا جوان، کمک به بخش خصوصی در جهت تولید ماسک سه لایه را یکی از مهم ترین فعالیت‌های واحدهای اقتصادی دانست و افزود: با توجه به شیوع شدید کرونا در جهان، ممکن است در آینده با شکل جدیدتری به سراغ مردم بیاید.

 وی انتقاد کرد: نظارت بر توزیع ماسک سه لایه در این مدت ضعیف انجام شده است و در این میان عده‌ای افراد سودجو ماسک‌ها را با قیمت‌هایی چند برابری آن را در اختیار مردم می‌گذاشتند، البته برخی از این سودجویان خود دست به تولید ماسک هم می زنند و حتی با فاکتور رسمی آن را وارد بازار می کنند.

جوان اضافه کرد: با کمک بخش های مختلف و به ویژه حمایت فعالان اقتصادی نیک اندیش، یک دستگاه اکسیژن‌ساز و قریب به ۵۰ ونتیلاتور و مانیتور تهیه و ۳۰ دستگاه ونتیلاتور دیگر نیز در اختیار بیمارستان امام رضا(ع) قرار گرفت. دانشگاه علوم پزشکی روزانه ۴ میلیارد تومان را به بحث تهیه و تجهیز ملزومات پزشکی و ادوات و پوشاک لازم برای مقابله با بیماری کرونا اختصاص می‌دهد که این عدد بسیار بیشتر از بودجه این دانشگاه است و در همین راستا ما نیازمند کمک واحدها و نهادهای برخوردار اقتصادی هستیم.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام فاطمی ارفع، عضو ستاد پشتیبانی مردمی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اجرای طرح مواسات با مشارکت اقشار مختلف مردم، اذعان کرد: تمام دستگاه‌ها باید در توزیع خدمت و کمک به مردم دوباره مانند موج اول این بیماری فعالیت کنند. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، با ابتکاری ویژه شبکه توزیع را به سمت مساجد سوق دادند و ما باید سنت و کارکردی را که استکبار جهانی برای مسجد در نظر گرفته و آن را تنها جایگاهی برای اقامه نماز می‌دانند، بشکنیم چرا که امروز مساجد، کانون همدلی و همیاری مردم با خدا است. امروز در بحث تامین بسته‌های معیشتی دچار مشکل هستیم و باید نهادهای اقتصادی و مردمی به کمک افراد نیازمند در این بحران بشتابند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در رابطه با مشکلات موجود در حوزه تولید ماسک تصریح کرد: می‌توان با ترغیب مردم برای ساخت ماسک خانگی از این تهدید، یک فرصت بسازیم.

محمدامین بابایی اضافه کرد: دولت در قالب سامانه کارا و تسهیلات کرونا، ۲هزار و ۸۶۸ میلیارد اعتبار در اختیار این اداره قرار داد و هر ۱۴ شاخه اقتصادی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند چرا که این تسهیلات می‌تواند به مردم و بنگاه‌های کوچک اقتصادی کمک کند.

* با یک ویروس هوشمند روبه رو هستیم

معاون سیاسی اجتماعی و معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد نیز در همین خصوص ابراز کرد: ما با یک ویروس هوشمند روبه رو هستیم درنتیجه اقداماتمان هم باید متناسب با آن و هوشمند باشد، حداقل در حوزه فرهنگی و اجتماعی این هوشمندی باید به وضوح ملاحظه شود.

احمد ریواده ضمن بیان اینکه خطرات این بیماری بسیار زیاد و غیرقابل چشم‌پوشی است و مردم نباید به سادگی از کنار آن عبور کنند، یادآور شد: ایجاد درک و آگاهی در بین تمامی افراد جامعه ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش مرگ و میر با شناسایی کانون‌های خطر و فعالیت عملی و حمایتی اتفاق می‌افتد. خیریه های مشهد به صورت گمنام بیش از یک میلیون ماسک در حاشیه این شهر توزیع کردند و چنین حرکت‌های ارزشمندی است که به یادگار می‌ماند.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی