جایگاه «مسئولیت اجتماعی» شرکت ها در توسعه اقتصادی مناطق محروم استان

جایگاه «مسئولیت اجتماعی» شرکت ها در توسعه اقتصادی مناطق محروم استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 26 تير 1399

در نشست نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تاکید شد:

جایگاه «مسئولیت اجتماعی» شرکت ها در توسعه اقتصادی مناطق محروم استان

موانع و مشکلات معین اقتصادی بخش مرکزی شهرستان داورزن در جلسه ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی متولی، به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی‌اکبر لبافی» در ابتدای این نشست اظهار کرد: معمولا دستگاه های دولتی در برداشت از قوانین و مقررات اختلاف سلیقه دارند که این مباحث در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به بحث و بررسی گذاشته می شود تا در صورت رسیدن به توافق، اجرایی شدن آن را پیگیری کنیم.

وی افزود: نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به دنبال رفع موانعی است که پیش روی معین های اقتصادی قرار دارد و تلاش معین ها نیز حمایت از اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم در مناطق محروم این استان می باشد.

وی یادآور شد: معتقدیم اگر بنگاهی اقتصادی در منطقه ای محروم شکل می گیرد، باید نسبت به توانمندسازی اجتماع پیرامون خود اقدام کند چرا که از منابع آن منطقه به نفع توسعه و کسب منفعتش بهره می گیرد و باید متقابلا مسئولیت اجتماعی خود را نیز ایفا و محقق نماید.

*طرح های توسعه ای در بخش کشاورزی، در سال «جهش تولید»

در ادامه ضیایی، مدیر شرکت مزارع نوین ایرانیان و معین اقتصادی منطقه داورزن در سخنانی عنوان کرد: این شرت در عرصه های کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی در سطح استان فعال بوده و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، مسئولیت معین اقتصادی بخش مرکزی داورزن را پذیرفته است. معتقدیم که جایگاه «مسئولیت اجتماعی» شرکت ها در توسعه اقتصادی مناطق محروم استان باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: شرکت مذکور در حال حاضر در نقاط مختلف استان واحدهای اقتصادی فعالی دارد که از جمله آن ها می توان به واحدهای دامپروری و کشاورزی نیشابور، مجتمع کشاورزی و دامپروری و طیور داورزن و کارخانه رب شادان اشاره کرد. حال با توجه به آنکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده، این مجموعه اقدام به ارائه طرح های بخش کشاورزی کرده است. البته که تاکنون برای شروع عملیات اجرایی برخی از این پروژه ها با موانعی مواجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح گلخانه ۵ هکتاری سبزی و صیفی در مجتمع کشاورزی و دامپروری داورزن از این جمله می باشد که مصوبه سال گذشته جهاد کشاورزی را دارا بوده و دیگر مجوزهای لازم را نیز اخذ کرده است و حتی وثیقه مورد نیاز را هم به بانک عامل بانک کشاورزی داورزن معرفی نمود اما حالا در دو فقره استعلام مربوط به دارایی و تامین اجتماعی با مانع برخورد کرده است.

وی توضیح داد: نخست آنکه اداره دارایی درخواست ارائه صورت های مالی سال ۹۸ را مطرح نموده که به دلیل ایجاد فرصت تا پایان شهریورماه، در حال حاضر صورت های قطعی سال ۹۷ ارائه شده است. درخواست دارین تا در صورت امکان این موارد تا آماده شدن صورت های سال ۹۸ مورد قبول این اداره قرار گیرد.

مدیر شرکت مزارع نوین ایرانیان افزود: بحث دیگر به استعلام از تامین اجتماعی به دلیل ثبت شرکت مزارع نوین ایرانیان در تهران و وجود واحدهای مختلف شرکت در اقصی نقاط کشور مربوط می شود. برگشت جوابیه استعلام از مرکز معمولا با صرف وقت بسیاری همراه خواهد بود، لذا پیشنهاد می شود تا این معضل نیز در صورت امکان در سطح استان حل و فصل شود.

*اجازه تولید رب فله به شرکت رب شادان داده شود

در بخش دیگری از این نشست، «محمد جنیدی»، نماینده کارخانه رب شادان نیز در سخنانی عنوان کرد: طرح راه اندازی مجدد کارخانه کنسرو رب شادان خراسان در مشهد در سال های گذشته در اختیار بنیاد تعاون سپاه پاسداران بود و در سال ۹۶ نیز به سازمان اتکا منتقل شد و در حال حاضر هم متولی راه اندازی کارخانه فوق، شرکت مزارع نوین ایرانیان است. در این راستا پیگیری های تغییرات حقوقی شرکت از جمله معرفی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره جهت پیگیری اخذ و تمدید پروانه های تولید در حال انجام است که این امر نیز زمان بر بوده و به احتمال قوی فصل تولید به خصوص تولید رب گوجه فرنگی را از دست خواهیم داد.

وی افزود: لذا با توجه به اینکه در حال حاضر پیگیری برای تغییرات حقوقی شرکت مذکور براساس روال قانونی در حال انجام می باشد، به منظور از دست ندادن بازه مهم فصل تولید، درخواست داریم تا در صورت امکان با هماهنگی دستگاه های ذی ربط (اداره کل استاندارد و اداره کل نظارت بر مواد غذایی استان) اجازه تولید رب فله جهت ارسال به سایر کارخانجات شرکت مزارع نوین ایرانیان صادر شود تا این محصول در ادامه در فروشگاه های اتکا سراسرکشور توزیع گردد.

نماینده کارخانه رب شادان یادآور شد: در صورت راه اندازی خط تولید رب فله (که در زمستان ۹۸ زیرساخت های آن فراهم شد)، روزانه حداقل برای ۴۰ نفر اشتغال فراهم می آید تا در آینده و با طی روال قانونی، شرکت با کلیه ظرفیت خود ( شامل تولید انواع کمپوت، کنسرو ترشیجات و مرباجات) راه اندازی شود و در آن مرحله نیز روزانه حداقل ۷۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

*وظیفه سازمان امور مالیاتی حمایت از معین های اقتصادی است

 در ادامه افشین محمودیان مقدم، رئیس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی عنوان کرد: از آن جا که شرکت مزارع نوین ایرانیان، پرونده مالیاتی در خراسان رضوی ندارد و ثبت شرکت در تهران انجام گرفته است، لذا بایستی پرونده مالیاتی این شرکت به استان منتقل شود تا بتوان صورت های مالی سال 97 را ملاک عمل قرار داد. همچنین باید مشخص شود که شرکت مزارع نوین ایرانیان تاکنون بدهی به سازمان امور مالیاتی ندارد تا فرآیند کار با سهولت بیشتری انجام بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان امور مالیاتی حمایت از معین های اقتصادی است، تصریح کرد: هر اداره ای مستقر در هر شهری باشد موظف است تا ظرف مدت 3 روز پاسخ استعلامات را به شرکت ها ارائه کند.

محمودیان مقدم یادآور شد: براساس مستندات، پاسخ اداره کل امور مالیاتی تهران نیز به تقاضای شرکت مزارع نوین ایرانیان مثبت بوده اما بانک برداشت منفی از این استعلام داشته است که بایستی ابهامات موجود برای این بخش نیز برطرف شود.

*شرکت مزارع نوین ایرانیان باید تقاضایش را از تهران پیگیری کند

در بخش دیگری از این نشست حسین عاکفی، رئیس اداره بازرسی دفاتر قانونی سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: دامنه فعالیت شرکت مزارع نوین ایرانیان کشوری است و ثبت این مجموعه نیز در تهران انجام گرفته است، لذا تمامی اقدامات باید در مرکز مورد پیگیری قرار بگیرد، با این حال ما نیز در سطح استان پیگیر مشکلات شرکت مذکور هستیم اما باید در نظر داشت انجام این مکاتبات زمان بر هستند.

وی ادامه داد: کار حسابرسی 10 ساله انجام می گیرد و روند آن نیز زمان بر است. در واقع شرکت باید مستندات و مدارک را ارائه کند و ارگان مربوطه به سازمان تامین اجتماعی اعلام می کند که مستندات دریافت شده و این شرکت کفایت حسابرسی دارد. سازمان تامین اجتماعی نیز استعلامات لازم را در موعد مقرر اعلام خواهد کرد.

رئیس اداره بازرسی دفاتر قانونی سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر شرکت مزارع نوین ایرانیان تمایل داشته باشد که اموراتش از طریق اداره کل تامین اجتماعی استان مورد پیگیری قرار گیرد باید استعلامی به کل استان ها صورت بگیرد و ما نیز به تمامی ادارات کل اعلام کنیم تا وضعیت بدهی شرکت مزارع نوین ایرانیان را ظرف 48 ساعت اعلام کنند.

عاکفی یادآور شد: دفاتر شرکت مزارع نوین ایرانیان بایستی در بازه زمانی ده ساله حسابرسی شود. پیشنهاد می کنیم مدیران شرکت مزارع نوین ایرانیان مستقیما به شعبه 23 تامین اجتماعی تهران مراجعه کنند تا وضعیت حسابرسی شان استعلام شود، حال اگر شرکت حسابرسی نشده بود باید این روند طی شود اما اگر حسابرسی انجام گرفته شده باشد، وضعیت بدهی را از طریق مکاتبه با سایر استان ها ظرف 48 ساعت مشخص خواهیم کرد. به اعتقاد بنده این روش زمان کمتری را می طلبد.

حامد محمدی، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی نیز در سخنانی عنوان کرد: رب فله ملزم به دریافت استاندارد اجباری است، به بیان دیگر شرایطی برای تولید رب فله قید شده که باید مورد رعایت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ضوابط مذکور به هیچ مرجعی اجازه تخلف را نمی دهد چرا که باید در جایگاه دیگری پاسخگو باشد.

در جمع بندی نکات مطرح شده، مقرر گردید تا دستگاه های اجرایی متولی در استان، از ظرفیت خود برای کمک به این معین اقتصادی بهره بگیرند و استعلامات عنوان شده از مرکز نیز از سوی طرفین پیگیری شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی