آماده مشارکت با مجلس یازدهم برای تدوین استراتژی اقتصادی کشور هستیم

آماده مشارکت با مجلس یازدهم برای تدوین استراتژی اقتصادی کشور هستیم
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 24 خرداد 1399

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

آماده مشارکت با مجلس یازدهم برای تدوین استراتژی اقتصادی کشور هستیم

 

هدفگذاری بخش خصوصی برای ارتباط با مجلس جدید و بیان نقطه نظرات این بخش در صحن علنی، عملکرد تشکل ها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، وضعیت مرزها، ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوزها و ایجاد دادگاه های تجاری و... از جمله موضوعاتی بود که رئیس اتاق ایران در هجدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق این خراسان رضوی مطرح کرد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» در ابتدای این نشست با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم گفت: در بدو شروع به کار مجلس یازدهم، رئیس خانه ملت در اولین جلسه با حضور وزیر اقتصاد، گزارش اوضاع اقتصادی کشور را خواستار شد و وزیر اقتصاد، رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس کل گمرک ایران و مدیر بورس و اوراق بهادار در آن جلسه حضور داشتند و بدعت خوبی نیز که در اولین جلسه مجلس یازدهم گذاشته شد، این بود که از روسای سه اتاق دعوت به عمل آمد و از آن ها خواسته شد تا گزارش بخش های تحت پوشش خود را مطرح کنند.

وی افزود: روسای اتاق ها از دیدگاه خود مسائل و مشکلات اقتصادی را مطرح نمودند.

شافعی اظهار کرد: پیش از این نیز به مجلس و نمایندگان اعلام کرده بودیم که بخش خصوصی آماده تدوین استراتژی اقتصادی کشور است و این موضوع را بار دیگر و در جمع نمایندگان دور یازدهم نیز مورد تاکید قرار گرفت و گفتیم اگر مجلس ماموریت دهد، حاضریم این کار را انجام دهیم که مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم که مجلس پیگیر این موضوع باشد.

وی افزود: حال که مجلس شروع به کار کرده بهتر است تا اولین جلسه خود را با هیات نمایندگان مشهد برگزار کنیم و با دیدگاه های آنها آشنا شویم و برنامه آینده را بدانیم و با برگزاری نشست توقع آن ها از اتاق را مطلع شویم و به همکاری برسیم و نهایتا پیشنهاد ایجاد کمیته کاری مشترک را بدهیم. نمایندگان مشتاق اطلاع از این مسائل بوده و به دنبال اظهارنظر در صحن هستند و در موضوعات اقتصادی نیز به تعامل با فعالان اقتصادی نیاز دارند تا از نظر ارائه مطالب منطقی آنها را تقویت کنند.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: گزارشی درباره گمرکات مرزی از هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی خواسته بودیم که اتاق مشهد مسائل مربوط به مرزهای خود را تهیه کرد و مطالبی بسیار مفید ارائه شد که در جلسه دبیرخانه شورای هماهنگی سران قوا مورد اشاره قرار گرفت و تقاضا کردیم تا اگر جلسه ای قرار است برگزار شود، از دوستان هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز دعوت به عمل آید تا در دبیرخانه قوای سه گانه درباره مسائل مرزی بحث و تبادل نظر کنند.

*پیشنهاد دعوت از 5شورای گفتگوی استان های برتر به شورای گفتگوی کشور

شافعی با اشاره به تکرار رتبه اول خراسان رضوی در میان شوراهای گفتگوی کشور گفت: پیشنهاد من این است که 5 استان اول را به شورای کشوری دعوت کنند و از مسئولان آنها تقدیر شود و از وزیر کشور خواستم که برای روسای 5 استان اول تقدیرنامه ای با امضای رئیس جمهور  اهدا شود.

وی از عملکرد برخی تشکل ها در شورای گفتگو انتقاد کرد و گفت: بسیاری از تشکل ها در شورای گفتگو عضو هستند اما هیچ عملکرد و مشارکت موثری از آنها در این شورای نمی بینیم. باید تشکل هایی که فعالیتی در این شورا ندارند، حذف شده و آن هایی به این جمع بپیوندند که به واسطه دغدغه هایشان، حضور و اثر بیشتری داشته و به نفع بخش خصوصی، مطالبه گر هستند.

وی با اشاره به آغاز به کار آزمایشی پنجره واحد در 5 استان و نیز شکل گیری دادگاه های تجاری، اظهار کرد: شروع به کار پنجره واحد در استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی با محوریت اتاق های استانی درنظر گرفته شد. درباره پنجره واحد توافق کردیم تا محل از سوی اتاق تهیه و تامین شود و سازمان های مرتبط در آن مرتبط مستقر شوند.

شافعی افزود: طبق بررسی های انجام گرفته، متوسط زمان برای شروع کسب و کار در ایران 72 روز است که البته معتقدیم در برخی نقاط حتی یکسال هم زمان می برد تا کسب و کاری آغاز به کار کند. وزیر اقتصاد تاکید کرد که این روند حتما باید به سه روز کاهش یابد و محاسبه کرده بودند که اگر کار به درستی انجام شود، تا 25 واحد در شاخص شروع کسب و کار (به استناد رتبه بندی محیط کسب وکار) ترقی خواهیم کرد. طبق قول وزیر اقتصاد، مقرر است تا پایان امسال، پنجره واحد در تمامی استان ها راه اندازی شود.

وی درباره دادگاه های تجاری نیز گفت: مقرر است تا تفاهم نامه ای بین روسای اتاق و قوه قضائیه امضا شود و نسبت به راه اندازی دادگاه تجاری هر چه سریع تر اقدام لازم به عمل آید. قوه قضائیه تاکید دارد که ما در بخش خصوصی مکان دادگاه را در اختیارشان قرار دهیم و در جلسه ای که به همین منظور برگزار شد؛ برخی از فعالان اقتصادی حتی اعلام آمادگی کردند تا ساختمانی را به این منظور هبه کنند ولی دادگاه تشکیل شود. بنابراین برای مکان دادگاه اعلام آمادگی کرده ایم و با امضای تفاهم نامه این دادگاه ها راه اندازی خواهند شد.

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: مقرر است که 8 تیرماه جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود. در آن جلسه مطرح خواهیم کرد که بخش خصوصی اگرچه بیش از 60 درصد اشتغال کشور را منجر شده و تامین درآمدهای مالیاتی کشور نیز عمدتا بر ذمه این بخش است، اما در روند تصمیم سازی ها برای بخش مالیاتی سهمی ندارد و در محافلی که نماینده بخش خصوصی صاحب کرسی است نیز، یک رای ما در قبال 11 یا 12 رای دیگر قرار می گیرد که اثری را ایجاد نمی کند. ما این گلایه را به دفعات مطرح کرده ایم که اگر بار بخشی از هزینه های کشور بر دوش بخش خصوصی است، این جایگاه موجود برای فعالان این بخش مناسب نیست و باید فکری به حال این روند شود.

* بخش خصوصی را نباید زینت المجالس تلقی کنند

در ادامه این نشست، «محمود سیادت»، نایب رئیس اتاق مشهد به ایراد سخن پرداخت و گفت: شاهدیم در جلساتی که با دوستان دولتی برگزار می شود، نتیجه گرایی چندان دنبال نمی گردد و بخش خصوصی بیشتر در نقش زینت المجالس دیده می شود. اگر 100 جلسه برگزار کنیم اما به نتیجه ای نرسیم فایده ای ندارد. دوستان دولتی برگزاری جلسه را یک عملکرد می دانند، در حالیکه ما بر عملکرد و خروجی آن تاکید داریم.

سیادت خاطرنشان کرد: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان با نیت تسهیل شرایط کسب و کار ایجاد شده که هم باید مجوزها صادر شود و هم به مشکلات سرمایه گذاران داخلی و خارجی رسیدگی شود اما عملا در این مجموعه یک سیکل ناقص از خدمات ایجاد شده که کارکرد لازم را به نفع سرمایه گذاری ایجاد نمی کند. برای ایجاد پنجره واحد باید همه ظرفیت ها به کار گرفته شوند تا کارکرد لازم از این عنوان به نفع بخش خصوصی حاصل آید.

*تداوم مشکلات کهنه در مرز دوغارون

احمد زمانیان یزدی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد نیز در سخنانی اظهار کرد: چالش های مرز دوغارون به رغم انتقادات فراوان بخش خصوصی؛ همچنان به قوت خود باقی است. تنها مرزی که در دوره آغاز شیوع کرونا باز بود، دوغارون بود اما به واسطه کندی خدمات رسانی و ضعف مدیریت در این منطقه بیش از 1000 کامیون در این مرز متوقف هستند.

وی تاکید کرد: سرعت پذیرش کامیون ها در حال حاضر بسیار پایین بوده و کرایه ها نیز تا 60 درصد افزایش یافته است. شرایط موجود، بخش تجارت و ترانزیت ما را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد. در این بزنگاه حساس، باید تسهیلگری به حداکثر برسد و کیفیت خدمات ارتقای جدی پیدا کند.

زمانیان خاطر نشان کرد: در خصوص مرز ترکمنستان نیز هر روز وعده بازگشایی از سوی نهادهای دولتی مطرح می شود اما آنها باید اطلاع رسانی دقیق کنند که چه اتفاقی خواهد افتد؟ قرار بود این مرز 19 خردادماه باز شود که این اتفاق هنوز محقق نشده است.

* حمایت از «جهش تولید»، نمود عملی ندارد

محمدحسین روشنک، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با انتقاد جدی از عملکرد دولت در حمایت از بخش های مولد و اقتصادی، متذکر شد: شعار دولت در حمایت از سال «جهش تولید» نمودی عملی ندارد. بخشی از عملکرد امروز دولت، متمرکز بر مسائل سیاسی بوده و چالش های واقعی در بخش اقتصادی، به فراموشی سپرده شده است.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در مرز ترکمنستان گفت: سازمان بهداشت جهانی چندین سال پیش، پروتکلی را برای ایجاد تونل های ضدعفونی در مرزهای مشترک کشورها صادر کرده بود تا در صورت بروز بیماری و همه گیری، از ظرفیت مذکور استفاده شود. اما این ساختار پیاده سازی نشد و در بحبوحه بحران ناشی از شیوع کرونا، با این خلاء مواجه شدیم و مرزهای کشورهای همسایه به روی ما بسته ماند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد ادامه داد: ازسوی دیگر، کامیون در ایران قیمتی 3 تا 4 برابر بازار جهانی دارد و همین امر باعث شده تا کامیون های ایرانی در داخل جاده های کشورمان، پلاک افغانستان داشته باشند. باید بپرسیک که چرا هزینه حمل و نقل برای ما، 4 برابر میانگین دنیا است؟

روشنک با بیان اینکه بخش خدمات خراسان رضوی در دوره کرونا فلج شده است، تصریح کرد: باید ببینیم نمایندگان مجلس در این شرایط چه برنامه ای دارند و برای کمک به عبور از این بحران، چه اقدامی را رقم خواهند زد؟

*مزیت های صادراتی ایران و ضرورت تسهیلگری

غلامعلی رخصت عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در ادامه این جلسه، گفت: تقاضای من این است که موضوع بالا رفتن نرخ دلار صادراتی از دولت مطالبه و اجرایی شود زیرا امروز با توجه به وضعیت ارز، فرصتی طلایی برای صادرکنندگان فراهم آمده و قدرت چانه زنی بیشتری در کشورهای همسایه داریم و اگر بانک مرکزی به طور متعادل تری موضوع را بررسی کند، در توسعه صادرات نقش بسزایی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد افزود: اگر بعضی مزیت ها و امتیازات برای بخش صادرات ما محقق شود، می توانیم در بخشی از بازار هدفم، کالاهای ایرانی را حتی بهتر از چین و ترکیه به فروش برسانیم. طبیعتا تحقق این موضوع، نیازمند همگرایی و تسهیلگری بیشتر است.

* به خاطر قوانین ارزی موجود، صادرکنندگان اصلی ما به حاشیه رفته اند

علی شریعتی مقدم، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز ابراز کرد: کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی، مباحثی را از بطن و متن مشکلات فعالان اقتصادی احصاء کرده و بررسی می نمایند. پیشنهاد داریم تا این مباحث و جمع بندی آن ها، به عنوان دستور کار و خوراک در اختیار مجلس و نمایندگان و همچنین کمیسیون های تخصصی خانه ملت قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد نقبی به چالش های ارزی فعالان اقتصادی زد و گفت: باید در تعامل با بانک مرکزی، آسیب پذیری بخش های مختلف اقتصادی را در چهار سرفصل صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی احصاء کرده و بر سر آن ها رایزنی لازم را به عمل آوریم. امروز به خاطر قوانین ارزی موجود، صادرکنندگان اصلی ما به حاشیه رفته اند.

*ضرورت فریز کردن بدهی بخش خصوصی به دولت برای مدت یکسال با هدف بازسازی اقتصادی

رضا حمیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز با بیان اینکه مشکلات مرز عراق 50 درصد صادرات را از برخی از تولیدکنندگان گرفت، تصریح کرد: امروز کرایه ها در مرز عراق دو الی سه برابر افزایش یافته و کانتینرها نیز حدود 20 روز معطل می مانند. این وضعیت، بازارهای ما در این کشور را با چالش مواجه می کند.

وی افزود: برای بازسازی اقتصادی و عبور از بحرانی که بخش های مولد و اقتصادی با آن مواجه شده اند؛ فریز کردن بدهی بخش خصوصی به دولت به مدت یکسال به عنوان یک راه حل ها، ضروری به نظر می رسد. همچنین اگر دولت به شرکت های ایرانی متقاضی حضور در نمایشگاه های بین المللی یارانه بدهد و 30 تا 40 درصد هزینه های شرکت در نمایشگاه ها را تامین نماید، بار بزرگی از دوش فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد.

*خلاء بسته پیشنهادهای بخش خصوصی برای عبور از مشکلات

محمود امتی، عضو هیات نمایندگان و مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد نیز ابراز کرد: مطالباتی بخش خصوصی، صرفا در حد حرف و صحبت و انتقاد از مسئولان مطرح می شود و در بسیاری از مسائل یک بسته انتقادی به انضمام پیشنهادات کاربردی برای عبور از مشکلات، تهیه نکرده ایم که به مسئولان و نمایندگان ارائه دهیم. به طور مثال در حوزه ترانزیت چند مشکل اساسی داریم که بخشی از آن ها متوجه خلاء های داخلی است. در برخی از مرزها دیپلماسی ضعیف است مثل مرز ترکمنستان که چون بدنه دیپلماسی خارجی ما فعال نیست نتوانسته ایم نتیجه لازم را اخذ کنیم.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید تمرکز خود را بر ارائه پیشنهادات کارآمد متمرکز کند تا اثرات بیشتری حاصل آید و به انتقاد صرف بسنده نشود.

* عدم استفاده صحیح از ظرفیت بخش خصوصی باعث تعطیلی سه ماهه برخی مرزها شده است

در ادامه تریبون در اختیار مجید محمدنژاد، عضو هیات نمایندگان و رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان قرار گرفت. او گفت: عدم استفاده صحیح از ظرفیت بخش خصوصی باعث تعطیلی سه ماهه برخی مرزها شده است و ما در نوک پیکان بخش خصوصی اطلاع دقیقی از زمان بازگشایی مرزها نداریم.

وی تاکید کرد: تقاضا داریم تا از سفیر ترکمنستان در ایران برای رایزنی و گفتگو دعوت به عمل آید. امیدوارم بتوانیم با محوریت اتاق، به گونه ای بخشی از مشکلات موجود را حل و فصل نماییم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی