موفقیت بخش خصوصی برای انعکاس دیدگاه هایش، در گرو اتحاد تشکل‌هاست

موفقیت بخش خصوصی برای انعکاس دیدگاه هایش، در گرو اتحاد تشکل‌هاست
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 22 خرداد 1399

در دیدار رئیس اتاق ایران با هیات رئیسه خانه صنعت خراسان رضوی مطرح شد:

موفقیت بخش خصوصی برای انعکاس دیدگاه هایش، در گرو اتحاد تشکل‌هاست

رئیس و جمعی از اعضای هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دیدار با رئیس اتاق ایران، پیرامون مسائل اقتصادی و نقش تشکلها در رفع موانع و مشکلات موجود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این دیدار، با تاکید بر نقش و جایگاه تشکل  ها در رفع موانع و مشکلات اقتصادی، خواستار انسجام و اتحاد بیش از پیش آنها برای داشتن صدایی واحد در جهت بیان دیدگاهها و نظرات کارشناسانه به مدیران و مسئولان کشور شد.

شافعی با بیان اینکه «بدون تردید دولت نمیتواند بدون پشتوانه بخش خصوصی و نظرات و دیدگاههای کارشناسانه این بخش در رفع موانع و مشکلات اقتصادی کشور موفق شود»، گفت: این امر در سایه اتحاد و انسجام تشکلها و بیان دیدگاههای مشترک آنها اتفاق می افتد و هر چه این پشتوانه اتحاد و انسجام بین تشکلهای اقتصادی قویتر باشد، به همان میزان بخش خصوصی در ارائه نظرات و عملی شدن خواسته ها و انتظارات خود از مسئولان و مدیران موفقتر خواهد بود.

رئیس اتاق ایران آمادگی خود را برای حضور در برنامه ها و جلسات تشکلها و شنیدن نقطه  نظرات آنها اعلام کرد و دیدار با هیات رئیسه خانه صنعت خراسان رضوی را فرصتی مغتنم برای خود برشمرد.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش نقبی به محدودیت منابع در کشور زد و گفت: گرچه دچار محدودیت منابع هستیم ولی بسیاری از اقداماتی که دولت انجام میدهد، ربطی به محدودیت منابع ندارد و میتواند با تغییر رویه ها، شیوه ها و سیاستها  بر بسیاری از مشکلات و تنگناهای موجود اقتصادی که  کشور از آن رنج میبرد، فائق آید.

مدیریت واحد، نیاز امروز مرزهای ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی همچنین با انتقاد از مدیریت حاکم بر مرزهای کشور ابراز کرد: متاسفانه تا زمانی که در مرزهای کشور از مدیریتی واحد و یکپارچه برخوردار نشویم، همواره مشکلاتی برای صادرکنندگان و واردکنندگان وجود خواهد داشت. مدیریت واحد مرزی یک اصل مسلم است که در تمام دنیا رعایت می شود و ضرورت امروز مرزهای ماست.

شافعی نقبی به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری زد و گفت: بخش خصوصی شاید بیش از دیگران برای موضوع جهش تولید، نظر، پیشنهاد و راهکار دارد و اگر دولت به نظرات این بخش به عنوان دلسوزان و متعهدان به رشد و شکوفایی اقتصادی و تولیدی کشور توجه کند، بی شک میتواند در این مسیر بهتر و موفقتر حرکت کند.

وی لازمه دستیابی به جهش تولید را تغییر در سیاستهای اصلی اقتصادی کشور دانست و افزود: سیاست دولت باید به جای پاداش دهی به بخش های واسطه گری و دلالی، معطوف به تولید گردد تا حرکت به سمت جهش تولید اتفاق بیفتد.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به شیوع ویروس کرونا و شرایط کنونی کشور اشاره و اظهار کرد: از هم اکنون باید به فکر تامین مواد اولیه بنگاههای تولیدی بود زیرا اگر شرایط به همین منوال با غفلت از تامین مواد اولیه پیش برود، در 3-4 ماه آینده دچار مشکلاتی اساسی خواهیم شد.

ایجاد پنجره ای واحد برای صدور مجوزهای کسب و کار در کشور

وی دو خبر مسرت بخش در رابطه با بهبود محیط کسب و کار اعلام کرد و گفت: با هماهنگی وزارت اقتصاد تا پایان امسال به دنبال ایجاد پنجره ای واحد برای صدور مجوزهای کسب و کار در کل کشور هستیم که مرحله آزمایشی آن از هم اکنون در 5 استان از جمله تهران و خراسان رضوی آغاز شده است و تحقق آن، همت همگان به ویژه تشکلها را میطلبد.

رئیس اتاق ایران به همکاری نزدیک اتاق ایران با دستگاه قضا نیز اشاره کرد و افزود: به زودی دادگاههای تجاری در اتاق ایران راه اندازی خواهد شد و این موضوع بی شک بر فضای کسب و کار و بهبود آن تاثیری مثبت خواهد داشت.

شافعی در بخشی دیگر از صحبتهایش در این نشست بر لزوم توجه به اصل تمرکززدایی در کشور تاکید و تصریح کرد: چرا باید یک نسخه واحد از مرکز برای کل کشور تهیه و به مناطق برای اجرا اعلام شود؛ درحالیکه هر منطقه با منطقه دیگر به لحاظ موقعیت فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی فرق میکند و این موضوع حتی برای روستاها هم باید لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: اختیارات استانداران برایت امین منابع مالی در سطح مناطق و اجرای برنامه های بومی و محلی باید باز باشد تا در رفع مشکلات موجود بهتر و راحتتر اقدام نمایند؛ لذا ما خواهان توسعه منطقه ای هستیم  و این موضوع بارها از سوی پارلمان بخش خصوصی به دولت اعلام شده است.

لزوم پرهیز از موازی کاری تشکلها

حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از رقم خوردن این دیدار، با اشاره به شیوع ویروس کرونا بر لزوم انسجام و اتحاد بین تشکلهای بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری تاکید کرد.

حسینی گفت: تشکلهای اقتصادی همانند اعضای یک خانواده بهتر میتوانند مشکلات خود را حل و فصل کنند و در سایه این اتحاد، انسجام، همدلی و همفکری است که همگرایی جای واگرایی را خواهد گرفت و این مهم موجب تقویت تشکلها و شنیدن صدای واحد آنها خواهد شد.

رئیس خانه صنعت استان از موازی کاری تشکلها به عنوان یکی از آسیبها یاد کرد و افزود: باید در حوزه های اقتصادی اعم از مسائل مالیاتی، مسائل ارزی و... بین تشکلها تقسیم کار صورت گیرد و هر تشکل مسئول پیگیری و رصد مسائل خاص مربوط به خود باشد تا از موازی کاری و اتلاف وقت و تکرار پیگیری موضوعات مشابه پرهیز شود.

حسینی به رئیس اتاق ایران پیشنهاد کرد نماینده ای از سوی اتاق در تشکلها حضور یابد تا مشکلات و مسائل آنها در جلساتی به صورت مستمر و ماهیانه  به رئیس اتاق منتقل شود و از طریق وی در سطح ملی پیگیری گردد.

رئیس خانه صنعت نیز بر لزوم رفع تمرکزگرایی در سطوح ملی تاکید و ابراز کرد: باید به مدیران استانی اختیارات بیشتری داده شود تا بتوانند راحتتر و با اراده بیشتر تصمیم گیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش نقبی به اقدامات خانه صنعت در تامین اقلام و تجهیزات پزشکی واحدهای تولیدی و سازمانهای دولتی در آغاز شیوع ویروس کرونا زد و گفت: ظرف یک هفته بالغ بر 70 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در میان واحدهای تولیدی توزیع شد. بخش خصوصی و تشکلها در مبارزه با این بیماری تلاش قابل تحسینی داشتند.

لازم به ذکر است در این نشست، هر یک از اعضای هیات رئیسه خانه صنعت استان به بیان نقطه نظرات و طرح مسائل و مشکلات مدنظر خود پرداختند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی