زمان صدور پروانه اکتشاف معدنی در خراسان رضوی کاهش می‌یابد

زمان صدور پروانه اکتشاف معدنی در خراسان رضوی کاهش می‌یابد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 20 خرداد 1399

زمان صدور پروانه اکتشاف معدنی در خراسان رضوی کاهش می‌یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: طی بررسی فرآیندهای مربوط به صدور پروانه اکتشاف معدنی، مقرر شد زمان بررسی صلاحیت فنی و مالی متقاضیان صدور این پروانه دستکم تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان روز دوشنبه در نشست مربوط به اصلاح فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار با یادآوری اصلاح ۱۲ فرآیند صدور مجوز کسب و کار تاکنون در این استان افزود: بررسی صلاحیت فنی و مالی متقاضیان پروانه معدنی باید از حداقل ۱۴ روز به حداکثر یک هفته کاهش یابد.

وی ادامه داد: براساس قانون معادن باید پاسخ دستگاه‌های اجرایی در صدور پروانه اکتشاف معدنی حداکثر دو ماه شود و در صورتی که دستگاه‌ها در این مدت به وظیفه خود عمل نکنند، سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف به صدور پروانه خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های اجرایی فقط باید در چارچوب قانون معادن استعلام‌های لازم برای صدور پروانه اکتشاف معدنی را بگیرند و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز نمی‌تواند استعلام مازاد بر قانون بگیرد.

وی افزود: برای هر دستگاه اجرایی مشخص شده است که استعلام ها باید در چه مواردی باشد، در صورتی که پاسخ دستگاه اجرایی در چارچوب قانون نباشد، آن پاسخ قابل پذیرش نیست.

رسولیان ادامه داد: تشکلهای بخش خصوصی در حوزه معدن نیز موظف به نظارت بر روند صدور پروانه اکتشاف معدنی توسط دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی نیز که قبلا فرآیند تهیه، بررسی و تایید طرح اکتشافی معدن را در ۶۰ روز انجام می‌داد، موظف شده است ۳۰ روز برای تهیه طرح و پنج روز برای بررسی و تایید طرح زمان بگذارد.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امسال در حوزه معادن دو موضوع در اولویت قرار گرفته است، افزود: نخست اینکه امسال واگذاری معادن به بخش خصوصی در قالب برگزاری مزایده شتاب می‌گیرد و دوم اینکه باید راهکاری اتخاذ شود که ضمن اجرای ماده ۲۴ مکرر قانون معادن و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی، اکتشاف معدنی نیز انجام گیرد.

*آغاز عملیات اکتشاف معدنی در ۱۰ محدوده آنومالی جدید استان توسط ایمیدور
وی ادامه داد: برای تسهیل امور اکتشاف معدنی در استان، اکتشاف در ۱۹ محدوده معدنی به ایمیدور (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) واگذار شده است که بزودی عملیات اکتشاف این سازمان در ۱۰ محدوده آنومالی جدید آغاز می‌شود.

رسولیان گفت: این ۱۰ محدوده جدید در شهرستان‌های خواف و تربت‌جام قرار دارند.

وی افزود: در ارتباط با اکتشافات مربوط به محدوده‌های معدنی تاکنون اختلافاتی بین ادارات منابع طبیعی، میراث فرهنگی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وجود داشته و به همین علت پاسخ استعلام‌ها به موقع صادر نمی‎شده و اکتشافات با تاخیر یا به کندی انجام می‌گرفته است.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون اکتشافات معدن در ۶ محدوده آنومالی استان در حال انجام است، سه محدوده در مرحله دریافت پروانه اکتشاف قرار دارد و ۱۰ محدوده مشکلاتی برای شروع اکتشاف دارد.

وی گفت: برای حل مشکل این ۱۰ محدوده، طی توافق با دستگاه‌های قضایی مقرر شد مراحل پی جویی و شناسایی مشکلات در این زمینه اجرا شود، شرکت ایمیدور هر چه سریعتر فعالیت اکتشافی خود را در ۱۰ محدوده آنومالی آغاز کند و قبل از صدور پروانه اکتشاف معدنی نظر دستگاه اجرایی مربوطه درباره آن اخذ گردد.

رسولیان افزود: طبق ماده ۲۴ مکرر قانون معادن اکتشاف در محدوده آنومالی باید انجام گیرد و عمل به آن بر روند فعالیت‌های اکتشافی در خراسان رضوی سرعت می‌بخشد.

قانونگذار در ماده ۲۴ قانون معادن مصوب سال ۱۳۹۲، صدور مجوز اکتشاف در حریم‌های یاد شده را منوط به بلامانع بودن فعالیت، از طریق استعلام از دستگاه‌های متولی این امر کرده است. البته مطابق همین ماده قانونی، اعلام مناطق ممنوعه و حریم‌ها حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون برای رعایت آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عدم استعلام از دستگاه‌های ذیربط گامی در جهت همکاری بیشتر بخش‌ها برای روان‌سازی فعالیت‌های مختلف در کنار هم پیش‌بینی شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی