بیش از 25 هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های خراسان رضوی تامین اعتبار شده است

بیش از 25 هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های خراسان رضوی تامین اعتبار شده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 13 خرداد 1399
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:
بیش از 25 هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های خراسان رضوی تامین اعتبار شده است

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل این صندوق به بخش خودروسازی اختصاص یافته تا بتوان تولید داخلی را رونق داد و با بهره‌گیری از شرکت های دانش بنیان، بخشی از قطعات مورد نیاز این صنعت را در داخل کشور تولید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، مععادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مرتضی شهیدزاده روز سه‌شنبه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، افزود: 5.5 میلیارد دلار برای هشت هزار مگاوات نیروگاه در کشور از سوی صندوق تسهیلات ارزی پرداخت شده که برخی از این نیروگاه‌ها به تولید رسیده و برخی هنوز وارد مدار تولید نشده اند.

وی ادامه داد: یکی از بهترین و مشخص ترین راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب در توسعه اقتصادی در پیش گرفتند، ایجاد صندوق توسعه ملی بود که اهدافی از جمله تبدیل بخشی از منابع به ثروت های ماندگار مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی، از طریق تامین مالی طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش های غیردولتی و همچنین سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی را دنبال می‌کند.

شهیدزاده بیان کرد: مصارف این صندوق شامل اعطای تسهیلات به بخش های خصوصی، تعاونی و بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه گذاری‌های دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی، تخصیص تسهیلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت های خصوصی و تعاونی ایرانی برنده در مناقصه‌های خارجی، اعطای کمک های مالی برای خرید به طرف های خریدار کالا و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور، سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی، اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب و حمایت از سرمایه گذاری در ایران با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی است.

وی عنوان کرد: صندوق توسعه ملی برای اجرای اصل 44 قانون اساسی ایجاد شده و به تحقق پروژه‌هایی کمک می‌کند که بتوانند اشتغالزایی داشته باشند، در این راستا 80 درصد منابع این صندوق متعلق به فعالان خالص بخش خصوصی و 20 درصد متعلق به موسسات غیردولتی است.

این مقام مسئول، اشخاص مجاز به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را شامل خریداران خارجی کالاها و خدمات ایرانی در بازارهای صادراتی، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، موسسات و شرکت هایی که حداقل 80 درصد سهام یا سهم الشرکه آن ها مستقیم یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد، دانست.

شهیدزاده با اشاره به سهم قابل توجه پرداختی این صندوق در حوزه تسهیلات ارزی گفت: اولویت های پرداخت تسهیلات ارزی این صندوق شامل طرح ها و فعالیت های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاه ها است. علاوه بر آن، فعالیت هایی که بتوانند از محل ارزآوری ناشی از صادرات محصول خود نسبت به بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی به صورت ارزی اقدام کنند، نیز می توانند از این ظرفیت بهره بگیرند. به موارد ذکر شده، طرح های حوزه حمل و نقل ریلی مشروط به تعهد بانک مرکزی ایران برای فروش ارز به آن ها جهت بازپرداخت تسهیلات دریافتی، پروژه ها و فعالیت های نیروگاهی و آب شیرین کن ها (مشروط به بازپرداخت اقساط اصل و سود به صورت ارزی)؛ تولید انواع خودرو در راستای اجرای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل تجاری درون و برون شهری (مشروط به تضمین بازپرداخت اقساط اصل و سود تسهیلات) به صورت ارزی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران (وزارت نفت) را نیز بیافزایید.

وی بیان کرد: نرخ سود تسهیلات ارزی به صورت ثابت در سال برای بخش های نفت و گاز و پتروشیمی 6 درصد و سایر بخش ها 3.5 درصد است و نرخ سود تسهیلات ریالی برای بخش های آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست 14 درصد، صنایع تبدیلی و تکمیلی 16 درصد، گردشگری 14 درصد، صنعت و معدن 16 درصد و نرخ سود تسهیلات برای صادرکنندگان کالاهای صنعتی و کشاورزی 11 درصد است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی سهم آورده متقاضی در تسهیلات ارزی اعم از شخصی حقیقی یا حقوقی در هر طرح را حداقل معادل 25 درصد کل هزینه‌های ریالی و ارزی طرح بر مبنای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی بانک عامل عنوان کرد و یادآور شد: همچنین سهم آورده متقاضی در طرح های تعاونی، پروژه های بخش آب و کشاورزی و همچنین طرح های صادراتی اعم از صادرات کالا و خدمات؛ معادل 20 درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی آن است. علاوه بر این، سهم آورده بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی در مناطق برخوردار نیز حداقل 30 درصد هزینه‌های ارزی و ریالی پروژه مذکور می باشد.

وی گفت: دوره تامین مالی طرح های ریالی شامل تسهیلات سرمایه در گردش حداکثر 2 سال و تسهیلات سرمایه‌گذاری برای ایجاد یا توسعه واحدهای تولیدی نیز حداکثر هفت سال است.

شهیدزاده اولویت های پرداخت تسهیلات ریالی بخش کشاورزی این صندوق را تامین سرمایه در گردش طرح ها و فعالیت های تولیدی، احداث گلخانه و تولید محصولات گلخانه‌ای، فعالیت های بخش شیلات، پروژه های صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، افزایش بهره وری مصرف آب از طریق روش های نوین آبیاری و فناوری های روزآمد و نیز طرح های تامین، تصفیه و انتقال آب، خدمات مکانیزه کشاورزی، زیست محیطی و منابع طبیعی، برنامه های توسعه و تکمیل زنجیره های گوشت قرمز و سفید و شیر، پروژه های نوسازی واحدهای دام و طیور و آبزیان (که در زنجیره تولید قرار دارند) و کشت گیاهان دارویی ذکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: پارسال پنج هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای صادرات پسته، زعفران و خرما تامین مالی شد.

وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای بخش گلخانه‌ها به صورت ارزی است، افزود: در صورتی که گلخانه‌داران از تسهیلات ارزی صندوق بهره بگیرند، بیشتر از تسهیلات ریالی به نفع آنها خواهد بود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: خراسان رضوی با توجه به همجواری خود با کشور افغانستان ظرفیت زیادی برای توسعه فعالیت های گلخانه‌ای و صادرات محصولات آن ها دارد و این صندوق از توسعه فعالیت های گلخانه‌ای در این استان حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: امسال 20 هزار میلیارد ریال نیز برای توسعه محصولات صادرات غیرنفتی از محل این صندوق اختصاص یافته است.

وی اولویت های پرداخت تسهیلات ریالی بخش گردشگری را نیز احداث و تامین تجهیزات هتل، مراکز اقامتی، مراکز تفریحی و مجتمع های رفاهی و بین راهی ذکر کرد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه هدف این نهاد گشودن گره از مشکلات بخش خصوصی است، افزود: تاکنون بیش از 25 هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های مختلف در خراسان رضوی از محل این صندوق تامین اعتبار شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی