ضرورت همگرایی و همکاری کمیسیون های پارلمان بخش‌خصوصی برای انعکاس صدای فعالان اقتصادی

ضرورت همگرایی و همکاری کمیسیون های پارلمان بخش‌خصوصی برای انعکاس صدای فعالان اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 31 ارديبهشت 1399

در نشست هماهنگی دبیران کمیسیون های تخصصی- مشورتی اتاق خراسان رضوی تاکید شد:

ضرورت همگرایی و همکاری کمیسیون های پارلمان بخش‌خصوصی برای انعکاس صدای فعالان اقتصادی

نشست هماهنگی دبیران کمیسیون های تخصصی- مشورتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، به منظور بررسی راهکارهای ارتقای توانمندی کمیسیون ها، تبیین الزامات و ضرورت های کیفی و کمی در روند برگزاری جلسات آن‌ها و ارزیابی عملکرد آن ها در سال 98 و برنامه‌های پیش رو برای سال 99، در محل پارلمان بخش خصوصی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی کبیر، دبیر اجرایی اتاق مشهد در این نشست به تشریح تلاش ها و پیگیری های کمیسیون های تخصصی اتاق پرداخت و با اشاره به ضرورت‌هایی که در شیوه نامه برگزاری این کمیسیون ها ذکر شده، بیان کرد: این دغدغه وجود دارد که کمیسیون ها از جایگاه مشورتی خود خارج شده و در موضع اجرایی قرار بگیرند که البته این روند اشتباه است. این ساختارها برای ارائه خدمات مشورتی به بدنه اتاق تعریف شده و باید دیدگاه ها و آرای فعالان تخصصی هر حوزه را پیرامون موضوعات مختلف اخذ کنند و پس از تدوین در اختیار هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق جهت بهره برداری و پیگیری قرا دهد. تاکید داریم که باید ابعاد تخصصی و مشورتی کمیسیون ها مورد توجه و تاکید اعضای آن ها باشد.

او بار دیگر چارچوب های ارزیابی کمیسیون ها را مورد تاکید قرار داد و بر تقویت دو مولفه وظیفه‌گرایی و نتیجه‌گرایی در کارکرد آن‌ها تاکید کرد و متذکر شد: رویه ای که برای ارزیابی کمیسیون ها تدوین شده بود، در جلساتی تخصصی مورد بحث و مداقه بیشتر قرار گرفت تا از کیفیت نتایج و خروجی آن اطمینان حاصل شود.

وی از دبیران کمیسیون ها خواست تا ارتباط خود را با بخش‌های مختلف نظیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته بند «ب» ماده 12، کمیسیون های هم‌تراز در اتاق ایران، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و... تقویت کنند و متذکر شد: مستندسازی متقن از اقدامات کمیسیون ها، رعایت نظم در برگزاری جلسات آن ها، پیگیری جدی موضوعات ارجاعی از سوی اتاق به این ساختارهای تخصصی و... از دیگر تاکیدات ما برای ارتقای عملکردی این ساختارهای تخصصی-مشورتی است. در ساختار جدید کمیسیون های اتاق مشهد، جایگاه دبیر به عضوی از هیات رئیسه آن ارتقا یافته و هدف ما نیز افزایش نقش آفرینی آن ها بوده است.

*فرصتی برای کمی‌سازی و امتیازدهی به تلاش های کمیسیون های اتاق مشهد

در ادامه این جلسه تریبون در اختیار محمود امتی، مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد قرار گرفت. وی گفت: مقوله ارزیابی کمیسیون های اتاق مشهد، در دوره حاضر با هدف بررسی موثرتر و کمی‌سازی فعالیت هایی است که مستمرا از سوی این ساختارها پیگیری می شوند. نتایج حاصله می تواند به تقویت انگیزه اعضای کمیسیون ها و همچنین تعریف نقشه راهی برای این ساختارهای تخصصی منجر شود. توامان کارکردها و خروجی های آن را نیز ارتقا بخشد.

وی با تاکید بر این نکته که هدایت و راهبری امور کمیسیون ها بر ذمه دبیران آن ها می باشد، متذکر شد: تاکید ما بر آن است که کمیسیون ها از پرداختن به مباحث و موضوعات متعدد پرهیز کرده و به جای آن چند مبحث مشخص متمرکز شود. طبیعتا این روند، به کسب نتایج بیشتری و بهتری منجر خواهد شد.

امتی ادامه داد: یکسری از مسائلی که در کمیسیون های اتاق ایران رخ می دهد، باید از سوی هیات رئیسه، هیات نمایندگان و مدیریت اتاق به کمیسیون ها ارجاع شود و از آن ها خروجی کارشناسی مطالبه گردد. در مجموع، باید زمینه ای فراهم شود تا ارتباط کمیسیون های اتاق مشهد با دیگر ساختارهای آن تقویت شده و تعامل با کمیسیون های تخصصی هم تراز در اتاق ایران نیز پیگیری شود. توامان پیشنهاد داریم که کمیسیون ها به حوزه های عملیاتی نیز ورود کنند و مثلا جلسات خود را در محیط هایی برگزار کنند که قرابت بیشتری با محتوای مسائل مطروحه دارد تا اعضا به صورت ملموس در جریان مشکلات قرار بگیرند. 

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد تاکید کرد: ساز و کاری که برای ارزیابی پیش بینی شده، مبتنی بر تجاربی است که در سنوات و حتی دوره گذشته کمیسیون ها حاصل آمده و جمع بندی آن قرار است به سنجه ای برای عملکرد و تلاش این ساختارهای تخصصی-مشورتی، بدل شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در پایان سال 1399، عملکردی مطلوب در کارنامه کمیسیون های اتاق مشهد ثبت و ضبط شود.

امتی خاطر نشان کرد: کمیسیون ها باید ارتباط لازم را با همدیگر و همچنین با کمیسیون های مشابه خود در اتاق ایران داشته باشند تا از موازی کاری در پرداختن به بعضی موضوعات پرهیز شود و شرایطی ایجاد نشود که مواضع و تصمیمات کمیسیون ها، در تضاد با همدیگر قرار بگیرد. از این جهت، پیشنهاد ما برگزاری نشست های مشترک میان کمیسیون ها در خصوص موضوعات مشترک است.

*ضرورت همگرایی و همکاری کمیسیون ها برای پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی

حسین محمودی، نایب رئیس کمیسیون های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست، بیان کرد: کمیسیون ها در مقام بازوان تخصصی، پارلمان بخش خصوصی تعریف شده اند و از این منظر، جایگاهی حساس و نقشی مهم را ایفا می کنند.

وی عنوان کرد: کمیسیون ها نباید به محفلی برای دور هم نشینی تبدیل شوند. کارآمدی تخصصی آن ها در ارائه دیدگاه های کارشناسی برای اعضای هیات نمایندگان و هیات رئیسه اتاق مشهد است.

این عضو شورای راهبردی کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر پرهیز از موازی کاری و ضرورت همکاری و همگرایی کمیسیون تاکید کرد و یادآور شد: بعضاً موضوعی، بخش های مختلف را درگیر خود می سازد و می توان با برگزاری نشست های مشترکی میان کمیسیون های مختلف، این مباحث را در چارچوب همفکری و همکاری فی مابین، پیگیری نمود.

محمودی خاطر نشان کرد: کمیسیون ها باید در خصوص غیبت یا عدم مشارکت اعضای خود عارضه یابی کنند تا اگر خلاء و نقیصه ای بر عملکرد این ساختار وارد است که انگیزه را از اعضا دریغ می کند، اصلاح شود.

*ضرورت ارتقای مستمر سیستم ارزیابی کمیسیون ها

مجید محمدنژاد، عضو شورای راهبردی کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در سخنانی متذکر شد: شان و جایگاه کمیسیون ها به عنوان ساختارهای تخصصی و مشورتی اتاق، باید تقویت شود چون صدای مطالبه گری بخش خصوصی از همین کمیسیون ها شنیده خواهد شد.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد تاکید کرد: شیوع کرونا مستلزم تغییراتی در رویکردها و حتی دستور کار کمیسیون ها است. این بحران، بستر توسعه خلاقیت را فراهم کرد. امری که کمیسیون ها نیز باید آن را مدنظر قرار دهند.

محمدنژاد تاکید کرد: در بحث برنامه ها و امتیاز دهی ها به کمیسیون ها  نیز باید فرآیندی پیش بینی شود تا شاخص ها در طول زمان مکرر اصلاح شده و ارتقا پیدا کنند و عملا سیستم ارزیابی نیز توسعه پیدا کند.

وی یادآورد شد: باید تغییر فکر، ذائقه و مطالبه گری در کمیسیون ها رخ دهد تا دچار رخوت نشوند. اگر ظرفیت سازی خوب باشد انگیزه برای همه اعضا جهت مشارکت حداکثری فراهم خواهد شد و این امر بر نتایج عملکرد کمیسیون ها نیز اثرگذار خواهد بود.

*تشریح ساز و کار ارزیابی کمیسیون های اتاق مشهد

سیدمحمدرضا هاشمی، کارشناس دبیرخانه کمیسیون های اتاق مشهد نیز به تشریح روند ارزیابی کمیسیون ها پرداخت و توضیح داد: گام های اصلی ارزیابی این ساختارهای تخصصی شامل؛ تهیه پیشنهاد برنامه راهبردی و جامع کمیسیون ها، تعامل و اجرای مصوبات و برنامه های ارجاعی اتاق، توجه به اقدامات عملیاتی کمیسیون ها، بررسی نتایج و خروجی آن ها و همچنین دستاوردهای شاخص ساختارهای تخصصی مذکور است.

وی ادامه داد:  به همین استناد شناسایی و اولویت بندی حوزه فعالیت کمیسیون ها، تهیه و پیشنهاد برنامه راهبردی دوره نهم و همچنین رویکردهای سالانه، معرفی کمیته های تخصصی مرتبط، مستندسازی برنامه های انجام شده، اظهارنظر کارشناسی و تخصصی با کیفیت درمورد درخواست‌های ارجاعی از اتاق، تعامل و بهره مندی از تمامی پتانسیل های موجود اتاق اعم از شورای گفتگو، مرکز آموزش، بخش بین الملل و دفتر پژوهش اتاق مشهد، ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده مهم و تأثیرگذار در محیط کسب و کار، تهیه و اجرای فراگیر بسته های پیشنهادی کمیسیون در سطح ملی و استانی و... شماری از شاخص‌هایی هستند که به واسطه آن‌ها به کمیسیون مربوطه امتیاز تعلق می گیرد.

این گزارش حاکیست، در این جلسه دبیران کمیسیون های تخصصی اتاق مشهد به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود در خصوص نحوه و کیفیت برگزاری نشست ها، تعامل با اعضای کمیسیون ها، نحوه ارتقای بهره وری کمیسیون ها و هماهنگی های ضروری در جهت ارتقای کیفی محتوای آن ها، پرداختند. 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی