کرونا ترمز ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی را کشید/ بیکاری ۸۰ درصد رانندگان

کرونا ترمز ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی را کشید/ بیکاری ۸۰ درصد رانندگان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 14 ارديبهشت 1399

گزارش بازار از توقف ترانزیت کالا درخراسان رضوی؛

کرونا ترمز ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی را کشید/ بیکاری ۸۰ درصد رانندگان

 بالغ‌بر ۱۰ هزار کامیون در بخش ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که متأسفانه شیوع ویروس کرونا، این حوزه را نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی تحت تأثیر قرارداده است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد رانندگان کامیون بیکار هستند.

خبرگزاری بازار؛ وجود ۵۳۹ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و ۳۰۲ کیلومتر با افغانستان و ارتباط و اتصال با بازار ۱۰۰ میلیون نفری آسیای میانه موجب شده تا استان خراسان رضوی نقش محوری در حمل‌ونقل و ترانزیت کشور داشته باشد.

از سوی دیگر این استان یکی از کوتاه‌ترین و سهل‌ترین مسیرهای دسترسی کشورهای مزبور به کریدورهای ترانزیتی و آب‌های آزاد است و چهار پایانه مرزی دوغارون، سرخس، لطف‌آباد و باجگیران مبادی اتصال با این کشورها است.

خراسان رضوی با توجه به موقعیت ترانزیتی و حمل‌ونقل بین‌المللی با بهره‌مندی از۲۵۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی هم‌اینک عهده‌دار انتقال بیش از ۸۰ درصد کالاهای ترانزیتی و صادراتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان و حتی عراق و آذربایجان است که این روزها سایه کرونا بر تمامی این افتخارات سنگینی می‌کند و ترمز صادرات و رانندگان در بخش حمل و نقل بین المللی را کشیده است.

مشکلاتی که تمامی ندارد

در همین راستا یکی از فعالان حوزه حمل نقل بین‌المللی در این رابطه به بازار گفت: تا پیش از شیوع کرونا نیز مشکلات ریزودرشتی گریبان گیر رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل بوده است که حالا کرونا مزید بر علت شده است.

محمد جهانی افزود: گذشته از مشکلاتی نظیر کمبود سوخت، لاستیک و لوازم‌یدکی تردد کامیون‌های ایرانی به افغانستان، ترکمنستان و عراق دارای محدودیت است.

این فعال حوزه حمل نقل بین‌المللی بابیان اینکه ۷۰ درصد از صادرات ایران به افغانستان توسط کامیون‌های افغانستانی صورت می‌گیرد بیان کرد: متأسفانه در عراق مشکلات امنیتی در تردد کامیون‌های ایرانی خلل ایجاد کرده و ترکمنستان نیز با وضع قوانین خود کامیون‌های ایرانی را از رده خارج کرده و مشکلات سیاسی ترکمنستان و تاجیکستان نیز باعث شده است کامیون‌های ایرانی نتواند از این مسیر عبور کنند.

برداشتن تعرفه‌ها در سطح ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، رفع قوانین و مقررات زائد و تسهیل فرآیندهای صدور مجوز برای تسهیل ترانزیت در کشور ضروری است

جهانی با بیان اینکه انسداد مرزها موجب بیکاری و توقف بسیاری از کامیون های ترانزیتی شده است بیان کرد: در این راستا نیازمند توجه جدی دولتمردان برای حذف محدودیت ها هستیم.

وی برداشتن تعرفه‌ها در سطح ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، رفع قوانین و مقررات زائد و تسهیل فرآیندهای صدور مجوز را برای تسهیل ترانزیت در کشور ضروری دانست و گفت: انسداد مرزها ضرر هنگفتی را متوجه شرکت های حمل و نقل کرده است.

۸۰ درصد راننده‌ها بیکار شدند

بالغ‌بر ۱۰ هزار کامیون در بخش ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی فعالیت دارند که متأسفانه شیوع ویروس کرونا، این حوزه را نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی تحت تأثیر قرارداده است به‌گونه‌ای که رئیس هیئت‌مدیره انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی اظهار می کند: هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد رانندگان کامیون بیکار هستند.

احمد زمانیان در گفت‌وگو با بازار افزود: رانندگانی که در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی فعالیت دارند به‌خصوص رانندگان حوزه پاکستان و آسیای میانه به مدت دوماه است که فعالیت آنان به‌طور کامل محدودشده است و تنها مرز افغانستان فعال است و حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد در این حوزه فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه هریک از شرکت‌های زیرمجموعه این انجمن بالغ‌بر ۱۰ نیرو در مجموعه خوددارند خاطرنشان کرد: با بسته شدن مرزها علاوه بر رانندگان، شرکت‌ها نیز دچار رکود شده و نیروهای آن‌ها نیز بیکار شده‌اند و این بیماری تأثیر نامطلوبی براین حوزه داشته است.

دولت حمایت کند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی افزود: فعالیت‌های حمل‌ونقلی باوجوداینکه از نوع خدمات است شاخه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود و تاجران و کارخانه‌داران همه به سیستم حمل‌ونقل نیاز دارند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی از دولت انتظار می‌رود که همانند سایر حوزه‌های اقتصادی همکاری‌های لازم جهت پرداخت تسهیلات با سود ۱۲ درصدی که برای بنگاه‌های اقتصادی و اشخاص حقیقی و حقوقی که از شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند، برای شرکت‌های فعال در عرصه حمل‌ونقل نیز در نظر بگیرند.

زمانیان اظهار داشت: این حوزه علاوه بر ارائه تسهیلات، به مساعدت بخش‌هایی همچون تأمین اجتماعی درزمینهٔ بیمه کارکنان، اداره دارایی و مالیات هم نیاز دارد.

ضرورت بازگشایی مرزها

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی ادامه داد: بسته شدن مرزها مهم‌ترین مسئله‌ای است که فعالان حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بین‌المللی با آن مواجه هستند، چنان‌که تاکنون کشورهای ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق نسبت به مسدود کردن مرزهای خود اقدام کرده اند و این مسئله سبب شده تا بسیاری از محموله‌های ترانزیتی علی‌رغم توافق شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحب کالا، همچنان در کشور باقی بمانند.

رانندگان حوزه پاکستان و آسیای میانه به مدت دوماه است که فعالیت آنان به‌طور کامل محدودشده است و تنها مرز افغانستان فعال است که حدود ۱۵ درصد رانندگان در این حوزه فعالیت دارند

وی افزود: به‌منظور عبور از این بحران، می‌بایست تمامی نهادهای مرتبط با ترانزیت و حمل‌ونقل تعامل سازنده‌ای با شرکت‌های زیرمجموعه داشته باشند و در صورت سخت‌گیری‌ها این مجموعه از چرخه اقتصادی خارج و نیروهای کار مشغول در این حوزه بیکار خواهند شد.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم در کمک به برون‌رفت از این اوضاع، تلاش مسئولان دولتی و دیپلماسی، مذاکره جهت بازگشایی مرزها در کشورهای همسایه مانند ترکیه،ترکمنستان ،عراق و پاکستان است زیرا انسداد مرزها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این حوزه وارد خواهد کرد.

توقف سرمایه

وی بابیان اینکه شرکت‌های حمل نقل در پی شرایط ناشی از بحران شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و انسداد مرزها روزانه دست‌کم ۱۰ میلیارد ریال متضرر می‌شوند افزود: بخشی از این زیان شامل هزینه‌های جاری، حقوق کارکنان، خسارت اجاره کانتینر علاوه بر مدت ثبت‌شده در قرارداد، انبارداری، هزینه‌های تخلیه و بارگیری مجدد و پرداخت عوارض مختلف بابت همین موارد است.

وی ادامه داد: توقف سرمایه در قالب محموله‌های تجاری نزد مشتریان و رانندگان و خسارت ناشی از عدم فعالیت کامیون‌ها موجب خواب سرمایه در این دو بخش شده و خسارت به بار آورده است.

وی بابیان اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی افزون بر ۱۵ هزار خودرو را زیرپوشش خوددارند و علاوه بر آن چهار هزار خودروی خارجی نیز در این قالب با شرکت‌های خراسان رضوی در حوزه ترانزیت همکاری و فعالیت می‌کنند افزود: متاسفانه بسیاری از این پتانسیل در حالت رکود و تعطیلی به سر می برد.

زمانیان افزود: علی‌رغم آنکه کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی، مسائل مذکور را به وزارت امور خارجه، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی منعکس کرده، اما متأسفانه هیچ اقدامی برای حل مسائل و مشکلات موجود صورت نگرفته است.

ضرورت مراقبت از ترانزیت

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تحریم‌ها ریسک کار و هزینه ترانزیت از مسیر ایران را برای فعالان اقتصادی کشورهای دیگر افزایش داده است به بازار گفت: اگرچه ضرر و زیان به‌عنوان ریسک در تجارت محسوب می‌شود اما شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا برای هیچ شخصی قابل پیش‌بینی نبود.

اگرچه ضرر و زیان به‌عنوان ریسک در تجارت محسوب می‌شود اما شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا برای هیچ شخصی قابل پیش‌بینی نبود

محمود سیادت افزود: اگر نتوانیم مسیر عبور ترانزیت از داخل کشور را با اقداماتی نظیر روان‌سازی، شفافیت، تسهیل و سرعت در کار و برداشتن قوانین زائد تسهیل کنیم، میزان ترانزیت کالا کاهش خواهد یافت.

وی افزود: تمامی ارکان نظام و وزارت امور خارجه باید رویکرد تسهیل ترانزیت از مسیر ایران را در نظر گیرند زیرا زمانی که مسیر ترانزیت کالا از ایران به مسیر دیگری تغییر کرد، کشور ما برای همیشه مشتری ترانزیتی خود را از دست خواهد داد و بازگرداندن این شرایط بسیار پرهزینه است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی یادآوری کرد: ترانزیت یک فرصت خدادادی برای کشور است و لذا مانند نفت نیست که تمام شود بلکه مزیت‌های آن قابل‌افزایش است.

وی بابیان اینکه صادرات و ترانزیت کالا به دلیل شرایط تحریم دستخوش تغییرات شده بیان کرد: مراقبت از مسیر ترانزیت در داخل کشور یک ضرورت است.

منبع:خبر گزاری بازار

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی