عبور بخش خصوصی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا، با مرهم های مقطعی و کوتاه‌مدت، میسر نمی شود

عبور بخش خصوصی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا، با مرهم های مقطعی و کوتاه‌مدت، میسر نمی شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 07 ارديبهشت 1399

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

عبور بخش خصوصی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا، با مرهم های مقطعی و کوتاه‌مدت، میسر نمی شود

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با عبور از بحران ناشی از شیوع کرونا، چالش بزرگتری در بخش اقتصاد انتظار ما را می کشد و از این منظر، دولت باید یک بسته جامع حمایتی بحران را تدوین و ارائه کند که تمامی عوامل اقتصادی را در بخش های مختلف در بر بگیرد اما تلاش هایی که تا به امروز انجام گرفته، در واقع مرهم هایی مقطعی برای مشکلات حاد بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی بوده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن خندان دل» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: اقدامات مقطعی و حمایت های کوتاه مدت، نه شمولیت کافی و نه ظرفیت پوشش خسارت های وارده به بخش های مختلف اقتصاد را دارند.

وی تاکید کرد: هر اقدام حمایتی جامع باید با پرهیز از شعارگرایی، منطبق بر واقعیت ها و با اتکا بر آمارهای موجود تدوین شود و پس از ابلاغ نیز، اجرای درست و کامل آن به صورت مستمر رصد گردد.

خندان دل تصریح کرد: بی شک حوزه خدمات فنی و مهندسی همچون بسیاری از بخش های اقتصادی تحت تاثیر تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده است. توقف فعالیت های این بخش به واسطه نگرانی ناشی از شیوع کرونا، محاسبات پروژه ها را دستخوش تغییر کرده و بازار را نیز شکننده و پرتلاطم نموده است.

وی با ادامه داد: عمده خدمات فنی و مهندسی در حوزه میدانی تعریف می شود و از این منظر، تعطیلی برای این بخش به معنای توقف فعالیت های مرتبط با آن است. اگرچه رعایت پروتکل های بهداشتی و حفاظت از جان مردم در اولویت امور است اما در ادامه باید تدبیری اندیشیده شود تا با ظرفیت های موجود در قراردادهای این بخش، خسارت های وارده به شرکت های خدمات فنی و مهندسی به نوعی جبران شود. نمی توان این بخش را به حال خود رها کرد و خسارت های و چالش های آن را نادیده گرفت.  

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر 95 درصد از پروژه های عمرانی و اقتصادی مرتبط با حوزه خدمات فنی و مهندسی متوقف شده اند.

وی نسبت به خروج سرمایه از بخش خدمات فنی و مهندسی، ابراز نگرانی کرد و گفت: و.ضعیت انقباضی که بعد از این بحران در بخش های مختلف اقتصادی و به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی شاهدیم، باعث می شود تا بخشی از سرمایه از این بخش ها خروج پیدا کرده و به بازارهای سودده منتقل شود. در حال حاضر به نظر می رسد بورس و بازار ارز، اقبال بیشتری برای جذب این سرمایه ها دارند.

خنداندل به افت شاخص های بورسی در کشورهای مختلف جهان اشاره و عنوان کرد: جالب اینجاست که خلاف رویه بازارهای مالی جهان، بورس ایران رو به رشد بوده است و این حکایت از حرکت بخشی از نقدینگی سرگردان به این حوزه دارد. تحلیل های متعددی می توان در باب کارآمدی یا ناکارآمدی این وضع برای کلیت اقتصاد ارائه نمود اما بپذیریم که جریان سرمایه در کشور ما همچنان در حال جذب در بخش های سفته بازی و دلالی است و عرصه های مولد و یا حوزه های خدماتی نظیر خدمات فنی و مهندسی که عمران و آبادی کشور را رقم می زنند، از این ظرفیت ها محروم می مانند.

رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی در ادامه از ضرورت همراهی دستگاه دیپلماسی برای کاهش محدودیت ها و توسعه تعاملات با کشورهای مختلف سخن گفت و اذعان کرد: بخش خصوصی نیز رسالت سنگینی برای بقا و حفظ اشتغال موجود بر دوش دارد. فعالان این حوزه باید ضمن رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، مدیریت بحران را نیز پیشه بگیرند. فعالان بخش خصوصی در شرایط فعلی بایستی به سرعت به سمت اصلاح روش های اجرایی، مالی و اداری خویش حرکت کند و بدین ترتیب اقدامات اقتصادی خودشان را با اصلاح شیوه های عملیاتی، مالی و اداری ادامه دهند. طبیعتا بهره گیری از ظرفیت های فضای نوین به ویژه در فضای مجازی برای ارتباط با جامعه هدف مصرف کنندگان محصول و خدمات نیز می تواند موتور فعالیت اقتصادی را روشن نگاه دارد.

وی تاکید کرد: امر دیگری که می تواند به عبور بخش خدمات فنی و مهندسی از چالش ها کمک کند، پرداخت و تسویه دیون بخش دولتی به بخش خصوصی است تا آن ها بتوانند لااقل بخشی از زیان ناشی از بحران کرونا را به مدد این پرداخت ها جبران کنند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی