بررسی پیشنهادهای مالیاتی بخش خصوصی برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا

بررسی پیشنهادهای مالیاتی بخش خصوصی برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 05 ارديبهشت 1399

در اولین کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور صورت گرفت:

بررسی پیشنهادهای مالیاتی بخش خصوصی برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا

 

اولین کارگروه تخصصی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال جدید با موضوع بررسی پیشنهادهای مالیاتی به دولت در راستای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا به صورت برخط و با حضور معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در این ارتباط برخط نمایندگان دبیرخانه شورا، اتاق ایران، اتاق تعاون، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی، اتاق تهران، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی و خوزستان نیز حضور داشتند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در تشریح توافقات حاصله در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به خبرنگار ما گفت: در این جلسه برخط، پیشنهادهای بخش خصوصی در خصوص شرایط حاکم بر کسب وکارها و لزوم ارائه تسهیلات مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ابعاد خسارات وارده به محیط کسب و کار و بخش تولید کشور تشریح شد.

علی اکبر لبافی اظهار کرد: این نشست کاملا کارشناسی و با محوریت دبیرخانه شورای گفت و گوی مرکز برگزار شد و شورای گفت و گوی استان ها به عنوان پیشنهاد دهنده و سازمان امور مالیاتی به عنوان متولی موضوع به یک گفتمان مشترک دست یافتند و آن گفتمان مشترک، توافق اولیه ای بود که فرصتی را برای فعالان اقتصادی فراهم می کند تا کسب و کارشان را که از بحران شیوع کرونا آسیب دیده محفوظ نگاه دارند. در واقع این فرصت در چارچوب تعویق در بخش مالیات ستانی تعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در دو نوبت پیشنهادات خود را در حوزه های بیمه ای، مالیاتی و بانکی به شورای گفتگوی مرکز ارسال کرده است، توضیح داد: در مرحله نخست تعدادی از این پیشنهادات از سوی اتاق بازرگانی ایران به دولت ارائه شد که بعضی از آن ها پذیرفته و تصویب شد. علاوه بر این دیروز در جلسه کارگروه مالیاتی نیز 20 پیشنهاد در حوزه امور مالیاتی مطرح شد که تعدادی از آن ها، از سوی خراسان طرح و ارائه شده بود.

لبافی متذکر شد: امهال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه از اسفند ماه 1398 تا پایان شهریور ماه 1399 و تقسیط بازپرداخت ماهانه از مهر ماه 1399 به بعد( بدون اخذ جریمه دیرکرد)، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به منظور واردات تجهیزات مقابله با شیوع کرونا، استرداد مالیات بر ارزش افزوده به کل صادرکنندگان و یا صادرکنندگان کوچک و متوسط به صورت علی الحساب بدون رفع تعهد ارزی، کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه های اقتصادی (اشخاص حقوقی) از 25 درصدبه 20  تا 15درصد، امهال حداقل شش ماهه تقسیط پرداخت بدهی های مالیاتی دوره های گذشته تمامی مودیان، تمدید مهلت پرداخت مالیات مستقیم برای تمامی مودیان و تمدید مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی تا پایان شهریور ماه 1399 بخشی از «پیشنهادات 20گانه» اتاق ایران و شوراهای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ها بود.

وی یادآور شد: اگر چه سازمان امور مالیاتی در دفاع از خود عنوان کرد که منابع مالی لازم را در اختیار ندارد و ناچار است که مالیات را تا خردادماه از فعالان اقتصادی اخذ کند با این حال قول مساعد داد تا با رویکردی مثبت، این پیشنهادات را بررسی کرده و در جلسات شورای گفت و گوی مرکز، نهایی سازد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا، خراسان رضوی در حوزه خدمات بیشترین آسیب را متحمل شد، چرا که بیش از 50 درصد از هتل های کشور در این استان فعال هستند و مشهد و این خطه، در ایام نوروز یپک حضور گردشگران و زائران را دارند اما مجال و ظرفیت اقتصادی این ایام از دست رفت و مراکز اقامتی و حوزه های خدمات گردشگری، دشوارترین روزهای خود را تجربه می کنند.

وی متذکر شد: در شرایط فعلی که بسیاری از واحدهای مرتبط با صنعت گردشگری تعطیل هستند، باید فرصتی به فعالان این بخش در حوزه مالیاتی داده شود و اگر پیشنهادات ما در خصوص به تعویق افتادن پرداخت های مالیاتی محقق نگردد، لااقل باید زمان ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات بر عملکرد و مالیات ارزش افزوده تا پایان شهریورماه به تعویق بیافتد. خوشبختانه در این جلسه و در جمع بندی مباحث، این موضوع مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد تا در مراجع مربوطه پیگیری شود.

لبافی در پایان تصریح کرد: خراسان رضوی در بسیاری از زمینه ها دستاوردهای مطلوبی داشته و همگرایی که یک سال گذشته و بیش از آن در ایام شیوع این بیماری در این استان حاصل شده، بی سابقه است. امروز باید به مدد ظرفیت های بخش خصوصی، توجه و تمرکز بر مزیت ها و پتانسیل های اقتصادی استان، ارتقای اعتماد عمومی و احیای مسئولیت های اجتماعی در عرصه های مختلف، به اقتصاد و توسعه این خطه کمک کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی