پیشنهاداتی برای تاب آوری واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی در برابر بحران کرونا

پیشنهاداتی برای تاب آوری واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی در برابر بحران کرونا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 01 ارديبهشت 1399

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد مطرح کرد:
پیشنهاداتی برای تاب آوری واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی در برابر بحران کرونا



رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در شرایط دشوار کنونی که بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا، واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی را با چالش مواجه نموده است، لازم است مدیران این بخش استراتژی های خاص دوران بحران را به منظور تاب آوری در این بزنگاه سخت، به کار بگیرند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «رضا حمیدی» در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص بعضی راهکارها و انتخاب های دشوار مدیران اقتصادی و تولیدی در این ایام دشوار، عنوان کرد: صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی می توانند از طریق فروش اموال مازاد، افزایش وصول مطالبات و حساب‌های دریافتنی، افزایش زمان بازپرداخت بدهی و حساب‌های پرداختنی، توقف سرمایه گذاری های غیرضروری و همچنین کاهش حداکثری هزینه ها در راستای حفظ میزان نقدینگی در شرایط کنونی اقدام کنند.

وی ادامه داد: تاب آوری و توانمندسازی زنجیره تأمین نیز از دیگر اقداماتی است که تولیدکنندگان می توانند به جد سرلوحه کار خویش قرار دهند، به این ترتیب که در وهله نخست ریسک ها را شناسایی کنند و سپس به صورت مداوم اطلاعات زنجیره تامین مواد اولیه در زمان بحران را پایش کنند تا پس از آن بتوانند راهکارهای عملی برای حمل و نقل و تامین مواد اولیه را شناسایی کنند.

همچنین تولیدکنندگان لازم است تامین کنندگان جدید مواد اولیه را شناسایی نمایند تا در این زمینه با چالش مواجه نشوند.

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به تولید در زمان بحران از دیگر مواردی است که تولیدکنندگان نباید از آن غافل شوند. در واقع صاحبان واحدهای تولیدی باید سفارشات خویش را اولویت بندی کرده و تولید آن کالایی را که برای آن سفارش وجود دارد، در اولویت نخست قرار دهند. بنابراین تولیدکنندگان در این شرایط ویژه باید از مصرف مواد اولیه برای کالاهای کم اهمیت به شدت بپرهیزند و بالعکس باید مواد اولیه را صرف تولید کالاهایی کنند که سودآوری بیشتری را به همراه دارد.

حمیدی تصریح کرد: توجه ویژه به بخش فروش در زمان بحران از دیگر نکاتی است که باید در کانون توجه صاحبان واحدهای تولیدی قرار بگیرد. بعبارت دیگر تولیدکنندگان باید نسبت به رفتار و تغییر انتظارات مشتری در زمان بحران هوشیار و تیزبین بوده و کالاهای ضروری و اولویت دار را برای مشتریان عرضه کنند.

از سوی دیگر، توجه به اقتصاد دیجیتال و گسترش زیرساخت ها در بخش فروش آن‌لاین، گسترش فروش در فروشگاه‌های زنجیره ای و هایپرمارکت‌ها، ارائه برخی از کالاها با روش‌های تخفیفی، اقساطی و تبلیغات، تمرکز بیشتر بر مشتریان مهم تر (مشتریان دائمی و بزرگتر) و توجه به گسترش شبکه فروش داخلی و نیز صادرات در مناطق دارای توجیه اقتصادی از دیگر مواردی هستند که تولیدکنندگان باید به آن ها توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: آنچه که مسلم است شیوع کرونا، تمامی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است اما شدت و ضعف این تاثیر برای فعالیتهای گوناگون متفاوت است، بر این اساس تولیدکنندگان و صاحبان واحدهای صنعتی بایستی واقعیت های موجود را درک کرده و با تلاش هر چه بیشتر در جهت حفظ و ماندگاری کسب و کارها کوشش کنند. علاوه بر این ضرورت دارد تولیدکنندگان برای تحلیل اطلاعات از شتابزدگی پرهیز کنند و با انجام کار تیمی، فرصت های جدید را شناسایی کرده و از ظرفیت ها و توانمندهای موجود بهره بگیرند.

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه حفظ و حمایت از کارکنان و ارائه آموزش های ویژه کرونا یک وظیفه مهم برای مدیران به شمار می آید، تصریح کرد: شفاف سازی شرایط بحرانی برای کارکنان به منظور جلب همکاری آن ها، درخواست از کارکنان برای حذف اضافه کاری ها، انجام کار نوبتی و استفاده از مرخصی بدون حقوق و موارد مشابه برای حفظ اشتغال موجود، از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی پیشنهاد کرد: برای انجام اقدامات ویژه در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا، باید تیم های ویژه ای از خود کارکنان تشکیل شود و با تأمین بودجه، لوازم بهداشتی و... زمینه حفظ بهداشت و سلامت در محیط کار، فراهم آید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی