ضرورت تدبیر دولت برای نجات اقتصاد کرونازده

ضرورت تدبیر دولت برای نجات اقتصاد کرونازده
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 01 ارديبهشت 1399

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت تدبیر دولت برای نجات اقتصاد کرونازده

 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد گفت: اگر دولت در شرایط شیوع کرونا مدبرانه و هوشمندانه عمل نکند، باید منتظر بحران هایی جدی در فضای کسب و کار و اقتصادی طی  2 ماه آینده باشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی زاده» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر بعضی از بخش های مهم اقتصاد کرونازده کشورمان به رکود دچار شده و در حوزه صادرات نیز موانع و محدودیت هایی جدی وجود دارد.

وی افزود: چالش های ناشی از این بحران برای استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد که از کانون های گردشگری کشور به شمار می‌آیند، افزون‌تر است و تاثیر منفی بیشتری از سایر استان ها در شرایط شیوع کرونا ویروس پذیرفته اند، چرا که عملا واحدهای فعال در حوزه خدمات گردشگری، آژانس های مسافرتی، هتل ها، مهمانپذیرها و ... به واسطه تعطیلی، ناگزیر از تعدیل نیرو شدند و در حال حاضر نیز در تقلا برای بقا هستند. طبیعتا خسارت‌های این بخش ها، صرفا با ارائه تسهیلات جبران نمی شود و باید برای آن ها، تدابیر ویژه و بلندمدت اتخاذ گردد.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا ویروس مسئله مهمی است که آحاد جامعه با آن درگیر هستند، خاطرنشان کرد: طبیعتا در بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی، میزان خسارت وارده متفاوت است. گام موثر باید احصاء صحیح این خسارت ها باشد تا کمک هایی که از سوی دولت و نهادهای متولی تخصیص پیدا می کند، سهم واحدهایی شود که واقعا خسارت دیده و نیازمند حمایت و توانمندسازی هستند.

توکلی زاده با اشاره به اینکه وعده هایی از سوی دولتمردان به منظور حمایت از واحدهای اقتصادی عنوان شده، بیان کرد: مهم ترین دغدغه موجود باید تامین معیشت افرادی باشد که این بحران، اشتغال آن ها را از میان برده است. این بحران تنها در صورتی موفق مدیریت خواهد شد که چالش این بخش حل و فصل گردد.

وی عنوان کرد: شیوع کرونا بر اقتصاد جهان تاثیرات مخربی بر جای گذاشته، به طوری که اقتصاد اروپا در پی شیوع کرونا 10 درصد رشد منفی را تجربه نموده است، همچنین آمریکا نیز نرخ بیکاری بی سابقه ای را تجربه می کند، لذا در گام اول باید بر تلاش برای حفظ وضع موجود و بقای ظرفیت فعلی تولید و صادرات تمرکز پیدا کند. طبیعتا به موازات شکل گیری ثبات در این بخش، جذب سرمایه گذاری و مدیریت منابع و نقدینگی، می تواند به جهش اقتصادی و تولیدی نیز بیانجامد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد، سرمایه گذاری را اولین پیش نیاز جهش تولید و پیشرفت اقتصادی برشمرد و افزود: مردم در شرایط فعلی بیشترین آسیب را می بینند، لذا باید به آن ها بیشترین توجه صورت بگیرد، حال اگر دولت در شرایط فعلی از ضعیف ترین اقشار جامعه حمایت نکند و آنان را از این بحران نجات ندهد، باید منتظر عواقب و تبعات بعدی آن باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی