دستورالعملی برای تخصیص و تزریق اعتبار به استان ها ابلاغ نشده است / نیاز ۴هزار میلیارد تومانی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی

دستورالعملی برای تخصیص و تزریق اعتبار به استان ها ابلاغ نشده است / نیاز ۴هزار میلیارد تومانی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 30 فروردين 1399

پیگیری از چند و چون پرداخت اعتبارات دولتی برای ترمیم وضعیت کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی

دستورالعملی برای تخصیص و تزریق اعتبار به استان ها ابلاغ نشده است / نیاز ۴هزار میلیارد تومانی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی

دولت از همان ابتدای تعطیلی کسب و کارها بر اثر شیوع کرونا اعلام کرد، از بنگاه‌هایی که در این شرایط آسیب دیده‌اند، حمایت خواهد کرد و از حمایت‌ها در حوزه‌های مالیات، تامین اجتماعی و بانکی خبر داد.

به گزارش راوبط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ کمک‌های بانکی دولت شامل استمهال بدهی و پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد است؛ بماند که بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند با شرایط به وجود آمده و زیان‌هایی که داشته‌اند، پرداخت اقساط با این مقدار سود امکان‌پذیر نیست و طی پژوهشی که دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی انجام داد و نظر ۱۵۰ نخبه و فعال اقتصادی را جویا شد، آنها معتقدند حداقل سود برای این تسهیلات باید ۱۰ درصد باشد؛ آن هم با شرایطی نظیر تقسیط پلکانی و تنفس چندماهه برای آغاز بازپرداخت تسهیلات.

اما از همه این ها که بگذریم، با گذشت دو ماه از تعطیلی برخی کسب و کارها و زیان بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در این مدت، دولت هنوز سهم استان ها را از میزان این اعتبارات اعلام نکرده و زمان دقیق تخصیص اعتبار را نیز مشخص ننموده است؛ آن طور که «علی رسولیان»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به پیگیری خبرنگار ما درباره کم و کیف کمک‌های دولت به بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده استان، اظهار کرد: «متاسفانه دستورالعملی در این خصوص به استان ها ابلاغ نشده و اطلاعات ما فقط در حد اخبار رسانه‌ها است و به محض دریافت دستورالعمل، آن را اعلام خواهیم کرد».

*نیاز حداقل ۴هزار میلیارد تومانی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی

اما مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی تخمینی از اعتبار مورد نیاز استان می‌زند و می‌گوید: کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان در مجموع نیازمند حداقل ۴هزار میلیارد تومان اعتبارات‌اند.

حسین امیررحیمی با بیان اینکه تمامی حمایت هایی که قرار است در قالب تسهیلات به کسب و کارها اختصاص یابد، ملی است، می‌گوید: هنوز تفکیک استانی برای تخصیص این اعتبارات مشخص نشده است. البته بخشی که در قالب یارانه و بسته های معیشتی توزیع می شود، براساس تعداد خانوارها مشخص می شود اما تسهیلاتی که قرار است به صنایع اعطا شود، به تفکیک استانی معلوم نیست.

امیررحیمی با اشاره به رقم ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت برای اختصاص به مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، اظهار می‌کند: با توجه به تعداد صنایع موجود در خراسان رضوی و سهم این خطه در اقتصاد کشور، حداقل ۴هزار میلیارد تومان از این رقم باید به این استان اختصاص یابد.

وی یادآور می شود: ساز و کار و نحوه پرداخت این اعتبار در اختیار وزارت کار و با اولویت بنگاه‌هایی است که دست به تعدیل نیرو نزده اند. ما در استان، تسهیلات پرداختی اخیر بانک ها را احصاء کرده ایم و شرایط بنگاه ها را نیز سنجیده ایم تا تخصیص اعتبار به صنایعی صورت بگیرد، که واقعا به آن نیاز داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی درباره اعتراض فعالان اقتصادی به سود ۱۲ درصدی تسهیلات دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده می گوید: این بحث مهمی است اما فراموش نکنیم که بنگاه های اقتصادی از دیگر محل ها مثل مالیات و سهم بیمه تامین اجتماعی کارفرما، فرصتهایی را در اختیار دارند؛ اینکه قرار است صورت وضعیت بیمه و مالیات اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه را در تیرماه ارائه دهند و این مبالغ نیز قابلیت تقسیط تا پایان سال را دارد، از جمله کمک هایی است که دولت به کسب و کارهای آسیب دیده می کند.

وی با بیان اینکه متولی قانونی توزیع این اعتبارات در استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اذعان می کند: با این‌حال ما نیز، با اطلاعاتی که در اختیار داریم همکاری خواهیم کرد و قبلا هم از طریق شورای هماهنگی بانک ها برای مشخص شدن وضعیت رسته ها و گروه های کسب و کار همکاری هایی داشته ایم تا با توجه به تسهیلاتی که بانک ها به متقاضیان داده اند، میزان تخصیص اعتبار به هر یک از واحدها مشخص شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی