ضرورت تقویت اقدامات دستگاه دیپلماسی در رایزنی با مقامات ترکمن

ضرورت تقویت اقدامات دستگاه دیپلماسی در رایزنی با مقامات ترکمن
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 30 فروردين 1399

مطالبه فعالان اقتصادی و مسئولان، در پی تمدید اعمال محدودیت های صادراتی و ترانزیتی از سوی کشور ترکمنستان:

ضرورت تقویت اقدامات دستگاه دیپلماسی در رایزنی با مقامات ترکمن

 

سفیر ایران در ترکمنستان، هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال شده قبلی ترکمنستان برای ورود اتباع خارجی و حمل و نقل بار، تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شده است. تداوم وضع موجود، دغدغه هایی جدی را برای صادرکنندگان و فعالان صنعت حمل و نقل و ترانزیت رقم زده و مطالبه آن‌ها، پیگیری مجدانه دستگاه دیپلماسی برای گشایش در این بخش است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ کشور ترکمنستان از اسفند امسال و با آغاز موج شیوع بیماری کرونا در ایران، مرزهای خود که در واقع دروازه‌های آسیای میانه به شمار می آیند را بر روی مسافران و حتی ناوگان حمل و نقل بین المللی کشورمان بست. اقدامی که چالش های جدی برای بخش صادرات و حمل و نقل رقم زد.

پیش از این، گمرک ایران برای ممانعت از توقف یا کند شدن روند صادرات کشور، در نامه ای به گمرک کشور ترکمنستان، خواستار اجرایی کردن پروتکل های کنترلی و بهداشتی در مسیر ورود و خروج مرزهای مشترک توسط تیم شبکه های بهداشتی  طرفین شده بود اما این مسئله راه به جایی نبرد. در گزارش پیش رو، سراغ متولیان امر رفتیم و از آن‌ها، چند و چون اتفاقات را جویا شدیم:

*حل مشکلات حوزه ترانزیت، بستگی به نحوه عملکرد دستگاه دیپلماسی دارد

 

«مجید محمدنژاد»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در این رابطه می گوید: هفته گذشته، معاون بین الملل اتاق ایران در نامه ای، به استناد اطلاعات واصله از وزارت امور خارجه کشورمان، اعلام کرد که دولت ترکمنستان، هر گونه عبور و مرور وسایل نقلیه باری و مسافری را به کشور تا پایان اردیبهشت سال جاری تمدید نموده است.

وی اضافه می کند: خسارت بسیاری به حوزه ترانزیت به فعالان این بخش وارد آمده است و عملا بخشی از اقتصاد کشور را فلج نموده است. رایزنی هایی برای اعمال پروتکل های بهداشتی و از سرگیری صادرات، به اتکای همین اقدامات انجام گرفته، اما این کشور مواجهه ای غیرحرفه ای دارد و بر تداوم محدودیت ها، پا می فشارد.

محمدنژاد ادامه می دهد: تاکنون ارزیابی دقیقی از میزان خسارت وارده به حوزه صادرات و حمل و نقل بین المللی انجام نگرفته است؛ با این حال علاوه بر خسارات ناشی از توقف کالاها در مرز، قیمت جهانی کالاها نیز کاهش پیدا کرده است که این مسئله حجم خسران وارده را دو چندان می کند و عملا بخش های تولیدی، بازرگانی و حمل و نقل ما، بیش از همه در این بحث زیان دیده اند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان به بعضی از مشکلات ریشه دار در تعاملات دو کشور اشاره می کند و می گوید: باید اذعان کرد که سوابق بعضی از این مسائل، در بروز مشکلات فعلی بی تاثیر نیست، با این حال امید می رود که دستگاه دیپلماسی ما بتواند رایزنی های جدی‌تر و موثرتری را پیش ببرد تا شاهد گشایش مرزهای این کشور در زمان کوتاه‌تری باشیم.

وی یادآور می شود: قطعا اعمال محدودیت ها تا پایان اردیبهشت ماه تداوم خواهد داشت و رفع این آن‌ها نیز به اقدامات وزارت امور خارجه بستگی دارد. اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در بخش حمل و نقل و ترانزیت صد در صد پشتیبان و همراه بخش حمل و نقل است و با نظرخواهی از فعالان این حوزه، تلاش خواهد کرد تا حمایت لازم را مبذول دارد.

*تلاش برای بازگرداندن کالاهای صادراتی از مرز ترکمنستان، به مبدا صدور

«امید جهانخواه»، ناظر گمركات خراسان رضوي نیز در خصوص اعمال محدودیت های صادراتی برای کشور ترکمنستان می گوید: تا 13 فروردین تبادل کالا به صورت ریلی به مرز ترکمنستان برقرار بود، با این حال این کشور اعلام کرد که ورود تمامی کالاها چه به صورت حمل ریلی و چه به صورت جاده ای را ممنوع می کند و وضع موجود را نیز تا پایان فروردین ماه تمدید نمود.

وی ادامه می دهد: تمامی تلاش ما معطوف به آن بوده که حتی الامکان کالاها را به مبادی شان بازگردانیم، به طور مثال اکثر کالاهایی که در مرز لطف آباد بودند که به مبدا بازگردانده شدند، برای مثال، صاحبان کالاهای ترکیه خواستار بازگرداندن کالاهایشان بودند که با درخواست آنان موافقت شد.

ناظر گمركات خراسان رضوي خاطرنشان می کند: حجم کالاهایی که در مرز لطف آباد متوقف هستند، زیاد نیست و 7 یا 8 کامیون در مرز باقی مانده اند. در حال حاضر به دنبال اخذ مجوز و انتقال آن ها به مرز سرخس هستیم تا این کالاها در منطقه ویژه سرخس انبار شوند و پس از رفع محدودیت های جاده ای و ریلی، صادراتشان از سر گرفته شود.

جهانخواه اضافه می کند: دولت از طریق برخی از مصوبات، تخفیفات ویژه ای را به منظور کاهش هزینه انبارداری برای برخی از کالاها در نظر گرفته است که این موارد اعمال خواهند شد اما اعمال تخفیف بر بعضی از کالاها نیازمند رایزنی و مکاتبه می باشد. در حال حاضر کالاهای زیادی در انبار گمرک دپو نیست و اکثرا آن هایی که بر واگن ها بارگیری شده و منتظر خروج از مرز سرخس هستند نیز نیازی به شرایط قرنطینه ای ندارند.

وی عنوان می کند: بخش خصوصی با همکاری استانداری خراسان رضوی و اتاق بازرگانی مشهد، باید بررسی لازم را نسبت به خسارت های وارده انجام دهد. با این حال موارد و مسائلی که بخش خصوصی به گمرک منعکس کرده از طریق سیستم دبیرخانه به صورت غیرحضوری مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد و پاسخ های لازم به فعالان بخش خصوصی داده می شود.

ناظر گمركات خراسان رضوي تصریح می کند: تمام تلاش ما این است که کالایی در مرز متوقف نباشد اما گاها شرایطی پیش می آید که از حیطه اختیارات ما خارج است و در این مورد نیز مشخصا، رایزنی و مذاکرات لازم باید از سوی وزارت امور خارجه انجام بگیرد. امیدواریم سفیر ایران در کشور ترکمنستان بتواند موضوعات و مسائل بخش خصوصی را با کشور ترکمنستان حل و فصل کند تا از سرگیری فعالیت ها در مرز سرخس، لطف آباد و باجگیران را شاهد باشیم.

*مذاکرات با مقامات کشور ترکمنستان به جد در حال پیگیری است

غلام عباس ارباب خالص، سفیر ایران در ترکمنستان نیز در همین در این خصوص می گوید: اعمال محدودیت برای ورود کالا به کشور ترکمنستان گذرا خواهد بود، با این وجود مذاکرات با مقامات این کشور به جد در حال پیگیری است تا مشکلات فعالان حوزه صادرات و حمل و نقل بین المللی، مرتفع گردد.

وی ادامه می دهد: شیوع بیماری کرونا باعث شد تا اقتصاد کشورهای دنیا از این بحران آسیب ببیند. این خسارت در بعضی بخش ها جدی تر است که از جمله آن می توان به عرصه صادرات و ترانزیت اشاره کرد.

ارباب خالص با اشاره به اینکه کشور ترکمنستان محدودیت های اعمال شده را تا پایان اردیبهشت(20می 2020) اعلام کرده است، تصریح می کند: با این حال رایزنی ها و مذاکرات با مقامات کشور ترکمنستان در حال پیگیری است تا بتوانیم در چارچوب اعمال اقدامات مشترک، این محدودیت ها را در بازه ای کوتاه تر به اتمام برسانیم.

این مقام مسئول یادآور می شود: هفته گذشته، نشستی مشترک  با مسئولان عالی خراسان رضوی و مدیران ارشد ذی ربط استان در حوزه ترانزیت، تجارت، گمرک و مرز، در قالب کمیته ساماندهی مبادی مرزی استان داشتیم و در آن پیرامون حل مشکلات فعالان عرصه حمل و نقل و روان سازی امر تجارت خارجی از مبادی مرزی کشورمان با ترکمنستان بحث و بررسی انجام شد. در اولین فرصت نیز با هماهنگی استانداری خراسان رضوی، نشستی با فعالان حوزه ترانزیت و تجارت بین المللی خواهیم داشت تا دغدغه ها و مشکلات آنان را بررسی و پیگیری کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی