جهش تولید بدون پول‌پاشی

جهش تولید بدون پول‌پاشی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 فروردين 1399
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان از بایدهای دولت در سال 99 می‌گوید

جهش تولید بدون پول‌پاشی

به‌جای توصیف وضعیت اقتصادی کشور، با استناد به منابع رسمی، چند شاخص را بیان می‌کنیم. صادرات دلاری کشور در اسفند98 نسبت‌به سال قبل از آن 30‌درصد کم شده است. دولت 250‌هزارمیلیارد تومان فقط به تأمین اجتماعی بدهکار است. رشد اقتصادی کشور در سال‌2019، منفی 7.6‌درصد برآورد شده است. بخش خدمات کشور از کرونا آسیب دیده، به‌طوری‌که در اسفند‌98 نسبت‌به مدت مشابه سال97، میزان جست‌و‌جوی واژه‌های مرتبط با زیربخش‌های خدمات، 80‌درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سال‌98 نیز به 35‌درصد نزدیک شده است.
با آمارهای یادشده که به‌وفور در رسانه‌ها تکرار می‌شود و هزینه‌هایی که مدیریت کرونا، روی دست کشور گذاشته است، آیا می‌توان به تحقق جهش تولید در سال‌99 امید داشت؟
وقتی از دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی می‌خواهیم دیدگاه خود را صادقانه با ما درمیان بگذارد، ابتدا می‌گوید: اولا ما جامعه‌ای زنده هستیم و خاصیت زنده‌بودن، تحرک‌داشتن برای رسیدن به شرایط بهتر است. باید شرایط کنونی کشورمان را باور کنیم. ما نه چین هستیم، نه کشورهای اروپایی، نه جزو کشورهای حاشیه خلیج فارس و نه هیچ جای دیگر. شرایط خاص خودمان را داریم؛ پس نمی‌توانیم سیاست‌های دولت را به‌طور‌مثال با دولت آلمان مقایسه کنیم و بگوییم چرا این کشور قرنطینه عمومی اعلام می‌کند و حقوق ماهانه می‌پردازد و دولت ما نه.
علی‌اکبر لبافی با بیان اینکه دولت به‌تنهایی از پس تحقق شعار سال بر‌نمی‌‌آید، بر مشارکت مردم تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: درباره تبعات اقتصادی کرونا نباید بزرگ‌نمایی کنیم. دیدگاه من اصلا این نیست که فاجعه اقتصادی به بار آمده است. به‌طور‌مثال، پرداخت بیمه بیکاری به مدت 3‌ماه برای کارکنان بخش هتلداری، آن هم در‌حالی‌که قبلا حق بیمه پرداخت می‌کردند، کاری نیست که از عهده دولت برنیاید. بنگاه‌های اقتصادی سر جایشان هستند و صرفا فرصت استفاده از ظرفیت نوروز را از دست داده‌اند. ضربه خورده‌اند، اما نه در حدی که نتوان جبران کرد.
او درباره نقش دولت برای تحقق شعار سال، به چند مورد اشاره می‌کند که در‌بین آن‌ها خبری از پرداخت تسهیلات یا به قول برخی اقتصاددان‌ها پول‌پاشی نیست. لبافی در‌این‌باره می‌گوید: به پرداخت تسهیلات، آن هم با نرخ‌های ترجیحی، اعتقادی ندارم. چون تجربه می‌گوید کنترل‌شدنی نیست و لااقل بخشی از آن، از هزینه‌کرد در جایی که باید، منحرف خواهد شد. دولت به‌جای دادن تسهیلات می‌تواند بدون خرج‌کردن حتی یک ریال، برای تحقق جهش تولید گام‌های اساسی بردارد.
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان، بهبود فضای کسب‌و‌کار و باز‌کردن زنجیر از دست و پای بخش خصوصی و تعاونی‌ها را از مهم‌ترین بایدهای دولت در سال‌99 می‌داند و اضافه می‌کند: دولت خودش را از مداخله در امور مربوط‌به این بخش‌ها و نهادهای عمومی مثل شهرداری‌ها کنار بکشد و بر وظایف ذاتی خود که تسهیلگری و تنظیم بازار است، تمرکز کند. با بهبود عملکرد ستاد تنظیم بازار، روی وضعیت بازار دقیق باشد و در‌صورت نیاز با ابزار خرید تضمینی از تولید‌کننده‌ و مصرف‌کننده حمایت کند.
دخالت‌دادن نخبگان بخش خصوصی در تصمیمات، نکته دیگری است که او می‌گوید و درباره آن، توضیح می‌دهد: شیوه تصمیم‌گیری و قانون‌‌گذاری در کشور باید اصلاح شود، به‌طوری‌که قبل از گرفتن یک تصمیم با کسانی که از آن تصمیم تأثیر می‌پذیرند، مشورت شود، نه اینکه قانونی مصوب شود، بعد در کمیته بند ب ماده‌12 و شورای گفت‌و‌گو برای اصلاح آن دوندگی کنیم.لبافی با تحسین عزم مدیران ارشد دولت برای واگذاری شرکت‌های زیان‌دهی که بودجه عمومی کشور می‌بلعند، تحقق این مهم را از گام‌های بلند در سال جهش تولید می‌داند.
او نکات پایانی‌اش را با جملاتی کوتاه این‌طور بیان می‌کند: ما کشوری واقعا ثروتمند، البته با بهره‌آوری پایین هستیم. جهش تولید قابل‌تحقق است و ما راهی جز تلاش نداریم. مطمئن باشید هیچ تلاشی بی‌پاسخ نمی‌ماند.

منبع: روزنامه شهرآرا

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی