به همت شورای گفتگوی خراسان رضوی و با تاکید رئیس اتاق ایران شناسایی شد: میزان آسیب وارده، ناشی از شیوع کرونا به کسب و کارها

به همت شورای گفتگوی خراسان رضوی و با تاکید رئیس اتاق ایران شناسایی شد:  میزان آسیب وارده، ناشی از شیوع کرونا به کسب و کارها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 26 فروردين 1399

به همت شورای گفتگوی خراسان رضوی و با تاکید رئیس اتاق ایران شناسایی شد:

میزان آسیب وارده، ناشی از شیوع کرونا به کسب و کارها

دنیای اقتصاد- 19 اسفندماه بود که پیشنهادات بانکی، بیمه ای و مالیاتی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی برای حمایت از بنگاههای اقتصادی به شورای گفتگوی مرکز و سپس به هیات دولت ارسال شد و پس از آن، طبق تاکید غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، مقرر شد دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی در سطح وسیعتری اقدام کند و کسب و کارهای آسیبهای دیده از کرونا را شناسایی و راهکارهای پایداری کسب و کارها در کوتاه مدت، بلندمدت و حوزه‌های ملی و استانی را ارائه دهد.

از همان روزهای پایانی سال 98 دبیرخانه شورای گفتگو دست به کار شد و موضوع را با خبرگان و اعضای کمیسیون‌های اتاق، هیئت نمایندگان، اعضای شورای گفت‌وگو و معین‌های اقتصادی در میان گذاشت و از دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی هم کمک گرفت و دو پژوهش برگرفته از نظر خبرگان را آغاز کرد تا بتواند ابتدا کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در رشته‌های مختلف را شناسایی کند و میزان اثرگذاری و شدت آن را مورد ارزیابی قرار دهد و سپس راهکارهای لازم را جمع بندی کند.

به گفته علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی، بر اساس این پروژه راهکارهای پایداری کسب و کار، عوامل مداخله گر و عوامل زمینه‌ای در پایداری کسب و کارها در کوتاه مدت در سطح استانی و ملی مشخص می‌شود و این پروژه به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و متولیان امر کمک خواهد کرد که استراتژی کنونی و مدل کسب و کار خود را مجدداً ارزیابی کنند و دستگاه‌های اجرایی هم چگونگی کمک به این بنگاه‌ها را مشخص خواهند کرد.

لبافی با اشاره به مشورت با 150 فعال اقتصادی و نخبه دانشگاهی و... درباره نتایج این پروژه میگوید: خراسان رضوی سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر است و مشهد بیش از 50 درصد هتلهای کشور را به خود اختصاص داده است و بر همین اساس، حوزه گردشگری و سپس حمل و نقل بیشترین تاثیرپذیری از کرونا را داشته اند و کاهش تعداد گردشگران و اختلال در صادرات از مرزهای هوایی و ریلی و زمینی مهمترین پیامد شیوع ویروس کرونا در این استان است.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی می افزاید: در حوزه اشتغال هم هر دو سمت عرضه و تقاضای نیروی کار دچار مشکل شده و ممکن است منجر به کاهش سطح بهره وری نیروی کار و عوامل تولید شود. به طوریکه میبینیم تعداد زیادی از شاغلان بخش خدمات در حوزه گردشگری و هتلداری در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند. در حوزه بودجه هم مالیات ستانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و این موضوع فشار بر بنگاهها را افزایش خواهد داد.

بخش خدمات رتبه اول آسیب پذیری از کرونا

لبافی میگوید: طبق یافته های ما از میزان آسیب وارد شده در هر بخش از کسب و کارها؛ 56 درصد تاثیرپذیری از ویروس کرونا مربوط به بخش خدمات، 23 درصد بخش بازرگانی، 16 درصد صنعت و معدن و 4 درصد کشاورزی و دامپروری است. وی بیشترین آسیب پذیری در حوزه خدمات را مربوط به هتلها، هتل آپارتمانها، مهمانپذیرها، مسافرخانه‌ها و دیگر مراکز اقامتی و سپس مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده مثل رستورانها و در ادامه، دفاتر گردشگری و مسافرتی و در نهایت مراکز توزیع آجیل و خشکبار می‌خواند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی تصریح میکند: از مجموع آسیبهای وارد شده به بخش خدمات، سهم هتلها 11.5 درصد، درصد دفاتر خدماتی مسافرتی و گردشگری 9.9 درصد، مراکز توزیع غذا 9.7 درصد، مراکز توزیع آجیل و سوغات و قنادیها و... 8.8 درصد، مراکز تولید و توزیع صنایع دستی و کیف و کفش 8.8 درصد، حوزه تولید و توزیع پوشاک 8.8 درصد، مراکز باشگاهی و مجتمعهای فرهنگی تفریحی و آموزشی 8.6 درصد و حمل و نقل درون شهری 7.2 درصد است.

لبافی ادامه میدهد: طبق بررسی های ما، حوزه بازرگانی خارجی در استان، 60.5 درصد از آسیبهای ناشی از کرونا در حوزه بازرگانی را به خود اختصاص داده و بازرگانی داخلی سهمی 39.5 درصدی دارد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از جمع آوری حدود 70 پیشنهاد بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف در غالب پاسخ به پرسشنامه‌های توزیع شده توسط دبیرخانه شورا خبر داده و می‌گوید: حدود 30 درصد پیشنهادات مربوط به حوزه‌های بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای و 70 درصد در حوزه رفع موانع کسب و کار و تسهیل فرایند امور و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌هاست. این پیشنهادات و راهکارها در قالب کتابچه ای برای دولت ارسال می‌شود تا در تصمیمات مورد توجه قرار گیرد.

امروز هم در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی استان شناسایی و شدت آسیب پذیری و پیامدهای ناشی از بیماری ویروس کرونا و راهکارهای پایدارسازی بنگاههای اقتصادی با توجه به اوضاع کشور و استان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بسته حمایتی خسارت‌ها را جبران نمی‌کند

علی شریعتی مقدم عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم درباره آثار کرونا بر جنبه‌های مدیریتی و اقتصادی استان می‌گوید: در مشهد همواره پیش از تعطیلات نوروز و از نیمه دوم اسفندماه تا پایان فروردین ماه جنب و جوش زیادی از نظر تامین کالای زائران و مردم را شاهد بودیم که این امر تاثیر زیادی بر اقتصاد استان میگذاشت اما تعطیلی بازارها از اسفندماه تاکنون باعث کاهش شدید تقاضا شده است. از طرفی با محدودتر شدن حمل و نقل و کاهش امکان ارسال کالا و تولیدات، تاثیر منفی اقتصادی زیادی بر واحدهای صنعتی را مشاهده میکنیم.

شریعتی مقدم اذعان می‌کند: در بحث صادرات هم می‌دانیم که متاثر از موضوع کرونا، تقاضای جهانی با رکود مواجه شده است. درگذشته برای ارسال برخی محصولات مثل زعفران روزانه چندین پرواز از ایران به امارات انجام میشد که الان این امکان وجود ندارد و هزینه های صادرات و لجستیک هم به دلیل از بین رفتن شرایط رقابتی به شدت افزایش یافته است. بنابراین نمیتوان گفت شرایط عادی شده و یا به زودی عادی میشود بلکه باید چاره جویی کرد و آنچه به عنوان بسته‌های حمایتی مطرح می‌شود، نویدبخش جبران خسارت‌ها نبوده و نخواهد بود زیرا در اسفندماه هزینه شرکتها معمولا به دلیل پرداخت پاداش و عیدی و سنوات و حقوق افزایش می یابد و با عدم تولید در اسفندماه، فشار بیشتری به بنگاه‌های اقتصادی وارد آمده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق ایران تاکید می‌کند: واحد تولیدی چاره‌ای ندارد و باید به تولید و راه افتادن کار خود فکر کند چون تعهدات و هزینه های زیادی دارد؛ ممکن است یک واحد تولیدی 10 فروشگاه داشته باشد و بابت آن اجاره بها بپردازد. از طرفی، بسیاری از کالاها که جنبه ضروری ندارند در اولویت خرید مصرف کننده هم نیستند و این هم تاثیری منفی بر تولیدکنندگان دارد. اما برای جلوگیری از گسترش بیماری میتوانند نکاتی را رعایت کنند؛ به طور مثال با درصد کمتری از نیروی انسانی و با احتیاط بیشتری فعالیت کنند. افزون بر این، یکی از راهکارهای موجود این است که در شرایطی که فعالیت اتوبوس‌های درون شهری متوقف است، شهرداری به کمک بخش صنعت بیاید و اتوبوس‌های خود را برای جابجایی کارگران در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار دهد.

 عکس: ایسنا

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی