اهمیت اتخاذ برنامه های منسجم‌تر برای غلبه بر اثرات بلندمدت بحران کرونا

اهمیت اتخاذ برنامه های منسجم‌تر برای غلبه بر اثرات بلندمدت بحران کرونا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 24 فروردين 1399

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد:

اهمیت اتخاذ برنامه های منسجم‌تر برای غلبه بر اثرات بلندمدت بحران کرونا

 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: محیط کسب و کار کشور در شرایط دشوار و پیچیده ای قرار گرفته است. به همه مشکلات گذشته، بحران ناشی از شیوع کرونا افزوده شده و از این منظر، ضرورت دارد تا دولت برای حمایت از بنگاه های اقتصادی برنامه ای منسجم تر را تدوین و اجرا کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مهدی پازوکی» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: همان طور که شاهدیم، کشورهای مختلف جهان، به تناسب شرایط اقتصادی و میزان آسیب وارده ناشی از شیوع این بیماری، حمایت های مختلف و عمدتا جامعی را از بنگاه های اقتصادی، سرمایه گذاران خرد و کسب و کارهای آسیب‌خورده به عمل آورده اند که از جمله این حمایت ها می توان به معافیت های مالیاتی، استمهال بدهی های بانکی و ... اشاره کرد. در واقع دولت ها با حمایت های حقوقی، مادی و معنوی سعی دارند تا این بنگاه ها دچار ضرر و زیان کمتری شوند، حال اگر این واحدها دچار بحران شوند و حمایت های لازم از آن ها انجام نگیرد، قطعا این مسئله می تواند عوارض ناگواری را متوجه تولید ملی کند، به طوری که اگر تولید ملی کاهش پیدا کند، به تبع آن رفاه جامعه کاهش خواهد یافت و به دنبال آن جامعه متضرر می شود.

 وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا تاثیرات زیادی بر بنگاه های اقتصادی و بازار داشته، چنان که تاکنون این ویروس ناخوانده فعالیت های اقتصادی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و حمل و نقل را تحت الشعاع قرار داده است، البته ویروس کرونا نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهانی را نشانه رفته است. با این وجود، دولت باید اقداماتی موثرتر را اتخاذ کند چرا که تاثیرات بلندمدت این بیماری، می تواند بخش های مختلف اقتصاد را به رکود و بحران دچار نماید.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی هر کشوری که بتواند با رعایت نکات بهداشتی آسیب کمتری ببیند، قطعا به همان میزان کمتر از لحاظ اقتصادی دچار ضرر و زیان خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر روند فعلی تداوم یابد رشد اقتصادی جهان در سال 2020 نسبت به سنوات قبل، رو به کاهش خواهد بود.در واقع این مسئله یک پدیده جهانی است که امید می رود بشر بتواند با هوشمندی، درایت و سیاست های بخردانه بر این ویروس ناخوانده فائق آید.

پازوکی افزود: بنگاه های اقتصادی در تمامی شرایط در کشورهای توسعه یافته نیازمند حمایت هستند و حمایت از بنگاه های اقتصادی یکی از وظایف حکومت ها به شمار می آید اما آنچه که مسلم است حمایت تنها به کمک های مالی و مادی خلاصه نمی شود بلکه باید رشد تولید و توسعه بازار نیز مجدانه پیگیری گردد تا اثرات بلندمدت این بحران، مهار گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ادامه داد: به نظر می رسد دولت در این برهه، بیش از هر چیز باید به امر بهبود محیط کسب و کار همت بگمارد. در واقع دولت باید بتوانند با کاهش هزینه مبادله در اقتصاد، راهبر و هدایت گر بنگاه های اقتصادی باشند و این مهم تعامل با اقتصاد جهانی را می طلبد. حال هر چه تعامل اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی بیشتر باشد، این مسئله منافع ملی کشورمان را نیز در پی خواهد داشت.

وی افزود: کشور ما به تعاملات اقتصادی با کشورهای منطقه و بازارهای جهانی نیاز دارد؛ لذا دولت باید در این رابطه گام های هوشمندانه ای بردارد.

پازوکی با اشاره به اینکه هر چه اقتصاد ایران بسته تر باشد، این مسئله بیشتر به ضرر بنگاه های اقتصادی تمام خواهد شد، یادآور شد: توفیقات بعضی از کشورها در فائق آمدن بر بحران ناشی از کرونا، می تواند درس خوبی برای مسئولان کشورمان باشد. به شرط آنکه به تعمیق راهکارها بیاندیشند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی