بنگاه‌های اقتصادی نیازمند بیشترین حمایت هستند تا با کم‌ترین خسارت از بحران عبور کنند

بنگاه‌های اقتصادی نیازمند بیشترین حمایت هستند تا با کم‌ترین خسارت از بحران عبور کنند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 23 فروردين 1399

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان ضوی:

 بنگاه‌های اقتصادی نیازمند بیشترین حمایت هستند تا با کم‌ترین خسارت از بحران عبور کنند

رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: صنعتی که تا به امروز با دشواری های فراوانی روبه رو بود و از دردهایی مزمن رنج می برد، حالا با شیوع بیماری کرونا و چالش‌های اقتصادی ناشی از آن، بیمارتر شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مریم سراج احمدی» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: سال جاری با شرایط بسیار دشواری آغاز شد، چرا که از یکسو بودجه دولت با توجه به تحریم ها چندان محقق نشد و از سوی دیگر بودجه فراوانی صرف مقابله با کرونا ویروس گردید، لذا دولت با کمبود بودجه و منابع مواجه خواهد بود. علاوه بر این بنگاه های اقتصادی نیز آسیب پذیرتر شده اند. دغدغه تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه از یک سو و همچنین به چالش کشیده شدن تقاضا در بعضی بخش ها،فعالان این عرصه را در تنگنایی جدی قرار داده است.

این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: دولت برای تحقق شعار «جهش تولید» در سال 99، باید اراده‌ای قوی داشته باشد، چنان که دولت بایستی با تفویض اختیار به استان ها گام موثری را در این حوزه بردارد.

وی تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بیشترین تاثیر را از شیوع این بیماری و بحران اقتصادی ناشی از آن پذیرفته اند و خسارت های مستقیم و غیرمستقیم را تجربه می کنند.

رئیس کانون زنان بازرگان شعبه خراسان رضوی متذکر شد: البته این بحران رونق تولید را در بعضی بخش ها نیز در پی داشت. شماری از بنگاه های اقتصادی نیز در اقدامی ارزشمند، خطوط تولید خود را به تامین کالاهای اساسی و بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری اختصاص دادند.

سراج احمدی از رایزنی های مختلف با مسئولان دستگاه های متولی و تلاش پارلمان بخش خصوصی و تشکل های اقتصادی، برای اخذ حمایت های هر چه بیشتر دولت، در شرایط موجود سخن گفت و تاکید کرد: برخی از کسب و کارها به طور غیرمستقیم آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شدند. به طور مثال صنایع لبنی و خوراک دام از این شرایط زیان های شدیدی را تجربه می کنند اما این واحدها در زمره بنگاه های آسیب پذیر ذکر نشدند. به نظر می رسد که دولت باید بررسی های جامع‌تر و دقیق تری در این رابطه به عمل آورد تا به واسطه بی توجهی به این صنایع، شاهد تعطیلی آن ها در آینده نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه آسیب های وارده به بنگاه های اقتصادی در شرایط شیوع کرونا ویروس برخی مقطعی و برخی در بلندمدت آشکار می شود، ادامه داد: مسائل بانکی، امور مالیاتی، تامین هزینه اجاره واحدهای اقتصادی، تامین هزینه حقوق نیروی کار و ... از جمله مهم ترین چالش هایی است که صاحبان بنگاه های اقتصادی با آن مواجه هستند.

رئیس کانون زنان بازرگان شعبه خراسان رضوی با بیان اینکه فعالان اقتصادی از دولت انتظار دارند تا بازپرداخت وام ها را با بازه زمانی طولانی تری به تعویق بیاندازند، یادآور شد: تخفیفات مالیاتی و تامین اجتماعی، تمدید مجوزها و پروانه های تجاری و ارائه تسهیلات با بهره و سود پایین و اقساط بلند مدت از دیگر اقداماتی هستند که دولت می تواند به منظور حمایت از فعالان اقتصادی به انجام برساند.

وی یادآور شد: دستگاه های اجرایی ذی ربط باید بیشترین همکاری را با فعالان اقتصادی داشته باشند تا آنان بتوانند با کم ترین خسارت از این شرایط گذر کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در شرایط فورس ماژور تصمیمات فوق العاده و تاثیر گذار بگیرد و اجرای این تصمیمات اراده قوی از سوی دولت می طلبد، تصریح کرد: اتاق بازرگانی مشهد در پی شیوع کرونا و در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی، اقدامات شایسته و بایسته ای را به منظور مقابله با این بحران و حمایت از خط مقدم درمان کشور انجام داد چنان که بسیاری از فعالان اقتصادی تجهیزات و امکانات بهداشتی مورد نیاز بیمارستان ها را تهیه کردند.

سراج احمدی ادامه داد: همان گونه که بسیاری از فعالان اقتصادی در شرایط شیوع کرونا ویروس به کمک دولت شتافتند، دولت نیز باید در دوران پساکرونا به کمک فعالان اقتصادی بیاید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی