مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی بر اعتمادسازی و جلب مشارکت مردمی تاکید دارد

مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی بر اعتمادسازی و جلب مشارکت مردمی تاکید دارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 05 آذر 1398

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان:

مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی بر اعتمادسازی و جلب مشارکت مردمی تاکید دارد

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: اصل مدل مثلث توسعه اقتصادی بر ضرورت تسهیلگری، اعتمادسازی و در نهایت جلب مشارکت مردم تاکید و اتکا دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در جمع شماری از معین های اقتصادی و مسئولان دستگاه های اجرایی متولی، اظهار کرد: دستگاه های اجرایی در مسیر تحقق مسئولیت های خود، باید به امر تسهیلگری توجه ویژه ای داشته باشند؛ چرا که اهتمام در این مسیر، می تواند به جلب اعتماد اجتماعی کمک شایانی کند.

وی افزود: به زودی تفاهم نامه ای با اتحادیه تعاونی ها، کانون زنان بازرگان و شمار دیگری از سرمایه گذاران، در راستای توسعه 100 روستای جدید به امضا خواهد رسید. تلاش ما این است که در مسیر پیشبرد طرح مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی، برای هر روستا یک معین اقتصادی تعیین کنیم چرا که روند پیشبرد برنامه ها، سرعت بیشتری می گیرد و معین های اقتصادی می توانند با تمرکز بیشتری در این حوزه نقش ایفا کنند.

لبافی با بیان اینکه، ما عملکرد هر یک از معین های اقتصادی را از طریق سامانه و به صورت شفاف با مردم در میان می گذاریم، خاطرنشان کرد: اگر روند پیشبرد کار در شهرستانی به کندی انجام می گیرد؛ باید آسیب شناسی شود که ایراد متوجه کدام بخش است. معین اقتصادی پیگیری لازم را انجام نمی دهد یا نهادهای دولتی متولی در آن شهرستان و به ویژه فرمانداران، مشارکت مطلوب را به عمل نمی آورند.

دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی استان یادآور شد: مقرر است اگر یک معین اقتصادی نتوانست به میزان لازم کار را پیش ببرد، بنا به تشخیص فرماندار، معین دیگری جایگزین او شود. در خواست ما ورود جدی تر فرمانداران به رصد عملکرد معین ها و قاطعیت در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: معین های اقتصادی تاکنون حدود 400 پروژه را در سامانه به ثبت رسانده اند اما بعضی از معین های اقتصادی هنوز هیچ پروژه ای را ثبت نکرده اند.

دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه بسیاری از مردم به دنبال آن هستند که شاهد اتفاقات جدید حاصل از پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی باشند، عنوان کرد: در شورای فرهنگ عمومی استان و در حضور مقامات استانی عنوان کردیم که باید تندیس معین های اقتصادی برتر در روستاهای هدف شان نصب شود و یا خیابان ها و میادین شهر به نام آن ها نامگذاری گردد تا مردم بدانند این افراد عامل توسعه و پیشرفت جامعه هستند.

* حضور معین ها در روستاها و استفاده از مشارکت مردمی به تسهیل پروژه‌ها می‌انجامد

در ادامه سیدرضا عسکری، معاون بانک صنعت و معدن استان و معین اقتصادی شهرستان قوچان، آمارهایی از طرح های توسعه ای ارائه شده و قراردادهای منعقد شده در این شهرستان ارائه کرد و گفت: خوشبختانه منابع کافی برای شکوفایی و توسعه در هر 4 شهرستان سبزوار، جغتای، داروزن و قوچان وجود دارد. اعلام آمادگی می کنیم که غیر از 4 شهرستان مذکور، در شهرهای دیگر استان نظیر مشهد نیز در بحث سرمایه در گردش و حوزه دانش بنیان، توان حمایت و کمک به امر اشتغالزایی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی، روند اطلاع رسانی ما را نیز تحت الشعاع قرار داده است. برای مثال، در منطقه خوشاب طرحی را به ارزش 5 میلیارد تومان، مورد پذیرش قرار داریم و در حاشیه آن تفاهمی نیز مبتنی بر ایجاد 60 مورد اشتغال انجام گرفت اما این موارد تاکنون منعکس نشده است.

در بخش دیگری ازاین نشست؛ ابوالقاسم جوادی، معاون برنامه ریزی فرمانداری قوچان، گزارشی از اقدامات معین های اقتصادی این شهرستان ارائه و عنوان کرد: بیشترین تقاضای ما از بانک صنعت و معدن استان اعطای تسهیلات است، چرا که بخش زیادی از واحدهای تولیدی شهرستان نیمه راکد هستند و به سرمایه در گردش نیاز دارند.

وی تصریح کرد: حضور معین ها در روستاها و استفاده از مشارکت مردمی در تسهیل و اجرای پروژه های اقتصادی رویکرد دیگر در مدل توسعه استان است که امید می رود این مهم بیش از پیش تقویت گردد.

جوادی با اذعان به اینکه روند فعالیت معین های اقتصادی در شهرستان قوچان به کندی پیش می رود، گزارشی از اقدامات آن ها در شهرستان مذکور ارائه کرد و گفت: فرمانداران به عنوان پشتیبان و پیگیری کننده امور در این مدل اقتصادی تعریف شده اند. در همین راستا نیز تمامی اطلاعاتی که مورد نیاز معین های اقتصادی بوده را برای آن ها تامین کرده ایم و جلساتی را نیز به صورت هفتگی با آن ها برگزار می کنیم. به این نتیجه رسیده ایم، آن معینی موفق خواهد بود که در شهرستان تحت پوشش خود حضور داشته باشد. به هر رو، تلاش ما تقبل و تامین همه نیازهای معین ها و پیگیری اقدامات آن ها بوده است تا با کمترین مانع، مواجه باشند.

در بخش دیگری از این نشست؛ ایرج لایق، رئیس هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای استان عنوان کرد: به جهت همزمانی دو نمایشگاه شهر هوشمند تهران و مشهد، ناگزیر شدیم با هماهنگی استانداری و شهرداری برپایی این نمایشگاه را به زمان دیگری یعنی 1 الی 4 بهمن ماه موکول کنیم. معین های عرصه هوشمندسازی در 11 حوزه اعم از سلامت، گردشگری، دولت الکترونیک و ... فعالیت دارند. حال علی رغم وجود تحریم در حوزه فناوری اطلاعات اقداماتمان با رکود و وقفه مواجه نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: بحث استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین، در حوزه فناوری اطلاعات موضوع جدید و نابی به شمار می آیند. خوشبختانه با توجه به وجود ظرفیت های خوب در حوزه فناوری اطلاعات خراسان رضوی و شهر مشهد، شاهد فعالیت استارت آپ های موفقی در این حوزه هستیم.

* احداث یک گلخانه 5 هکتاری در داورزن

در ادامه مهران آروین، نماینده معین اقتصادی بخش مرکزی شهرستان داورزن از شرکت مزارع نوین ایرانیان، پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: روستای هدف ما کلات مزینان است که در آن کارگاه هایی به منظور ارائه آموزش های علمی، فرهنگی و مشاغل خرد خانگی برای زنان بی سرپرست منطقه، در حال برگزاری می باشد.

وی تصریح کرد: با همکاری دهیار کلات مزینان نیز 20 نفر از روستاییان را که متقاضی دریافت وام و تسهیلات بودند، به کمیته امداد  شهرستان داورزن معرفی کردیم تا تسهیلات لازم را دریافت کنند و در حال حاضر نیز مشغول برگزاری کلاس های آموزشی هستیم.

وی عنوان کرد: 1200 هکتار اراضی گیاهان دارویی در سطح شهرستان وجود دارد که تفاهم نامه ای را در این خصوص منعقد خواهیم کرد. علاوه بر این تفاهم نامه دیگری نیز در خصوص کود ارگانیک در روستای کلات مزینان منعقد می شود و در کنار آموزش، تسهیلات لازم را در این خصوص به کشاورزان ارائه خواهیم کرد.

آروین با بیان اینکه جلساتی را نیز با شبکه توسعه ای بانک رسالت برگزار کردیم که امید می رود به نتایج خوبی بیانجامد، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک یک گلخانه 5 هکتاری نیز در شهرستان داورزن به بهره برداری برسد، در همین راستا تمام مستندات این پروژه به بانک مذکور ارائه شده است و به زودی این موضوع در در کارگروه جهاد کشاورزی استان نیز بررسی می شود. اگر این پروژه گلخانه 5 هکتاری که رویه های اداری آن به اتمام رسیده، به مرحله بهره برداری برسد؛ 30 تا 50 نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار خواهد کرد.

*اشتغالزایی برای 570 نفر به صورت مستقیم، در حوزه تولید تابلو فرش

در بخش دیگری از این نشست حسن آسمانی مقدم، مدیرعامل شرکت تعاونی «مهر نشان» و معین اقتصادی شهرستان سبزوار در سخنانی عنوان کرد: ما بر 10 پروژه که توسط 10 نفر در حوزه کسب و کارهای خرد ارائه شده را تحت نظر و پیگیری داریم.

وی تصریح کرد: تفاهم نامه ای را نیز در زمینه تابلو فرش ها در اردیبهشت ماه سال جاری با یک شرکت تبریزی منعقد کردیم، این شرکت صفر تا صد کار را خود بر عهده گرفته و در حال انجام است.

آسمانی مقدم عنوان کرد: این مجموعه بافنده ها را آموزش داده و یک بازه مشخص کار را از بافنده تحویل می گیرد. ناگفته نماند که قرارداد همان ابتدا با بافنده ها منعقد خواهد شد. در حال حاضر در سطح شهرستان 500 نفر مشغول به فعالیت هستند و 70 نفر نیز آموزش های اولیه را دریافت نموده اند.

معین اقتصادی شهرستان سبزوار افزود: این شرکت تبریزی، دار تابلو فرش را به بافنده تحویل می دهد و تمام مواد اولیه را در اختیار آنان قرار خواهد داد و با توجه به قیمت تابلو فرش از 600 هزار تومان تا 7 میلیون تومان به بافنده دستمزد پرداخت می کند. به طور مثال برای تابلو فرش 2 در 1 و نیم 7 میلیون تومان پرداخت می کند.

* بنگاه های اقتصادی، تثبیت اشتغال را پیگیری کنند

امید صدیقی، مدیر زرین سلامت بینالود و معین اقتصادی شهرستان فیروزه نیز در این جلسه عنوان کرد: نخستین گام بنگاه های اقتصادی بر مبنای الگوی مثلث توسعه اقتصادی، باید تثبیت اشتغال موجود و در ادامه ایجاد اشتغال جدید باشد، چرا که تثبیت اشتغال موجود بسترهای لازم برای توسعه را فراهم می کند و دیگر نیاز به سرمایه گذاری های کلان جدید نخواهد بود.

وی افزود: در همین راستا و در نخستین گام، کشت گیاهان دارویی را در دستور کار قرار دادیم و برای اینکه این مهم برای روستاییان تسهیل شود؛ بذر را به صورت رایگان میان بسیاری از مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد توزیع نمودیم و قرارداد خرید تضمینی نیز با آن ها منعقد شد تا نگرانی از بابت فروش محصولشان نداشته باشند.

صدیقی ادامه داد: در گام دوم سرمایه گذاری جذب کردیم که منجر به ایجاد واحد بسته بندی تخم مرغ شد. این واحد ظرفیت بسته بندی روزانه 7 هزار تخم مرغ را دارد.

مدیر زرین سلامت بینالود یادآور شد:همچنین با هماهنگی که با کمیته امداد صورت گرفت، مقرر شد که کمیته امداد به مددجویان خود در روستاهای هدف ما کمک کند تا بتوانند پرورش مرغ بومی را گسترش دهند. تقریبا 150 نفر در تولید تخم مرغ بومی مشغول به کار شده اند.

وی افزود: براساس بررسی های انجام گرفته، مشخص شد که شهرستان یکسری فرآورده های بومی دارد که به صورت خام به فروش می رسند و ارزش افزوده چندانی را عاید ساکنان روستاها نمی کنند. در مقابل مهم ترین فرآورده های کشاورزی در شهرستان، گل محمدی است که تا سال گذشته روستاییان این گل را کیلویی 7 هزار تومان می فروختند. براساس بررسی های انجام شده خشک کردن گل محمدی و فرآوری آن به صورت خشک، چیزی حدود 350 درصد ارزش افزوده ایجاد می کند اما متاسفانه زیرساختی برای فرآوری گل محمدی در سطح شهرستان وجود ندارد.

صدیقی ادامه داد: در همین راستا تفاهم نامه ای منعقد شد و مقرر گردید تا سرمایه ای برای این کار تامین شود و دستگاهی را با ظرفیت یک تن در روز را تهیه و نصب کنیم. خوشبختانه روستاییان از این طرح استقبال کردند و جانمایی لازم برای اجرای پروژه صورت گرفته است و مقرر شد تا دهیاری مکانی را برای این کار در اختیار ما قرار دهد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی