برگزاری جلسات ویژه ستاد تسهیل استان با هدف بررسی موانع پیش روی معین های اقتصادی

برگزاری جلسات ویژه ستاد تسهیل استان با هدف بررسی موانع پیش روی معین های اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 16 آبان 1398

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد:

برگزاری جلسات ویژه ستاد تسهیل استان با هدف بررسی موانع پیش روی معین های اقتصادی

 

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای حل و فصل موانعی که در مسیر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی وجود دارد و همچنین رسیدگی و پیگیری مشکلات معین های اقتصادی، از ظرفیت ستاد تسهیل بهره خواهیم گرفت و به همین منظور جلسات ویژه ای برگزار خواهد شد.

به گزارش معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی؛ علی رسولیان در اولین جلسه شورای مشورتی اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی شش گام طراحی شده است. در ابتدای کار، برای هر شهرستان یک معین تعریف می‌شد اما اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که می توانیم حتی برای هر روستا یک معین تعیین کنیم.

وی بیان کرد: در گذشته تنها اسناد توسعه ارائه می‌شد اما اکنون استاندار خراسان رضوی طرحی را ارائه کرده تا تمام مراحل کار قابل رصد باشد. یکی از پیشنهاداتی که ارائه شده، پایش کار معین‌‌ها توسط یک گروه مستقل است که از آن استقبال می کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: مثلث توسعه اقتصادی، بر پایه وفاق و همدلی طراحی شده و دارای سه رکن اساسی است و از کارگزاران و نمایندگان مجلس تا بخش خصوصی و سرمایه گذاران را به مشارکت دعوت می کند. همچنین مشارکت مردمی یکی از اهداف اصلی این طرح به شمار می آید. اولین تفاهم‌نامه معین‌های اقتصادی در ششم بهمن ماه سال 97 توسط شهرداری امضا شد و اکنون 102 معین اقتصادی تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: هدف ما توسعه همه جانبه است و معین‌ها باید در پنج بخش آموزش، سلامت، فرهنگ، زیرساخت و اشتغال فعالیت کنند. علاوه بر این شش گام برای معین‌ها تعریف شده است که براساس آن فعالیت شان رصد و ارزیابی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این، سامانه‌ای برای معین‌های اقتصادی راه‌اندازی شده که می‌توان به راحتی تمامی اقدامات آنان را رصد کرد.

رسولیان خاطرنشان کرد: پس از ارزیابی‌ اقدامات معین‌های اقتصادی مشخص شد که 80 درصد مشکلات معین‌ها ناشی از موانع داخل استانی و 20 درصد آن در سطح ملی قابل حل و فصل است. همچنین عمده مشکلات موجود در استان در زمینه تامین مالی می باشد.

*ایجاد سامانه ای برای رصد فعالیت معین های اقتصادی

در بخش دیگری از جلسه علی‌اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از اقدامات ما که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به ثمر رسید، تدوین طرح‌های کسب‌وکار و احصاء مزیت‌های روستاهای هدف بود تا معین‌ها برای مطالعه روستاها وقت زیادی صرف نکنند. همچنین یک سامانه راه‌اندازی شده است که بر اساس آن تمام فعالیت‌های معین‌های اقتصادی را می‌توان رصد کرد و به نوعی ویترین فعالیت معین‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در دست پیگیری قرار گرفت و به حصول نتایج مطلوبی منجر شد، ایجاد صندوق‌های خرد مردمی بود که در چارچوب تفاهماتی، وظیفه ایجاد و نظارت آن ها بر عهده سه بانک ملی، رسالت و پست بانک قرار گرفت.

لبافی عنوان کرد: الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان منطبق بر نیازهای روز طراحی شده است چرا که در حال حاضر شرایط کنونی با قوانین همخوانی ندارد و ارکان حاکمیت برای ایجاد تعامل و همگرایی وارد این طرح شده‌اند. طرح مذکور دارای شش گام و 42 برنامه اجرایی بوده و یک نقشه راه کامل و شفاف است.

وی ادامه داد: دوچالش پیش روی معین های اقتصادی نیز اعتماد سازی و تسهیل‌گری است و همه ما باید برای تحقق این موضوعات تلاش کنیم.

*ضرورت ایجاد یک تیم مستقل برای پایش فعالیت معین ها

در ادامه بهشتی، سرپرست امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد  در سخنانی اظهار کرد: با اجرای این الگو، ساختار و رویه های جدیدی در استان حکمفرما شده است و زمانی می توان از موفقیت اقدامات انجام شده، اطمینان حاصل کرد که امر توسعه در دورترین روستاهای استان نیز محقق شود.

وی ادامه داد: دغدغه دیگر آن است که طرح های سرمایه گذاری نیازمند اعتبار و بودجه هستند، بنابراین بانک‌ها باید برای این منظور حضور فعال‌تری در اجرای این طرح ها داشته باشند و علاوه بر آن نهادهای بالا دستی نیز به خوبی توجیه شوند تا اعتبارات و منابع خاصی را به منظور تحقق این طرح ها اختصاص دهند.

محسن شرکا، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: یکی از پیشنهادات من این است که یک تیم پایش و رصد از مراکز علمی انتخاب شوند و به صورت مستقل و گام به گام فعالیت‌های معین‌های اقتصادی را رصد کنند.

وی افزود: یک معین اقتصادی یا عامل توسعه باید چهار ویژگی از جمله شناخت فرصت‌ها و تهدیدها، خلق پول،خلق زنجیره ارزش و توسعه بازار را دارا باشد؛ معین باید از بیرون به روستا، خانواده، شهر و کشور نگاه کنند و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرده و زمینه های جدید را خلق کنند؛ همچنین خلق پول به معنای دست در جیب مردم بردن نیست بلکه به معنای ایجاد صندوق‌هایی است که خود مولد پول هستند.

وی تاکید کرد: در این طرح باید اولویت اول مردم باشند و در صورتی که به این مهم توجه نشود، طرح در آینده با چالش ها و شکست هایی مواجه خواهد شد.

*استفاده معین‌ها از ظرفیت همدیگر

حجت الاسلام محمدمهدی زردوزنیا، مدیر پیشرفت منطقه‌ای سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی و نماینده معین اقتصادی شهرستان چناران  در بخشی از این جلسه عنوان کرد: معین‌ها در حین کار با یکسری مشکلات مواجه می‌شوند و یکی از راه‌حل‌های موجود انتقال تجربیات معین‌های اقتصادی و استفاده آن ها از ظرفیت همدیگر است.

محمد روحانی، رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی نیز در سخنانی عنوان کرد: ما تاکنون در زمینه اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های زیادی انجام داده‌ایم و می‌توانیم تجربیات خود را در اختیار معین ها قرار دهیم.

وی تاکید کرد: نگاه به بازار از اهمیت فراوانی برخوردار است و ضمانتی برای توفیق طرح های اقتصادی به شمار می آید. در حال حاضر تقاضاهای فراوانی از خارج کشور برای بعضی محصولات وجود دارد اما در داخل مشکلاتی رقم می خورد که کار را دشوار می کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برای اینکه یک کار اقتصادی پیشرفت کند باید یک کارآفرین حرفه‌ای، سکان آن را به دست بگیرد. معتقدیم که باید با نگاهی دقیق تر به این بحث ورود پیدا کنیم.

*باید میان اقتصاد خرد و کلان ارتباط برقرار شود

در بخش دیگری از جلسه محمدرضا شاه‌پسند، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی بیان کرد: نگرش معین‌ها براساس اقتصاد کلان است و اقدام در روستا جزو اقتصاد خرد و ما باید میان این دو یک نوع ارتباط را ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: در مسیر اجرای این طرح، موضوع پایداری اشتغال نیز اهمیت فراوانی دارد. نکته دیگر آنکه، صرفا اخذ تسهیلات و آموزش نباید مبنای کار و فعالیت معین‌ها قرار بگیرد و مولفه های دیگر نیز به خوبی رصد شوند تا از توفیق کار اطمینان حاصل کنیم.

این گزارش حاکیست در ادامه این نشست شمار دیگری از نمایندگان دستگاه های اجرایی یا نهادهای دانشگاهی، دیدگاه ها و آرای خود را در خصوص روند پیشبرد طرح مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی استان، بیان نمودند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی