انجام طرح‌ مطالعاتی 50 درصد از روستاهای تحت پوشش معین‌ها، با همکاری جهاد دانشگاهی

انجام طرح‌ مطالعاتی 50 درصد از روستاهای تحت پوشش معین‌ها، با همکاری جهاد دانشگاهی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 25 مهر 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی عنوان کرد:

انجام طرح‌ مطالعاتی 50 درصد از روستاهای تحت پوشش معین‌ها، با همکاری جهاد دانشگاهی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و جهاد دانشگاهی استان، پروژه های مطالعاتی برای قریب به 50درصد از روستاهای تحت پوشش معین های اقتصادی انجام گرفته و به همین استناد، طرح‌های کسب و کار و ظرفیت‌ آن ها نیز مشخص شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی؛ علی‌اکبر لبافی در نشست با معین‌های اقتصادی منطقه پنج (نیشابور و فیروزه) در نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اظهار کرد: سامانه ثبت اطلاعات پروژها نیز راه‌اندازی شده و فرآیند پیگیری و انجام امور توسط معین ها و متولیان این حوزه، به صورت چک لیست در آن ثبت می‌شود. از سویی معیار فعالیت فرمانداران و معین‌ها نیز در این سامانه قابل مشاهده است علاوه بر این در سامانه مذکور سطح دسترسی برای مردم نیز فراهم شده است.

وی افزود: تمامی اقدامات معین‌ها مشمول ثبت در سامانه نمی‌شوند بلکه تنها مواردی همچون پروژه‌های احداثی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، افزایش ظرفیت و بهره‌وری کارخانه‌ها (که در اجرای فعالیت معین ها، فعال گردیده است) و... ثبت و ضبط گردیده و در زمره فعالیت‌های معین به شمار می آید.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: نکته بعدی توجه به مشارکت مردمی است زیرا ما به دنبال تسهیل‌گری و اعتمادسازی برای مردم هستیم و لازمه آن وجود مجری و تسهیل‌گر برای هر روستاست که باید آموزش‌های لازم را در این زمینه کسب کنند و ما خود وظیفه آموزش آنان به صورت رایگان را بر عهده گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: برخی از معین‌ها عملکرد خوبی را تاکنون ثبت کرده‌اند که تجربیات آنان می‌تواند مورد استفاده سایر معین‌‌های اقتصادی قرار بگیرد و مسیر راه آن ها را شکل بدهد.

*60 درصد پیشرفت فیزیکی در روند احداث پارک خطی کمربندی نیشابور

در بخش دیگری از این جلسه؛ داوود کمیلی‌پور، مشاور و نماینده معین اقتصادی شرکت مجتمع فولاد خراسان و معین نیشابور و بخش مرکزی فیروزه عنوان کرد: مجتمع فولاد در دو بخش اصلی کار خود را آغاز کرده که بخش اول در راستا اهداف و اساس نامه آن است و بخش دوم کمک به پروژه‌ها از محل گردش مالی مجتمع می باشد. در بخش اول مجتمع فولاد در زمینه محیط‌زیست فعالیت‌‌های زیادی انجام داده است و یک نمونه آن احداث پارک خطی کمربندی نیشابور می باشد که 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و قرار است یک میلیارد و 450 میلیون تومان هزینه شود و سه هزار نفر روز اشتغال نیز برای آن پیش‌بینی شده و تاکنون هزار و 500 نفر روز آن محقق شده است.

مشاور و نماینده معین اقتصادی شرکت مجتمع فولاد خراسان عنوان کرد: پوشش بیمه عشایر و روستاییان نیز در دستور کار است که برآورد ما شش و نیم میلیارد تومان برای  24 هزار و 118 هزار خانوار بوده و قرار است به زودی حداقل یک میلیارد تومان به حساب صندوق واریز شود تا عملیات اجتماعی آن آغاز شود. در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر نیز تفاهم نامه برای پنل‌های پنج کیلو واتی منعقد شده است اما قیمت هر پنل از 21 میلیون تومان به 45 میلیون تومان رسیده است. با بانک جلساتی برگزار شده است که با تسهیلات شش درصد این پنل‌ها را در 100 روستا مستقر کنیم. همچنین در زمینه کشت گلخانه‌ای نیز دو محصول کاکتوس و. گیاهان دارویی در دستور کار قرار دارد و اولین برداشت به کشور روسیه صادر شد و تاکنون بیش از 50 گلخانه نیز در 25 روستا به صورت پایلوت ایجاد شده است.

کمیلی‌پور گفت: در شهرستان فیروزه نیز بحث تامین مسکن و مصرف در دستور کار قرار دارد و تاکنون ثبت‌نام 200 مسکن 100 متری برای شاغلان در مجتمع فولاد انجام گرفته است. همچنان در زمینه صدور مجوز در نیشابور مشکلاتی وجود دارد و علاوه بر آن، چالش های متعددی نیز با میراث فرهنگی و محیط زیست داریم.

در ادامه ابوالقاسم محمدی، رئیس هیات مدیره تعاونی دامداران نیشابور اظهار کرد: درخواست داریم تا دوره های توجیهی و آموزشی برای معین ها به منظور آشنایی با مفاهیم الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی برگزار شود.

وی به ظرفیت مطلوب تولید محصولات کشاورزی در شهرستان نیشابور اشاره و بیان کرد: یکی از طرح های توسعه ای ما در زمینه تولید گوشت است و اگر اعتباری 100 میلیونی در اختیار ما قرار بگیرد، می توانیم در هر سال 300 تا 350 کیلو گوشت تولید کنیم، طبیعتا اگر 100 میلیارد تومان تسهیلات دریافت شود نیز این رقم به 300 تا 350 هزار تن در سال خواهد رسید. در این زمینه دام، جایگاه، علوفه و دانش فنی نیز موجود است.

*درخواست برگزاری جلسه با معین‌های قلعه گنج

محمد مقیمی، کارشناس شرکت بینالود نیشابور نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: درخواست داریم، جلسه‌ای با معین‌های اقتصادی قلعه گنج برگزار شود تا بتوانیم از تجربیات آنان نیز در این مسیر بهره بگیریم. در نظر داریم تا برنامه‌های آموزشی در زمینه کشاورزی و دامداری را برای اهالی این روستا برگزار کنیم. به علاوه بر آن هستیم تا دام اصلاح‌شده را در استان حفظ و مانع از خروج آن به بیرون استان بشویم. همچنین یک طرح با سرمایه 140 میلیارد و اشتغال  120 نفری را در دستور کار قرار داده‌ایم تا براساس آن روزانه 200 تن شیر تولید شود.

در ادامه بهرام ابراهیم زاده، نماینده شرکت مجموعه آبی نی‌سایا نیز از ظرفیت شهر نیشابور در حوزه گردشگری و جایگاه جهانی آن سخن گفت و متذکر شد: اگرچه ظرفیت های گردشگری و تاریخی این شهر مغتنم است اما نباید مانع فعالیت های اقتصادی شود. در حال حاضر چند طرح را دستور کار قرار داده ایم اما به دلیل مشکلاتی مرتبط با همین بحث فعلا متوقف مانده اند.

وی ادامه داد: سرمایه گذارانی نیز در حوزه سنگ های قیمتی داریم که نمی دانند ظرفیت ها و پتانسیل های خود را باید چطور معرفی کنند. البته بسترهایی هم فراهم است اما به موازات آن مشکلاتی نیز وجود دارد.

*ساخت کارخانه کمپوست در 5 کیومتری نیشابور به سمت سبزوار

در بخش دیگری از این نشست عبدا... یزدان بخش،  مدیر عامل هلدینگ پارت لاستیک و معین بخش زبرخان تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه اقدامات توسعه ای معین های اقتصادی، توجه به اهمیت زیرساخت های تاریخی و ظرفیت های محیط زیستی است. اگر این مسائل مورد غفلت قرار بگیرند، ادامه کار با مشکل مواجه می شود و اعتماد عمومی نیز خدشه دار می شود. 

وی افزود: از جمله اهداف ما ایجاد روستای سبز، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، رونق کشت گلخانه‌ای، فرهنگ تفکیک زباله، بازچرخانی آب‌های خاکستری در عرصه کشاروزی و باغداری، توسعه بهداشت و درمان، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از اتلاف آب و صرفه جویی در مصرف آن و ... است.

مدیرعامل هلدینگ پارت لاستیک عنوان کرد: از جمله نیازهای روستا می‌توان به ایجاد صندوق‌های خرد مردمی، احداث سالن ورزشی، تبدیل دامداری سنتی به صنعتی، بهره برداری از چشمه‌های معدنی، توسعه و سرمایه‌گذاری، پیگیری در راستای مرمت و بازسازی دژ باستاني بازه چنار توسط میراث فرهنگی، بازسازی و زیباسازی روستا و... است همچنین در نظر داریم تا یک کارخانه کمپوست را در 5 کیومتری نیشابور به سمت سبزوار احداث کنیم.

در پایان اکرم مومن نژاد سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان نیشابور در سخنانی عنوان کرد: باید اذعان کنیم که موقعیت تاریخی نیشابور مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است زیرا در هر نقطه‌ای که دست می‌گذاریم با مشکل میراث فرهنگی مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: در نیشابور مشکلی از حیث سرمایه‌گذاری و نقدینگی وجود ندارد و طرح های سرمایه‌گذاری مختلفی از 5 تا 1000 هزار میلیارد مطرح شده و تنها مشکل ما با ادارات و دستگاه‌هاست.

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی