3500 طرح مطالعاتی به منظور ایجاد کسب و کارهای روستایی، در استان شناسایی شده است

3500 طرح مطالعاتی به منظور ایجاد کسب و کارهای روستایی، در استان شناسایی شده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 11 مهر 1398

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

3500 طرح مطالعاتی به منظور ایجاد کسب و کارهای روستایی، در استان شناسایی شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در راستای پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی، حدود 3500 طرح مطالعاتی به منظور ایجاد کسب و کارهای روستایی، در این خطه شناسایی شده و از این میان 2000 طرح نیز آماده است تا در اختیار معین های اقتصادی قرار بگیرد.

علی رسولیان در دیدار با مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی و معین اقتصادی ایثارگران استان اظهار کرد: معین های اقتصادی به عنوان مجاهدان عرصه توسعه، داوطلبانه پا به این عرصه گذاشته اند و ما را در مسیر تحقق مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان همراهی می کنند. خوشبختانه پیاده سازی این الگو با هم افزایی و همکاری اضلاع مثلث اقتصادی آغاز شده است، امید می رود در چارچوب این الگو، مناطق محروم استان به توسعه مطلوبی دست پیدا کنند.

وی افزود: استانداری خراسان رضوی نیز در جهت همکاری و تعامل با معین های اقتصادی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. بخشداران و فرمانداران نیز قطعا در این فرآیند یاری‌رسان معین های اقتصادی خواهند بود و جلساتی را بر حسب نیاز معین های اقتصادی برگزار خواهند کرد.

وی یادآور شد: پیشنهاد می کنم سازمان اقتصادی کوثر(وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران) نماینده‌ای را برای ارتباط با سازمان های اجرایی استان معرفی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: سازمان اقتصادی کوثر در حوزه کشاورزی و طیور ظرفیت های گسترده ای در استان دارد، این سازمان در حوزه تامین نهاده ها، خرید طیور و ... توانمندی های بسیاری دارد و قطعا این مولفه می تواند نفحات بسیاری را در مسیر تحقق برنامه های توسعه ای این نهاد، رقم بزند.

رسولیان تصریح کرد: در خصوص دستیابی معین ها به آمار و اطلاعات نیز بخشداران، دبیرخانه ستاد مردمی اقتصاد مقاومتی و ... با معین های اقتصادی همراهی لازم را به عمل خواهد آورند تا سیمای جامعی از نیازها و ضرورت های مناطق تحت پوشش، در اختیار آن ها قرار بگیرد.

*10 هزار و 300 نفر از افراد تحت پوشش بنیاد شهید استان فاقد اشتغال هستند

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین معصومی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: آمار افراد فاقد اشتغال تحت پوشش این بنیاد در استان حدود 10 هزار و 300 نفر است که تقریبا تمامی این افراد با ذکر مشخصات شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: پس از امضای تفاهم نامه معین اقتصادی، موضوعات و مسائل جنبه عملیاتی به خود گرفت، در همین راستا دو شهرستان به صورت پایلوت توسط سازمان اقتصادی کوثر انتخاب شدند تا فعالیت های این مجموعه در آن ها به انجام برسد. امید داریم در گام های بعدی، ماحصل این تلاش ها به کل استان تسری پیدا کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این در شهرستان ها شورای هماهنگی ایثارگران را با محور پیگیری اشتغال ایثارگران ایجاد شد و فرمانداران شهرستان ها نیز به تحقق این هدف اهتمام ویژه ای دارند.

معصومی افزود: سازمان اقتصادی کوثر به طور مشخص به مبحث توانمندسازی ایثارگران وخانواده شهدا ورود پیدا کرده و امیدواریم حرکتی که آغاز شده، به خدمات اجتماعی شایسته ای برای جامعه هدف ما بیانجامد.

*تامین مالی و  فرآیند اخذ مجوزها، مهم ترین دغدغه در مسیر توانمندسازی ایثارگران

در ادامه جواد وکیلی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر نیز در سخنانی عنوان کرد: پیرو تفاهم نامه ای که سازمان اقتصادی کوثر با استاندار خراسان رضوی به امضا رساند، این مجموعه به عنوان معین اقتصاد مقاومتی استان با رسالت توانمندسازی، مشاوره، هدایت مهارتی و کارآفرینی جامعه ایثارگر در جهت حرکت به سمت اشتغال پایدار مشخص شد.

وی افزود: نمایندگان مجلس، دولت، ائمه جمعه و مسئولان دولتی باید به منظور هم افزایی و همگرایی در پیاده سازی طرح مثلث توسعه اقتصادی، معین ها را مورد حمایت قرار دهند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: این سازمان، پروژه هایی را به عنوان پایلوت معرفی کرده تا به عنوان الگو برای کارآفرینی جامعه ایثارگران به مرحله اجرا برسند. به بیان دیگر در گام نخست مقرر شده است تا تمرکز بر ایثارگران و خانواده شهدای مقیم روستاها باشد.

وی یادآور شد: در همین راستا چند روستا در بخش سرولایت نیشابور، فریمان و ... به عنوان روستاهای پایلوت مشخص شده اند و بررسی هایی در این راستا انجام گرفت تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود. حال با هم افزایی که در بین دستگاه ها وجود دارد، امید می رود تا طرح های پایلوت به جمع بندی برسند و در صورت موفقیت آمیز بودن در مابقی سایر شهرستان های استان با همان اولویت توانمندسازین جامعه ایثارگران تداوم یابد.

وکیلی ادامه داد: رسالت اصلی ما در حال حاضر ایجاد طرح های اشتغالزایی نیست بلکه عمدتا بر حمایت و هدایت کارآفرینان تکیه داریم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: در حال حاضر بنیاد شهید و امور ایثارگران 50 روستا را به عنوان روستای پایلوت انتخاب کرده است و مقرر شده تا این پراکندگی در کل استان مدنظر باشد. حال تا پایان سال جاری بررسی های لازم در روستاهای هدف انجام می گیرد و طرح توانمندسازی ایثارگران و خانواده شهدا نیز در آن روستاها به انجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشاور استاندار در امور ایثارگران بایستی در 50 روستای هدف عملیات پایش را انجام دهند و پس از شناسایی ظرفیت ها، حرکت را آغاز خواهیم کرد. لذا اگر این مراحل پایش توسط بنیاد شهید سریع تر انجام گیرد و ما آمار بهتر و کامل تری را دریافت کنیم، گام های بعدی را با قدرت و توان بیشتری برمی داریم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: برآورد اولیه ما برای طرح پایلوت، توانمندسازی 100 نفر از ایثارگران وفرزندان شهید در بخش سرولایت نیشابور است، حال با توجه به این که رسالت ما توانمندسازی و آموزش است و با اشتغالزایی متفاوت است، در مسیر توانمندسازی رویکردمان معطوف به آن است که بتوانیم باری را از دوش خانواده ایثارگران برداریم و آن ها را به سمتی هدایت کنیم که اشتغال پایدار ایجاد کنند.

وی افزود: مهم ترین موانع بر سر راه توانمندسازی ایثارگران و فرزندان شهید، عدم آشنایی آنان با بازار کار و روش های درآمدزایی، مشکل تامین مالی برای پروژه های اقتصادی و  فرآیند اخذ مجوزها است که امیدواریم با مساعدت بخش های مختلف و همراهی و مشارکت اهالی این مناطق، این مسائل با سرعت بیشتری حل و فصل شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی