مشارکت مردمی در مثلث توسعه اقتصادی اجتماعی یک اصل است

مشارکت مردمی در مثلث توسعه اقتصادی اجتماعی یک اصل است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 10 مهر 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تاکید کرد:

مشارکت مردمی در مثلث توسعه اقتصادی، یک اصل است

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: پروژه های معین های اقتصادی به منظور دریافت تسهیلات باید از توجیه اقتصادی، فنی و مالی کافی برخوردار باشد و به این منظور باید در گام نخست تحقیقات و پژوهش های لازم پیرامون کارآمدی آن ها انجام بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی، در نشستی با معین های اقتصادی منطقه 6 اظهار کرد: تاکنون بیش از 93 تفاهم نامه با 78 معین اقتصادی به امضا رسیده است که اگر مجموع تفاهمات اجرایی شود و به نتیجه برسد، می توان به صراحت عنوان کرد که استان به لحاظ رویکردهای توسعه ای، به مدد معین های اقتصادی تا 98 درصد تحت پوشش قرار می گیرد. در مجموع درخواست ما از معین های اقتصادی این بوده که پروژه ها را به لحاظ توجیه اقتصادی، فنی و مالی ارزیابی کنند تا بتوانند با سهولت بیشتری نسبت به پایداری بنگاه اقدام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا 93 درصد معین های اقتصادی مربوط به بخش خصوصی و موسسات عمومی غیردولتی هستند و کم تر از 7 درصدشان به بخش دولتی مربوط می شوند، البته نه آن بخش دولتی که مدنظر عموم مردم است بلکه این معین ها متشکل از بانک ها و موسسات دولتی هستند.

لبافی یادآور شد: هر روستا دارای کارت هدف است، لذا نیازی به آمایش سرزمین توسط معین های اقتصادی نیست، به بیان دیگر براساس این کارت، هدف هر روستا مشخص است که چه رشته ها و بنگاه های اقتصادی در آن روستا به نتیجه مطلوب دست می یابد.

وی عنوان کرد: معین های اقتصادی باید بر این مسئله واقف باشند که شاید نتوانند به سرعت تمامی روستاهای تحت پوشش خود را سامان دهند، لذا در گام نخست باید شماری از آن ها را به عنوان روستای هدف برای خود تعیین کنند و آن روستاها را در تمامی شاخص های اقتصادی به توسعه برسانند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی یادآور شد: دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی از هر معین اقتصادی انتظار دارد حداقل یک روستا را صرفنظر از تعداد خانوار آن در تمامی شاخص های اقتصادی تا پایان سال توسعه دهد.

* مشارکت مردمی در مدل مثلث توسعه اقتصادی یک اصل است

لبافی با تاکید بر اینکه مشارکت مردمی در مدل مثلث توسعه اقتصادی یک اصل است، ادامه داد: هر معین اقتصادی باید مشخص کند که چه تعداد روستا، با چه جمعیتی و با چه سرانه های درآمدی را در چه تاریخی توسعه خواهد داد.

وی یادآور شد: در مدل توسعه مثلث اقتصادی کار از روستا آغاز می شود و عمده پروژه ها در این حوزه خرد به شمار می آیند و بخشی از تسهیلات نیز مربوط به عملیاتی کردن این پروژه ها توسط دستگاه های اجرایی و حمایتی نظیر کمیته امداد اعطا می شود، بخشی از سرمایه را نیز معین اقتصادی می تواند از اعتباری که دارد، تامین نماید که مجموعه این مبالغ می تواند حرکت بی نظیری را رقم بزند.

در ادامه ابراهیم جدی کار، مشاور شرکت سرمایه گذاری پارسیان و نماینده معین اقتصادی منطقه 6 عنوان کرد: بخشی از ماموریت های واحد اجرایی مجتمع فولاد سبزوار که مشتمل بر160 شغل است در قالب 8 واحد خصوصی برون سپاری شده و این بخش ها فعالیت خودشان را از ابتدای سال جاری آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: مجتمع فولاد سبزوار به منظور توسعه فعالیت های خود، طی هفته های اخیر مجوزهای لازم را از شورای اقتصاد اخذ کرده و برای این منظور میزان 260 میلیون یورو سرمایه گذاری را مدنظر دارد.

جدی کار یادآور شد: در شهرستان جوین نیز 72 طرح احصاء شده است که از این میان تقریبا 70 طرح جدید هستند و به 329 میلیارد و 210 میلیون ریال سرمایه گذاری نیاز است، همچنین در این بخش 65 میلیارد ریال مشارکت مردمی فعال اعلام شده است.

مشاور شرکت سرمایه گذاری پارسیان افزود: اگر مردم در شهرستان جوین دارای سرمایه باشند، قطعا سرمایه خود را در پروژه های نو به کار خواهند گرفت. حال با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل ها بالقوه این شهرستان، دستگاه های دولتی باید به کمک مردم بشتابند، چرا که اکثر سرمایه گذاران دارای طرح، متقاضی دریافت تسهیلات هستند.

نماینده معین اقتصادی منطقه 6 تصریح کرد: هیچ یک از سرمایه گذاران برای عملیاتی کردن طرح ها و پروژه های اقتصادی از تسهیلات 18 درصدی استقبال نخواهند کرد.

وی اظهار کرد: در خصوص صندوق های خرد خانگی نیز با معین های شهرستان تفاهم کردیم تا به صورت متمرکز صندوق ها را ایجاد کنیم که در 20 روستا از 43 روستای جوین این اقدام انجام گرفته است.

*پروژه های نیمه تمام کلان، یکی از مشکلات شهرستان جوین است

در ادامه این نشست علی برغمدی، معاون فرمانداری شهرستان جوین با اشاره به اینکه پروژه های نیمه تمام کلان یکی از مشکلات شهرستان جوین است، عنوان کرد: تاکنون 7 تفاهم نامه با استاندار خراسان رضوی به امضا رسیده است و پیگیر مصوبات جلسات برگزار شده هستیم که خوشبختانه برخی از مشکلات در سطح شهرستان قابل حل و فصل هستند اما برخی از مشکلات در سطح شهرستان قابل پیگیری نیستند.

وی با بیان اینکه قطعا مدل مثلث توسعه اقتصادی، اشتغال و رونق تولید را در سطح شهرستان به ارمغان خواهد آورد، یادآور شد: تاکنون 7 پروژه مختلف، تسهیلات و مجوزاتشان را تا حدودی دریافت کرده اند و موانع کسب و کار پیش روی برخی از این پروژه ها با دستور استاندار رفع شده است.

برغمدی یادآور شد: یکی از معین های اقتصادی شهرستان به دلیل عدم فعالیت از رده خارج شد و بر این اساس روستاهای تحت پوشش این معین را میان سایر معین های اقتصادی تقسیم کردیم.

معاون فرمانداری شهرستان جوین تصریح کرد: برخی از معین های اقتصادی با استفاده از سرمایه‌های خرد توانسته اند اقدامات موثری را انجام دهند. به طور مثال، برخی از معین های اقتصادی به فرآیند بسته بندی محصولات خشکبار ورود پیدا کرده اند همچنین موسسه بنی هاشم اولین قطعه خود را با 45 نیرو تولید کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 22 صندوق خرد خانگی آغاز به کار کرده اند، افزود: معین های اقتصادی در بُعد آموزش و توانمندسازی 138 طرح را مدنظر قرار دادند، در حال حاضر تعدادی از این طرح ها با کمک مردم آغاز شده است و پیش بینی می شود که از این محل 541 شغل طی بازه زمانی یک ساله ایجاد شود.

برغمدی با بیان اینکه هر یک از معین های اقتصادی در قالب وام های دریافتی طرح های خویش را احصاء کردند، عنوان کرد: برگزاری نشست های مستمر با معین های اقتصادی، بازدید میدانی از پروژه ها و طرح ها و ... از دیگر اقداماتی بوده که انجام گرفته است.

معاون فرمانداری شهرستان جوین با اشاره به اینکه، تعدادی از پروژه ها ظرف 3 الی 4 ماه اخیر به بهره برداری رسیده است، عنوان کرد: متاسفانه برخی معین های اقتصادی را به عنوان یک منبع مالی می بینند و این نگرش باید اصلاح شود چون آن ها قرار است با مشارکت همه ارکان متولی، بسترساز توسعه شوند.

در ادامه، علی اصغر اصغرنیا، نماینده موسسات بنی هاشم برغمد با اشاره به اینکه در حال حاضر 7 روستا را تحت پوشش داریم که بحث نوغان‌داری همه ین روستاها آغاز شده است، عنوان کرد: در بحث نوغان‌داری امید داریم که بتوان با همکاری سایر معین های اقتصادی به صورت مستقل مجموعه تعاونی را در این حوزه و به شکلی خاص برای شهرستان جوین ایجاد و فعال کنیم.

معین اقتصادی شهرستان جوین تصریح کرد: تا پایان سال جاری امید می رود، 3 روستای شهرستان جوین در تمامی شاخص های اقتصادی به توسعه دست پیدا کنند؛ به بیان دیگر این روستاها تا پایان سال نرخ بیکاری صفر، افزایش نرخ مشارکت مطلوب، سرانه های درآمدی قابل قبول را تجربه خواهند کرد.

 

در بخش دیگری از این نشست غلامرضا سالاری، مدیر کارخانه سالار دشت عنوان کرد: شرکت سالار دشت چند شرکت زیرمجموعه اعم از مجموعه های خوراک دام، آرد، فولاد یاران بالادشت، ترمینال پسته، خشک کردن تخمه ژاپنی دارد که هر یک از مجموعه ها از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار هستند و تمامی آن ها پس از امضای تفاهم نامه به مرحله اجرا رسیده اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه پرورش بوقلمون به عنوان تنها مرکز پرورش بوقلمون جوین با ظرفیت 10 هزار قطعه و در حوزه پروش ماهی قزل آلا با ظرفیت 80 هزار قطعه در شهرستان خوشاب، سبزوار، جوین، داورزن در حال فعالیت هستیم.

سالاری افزود: 150 هکتار پسته کشت شده داریم که از این میان 50 هکتار در حال برداشت بوده و پس از فرآوری به بازار عرضه خواهند شد.

*تسهیلات 15 الی 18 درصدی برای معین اقتصادی کارایی لازم را ندارد

در ادامه میلاد حکم آبادی، نماینده ناحیه مقاومت بسیج جوین و نماینده معین اقتصادی جوین عنوان کرد: تسهیلات 15 الی 18 درصدی برای معین اقتصادی کارایی لازم را ندارد، کما اینکه ما چنین وضعیتی را در دریافت تسهیلات پیش بینی می کردیم، لذا بر این موضوع تکیه نکردیم.

وی با اشاره به اینکه 21 صندوق در سطح شهرستان ایجاد کردیم البته از امضای تفاهم نامه تاکنون 7 صندوق ایجاد شده است، افزود: در واقع ما کار ایجاد صندوق های خرد خانگی را از دو سال و نیم پیش آغاز کردیم و این اقدام با ارزیابی تمامی جوانب آن انجام می گیرد.

حکم آبادی افزود: نقدینگی حاصل از 21 صندوق خرد روستایی، 204 میلیون و 39 هزار و 53 تومان تاکنون است که مبلغ 105 میلیون و 500 هزار تومان وام های صفر درصد توسط خود مردم به مردم اعطا شده است، به بیان دیگر بحث توانمندسازی مردم مدنظرمان بوده است لذا کار توسط خود مردم و برای خود مردم انجام گرفته است.

مهران آروین نیا، نماینده شرکت مزارع نوین ایرانیان و معین اقتصادی شهرستان داورزن نیز با بیان اینکه تعداد 5 روستا در بخش مرکزی داورزن را تحت پوشش داریم، افزود: چند پروژه در دست اقدام است که از جمله این طرح ها می توان به احداث گلخانه و پرورش سبزیجات اشاره کرد. در همین راستا با تفاهمی که فی مابین بانک کشاورزی، جهاد کشاورزی و فرمانداری بخش داورزن صورت گرفته، مقرر شده است تا این پروژه با تسهیلات بانکی، حمایت های دولتی و سرمایه شرکت به نتیجه برسد.

آروین نیا ادامه داد: حال اگر این مهم با سرمایه گذاری 21 میلیارد تومان محقق شود 30 نفر به صورت مستقیم و تعداد زیادی به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

نماینده شرکت مزارع نوین ایرانیان افزود: پروژه گاوداری شیری نیز از دیگر پروژه های در دست اقدام است که به تسهیلات 68 میلیارد تومانی نیاز دارد.

*ایجاد کمیته اجرایی توسعه روستایی در داورزن

در بخش دیگری از نشست، مریم صالح آبادی، بخشدار مرکزی داورزن با اشاره به اینکه بخش مرکزی داورزن 17 روستا دارد، عنوان کرد: نهاد توسعه روستا نخستین گامی بود که برای توسعه این روستاها برداشتیم، چرا که ما معتقدیم هر روستا باید یک کارگروه اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

وی افزود: برای صندوق های خرد خانگی با دهیاران روستاها جلساتی برگزار شده است و با صندوق کارآفرینی امید رایزنی های لازم صورت گرفته است، لذا ما در صدد هستیم تا صندوق های خرد خانگی را با نظارت صندوق کارآفرینی امید تشکیل دهیم که این مهم با استقبال مردم مواجه شده است.

صالح آبادی ادامه داد: کمیته اجرایی توسعه روستایی نیز شکل گرفته تا به کمک معین های اقتصادی بشتابد و از حمایت دستگاه های اجرایی نیز برخوردار باشد. این کمیته اجرایی بیشتر بر توسعه بخش کشاورزی هر روستا تمرکز دارد.

بخشدار مرکزی داورزن یادآور شد: ما از ظرفیت وام هایی که به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد اعطا می شود، استفاده می کنیم. در واقع از این وام ها با هدف مشخص اشتغالزایی، با نظارت دستگاه های اجرایی و با کمک معین اقتصادی بهره می گیریم.

وی افزود: دهیاران روستاها باید نیازسنجی و مهارت سنجی روستاها را انجام می دهند و در این حوزه به معین اقتصادی کمک می کنند.

* شناسایی 3 معین جدید برای روستاهای داورزن

در پایان علیرضا نادری نسب، دبیر شورای اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال شهرستان داورزن عنوان کرد: در شهرستان داروزن با درایت و تدبیر فرماندار شهرستان، ساختار سازی، برنامه محوری و مشارکت دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.

نادری نسب با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی نظیر جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در زمینه تعریف و اجرای طرح و پروژه های سرمایه گذاری ورود بسیار خوبی پیدا کرده اند، افزود: ناحیه مقاومت بسیج و بسیج سازندگان شهرستان نیز در بحث تشکیل صندوق های خرد محلی شروع به فعالیت کرده اند.

دبیر شورای اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال شهرستان داورزن با بیان اینکه 3 معین جدید برای روستاها تاکنون شناسایی و پیشنهاد شده است، یادآور شد: کمیته های توسعه روستا با محوریت بخشدار و مشارکت دستگاه های اجرایی، نخبگان، معتمدین و افراد تاثیرگذار در هر روستا در حال تشکیل است تا طرح پروژه های عملیاتی در این کمیته مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد.

نماینده اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان داورزن افزود: معین های موجود ظرفیت های قابل توجهی دارند اما با این حال نیاز به فعالیت بیشتری است. به بیان واضح تر هر یک از معین های اقتصادی می بایست برای هر کدام از گام های نمونه، اقدام اجرایی تعریف کرده و آن را عملیاتی کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی