با اجرای کامل تفاهمنامه های 78 معین اقتصادی، پوشش استان کامل می شود

با اجرای کامل تفاهمنامه های 78 معین اقتصادی، پوشش استان کامل می شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 09 مهر 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد:

با اجرای تفاهمنامه های 78 معین اقتصادی، پوشش استان کامل می شود

 دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: تاکنون  93 تفاهم نامه با 78 معین اقتصادی به امضا رسیده است، این روند ادامه خواهد داشت و اگر تمامی تفاهمات انجام شده، به مرحله اجرا برسند و اهداف توسعه‌ای خود را محقق سازند، پوششی صددرصدی در سطح استان شکل می گیرد و می توانیم توسعه متوازن را در این خطه شاهد باشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در نشستی با معین های اقتصادی منطقه 8 اظهار کرد: علی رغم آن که راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات معین های اقتصادی با فراز و نشیب هایی مواجه بود اما خوشبختانه در حال حاضر این سامانه فعال شده و مقرر است تا معین های اقتصادی، اطلاعات خود را در قالب پروژه های عملیاتی وارد این سامانه کنند و فرماندار نیز اطلاعات را رصد و تایید نماید. پس از آن این اطلاعات به روئیت استانداری و نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خواهد رسید. براساس تفاهمات انجام گرفته، خروجی این سامانه معیار و ملاک عملکرد قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: معین های اقتصادی  باید روستاهای دارای اولویت را مشخص کرده و در آن‌ها فعالیت خود را آغاز کنند تا پس از مدتی شاخص هایی اعم از نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی، سرانه درآمدی روستا و ... بهبود پیدا کند و به همین واسطه شاهد تحولاتی در سطح منطقه باشیم.

لبافی ادامه داد: براساس توافق صورت گرفته با برخی از معین های اقتصادی، برخی از روستاهای هدف در قالب شاخص های اقتصادی، توسعه پیدا می کنند. به بیان دیگر افزایش سرانه های درآمدی روستا، نرخ بیکاری صفر و ... از مشخصات اصلی این روستاها خواهند بود. به طور مثال، 4 روستا در بخش بوژگان تربت جام برای رسیدن به شاخص های توسعه یافتگی تا پایان سال اعلام آمادگی کرده اند. حال امید می رود که این روستاها تا بهمن ماه در قالب روستاهای توسعه یافته به عموم مردم معرفی شوند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی یادآور شد: تاکنون 175 روستا در قالب مدل مثلث توسعه اقتصادی آغاز به کار کرده اند، این روستاها تحت نظارت 77 معین اقتصادی هستند. از این میان 30 روستا برای رسیدن به شاخص های توسعه یافتگی در تمامی ابعاد تا پایان سال اعلام آمادگی نموده اند.

وی خاطرنشان کرد: زیربنای الگوی مثلث توسعه اقتصادی، توسعه روستاهاست اما تفاهم نامه های ما شهرها را نیز در برمی گیرد. به طور مثال، شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی در حال فعالیت در سطح این شهر است. 

لبافی تصریح کرد: با هماهنگی های صورت گرفته برای هر یک از معین های اقتصادی زمانی را برای مصاحبه با صدا و سیما اختصاص داده است، بدین ترتیب که هر یک از معین های اقتصادی شنبه ها ساعت 22 ازرسانه ملی گزارشی از عملکرد خود را به صورت زنده با مردم در میان می گذارند. همچنین جلساتی از ملاقات معین اقتصادی با امام جمعه، فرماندار، نمایندگان مجلس و رئیس دادگستری از این رسانه پخش خواهد شد. لذا معین های اقتصادی باید برای ارائه گزارش کار خود آمادگی لازم را داشته باشند.

*اتمام برنامه های توسعه محور قرارگاه امام رضا(ع) در  شش دهستان تا پایان سال

در ادامه احمد واحدی، جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) و نماینده معین اقتصادی تایباد، تربت جام و صالح آباد عنوان کرد: در حال حاضر 16 دهستان تحت نظارت قرارگاه قرار دارند و امید می رود برنامه های عملیاتی توسعه محور ما، تا پایان سال در  6 دهستان به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه جلب مشارکت و توانمندسازی مردم عمده ترین هدف ما در این طرح است، ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته تا پایان سال 8 روستای سطح یک در 17 شاخص و در محورهای سلامت، اشتغال، عمران، فرهنگی و ... به وضعیت مطلوب دست پیدا خواهند کرد.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) افزود: در سال جاری هدف ما افزایش تعداد روستاها نیست، چرا که با توجه به گستردگی دامنه فعالیت این طرح، به نتیجه رساندن هر یک از این روستاها زمان زیادی خواهد برد.

نماینده معین اقتصادی تایباد، تربت جام و صالح آباد به دیگر اقدامات انجام گرفته در این مناطق اشاره و عنوان کردپیش از بازگشایی مدارس، کار بازسازی و زیباسازی قریب به 100 مدرسه در منطقه در دستور کار قرار گرفت. همچنین حدود 70 قنات در صالح آباد براساس قاعده 30 درصد قرارگاه و 40 درصد جهاد کشاورزی پیگیری شد.

واحدی یادآور شد: در بحث توانمندسازی معلمان روستاها نیز اقداماتی انجام گرفته است. علاوه بر آن، در حوزه صالح آباد 150 میلیون تومان کمک به تجهیزات آموزشی، رایانه ای و ... اختصاص پیدا کرد و در شهرستان تایباد نیز ساخت دو مدرسه شش کلاسه را در دستور کار داریم.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) افزود: در حوزه زیرساخت، برنامه هایی در دستور کار داریم. حال امید می رود تا این اقدامات با کمک فرماندار به نتیجه برسد. گام نخست ما تثبیت شغل های موجود در روستاها بود، در حال حاضر نیز عمدتا تلاش ما در این دوره معطوف به اشتغالزایی است.

در بخش دیگری از نشست، محمد رستمی، رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و معین اقتصادی شهرستان تایباد عنوان کرد: مهم ترین اقدام صورت گرفته از سوی ما، ایجاد یک کارگاه خیاطی برای 75 نفر از زنان متقاضی کار بوده است البته ظرفیت این کارگاه 150 نفر است و به همین منظور درصدد توسعه کارگاه هستیم. در ادامه مسعود ملک خانی، مدیرعامل شرکت سهامی زراعی تربت جام و معین بخش مرکزی تربت جام با بیان اینکه برای جمع آوری اطلاعات به برخی از روستاها سرزدیم و تبادل نظر برای توسعه کارها و اقدامات انجام گرفته است، عنوان کرد:  با هدف توانمندسازی بانوان روستایی در مشاغل و صنایع خرد رایزنی های لازم انجام گرفته است، در بخش دام سبک نیز در حال جمع آوری اطلاعات هستیم.

وی افزود: در روستای چشمه گل، کارگاه قالی بافی راه اندازی کردیم، همچنین کارگاه هنرهای دستی سوزن دوزی در داخل خود شهرستان با کمک فرمانداری در حال احداث است.

*تلاش برای تثبیت اشتغال 1000 خانوار روستایی هستیم

در بخش دیگری از نشست، سید مجتبی قرشی، بخشدار بوژگان تربت جام عنوان کرد: شرکت تبرک به عنوان یکی از اولین معین های اقتصادی در بهمن سال 97 برای بخش بوژگان مشخص شد و در این رابطه  تفاهم نامه ای در استانداری به امضا رسید. پس از آن معین اقتصادی به شورای اداری شهرستان تربت جام معرفی شدند و کارهای مقدماتی انجام گرفت.

وی ادامه داد: ما نیز به عنوان بخشدار در خلال اقدامات، جلساتی را با فعالین اقتصادی و افراد موثر از جمله دهیاران، علما، بانک و موسسات و ... برگزار کردیم که بدین ترتیب نمای کلی از بخش بوژگان در اختیار معین اقتصادی قرار گرفت.

قرشی با اشاره به اینکه بخش بوژگان که متشکل از 2 شهر و جمعیتی حدود 25 هزار نفر است، عنوان کرد: کارگاه آموزشی در منطقه با حضور صاحبنظران منطقه بوژگان در سالن تربیت آموزش و پرورش برگزار شد که در این کارگاه تبادل نظر نیز پیرامون پروژه های اقتصادی پیش رو صورت گرفت.

بخشدار بوژگان تربت جام یادآور شد: شرکت تبرک در اواخر شهریورماه از مجموعه کارخانجات حوالی شهرستان چناران بازدیدی انجام داد و اطلاعات کافی و مورد نیاز در خصوص ظرفیت های آن کسب کرد.

وی با بیان اینکه شرکت تبرک در ماه های اخیر اقدامات قابل توجهی را در سطح منطقه انجام داده است، عنوان کرد:  براساس تفاهم نامه ای که میان شرکت تبرک و بانک رسالت انجام گرفته، مقرر شده است تا از محل اعتبار آن به 4 روستا وام اعطا شود. همچنین جلسه ای طی روزهای آینده در بخشداری با حضور فعالان اقتصادی و شرکت تبرک پیرامون بررسی این مسئله برگزار خواهد شد تا سرمایه ریالی ناشی از اعطای وام و دوره بازپرداخت آن افزایش یابد.

در ادامه، بهاره جامی الاحمدی، نماینده شرکت صنایع غذایی تبرک به عنوان معین اقتصادی بخش بوژگان تربت جام عنوان کرد: منطقه بوژگان دارای 6111 خانوار است و در حال حاضر ایجاد اشتغال برای 200 متقاضی اشتغال در این منطقه در دستور کار ما قرار دارد. علاوه بر این در صدد تثبیت اشتغال برای 1000 خانوار روستایی هستیم.

وی ادامه داد: براین اساس اقداماتی نظیر اتصال بازار محصولات روستایی منطقه با همکاری معین اقتصادی، ایجاد سایت اطلاع رسانی و مدیریت بوژگان آینده، تکمیل و جمع آوری اطلاعات برای تدوین شناسنامه روستاها، جمع آوری لیست هسته های اقتصادی روستاها و بخش، برگزاری کلاس آموزش تسهیلگری با حضور حدود 90 هزار نفر از هسته های اقتصادی بخش، دهیاران، بانوان، برگزاری دوره آموزشی زعفران کاری، پسته کاری و بازدید از مزارع پسته و زعفران توسط کارشناسان و... انجام گرفته است.

جامی الاحمدی افزود: تفاهم نامه چندجانبه توسعه منطقه با سازمان های فنی و حرفه ای، صمت، جهاد کشاورزی و کمیته امداد، افزایش مهارت و توانمندسازی افراد  بخش در حوزه دامداری، کشاورزی، خدمات، صنایع دستی، ایجاد منطقه نمونه توسعه روستایی و طرح 4 روستای بدون بیکار در منطقه با همکاری استانداری، فعال سازی ظرفیت های تولیدی راکد در بخش دامداری و کشاورزی، توسعه اشتغال زنان و استفاده از ظرفیت زنان در توسعه اشتغال، ایجاد و راه اندازی صندوق های توسعه خرد تخصصی رسته های اولویت دار بخش در راستای استفاده از ظرفیت های مردمی در توسعه منطقه از دیگر امور در دست اقدام است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی