معین‌هایی که بستر توانمندسازی جوامع کم‌برخوردار و رفع فقر و بیکاری را فراهم کنند، کارت طلایی می گیرند

معین‌هایی که بستر توانمندسازی جوامع کم‌برخوردار و رفع فقر و بیکاری را فراهم کنند، کارت طلایی می گیرند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 27 شهريور 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد:

معین‌هایی که بستر توانمندسازی جوامع کم‌برخوردار و رفع فقر و بیکاری را فراهم کنند، کارت طلایی می گیرند

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: با هدف ارتقای فرهنگ کارآفرینی در استان؛ به آن دسته از معین های اقتصادی که به تعهدات خود عمل کرده، بستر توانمندسازی مردم را فراهم نموده و گامی در جهت از میان بردن فقر و بیکاری و همچنین ارتقای شاخص های توسعه روستایی بردارند، امتیازاتی در قالب کارت های طلایی، نقره ای و برنزی اعطا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در نشستی با معین های اقتصادی منطقه 10 استان، از حمایت هایی سخن گفت که برای توسعه‌گران مدنظر قرار گرفته و توضیح داد: دارندگان کارت طلایی خواهند توانست در کوتاه ترین زمان ممکن با مسئولان عالی رتبه استان دیدار داشته باشند و در جلسات تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور خواهند یافت.

وی ادامه داد: اجرای اکثر این موارد در حوزه اختیارات استان است و شمار دیگری از این موارد نیز در قالب مصوبات در سطح ملی پیگیری خواهد شد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تصریح کرد: چارچوب وظایف اضلاع مثلث اقتصادی شهرستان ها و استان بدین صورت است که موارد مربوط به قوانین و مقررات مخل کسب و کار، برداشت های سلیقه ای از نص قانون، موازی کاری دستگاه های اجرایی در سطح شهرستان ها و... مورد پیگیری قرار گیرد و اگر مسائل در سطح شهرستان حل و فصل نشد، به مرکز استان ارجاع خواهد شد و دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، رسیدگی به این قبیل مسائل را در دستور کار قرار خواهد داد.

وی افزود: با تهیه طرح های کسب و کار بیش از 1125 روستا و کارت های اهداف روستایی حدود 50 درصد روستاها امکان سنجی طرح های کسب و کار آنان به اتمام رسیده و مراحل و گام های اول و دوم را سپری نمودند و روند توسعه روستایی شفاف سازی و رفع ابهام شده است.

لبافی با اشاره به اینکه، مسئولیت شکل گیری صندوق های خرد، اعتماد سازی و تسهیل گری بر عهده معین های اقتصادی است، یادآور شد: 70 درصد سرمایه گذاری پروژه ها باید از طریق جمع آوری سرمایه های خُرد مردم انجام بگیرد و حدود 30 درصد از محل منابع بانکی، تسهیلات و سهم معین اقتصادی برای عملیاتی کردن پروژه هاست.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد صندوق های سرمایه گذاری خرد، حجم سرمایه گذاری و پیشرفت فیزیکی این پروژه ها، میزان اشتغالزایی و ... در هر پروژه  باید توسط معین اقتصادی مشخص شود.

وی ادامه داد: مجموعه اهدافی برای هر روستا تعریف شده است که در قالب این «کارت اهداف» با نگاهی به شاخص های موجود هر روستا اعم از تعداد بیکاران، شاخص های اقتصادی، مشارکت اقتصادی اهالی و ... جمع بندی شده و به استناد آن، مشخص خواهد شد که در این روستاها باید چه اقداماتی انجام بگیرد؟

لبافی یادآور شد: ما بر این امر واقف هستیم که توسعه همزمان روستاها و شهرها با یکدیگر امکان پذیر نیست، بر این اساس معین های اقتصادی باید تعداد روستایی را که می توانند به صورت همزمان توسعه دهند، مشخص کنند و مدت زمان اجرای پروژه ها و توسعه روستا را تعیین نمایند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه معین اقتصادی، مجاهد حوزه اقتصاد است، افزود: هیچ گونه اجباری در اجرای پروژه های مندرج در تفاهم نامه مثلث اقتصادی نیست، منتها معین اقتصادی و دیگر اضلاع مثلث توسعه اقتصادی باید پاسخگوی سوالات و انتظارات ساکنان مناطق تحت پوشش خود باشند.

وی عنوان کرد: ما در حوزه مثلث توسعه اقتصادی به دنبال مشارکت مردم در شکل گیری سرمایه های خرد در راستای اجرای پروژه ها هستیم، البته اگر معین های اقتصادی، در مسیر فعالسازی پروژه های متوقف شده نیز گام بردارد، اقدام شایسته ای خواهد بود.

*به دنبال ایجاد صندوق خُرد در بانک ملی و پست بانک هستیم

در ادامه مهدی فروزان، نماینده شرکت شرکت پیشرو صالح به عنوان معین اقتصادی دهستان پایین ولایت کاشمر و بخش مرکزی خلیل آباد عنوان کرد: شرکت کشت و صنعت پیشرو صالح کاشمر زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ را در استان خراسان رضوی بر عهده دارد و تضمین‌کننده تامین یک درصد محصولات مرغ در حوزه تنظیم بازار است. همچنین این مجموعه دارای کارخانه خوراک دام، کشتارگاه صنعتی طیور، تولید مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما خودباوری دامدار است تا دامدار بتواند با داشته خویش امرار معاش بهتری داشته باشد، افزود: مثلث توسعه اقتصادی بستری را فراهم کرد تا صنعت دامداری تقویت شود.

فروزان یادآور شد: ما به ازای هر کیلو شیری که تحویل می گیریم یک کیلو کنسانتره رایگان در اختیار کشاورزان قرار می دهیم. همچنین در مرکز جمع آوری شیر، روزانه 40 تن از خلیل آباد و کاشمر شیر تحویل می گیریم، در بهمن ماه سال گذشته دامداران مجبور شدند که به سمت فروش دام حرکت کنند. لذا براساس تدابیر اندیشیده شده خوراک دام را به صورت 4 ماهه بدون هیچ گونه پیش پرداخت یا تضمین و یا حتی دادن چک به دامدارانی که شیرشان را تحویل می دادند، ارائه کردیم. سال گذشته نیز حدود 2 هزار و 500 تن خوراک دام به همین ترتیب بین دامداران بخش مرکزی پایین ولایت و بخش خلیل آباد و حتی کوهسرخ توزیع شد.

نماینده معین اقتصادی دهستان پایین ولایت کاشمر و بخش مرکزی خلیل آباد افزود: 4 میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده ایم در واقع این مبلغ را در بازه زمانی 4 ماهه بدون هیچ گونه سودی تحویل دامداران دادیم که البته مورد استقبال نیز قرار گرفته است و خوشبختانه دامداران از فروش دام های خود اجتناب کرده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بخش خلیل آباد  حدود 3 هزار تن خوراک دام را در زمان‌بندی 4 ماهه به دامداران تحویل می دهیم. این مورد بدون توجه به مباحث بانکی انجام می گیرد.

فروزان عنوان کرد: در شرایط فعلی به دنبال ایجاد صندوق خُرد در بانک ملی، پست بانک  و بانک رسالت هستیم و در این حوزه هماهنگی های لازم انجام گرفته حال امید می رود با همکاری دهیاران این صندوق های خرد را در روستاها عملیاتی کنیم.

نماینده معین اقتصادی دهستان پایین ولایت کاشمر و بخش مرکزی خلیل آباد افزود: در گام بعدی ظرفیت خالی طیور بخش مرکزی کاشمر و علی آباد مورد شناسایی قرار گرفته اند، این واحدها به دلیل عدم داشتن سرمایه، خالی مانده اند؛ در همین راستا تفاهم نامه هایی جهت استفاده از ظرفیت های خالی منعقد خواهد شد. همچنین خرید طیور منطقه از سوی ما تضمین شده است.

* پست بانک بیشترین تخصیص منابع را در حوزه اشتغال پایدار روستایی داشته است

در بخش دیگری از این نشست مهرداد کندری، معاون مديريت شعب پست بانك خراسان رضوي و معین اقتصادی شهرآباد بردسکن، عنوان کرد: سال گذشته پست بانک به عنوان یکی از 4 بانک عامل توسعه اشتغال پایدار روستایی در سطح استان مطرح بوده است و در سطح استان نیز بیشترین تخصیص منابع را در حوزه اشتغال پایدار روستایی داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به حضور فیزیکی پست بانک در مناطق روستایی و بومی بودن برخی از همکاران ما، طرح ها به مراتب بهتر مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می گیرد.

کندری خاطرنشان کرد: در منطقه شهرآباد بردسکن تعداد 11 روستای منطقه را تحت پوشش قرار داده ایم. در حال حاضر طرح دامپروری و لبنی با سرمایه گذاری 10 میلیارد ریال و اشتغال 4 نفر، طرح توسعه پسته با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریال در منطقه رکن آباد، طرح های احداث گلخانه، پروژه ایجاد واحد تولید محصولات لبنی با سرمایه گذاری 15 میلیارد ریال، دامپروری با سرمایه گذاری 3 میلیارد ریال و ... در دست بررسی و تشکیل پرونده هستند.

معاون مديريت شعب پست بانك خراسان رضوي با اشاره به اینکه 10 الی 15 طرح جدید نیز در مرحله بررسی مقدماتی است، یادآور شد: در حوزه کشاورزی با بهره 7 درصد و دامپروری با نرخ بهره 12 درصد و در بخش صنعت با نرخ بهره 14 درصد تسهیلات پرداخت خواهیم کرد. از منابع داخلی در این منطقه تاکنون 15 میلیارد ریال پرداخت تسهیلات با نرخ 18 درصد داشته ایم. مجموعا 53 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه تشکیل پرونده داریم. حال امید می رود ظرف 1 الی 2 ماه آینده جهشی را در منطقه شاهد باشیم.

در بخش دیگری از نشست مهدی شاکری، رئیس هیات مدیره شرکت گیاهان معطر پرند و نماینده معین روستاهای بالا ولایت کاشمر عنوان کرد: ما به عنوان معین اقتصادی پیگیر مسئله دام در مناطق محروم کاشمر هستیم، چرا که در حال حاضر بهداشت اخطار داده است که دام ها باید از آن منطقه روستایی خارج شوند، این در حالی است که اخذ مجوز برای احداث واحد دامداری در خارج از روستا بسیار دشوار است. بر همین اساس ما در حال رایزنی با جهاد کشاورزی هستیم تا از یکسو مشکلات بهداشتی و از سوی دیگر دغدغه های روستاییان را حل و فصل کنیم.

وی یادآور شد: قالی بافی در منطقه مورد نظر ما به صورت عمده انجام می گیرد و براساس آمارها بالغ بر 30 نفر در حوزه قالی بافی آماده فعالیت هستند و باید به این حوزه ورود پیدا کنیم. موضوع دیگر بحث آبرسانی است، چرا که یکی از روستاهای تحت پوشش ما با مشکل آب آشامیدنی مواجه است و براساس پیش بینی های انجام گرفته حدود 1 میلیارد تومان در این حوزه باید سرمایه گذاری صورت بگیرد. بر همین اساس اداره آب نیز قول مساعد داده تا در صورت وجود سرمایه گذار، الباقی مبلغ را خواهد پرداخت.

شاکری افزود: در حال حاضر 17 روستا را تحت پوشش قرار دادیم و به صورت همزمان توسعه این روستاها را در دستور کار قرار دادیم.

مهدی سلطانی، نماینده گروه سرمایه گذاری دماوند و دبیر معین اقتصادی خلیل آباد و کاشمر نیز در سخنانی عنوان کرد: ما در گام نخست مثلث توسعه اقتصادی هستیم، چرا که در اوایل خردادماه امسال تفاهم نامه مثلث توسعه اقتصادی را به امضا رساندیم و در زمره آخرین شهرستان هایی هستیم که به طرح مثلث توسعه اقتصادی پیوستیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر فاز دو شرکت نساجی ما 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در ماه های آینده افتتاح فاز دو را شاهد باشیم. در این واحد 50 نفر مشغول به کار خواهند شد.

سلطانی ادامه داد: در حوزه مواد اولیه کارخانه نساجی، جلسات متعددی با مسئولان مربوطه برگزار شده است و 15 مهر ماه نیز همایش ملی پنبه را در شهر کاشمر برگزار خواهیم کرد، این همایش برای نخستین بار برگزار خواهد شد. نتیجه این همایش قطعا تشویق و ترغیب کشاورزان جهت کشت های جایگزین خواهد بود، به بیان دیگر کشاورزان باید به جای تولید کشت های آب بر، کشت های کم آب بر را در دستور کار خود قرار دهند.

*با اعتماد آفرینی در مناطق کم برخوردار، به دنبال ایجاد صندوق های خرد سرمایه گذاری هستیم

در بخش دیگری از این نشست، احمدرضا زارعیان؛ نماینده سازمان همیاری شهرداری های استان خراسان رضوی و نماینده معین شهرستان کاشمر عنوان کرد: از آن جا که تعاملات ما بیشتر با شهرداری است، دفترمان را در شهرداری مستقر کردیم و بیشتر بر پروژه های بازآفرینی شهری با مشارکت شهرداری کاشمر متمرکز شده ایم. حال با توجه به تاکید استاندار در توانمندسازی مردم، بخشی از تلاش مان را بر ایجاد صندوق های خُرد سرمایه گذاری معطوف کرده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه، عمده جمعیت مناطق محروم شهر کاشمر را مهاجران تشکیل می دهند، تصمیم گرفتیم تا صندوق های خرد را در مراکز کم برخوردار این شهر مستقر نماییم. به همین منظور ستادی تحت عنوان بازآفرینی در شهر کاشمر فعال شد که حدود 16 میلیارد تومان اعتبارات برای ایجاد زیرساخت های شهری در بافت های حاشیه شهر اختصاص داده است.

زارعیان تصریح کرد: ما در ابتدای کار نسبت به شناسایی کارآفرین های شهر کاشمر اقدام کردیم، در این بین یک کارآفرین نمونه مورد شناسایی قرار گرفت که در حوزه مصنوعات گل های چینی فعالیت دارد و برای 210 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

نماینده سازمان همیاری شهرداری های استان خراسان رضوی، نماینده معین شهرستان کاشمر ادامه داد: براساس عارضه یابی انجام گرفته مشخص شد که سرمایه در گردش این کارآفرین کم است، همچنین این کارآفرین در حوزه تامین مواد اولیه با مشکل مواجه بود و بازگشت سرمایه او نیز بسیار به طول می انجامید. بر همین اساس تسهیلاتی  حدود 500 میلیون تومان را از محل سازمان همیاری به وی اعطا کردیم تا بتواند ظرفیت تولیدش را کامل کند. او نیز قول مساعد داد که می تواند تا 500 نفر اشتغال ایجاد کند. بر همین اساس نیز ما مناطق کم برخوردار را شناسایی کردیم تا این کارآفرین نمونه با ارائه آموزش های لازم، بانوان این حوزه را نیز به کار بگیرد و به این ترتیب با اعتماد آفرینی در این مناطق بتوانیم نسبت به ایجاد صندوق های خرد سرمایه گذاری اقدام کنیم.

*معین های اقتصادی تجربه فعالیت در حوزه روستایی نداشته اند

مهدی نایه در، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری کاشمر هم در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: کاشمر آخرین شهرستانی است که به معین های اقتصادی پیوسته است، لذا 5 معین اقتصادی شهرستان ما به نسبت سایر فعالان این عرصه چند گامی عقب تر هستند.

وی با اشاره به اینکه معین های اقتصادی خواسته یا ناخواسته به سمت حوزه ای حرکت کرده اند که در آن صاحب تجربه هستند، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که معین هایی در این بازه زمانی به ما معرفی شده اند شاید تجربه فعالیت در حوزه روستایی نداشته اند. علاوه بر این در حوزه تشکیل صندوق های خرد روستایی با مشکلات خاص خود مواجه هستیم.

*تاکید ما در شهرستان خلیل آباد بر جمع آوری ذکات است

جواد امانی، نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و نماینده معین اقتصادی شهرستان خلیل آباد نیز در سخنانی عنوان کرد: ما در 4 دهستان مرکز نیکوکاری، کارآفرینی و توانمندسازی ایجاد کردیم که ذیل هر یک از این مراکز صندوقی ایجاد شد تا تمامی امور این بخش را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه تاکید ما در شهرستان خلیل آباد بر ذکات است و یکی از منابع عمده صندوق نیز از همین بخش است، یادآور شد: با توجه به سوابقی که در این حوزه داشته ایم، تیمی آن جا مستقر شده و اولویت ما جمع آوری ذکات است.

نماینده معین اقتصادی شهرستان خلیل آباد با بیان اینکه ما براساس بازدیدهای میدانی انجام گرفته، تعدادی طرح مصوب کردیم، اظهار کرد: تقریبا قریب به 2.5 میلیارد تومان طرح تصویب کردیم و عمدتا طرح هایی را مدنظر قرار دادیم که در گذشته فضا داشته اند و 11 طرح جدید نیز در دستور کار هستند.

نماینده اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تصریح کرد: اعضای مثلث توسعه اقتصادی شهرستان پای کار بوده اند، حال امید می رود طی ماه های آینده شاهد پیشرفت های چشمگیری در این بخش باشیم.

*در شرایط فعلی رشد فعالیت معدن به دلیل عدم تخصیص برق متوقف شده است

در بخش دیگری از نشست محمد حسن صفاریان، کارشناس شرکت کومه معدن پارس و معین اقتصادی شهرستان بردسکن عنوان کرد: ما تولیدکننده کنسانتره مس هستیم، در ابتدای سال گذشته حدود 400 نفر اشتغال ایجاد کردیم، ظرفیت ورودی کارخانه نیز حدود 200 هزار تن بود اما در حال حاضر اشتغال ایجاد شده به حدود 600 الی 650 نفر رسیده و ورودی کارخانه نیز حدود 600 هزار تن می باشد.

وی یادآور شد: علاوه بر آن عدم تامین برق یکی از مشکلات اساسی شرکت است که در حضور مقامات ارشد استان این مشکل را نیز بازگو کردیم اما تاکنون اقدامی در این حوزه انجام نگرفته است.

کارشناس شرکت کومه معدن پارس عنوان کرد: امروز با مشوق ها و با مشارکت مردم، 50 الی 60 نفر از مردم بومی برای شرکت مشغول فعالیت هستند. اگر مشکل 2.5 گابایت برق ما حل شود، اشتغال ما از 650 نفر به 900 نفر افزایش خواهد یافت و ورودی کارخانه نیز به یک میلیون تن خواهد رسید. در شرایط فعلی رشد فعالیت معدن به دلیل عدم تخصیص برق متوقف شده است.

*مشکل معین اقتصادی در تامین اعتبار پست برق

در ادامه محمد شاکری زارع، کارشناس فرمانداری بردسکن عنوان کرد: متاسفانه بعد از اعمال تحریم ها، شرکت اروین در عرضه و فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده است، چرا که بازار اصلی محصولات کشور آمریکا بوده و محدودیت های جدی گریبان این مجموعه را گرفته است.

وی ادامه داد: این شرکت در دهستان های مختلف کارگاه های بسیاری را دایر کرده است.

شاکری زارع یادآور شد: شرکت کشت و صنعت نیز با سرمایه ای که دارد، طرح های بسیار خوبی را مدنظر قرار داده است و پست بانک نیز اعلام آمادگی کرده تا در این حوزه همکاری لازم را به عمل آورد.

کارشناس فرمانداری بردسکن افزود: معادن فعال زیادی در منطقه داریم و اخیرا تصمیمی اساسی در استان اتخاذ شده است تا برای رفع مشکل برق این معادن، پست برق در منطقه احداث شود اما متاسفانه در بحث تامین اعتبار پست برق با مشکل مواجه هستیم.

محمدرضا ابراهیمی، کارشناس اقتصادی فرمانداری خلیل آباد نیز در سخنانی گفت: در سفر استاندار به شهرستان خلیل آباد 4 تفاهم نامه با معین اقتصادی و 6 تفاهم نامه سرمایه گذاری به امضا رسید که تا به امروز تعداد تفاهم نامه های معین اقتصادی به 5 مورد و شمار تفاهم نامه های سرمایه گذاری به 11 مورد افزایش یافته است. ماحصل این ها، سرمایه گذاری 435 میلیارد ریالی و اشتغال 206 نفری خواهد بود.

وی ادامه داد: در روستای نقاب در بخش مرکزی، شرکت تعاونی تشکیل شده که دارای 200 نفر سهامدار است و اقدام به ایجاد مجتمع سهامداری کرده اند، این تعاونی با همکاری شرکت لبنیات تاکنون 3 میلیارد و 500 میلیون تومان بابت ساخت کارخانه لبنیات هزینه کرده که میزانی از این مبلغ توسط صندوق کارآفرینی امید و مابقی آورده نقدی افراد بوده است. در حال حاضر نیز 3 ماه است که از محل یارانه خود مردم، وام دریافتی به مردم پرداخت می شود و پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جزو پروژه های اولویت دار شهرستان است. همچنین مبلغی نیز بابت تکمیل پروژه تخصیص یافته است.

*مشارکت های عمومی باید بیش از پیش مورد توجه معین های اقتصادی قرار گیرد

در ادامه حسین رجبی، مسئول هماهنگی معین های اقتصادی شهرستان های بردسکن، کاشمر و خلیل آباد استانداری خراسان رضوی گفت: اولین موضوعی که معین های اقتصادی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، مبحث مشارکت های عمومی و چگونگی توانمندسازی مردم است.

وی ادامه داد: انجام مطالعات تخصصی مناسب با اقلیم منطقه و بر مبنای مفاد تفاهم نامه، شناخت انواع آسیب ها براساس روش های علمی و پژوهشی، شناخت فرآیند اشتغال پایدار و ... از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه معین های اقتصادی قرار بگیرند. همچنین آماده سازی زیرساخت های سرمایه گذاری نیز  باید توسط فرمانداری لحاظ شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی