طرح مثلث توسعه اقتصادی، بارقه امید را در مناطق روستایی استان ایجاد کرده است

طرح مثلث توسعه اقتصادی، بارقه امید را در مناطق روستایی استان ایجاد کرده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 14 شهريور 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

طرح مثلث توسعه اقتصادی، بارقه امید را در مناطق روستایی استان ایجاد کرده است

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی استان، با تاکیدی که بر امر توسعه متوازن دارد و با نگاه ویژه به شهرستان ها روستاهای کم برخوردار استان، بارقه امید را در این خطه زنده کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در نشستی با معین های اقتصادی شهرستان های درگز و قوچان اظهار کرد: معین اقتصادی باید در جنبه ها و ظرفیت های مختلف اقتصادی اعم از کسب و کارهای خرد، پتانسیل های بخش کشاورزی، دامداری، مشاغل خانگی، کارگاه های کوچک و بزرگ نسبت به رشد و توسعه اقتصادی مناطق محروم ورود داشته و و نسبت به توانمندسازی ساکنان منطقه کوشا باشد. چشم امید جوامع تحت پوشش این معین ها، به اقدامات آنان است پس باید تلاش خود را در جهت توسعه و عمل به تعهد خود بکارگیرند.

وی با تقدیر از اقدامات شایسته شماری از معین های اقتصادی این استان و برنامه های خوبی که به ثمر رسانده اند، متذکر شد: یک نمونه از تلاش های خوب در این حوزه را معین اقتصادی شهرستان طرقبه_ شاندیز به ثمر رسانده است، در واقع معین اقتصادی این منطقه با همکاری سازمان همیاری شهرداری های استان و سپاه توانسته اند از طریق جلب حمایت مردم، تعدادی صندوق جدید خرد روستایی در دل بانک ایجاد کرده و سپرده های مردم را به این صندوق ها واریز کنند.  در شهرستان های دیگری همچون کلات، رشتخوار، سنگان خواف و ...  نیز اتفاقات خوبی حاصل شده است.

لبافی افزود: اگر اضلاع مثلث توسعه اقتصادی در سطح شهرستانی، عملکرد خوبی ارائه نکردند؛ معین ها باید صادقانه ضعف ها را منتقل کرده تا پیگیری های لازم برای جلب مشارکت به عمل بیاید. بر این باوریم که گام های توسعه در استانمان جز با همراهی همه بخش ها، برداشته نخواهد شد.  

وی ادامه داد: پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی پروژه بسیار مهمی برای مردم و نظام قلمداد می شود، لذا باید تمامی تلاش خود را در راستای تحقق هر چه بیشتر این مدل به کار بگیریم.

*مروری بر اقدامات انجام گرفته در حوزه معین های اقتصادی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در بخش دیگری از اظهارات خود، به اهمیت پیگیری و نتیجه گرایی در عملکرد معین های اقتصادی تاکید کرد و افزود: در قالب گام های 6 گانه ای که معین های اقتصادی باید بردارند و مسیری که باید طی کنند؛ برای مرحله مطالعه بازه زمانی 3 ماه در نظر گرفته ایم، در واقع پس از 3 ماه وارد مرحله اجرای کار می شویم، در حال حاضر با توجه به تفاهم نامه هایی که با دوستان منعقد کرده ایم، باید از گام های اول و دوم عبور کرده باشیم.

وی افزود: معین های اقتصادی با ارکان حاکمیتی شهرستان تفاهم نامه ای منعقد کرده اند که باید نسبت به توانمندسازی مردم آن منطقه بکوشند و مردم نتیجه کار را لمس کنند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 300 دهیار را آموزش دادیم، همچنین به حدود یک هزار و 125 روستای هدف نیز آموزش های لازم ارائه خواهد شد، افزود: طرح کسب و کار این تعداد روستا نیز توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطالعه شده است و در همین راستا، 600 طرح، پیش از این برای معین های اقتصادی ارسال شده و 525 طرح نیز در حال آماده سازی است.

*صاحبان بعضی از پروژه ها در لیست سیاه بانک قرار دارند

در ادامه غلامرضا حسن زاده، کارشناس بانک صنعت و معدن قوچان و نماینده معین اقتصادی شهرستان قوچان در سخنانی عنوان کرد: در جلسه ای که بین نماینده شهرستان، فرمانداری و بانک برگزار گردید، 18طرح توسعه به عنوان پیشنهاد ارائه شد. البته بررسی های ما نشان می دهد که بعضی از طرح های اقتصادی شرایط بانک را برای اخذ وام ندارند، لذا از اخذ تسهیلات منصرف شدند. صاحبان بعضی از پروژه های اقتصادی نیز متاسفانه در لیست سیاه بانکی قرار گرفته اند، چرا که این افراد سابقا تسهیلاتی را اخذ کرده اند اما با تاخیر زمانی بلندمدت قسط های وام خود را پرداخت نموده اند.

وی یادآور شد: برخی از صاحبان طرح ها نزد بانک تجارت بدهی دارند حال اگر این مورد را تعیین تکلیف کنند، می توانند یا از همان بانک تسهیلات را دریافت کنند و یا بدهی آن بانک را تسویه کرده و از ما وام بگیرند. برخی از صاحبان پروژه ها نیز درخواست های وام فراتر از سقف قانونی دارند که درخواست هایشان به تهران ارسال شده است.

حسن زاده با اشاره به اینکه طولانی یا کوتاه بودن فرآیند کار بستگی زیادی به عملکرد شرکت ها دارد، عنوان کرد: در برخی از طرح ها نیز مذاکرات لازم انجام گرفته است و امیدواریم با طی شدن فرآیند کار، تسهیلات درخواستی اعطا شود.

کارشناس بانک صنعت و معدن قوچان یادآور شد: طرح های سرمایه گذاری باید از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار باشند تا منتج به اشتغالزایی شوند.

در بخش دیگری از این نشست، مرتضی خاکبان، معاون بانک صنعت و معدن قوچان عنوان کرد: در بحث دریافت تسهیلات بخشی از مشکلات ما به شرکت شهرک های صنعتی برمی گشت، به همین منظور درخواست داریم تا این مجموعه مساعدت لازم را با ما به عمل آورد تا بتوانیم بخشی از موانع موجود را از میان برداریم، خوشبختانه فرمانداری در این خصوص با ما همکاری لازم را داشته و توانسته ایم بخشی مجوزهای لازم را از شرکت شهرک های صنعتی اخذ کنیم و امیدواریم این همکاری ها افزون شود.

*تلاش برای رصد و شناسایی مشکلات معین های اقتصادی قوچان

در بخش دیگری از این نشست، جوادی معاون برنامه ریزی فرمانداری قوچان نیز در سخنانی عنوان کرد: آنچه که مسلم است در اجرایی شدن پروژه به نتیجه خواهیم رسید اما نتیجه گیری حاصله به کندی انجام خواهد گرفت، البته در 1 الی 2 مورد به نتیجه رسیده ایم که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: با حضور استاندار در این شهرستان، تفاهم نامه ای به ارزش یک هزار و 47 میلیارد تومان به امضا رسید اما هنوز این طرح ها به نتایج لازم نرسیده اند.

جوادی با اشاره به اینکه تاکنون جلسات متعددی با معین های اقتصادی به منظور حل و فصل مشکلات و مسائل پروژه ها برگزار شده است، افزود: فرمانداری قوچان، پشتیبان معین های اقتصادی است و تلاش دارد با رصد مشکلات و موانع احتمالی، همکاری و خدمت لازم را به آنان ارائه کند.

معاون برنامه ریزی فرمانداری قوچان با اشاره به ظرفیت گردشگری منطقه باجگیران تصریح کرد: روزانه 200 ترکمن وارد شهر باجگیران می شوند که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد، همچنین روستاهای باجگیران دارای ظرفیت مطلوبی در عرصه های مختلف گردشگری هستند، علاوه بر این چندین تفرجگاه زیارتی در این منطقه وجود دارد که می توان از آن ها برای جلب بیشتر گردشگر استفاده کرد.

* ظرفیت های گردشگری باجگیران و ضرورت استفاده از فرصت ها

در ادامه امیر روح پرور، نماینده خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی و نماینده معین اقتصادی باجگیران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما به عنوان بخش خصوصی سرمایه گذارانی را در دو حوزه معدن و گردشگری به این منطقه اعزام کرده ایم. در بررسی های انجام گرفته مشخص شد که منطقه باجگیران ظرفیت بکری در حوزه گردشگری داراست. در استان خراسان نیز منطقه ای به مثابه باجگیران در زمینه ظرفیت های گردشگری وجود ندارد، چرا که این منطقه کاملا بکر است و لذا فعالیت های بومگردی در آن، نتایج خوبی را حاصل خواهد کرد.

وی یادآور شد: از مسئولین ذی ربط درخواست داریم که فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اعم از کشاورزی، دامداری و ... باجگیران را به ما اعلام کنند تا بخش خصوصی با اطمینان بیشتری در این منطقه سرمایه گذاری انجام دهد.

نماینده معین اقتصادی باجگیران تصریح کرد: ما می توانیم در حوزه تامین کالای گردشگری نیز فعالیت داشته باشیم، چرا که مدیریت این منطقه با ما نیست، اما اگر نیاز باشد بتوانیم صادرات چمدانی و خرد را در بازارچه ها فعال کنیم می توانیم در تغییر کالای این منطقه موثر واقع شویم.

روح پرور خاطرنشان کرد: در بازدید میدانی انجام گرفته مشخص شد که بازارچه منطقه باجگیران نیمه فعال است و یکی از تلاش های ما باید فعال‌سازی ظرفیت این بازارچه به نیت توانمندسازی اقتصاد منطقه باشد.

*طرح توسعه درگز هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است

در بخش دیگری از این نشست محسن مردعلی، معاون اشتغالزایی بنیاد برکت و نماینده معین اقتصادی درگز یادآور شد: با همکاری بسیار خوب فرمانداری و پیگیری های امام جمعه شهرستان، روند اجرایی پروژه ها با پیشرفت خوبی همراه بوده است.

وی افزود: از زمانی که تفاهم نامه منعقد شده سعی کردیم تا پتانسیل اجرایی خودمان را به کار بگیریم، برای پیاده سازی این مدل نیازمند مجری و تسهیلگر برای درگز و سایر شهرستان ها بودیم که این مهم در قالب یک ساز و کار ویژه انجام گرفت. برای سال 98، 300 طرح اشتغالزایی پیش بینی کرده ایم که امید است این طرح ها، با مشارکت بهتر بخش های مختلف به بیش از 350 مورد افزایش پیدا کند.

مردعلی بیان کرد: برای طرح های بنگاه محور نیز فرمانداری با هماهنگی دستگاه های مختلف، حدود 40 طرح را به ما معرفی کرد. در کنار آن، با 22 شرکت جلسه برگزار کردیم تا زنجیره طرح های اشتغال محور را محقق کنیم. از این مجموع، 4 شرکت در حوزه بنگاه محوری، به لحاظ اجرایی حائز شرایط اولیه بودند که در حال سرمایه گذاری در این بخش هستند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید اشتغال محور برای بازار ترکمنستان است، یادآور شد: گمرک مقرر بود بسته ویژه ای را در اختیار ما قرار دهد که بازارهای صادراتی منطقه را برای ما مشخص کند اما متاسفانه هنوز این مهم محقق نشده است.

وی تاکید کرد: در مجموع بر این باوریم که به مدد همراهی همه بخش ها می توان گام های توسعه بخش را پرشتاب تر و موثرتر برداشت.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی