ضرورت جلب همکاری شبکه بانکی استان در پیاده سازی طرح مثلث توسعه اقتصادی

ضرورت جلب همکاری شبکه بانکی استان در پیاده سازی طرح مثلث توسعه اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 14 شهريور 1398

در نشست دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با جمعی از معین های اقتصادی تاکید شد:

ضرورت جلب همکاری شبکه بانکی استان در پیاده سازی طرح مثلث توسعه اقتصادی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در نشست با جمعی از معین های اقتصادی،  بر ضرورت جلب همکاری شبکه بانکی استان برای کمک به امر پیاده سازی طرح مثلث توسعه اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در جمع معین های اقتصادی شهرستان های کلات، طرقبه، شاندیز و بینالود گفت: آمارها نشان می دهد که در حال حاضرحدود 55 درصد منابع بانکی خراسان رضوی در داخل مصرف می شود این در حالیست که هدایت درست این منابع می تواند طرح های توسعه‌ای معین های اقتصادی را بهره مند سازد و پیشبرد طرح مثلث توسعه اقتصادی را سرعت ببخشد. 

*گامی در جهت تقویت سرمایه های اجتماعی با هدف جلب مشارکت اجتماعی

در ادامه شفائی، نماینده معین اقتصادی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی عنوان کرد: شرکت ها و طرح های توسعه و گردشگری و یا صندوق های مالی و اعتباری و حتی بعضا شماری از تعاونی های روستایی در این مناطق به واسطه عملکرد و چالش هایی که در نظام اقتصادی کشور و منطقه رقم زدند، بذر بی اعتمادی را میان مردم کاشتند. به همین استناد، تلاش عمده ما تقویت سرمایه های اجتماعی در این مناطق است تا بتوانیم از ظرفیت مشارکت اجتماعی بهره بگیریم.

نماینده معین اقتصادی شاندیز، طرقبه و بینالود، با اشاره به اینکه تعامل بین دستگاه های دولتی و معین اقتصادی، مشارکت مردمی و هم افزایی می تواند در نتیجه بخش بودن الگوی مثلث توسعه اقتصادی راهگشا باشد، ادامه داد: ما به عنوان معین اقتصادی توانستیم همکاری کارآفرینان، دانشگاهیان (دانشگاه شاندیز، بینالود)، دستگاه های اجرایی را به خود جلب کنیم.

وی یادآور شد:  در حوزه تسهیلگری اجرایی از سال 89  شاهد بودیم که مجموعه سازمان بهزیستی، کمیته امداد و تعاون روستایی، اقداماتی را در جهت توانمندسازی مردم مناطق محروم و روستایی انجام داده اند اما این نهادها پس از مدتی نتوانستند به اهداف مورد نظر برسند..

شفائی ادامه داد: سپاه اقدامات تسهیلگری و میدانی را برای ایجاد صندوق های خرد روستایی انجام داد و ما تسهیلگری اداری، اجرایی و مالی آن را بر عهده گرفتیم. در حقیقت تفاهم نامه ای را در این خصوص با سپاه امضا کردیم، بدین ترتیب صندوق های خرد روستایی از 22 به 32 صندوق افزایش پیدا کرد.

نماینده معین اقتصادی طرقبه، شاندیز و بینالود عنوان کرد: ما یکسری فرصت های مالی ایجاد کرده ایم، چنان که از طریق مذاکره با سازمان اوقاف، به این نتیجه رسیدیم که بخشی از امور اوقاف می تواند در قالب نیت خیر به صندوق های خرد روستایی اختصاص یابد تا گامی در جهت اشتغالزایی برداشته شود.  پس از آن به سراغ بنیاد برکت رفتیم و بدین ترتیب 200 میلیون تومان به صندوق ها تخصیص یافت. همچنین با سازمان همیاری ها جلساتی برگزار شد که 210 میلیون تومان از اعتبارات سازمان به صندوق های پیشاهنگ توسعه روستایی اختصاص یافت.

وی خاطر نشان کرد: ما پروژه ها را در سه قالب کلان مقیاس، میان مقیاس و بازآفرینی شهری تقسیم بندی کردیم و موانع هر یک از پروژه ها را با همکاری فرمانداری و دستگاه های مربوطه مرتفع نمودیم.

شفائی با اشاره به اینکه ما به دنبال ایجاد برند و اشتغالزایی برای روستاهای طرقبه و شاندیز هستیم و به همین منظور طرح گیت مجازی را با همکاری پژوهشکده ثامن دنبال می کنیم، افزود: طرقبه و شاندیز درآمد خود را از 10 الی 20 هزار شهروند خود حاصل می کند اما خدماتش را به 5.3 میلیون نفر جمعیت مشهد و 20 میلیون زائر ارائه می دهد، البته بخشی از اقتصاد این شهرستان هم از این درآمد منفعت حاصل می کنند اما شاکله شهر و شهرداری از این درآمد چیزی عایدشان نمی شود؛ حال اگر بستر گیت مجازی فراهم شود، با ورود هر خودرو به طرقبه و شاندیز و ارائه خدمات الکترونیکی می توان درآمد مطلوبی حاصل کرد و اشتغال فراوانی را در عرصه های مختلف خدماتی، پارکینگ های هوشمند، فضاهای خدماتی بین راهی و ... به وجود آورد.

*کلات و ظرفیت های فراوان گردشگری و کشاورزی

در بخش دیگری از این نشست، «محمدی» نماینده بنیاد جهادی مهرالرضا(ع) و معین اقتصادی شهرستان کلات با بیان اینکه تقریبا 48 روستای کلات را به عنوان روستاهای هدف ما تعریف شده اند، عنوان کرد: تقریبا از 26 اسفند تا 5 فرودین اطلاعات اولیه از شهرستان کلات را جمع آوری کرده ایم.

نماینده بنیاد جهادی مهرالرضا(ع) عنوان کرد: با کمک فرماندار با سرمایه گذاران شهرستان جلساتی را به صورت جداگانه برگزار کرده و چالش های آنان را مورد بررسی قرار دادیم، متاسفانه بعضی از سیستم های اداری شهرستان مانع پیشرفت اقدامات و برنامه های سرمایه گذاران می شوند. معتقدیم که گام ابتدایی ما باید حل مشکلات پروژه های نیمه تمام باشد.

وی یادآور شد: شهرستان کلات نادر از حیث محصولات کشاورزی دارای پتانسیل بسیار بالایی است که باید از آن به نحو احسن استفاده شود و برای این منظور، ما 10 محصول را در شهرستان کلات نادر شناسایی کرده ایم.

محمدی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات و برندینگ محصولات باغی و کشاورزی نیز اقدامات لازم انجام گرفته است، اظهار کرد: برای دستیابی به استانداردهای جهانی، این محصولات را به کشور هلند ارسال کردیم و آنالیزی را در خصوص محصولات دریافت کردیم و شرکتی در آمستردام با گذاشتن شروطی حاضر به خرید این محصولات شده است.

نماینده بنیاد جهادی مهرالرضا(ع) افزود: علی رغم وجود بافنده های متخصص در این شهرستان، دار قالی در کلات وجود نداشت،  به همین منظور 10 دار قالی در این شهرستان بر پا کردیم و مواد اولیه، نقشه و ... را در اختیار خانواده های روستایی قرار دادیم. همچنین بودجه 70 دار گلیم نیز مصوب شده که در اختیار روستاییان قرار خواهد گرفت و بازار این محصول در روسیه، عمان و قطر و ... خواهد بود که هماهنگی های لازم در این خصوص انجام گرفته است.

معین اقتصادی شهرستان کلات، نقبی به ظرفیت های گردشگری آن زد و این بخش را دارای پتانسیل ارزشمندی برای جذب سرمایه گذار برشمرد.

محمدی خاطر نشان کرد: اشتغال برای روستاییان مسئله بسیار حائز اهمیتی است اما اشتغال محرومین برای ما در اولویت ویژه ای قرار دارد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی