تحقق مدل مثلت توسعه اقتصادی در استان در گرو شکل‌گیری یک ادبیات مشترک است

تحقق مدل مثلت توسعه اقتصادی در استان در گرو شکل‌گیری یک ادبیات مشترک است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 30 مرداد 1398

استاندار خراسان رضوی:

تحقق مدل مثلت توسعه اقتصادی در استان در گرو شکل‌گیری یک ادبیات مشترک است

استاندار خراسان رضوی گفت: تحقق مدل توسعه اقتصادی نیازمند ایجاد ادبیات مشترک بین متولیان دستگاه های اجرایی، ارکان تصمیم گیر و معین های اقتصادی است. در این مسیر، مشارکت مردم نیز، بیسیار گره گشا خواهد بود.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علیرضا رزم حسینی در جمع معین های اقتصادی شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد اظهار کرد: هدف از پیاده سازی مدل توسعه اقتصادی باید توانمندسازی مردم باشد تا مردم قادر باشند که دستشان در جیب خودشان باشد. تحقق مدل توسعه اقتصادی کاری بلندمدت است و هیچ عجله ای در پیاده سازی طرح وجود ندارد. تحقق این مدل نیازمند ایجاد ادبیات مشترک بین دستگاه های مختلف دارد.

وی تصریح کرد: معین اقتصادی به عنوان صاحبان کار و پروژه به شمار می آید و او اگر دغدغه پیاده سازی هر چه مطلوب تر مدل توسعه اقتصادی داشته باشد، نتیجه و برکات اقتصادی این حرکت بزرگ در آن منطقه بیشتر خواهد بود. باید اذعان کنیم که منهای وجود یک کارآفرین موفق و دلسوز در روستاها و مناطق کم برخوردارمان، تخصیص و تزریق اعتبار و پرداخت تسهیلات، به اشتغال زایی و تقویت اقتصاد این مناطق منجر نخواهد شد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه، مشارکت معین های اقتصاد مقاومتی در الگوی مثلث توسعه اقتصادی به صورت دستوری یا اجباری نیست و تنها به دنبال آن هستیم که بستر مشارکت داوطلبانه این قشر را فراهم آوریم، خاطر نشان کرد: در در پیشبرد اقدامات و دستیابی به اهداف این طرح نباید شتاب کرد. از سویی توفیق کار را در گرو شناسایی موانع و رفع چالش های پیش روی طرح مذکور می دانیم.

وی با اشاره به اینکه معین های اقتصادی صاحب کار و سکاندار امر توسعه در مناطق محروم هستند، یادآور شد: عمده اتکای ما در این طرح بر بخش خصوصی بوده چرا که معتقدیم، توانمندسازی مردم نیازمند بهره جستن از ظرفیت مجموعه های موفق اقتصادی به عنوان معین های اقتصاد مقاومتی و جلب منابع خرد و اخذ مشارکت مردم در مناطق روستایی خواهد بود.

رزم حسینی یادآور شد: اگر در گام های نخست پیاده سازی مدل توسعه اقتصادی مفاهیم این مدل برای ارکان آن و جامعه مخاطبش تبیین شود، می توان با کمک معین ها و کارآفرینان در راستای توسعه اقتصادی روستاها حرکت کرد و از روند مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری نمود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه معین های اقتصادی عاملان توسعه به شمار می آیند، خاطرنشان کرد: دغدغه مندی معین های اقتصادی برای کمک به امر توسعه مناطق محروم سبب رشد روزافزون این مناطق خواهد شد. بنابراین باید با همفکری های لازم و به دور از هر گونه موازی کاری در جهت توسعه گام برداریم.

در ادامه، علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: در حال حاضر کارخانه های قدرتمندی در سطح استان وجود دارند که رقابت کردن واحدهای جدیدالتاسیس با آن ها بسیار سخت است و حضور قوی در بازار دارند، از این منظر باید با نیازسنجی مناسب، در انتخاب پروژه ها و اجرای طرح های اقتصادی دقت و بررسی های لازم صورت بگیرد تا در بخش بازاریابی و عرضه مشکلاتی رقم نخورد.

وی ادامه داد: تنها ارزیابی نیازهای مردم در اجرای پروژه های اقتصادی کفایت نمی کند و باید خروجی طرح های مختلف را نیز مدنظر قرار داد. پروژه ها باید متناسب با شرایط اقتصادی روستاها و ظرفیت ها و مزیت های آن ها اجرایی شوند، همچنین توصیه می شود تا بیشتر پروژه های کوچک به منظور توانمندسازی مردم مدنظر قرار گیرد.

در بخش دیگری از این نشست نیز بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هدف اصلی از برگزاری جلسات مدل مثلث توسعه اقتصادی آن است که تبادل نظر بین معین های اقتصادی و دستگاه های اجرایی صورت بگیرد و چالش ها و موانع موجود بر سر پیاده سازی این طرح احصاء شود و مشکلات به درستی بررسی و چاره جویی شود.

وی با اشاره به اینکه قطعا در مدل توسعه اقتصادی چالش هایی وجود دارد که این چالش ها و موانع در جلسات متعدد مشخص خواهد شد، بیان کرد: لازم است که در هر حوزه و شهرستان حداقل یک راهبر وجود داشته باشد چون معین های اقتصادی فرصت کافی برای مطالعات جامع در اختیار ندارند و باید از مطالعات مشاور برای اجرای طرح های توانمندسازی جوامع روستایی استفاده کنیم.

بنیادی تصریح کرد: همدلی آحاد جامعه و ساختارهای اجرایی و تصمیم ساز، بهترین راهکار موفقیت در پیاده سازی مدل مثلث توسعه اقتصادی خواهد بود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی