معین‌های مثلث توسعه اقتصادی چه قدر از مسیر پیشرفت را پیموده‌اند؟

معین‌های مثلث توسعه اقتصادی چه قدر از مسیر پیشرفت را پیموده‌اند؟
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 12 مرداد 1398

لبافی پاسخ داد؛

معین‌های مثلث توسعه اقتصادی چه قدر از مسیر پیشرفت را پیموده‌اند؟

 

دبیر نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی گفت: به دلیل اینکه حوزه مثلث اقتصادی همه جانبه است و بحث بهره‌وری در این حوزه اهمیت زیادی دارد، در مجموع به پیش‌بینی‌های خود نزدیک هستیم.

 علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، درخصوص عملکرد معین‌های اقتصادی اظهار کرد: مدل مثلث اقتصادی- فرهنگی مبتنی بر مشارکت همه جانبه مردم، ارکان حاکمیت و فعالان اقتصادی است، یک سرفصل نیست بلکه یک مقوله فرابخشی است، یعنی همه قوا و آحاد مردم را در بر می‌گیرد.

 وی افزود: این مدل فاقد تسهیلات دولتی است و مداخله دولت در اجرا آن نیز در حداقل‌ها است و عموما به دست فعالان اقتصادی و مردم انجام می‌شود، همچنین کاری نو بوده و ارزیابی‌ها ناشی از این است که این پروژه تاکنون خوب پیش رفته و نتایج مطلوبی را در بر داشته است.

 دبیر نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: باید در نظر داشت که کار پروژه‌ای، اقتصادی و فرهنگی به زمان بیشتری برای ارزیابی نیاز دارد تا نتایج را به صورت مملوس مشاهده کنیم و در عین حال که ارزیابی‌های انجام شده قابل مشاهده و ارائه است.

 لبافی خاطرنشان کرد: در این مدل شش گام پیش‌بینی و ابلاغ شده است و اسناد توسعه بخشی، سند آمایش و 600 طرح کسب‌وکار روستا در اختیار معین‌ها قرار گرفته شده است و هزار روستا در دست مطالعه است. در حال حاضر 70 تا 75 درصد معین‌ها در گام‌های اول و دوم که شامل مطالعات، اسناد، تسهیل‌گری و اعتماد سازی است قرار دارند.

 وی اضافه کرد: همچنین برخی از معین‌ها پیشرو بوده و صندوق‌های خرد مردمی را تشکیل داده و مطالعات خود را به کاری اجرایی و عملیاتی تبدیل کرده‌اند. معین رشتخوار، بر روی پروژه سنگان خواف فعالیت‌های خوبی انجام داده که نتایج خوبی را در برداشته است و تمام ارکان حاکیمت پای کار هستند.

 دبیر نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی تصریح کرد: از دیگر معین‌های پیشرو می‌توان به بانک رسالت اشاره کرد که دو رسته شغلی شامل پوشاک و دامداری و کشاورزی را دنبال می‌کند و فرآیند بسیار خوبی برای تامین مواد اولیه، ماشین آلات، مراقبت پنج ساله و بازار فروش دیده شده و منابع حاصل از فروش کاملا توسط این بانک نظارت شده و انحراف آن در حداقل است.

لبافی عنوان کرد: آستان قدس رضوی نیز تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است و یکسری صندوق‌هایی را تشکیل داده‌اند همچنین حوزه صالح آباد، چناران و طرقبه وشاندیز زیر نظر قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران است و کار را تبدیل به پروژه کرده‌ و اقداماتی همچون لایروبی نهرهای آب، کشاورزی، صنعتی . مشاغل خانگی دنبال می‌شود.

 وی ادامه داد: همچنین معین منطقه گلبهار نیز جزو یکی از سرمایه‌گذاران خارجی است که نماینده‌ای را برای پیگیری کار انتخاب کرده و در بحث آموزش و زنان سرپرست خانوار اقدامات خوبی انجام شده است، در مجموع در قالب شهرستان‌هایی که معین دارند و تفاهم‌نامه‌هایی که امضا شده تقریبا همه کار را شروع کرده‌اند و برخی از تفاهم‌نامه‌ها اخیرا امضا شده و شکل‌گیری اعتمادسازی مدتی به طول خواهد انجامید.

 دبیر نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: تاکنون 100 تسهیلگر روستایی در قالب دهیاران و سایر تسهیلگران در استانداری خراسان رضوی آموزش دیده‌اند و در نشست برگزار شده صحبت‌هایی با آنان صورت گرفت تا پل ارتباطی بین مردم، معین‌های اقتصادی و اضلاع مثلث اقتصادی قرار بگیرند. حدود 50 تا 60 درصد توفیقات کار در حوزه تسهیل‌گری است. بسیاری از معین‌ها علاوه بر فعالیت‌های برون سازمانی، کارهای درون سازمانی خوبی را شروع کرده‌اند، در حوزه شهرداری، زاوه و سیمان زاوه، نوین زعفران اقداماتی خوبی انجام شده است.

 لبافی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه حوزه مثلث اقتصادی همه جانبه است و بحث بهره‌وری در این حوزه اهمیت زیادی دارد، در مجموع به پیش‌بینی‌های خود نزدیک هستیم. به دلیل اینکه شش گام پیش‌بینی شده است و باید دنبال شود، برای گام اول سه ماه پیش‌بینی شده است ولی برای گام‌های بعدی محدودیت زمانی وجود ندارد و علت آن این است که برای تشکیل یک واحد صنعتی، سال‌ها وقت نیاز است اما برای کسب و کار خانگی چند ماه کفایت می‌کند. بنابراین نمی‌توان زمان‌بندی خاصی را برای میزان پیشرفت آنها مشخص کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی