معین های اقتصادی به اتکای تجربه علمی و عملی خود، توسعه استان را پیگیری می کنند

معین های اقتصادی به اتکای تجربه علمی و عملی خود، توسعه استان را پیگیری می کنند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 22 تير 1398

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

معین های اقتصادی به اتکای تجربه علمی و عملی خود، توسعه استان را پیگیری می کنند

 

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: طرح مثلث اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی تا به امروز به مشارکت 70معین اقتصادی شده است که به اتکای تجربه علمی و عملی خود توسعه استان را در 12 منطقه پیگیری می کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در نشست کانون زنان بازگان استان با بیان اینکه پیشرفت مدیریت کلان در گرو آسیب شناسی موثر است، متذکر شد: بروکراسی اداری یکی از چالش هایی است که گریبان کشور را گرفته است و مثلث توسعه اقتصادی، راهکاری برای عبور از این مشکل به شمار می آید. مبحثی که مبتنی بر رویکردهای اقتصاد مقاومتی بوده و سرمایه گذاری مشارکتی را در سایه نظارت و همراهی ارکان حاکمیت دنبال می کند.

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اظهار کرد: بخشی از بار این طرح بر دوش سرمایه‌گذاران غیرانتفاعی است، یعنی خیران اجتماعی و اقتصادی که کارشان عام‌المنفعه بوده و در روند این سرمایه‌گذاری‌ها‌ منافع اقتصادی خود را در اولویت‌ قرار نمی‌دهند. در واقع گره مشکلات مردم به دست خودشان گشوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه مدل مثلث توسعه اقتصادی قرار است تکثیر شود و موانع اقتصادی را برطرف کند، ادامه داد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی، خراسان رضوی به ۱۲ منطقه تقسیم شده و تاکنون برای بخش های مختلف آن از روستاها تا شهرهای کم برخوردار و شهرستان های آن، ۷۰معین اقتصادی تعیین شده است که قرار است در کنار ارکان حاکمیت، روند توسعه اقتصادی را محقق سازند.

لبافی گوشه چشمی به دلایل شکل گیری نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی داشت و توضیح داد: استاندار خراسان رضوی بر ایجاد ساز و کاری تاکید داشت که با راهبری بخش خصوصی، نواقص احتمالی را در مسیر فعالیت معین های اقتصادی رصد کرده و با بهره گیری از ظرفیت های موجود، سعی در چاره جویی و گره گشایی نماید. بر این باوریم که به منظور تحقق گام به گام امر توسعه، باید حرکت را از لایه های روستایی شروع کرده و به دیگر لایه های جامعه و ساختارهای جمعیتی تسری داد.

دبیر نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افزود: اعتمادآفرینی و تسهیل امور، آن حلقه مفقوده ای است که پیشبرد برنامه های توسعه ای را با دشواری مواجه می کند.

* مشارکت ویژه با نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی برای توسعه اشتغال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان‌رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۴۹.۵ درصد جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند و این قشر می توانند نقش آفرینی خوبی در توسعه داشته باشند، گفت: نرخ بیکاری بانوان در سال گذشته ۱۴.۳ درصد بوده است.

«محمد سنجری» اظهارداشت:۲۰درصد نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به بانوان است که باید تلاش کنیم حضور بانوان را در حوزه اقتصادی بیشتر از گذشته افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مثلث توسعه اقتصادی بر استفاده از ظرفیت مردمی و همچنین توانمندسازی روستاها که کانون توسعه و تولید کشور هستند، تاکید ویژه ای صورت گرفته، افزود:در استان ۵۸۷ تعاونی با ۶ هزار نفر عضو وجود دارد که میزان سرمایه گذاری این تعاونی ها ۴۳ میلیارد ریال برآورد می شود؛ همچنین امسال تصمیم گرفتیم در راستای اجرای برنامه های توسعه اشتغال با نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی مشارکت ویژه ای داشته باشم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بحث توسعه اشتغال روستایی اولویت با طرح هایی است که معین اقتصادی در منطقه شناسایی کرده باشد، ادامه داد:بخش عمده ای از مجوزهایی که صادر می کنیم در حوزه مشاغل خانگی و بانوان است چرا که برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی مشاغل خانگی ظرفیت خوبی به شمار می آید.

*الگوی مثلث توسعه اقتصادی با هدف توسعه اشتغال اجرایی شده است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای توانمندسازیی بانوان در چارچوب الگوی مثلث اقتصاد مقاومتی فراهم آمده است، گفت: الگوی مثلث توسعه اقتصادی با هدف افزایش اشتغال و توسعه متوازن به مرحله اجرا درآمده است.

«کوکب موسوی» یادآور شد: این الگو تمام قد مردمی بوده و به هم افزایی ارکان حاکمیتی در تحقق اهداف خود منجر می ود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در این الگوی اقتصادی تمامی ارکان حاکمیتی حضور دارند و لذا امیدواریم که در این چارچوب آغازگر اقدامات خوبی باشیم. الگوی مثلث توسعه اقتصادی به دلیل اینکه تمام مراحل قبل و بعد را طی کرده، می تواند الگوی موفقی در راستای ایجاد اشتغال پایدار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه تولیدات بانوان وجود دارد، عرضه محصولات این بخش است، خاطر نشان کرد: ظرفیت بسیار خوبی در حوزه توانمندسازی بانوان، در چارچوب الگوی مثلث اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

موسوی با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی در جلسات مردمی بررسی و از تجربه معین های اقتصادی موفق استفاده می شود، گفت: امیدواریم کمبودی که در گذشته؛ در مباحثی همچون سرمایه گذاری، اشتغال و توسعه استان داشتیم؛ با الگوی معین های اقتصادی رفع شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی