دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گلایه کرد: عدم حضور مسئولان شرکت توزیع برق استان در نشست برنامه ریزی برای ایجاد 1000 واحد نیروگاه خورشیدی خانگی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گلایه کرد:  عدم حضور مسئولان شرکت توزیع برق استان در نشست برنامه ریزی برای ایجاد 1000 واحد نیروگاه خورشیدی خانگی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 12 تير 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گلایه کرد:

عدم حضور مسئولان شرکت توزیع برق استان در نشست برنامه ریزی برای ایجاد 1000 واحد نیروگاه خورشیدی خانگی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: هدف از اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در این خطه، بهره مندی از ظرفیت ها و مزیت های منطقه ای به منظور توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی است. طبیعتا در این مسیر، یکی از دغدغه های مهمی که مورد تاکید مجریان طرح است، افزایش سرانه درآمد روستاست و نه الزاما افزایش سرانه اشتغال.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در نشست کارگروه راهبردی این نهاد که به منظور بررسی ایجاد 1000واحد نیروگاه خورشیدی خانگی در ۳۰۰ روستا( به کمک معین های استان و دستگاه های اجرایی مربوطه) برگزار شده بود، گفت:

تجارب خوبی در زمینه بهره گیری از انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی و مشهد وجود دارد و  باید از آن ها به نحو احسن بهره برد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: بعضی اعضای فعال در این حوزه بر این باور هستند که این طرح توجیه اقتصادی لازم را ندارد اما با مذاکراتی که با برخی از دیگر فعالان این حوزه صورت گرفت، مشخص شد علاوه بر اینکه طرح مذکور توجیه اقتصادی، فنی و مالی لازم را دارد، طرح بسیار تاثیرگذاری است و بازگشت سرمایه آن با نرخ های مناسبی امکان پذیر خواهد بود. حال بایستی این مهم در راستای برنامه ششم توسعه با حمایت سیستم بانکی کشور و همچنین نهادهای انقلاب اسلامی مرکز، استان و شهرستان محقق شود.

وی یادآور شد: با فراهم کردن زمین هایی با حداقل امکانات می توان نسبت به احداث نیروگاه های خورشیدی اقدام کرد. لذا این طرح با نگاه به ظرفیت های روستایی در قالب مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی مطرح شده است.

لبافی تصریح کرد: در حال حاضر بحث احداث1000  نیروگاه خورشیدی در 300 روستا مطرح است و این طرح می تواند به صورت پایلوت روستایی اجرایی شود. البته نباید از یاد برد که این طرح مستلزم همت والایی از سوی نهادهای انقلابی، نظام بانکی، معین های اقتصادی شهرستان ها و روستاها و دستگاه های اجرایی مربوطه است. در واقع بایستی اقداماتی هماهنگ و همسو صورت بگیرد تا امکان پیاده سازی طرح فراهم شود.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد: هرچند انتظار می رفت مسئولان توزیع برق استان در جلسه حضور پیدا می کردند و به اجرای پروژه ارائه شده کمک می نمودند ولی این حضور محقق نشد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح نیازمند تسهیلات ارزان قیمت است، یادآور شد: شرکت برق اگر پای کار باشد و بتواند به متولی اصلی در این حوزه نقش موثر خود را ایفا کند، پیشرفت بهتر و بیشتری را شاهد خواهیم بود.

*عدم هماهنگی دستگاه‌ها، احداث نیروگاه خورشیدی را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند

در ادامه، نسرین یوسفی عارفی؛ رئیس هیات مدیره پارت صنعت توس گستر و معین اقتصاد مقاومتی روستاهای مند و ... شهرستان گناباد(منطقه 12 ) با بیان اینکه ایران از نظر مقدار دریافت انرژی خورشیدی در شمار بهترین کشورها محسوب می شود، عنوان کرد: براساس سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور در راستای افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر، گسترش نیروگاه های پراکنده و کوچک مقیاس و با توجه به ویژگی نقش آفتاب در اکثر نقاط کشور می توان برای افراد کم توان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی اشتغال ایجاد کرد و درآمد پایداری را برای آن ها حاصل نمود.

وی تصریح کرد: ایجاد 1000 نیروگاه های خورشیدی خانگی به حصول درآمد پایدار برای جمعیت روستایی و کم توان در مناطق هدف منجر خواهد شد. این درآمد متوسط ماهیانه 800 هزار تومان ( با قیمت های فعلی که طبق اعلام معاون وزیر 30 تا 40 درصد افزایش از سال 97 در نظر گرفته خواهد شد) برآورد می شود و برکات آن رفع محرومیت، مهار موج مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به مراکز استان ها، کاهش نیاز به سوخت های فسیلی، کاهش مشکلات و هزینه های سوخت رسانی به ویژه به مناطق صعب العبور، کمک به محیط زیست و... خواهد بود.

وی در خصوص ارکانی که طرح احداث نیروگاه های خورشیدی را دنبال می کنند نیز افزود: شورای راهبردی با هدف سیاستگذاری، هماهنگی و رفع مشکلات پیش رو تشکیل شده است. در این شورا با دریافت اطلاعات منطقه که براساس ضریب تابش و طرح توجیهی که توسط شرکت پارت صنعت تهیه شده، سیاست گذاری مناطق انجام می گیرد و این سیاست به کمیته اجرایی ابلاغ می شود. او از کمیته های هماهنگی و مالی نیز به عنوان دیگر اضلاع اجرای این طرح یاد کرد.

وی تصریح کرد: مشهد، سبزوار، تایباد و تربت جام، رشتخوار، زاوه و تربت حیدریه، بردسکن، خواف و گناباد و بجستان به دلیل پتانسیل نور خورشید و تابش آفتاب، از نقاط پیشنهادی احداث نیروگاه های خورشیدی هستند.

یوسفی عارفی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده یک سیستم کامل تا اتصال به شبکه 36 میلیون تومان است، ادامه داد: درآمد براساس قیمت فعلی خرید تضمینی (بدون افزایش) و به صورت ماهانه و سالانه با 15 درصد افزایش لحاظ شده است.

 این معین اقتصادی با تاکید بر اینکه عدم هماهنگی بین دستگاه ها، پروژه را از توجیه اقتصادی خارج می کند، افزود: طبق دستورالعمل تسهیلات روستایی، دوره مشارکت بانک حداکثر دوسال است که فعلا یک سال اعمال می شود و درخواست داریم دوره مذکور به همان دو سال ارتقا یابد.

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا اسماعیلی، عضو نهاد ستاد اقتصاد مقاومتی استان عنوان کرد: برای تشکیل 26 تعاونی اطلاع رسانی لازم صورت گرفت و اتحادیه ای با حضور 18 تعاونی در روستاهای شهرستان ها تشکیل شد. پس از آن جلسات متعددی با حضور مسئولان شرکت توزیع برق مشهد برگزار شد که طی آن به جمع بندی رسیدیم و شرکت مذکور در زمینه تسهیلات کمک های لازم را ارائه دهد. اما در نهایت مسئولان اداره کل کار عنوان کردند که با توجه به تسهیلات پرداختی، اشتغالزایی این طرح ها بسیار پایین برآورد می شود، لذا اجرای طرح مذکور متوقف شد.

وی افزود: اگر تعاونی بخواهد نیروگاه خورشیدی احداث کند باید در کنار آن یک واحد گلخانه و دامپروری نیز داشته باشد، تنها در این صورت می توان گفت که احداث نیروگاه از طریق تعاونی دارای توجیه اقتصادی است.

*مشکلات مالی بسیاری در راستای احداث نیروگاه های خورشیدی وجود دارد

در ادامه، محمدرضا دهقانیان؛ مدیر بازرگانی شرکت چهار خورشید سپهر نیلگون عنوان کرد: شرکت ما طی 3 الی 4 سال گذشته در زمینه انرژی خورشیدی فعال بوده و تاکنون نیروگاه های زیادی را در مشهد و سایر روستاها احداث کرده است.

وی ادامه داد: با سامانه ایجاد شده در حوزه نیروگاه های خورشیدی، تا حدود زیادی از بوروکراسی های موجود کاسته شده است. با این وجود، مشکلات مالی بسیاری در راستای احداث نیروگاه های خورشیدی وجود دارد که افزایش نرخ ارز نیز به این مسئله نیز دامن زده است.

مدیر بازرگانی شرکت چهار خورشید سپهر نیلگون تصریح کرد: هزینه احداث نیروگاه خورشیدی با کالای با کیفیت خارجی قریب به 60 میلیون تومان خواهد بود اما تامین این هزینه برای متقاضیان عمدتا دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس شرکت ما راهکاری را در این خصوص ارائه داد، به طوری که اگر آورده مشتریان و سرمایه گذاران 50 درصد از هزینه کل احداث نیروگاه باشد، 50 درصد دیگر را شرکت به صورت وام سه ساله با نرخ 4 درصد( با شرط داشتن یک ضامن) و بدون هیچ گونه بوروکراسی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد.

دهقانیان افزود: سال گذشته در شورای بخش مرکزی نظرسنجی در خصوص احداث نیروگاه های خورشیدی انجام گرفت که تمامی اعضای شوراها و دهیاران با احداث نیروگاه موافق بودند و تنها مشکل آن ها کمبود بودجه بود.

مدیر بازرگانی چهار خورشید سپهر نیلگون تصریح کرد: اگر به 50 درصد مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی از سوی دولت و یا نهاد حامی آن ها وام پرداخت شود، 50 درصد دیگر را شرکت ما به صورت وام تقبل خواهد کرد.

*تا حد امکان باید بوروکراسی های موجود را کاست

در بخش دیگری از این نشست؛ مهدی تقوایی، رئیس گروه هماهنگی امور سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در صورت احداث نیروگاه های خانگی انرژی خورشیدی، امکان آسیب دیدگی تولید برق کشور به مراتب کاهش می یابد.

تقوایی تصریح کرد: 30 متر مربع برای احداث یک نیروگاه خانگی کافی است، لذا هر فردی می تواند روی پشت بام منزل خود نیروگاه خورشیدی احداث کند البته ملک باید در اختیار فرد باشد اما تفاوتی نمی کند ملک ششدانگ باشد یا قولنامه ای.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در صورت خرابی تجهیزات، باید کارانتی در بازه زمانی مطلوب در اختیار مددجوی کمیته امداد و بهزیستی قرار گیرد تا مشکلی بر مشکلات وی افزوده نشود.

وی یادآور شد: برخی اوقات انعقاد قراردادها با تاخیر انجام می گیرد و هزینه های ناشی از آن برای مددجو بسیار سنگین است، لذا تا حد امکان باید از بوروکراسی های موجود کاست. همچنین پرداخت به موقع تسهیلات نیز در اجرای طرح مذکور اهمیت است، اگر تسهیلات به موقع پرداخت شود، فرد دچار جریمه و ضرر و زیان نخواهد شد.

تقوایی عنوان کرد: ایده آقای استاندار آن بود که مزارع انرژی خورشیدی ایجاد کنیم، بدین معنا که می توان به جای احداث نیروگاه ها روی پشت بام منازل، این طرح را در مزارع پیاده سازی کرد البته ناگفته نماند مسئولان مربوطه وام را به فرد می دهند نه به شرکت تعاونی. این در حالی است که خرد جمعی می تواند نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد. به طور مثال قابلیت رسیدگی و بازرسی از نیروگاه ها با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: استانداری باید به اعضای شورای راهبردی اضافه شود، چرا که منابع و امکاناتی در حوزه کمک های فنی و اعتباراتی در اختیار این ساختار است، ما از طرح مذکور بسیار حمایت می کنیم، چرا که این طرح ها باعث تولید انرژی برق می شود و می توان نسبت به صادرات این انرژی  به سایر کشورها اقدام کرد.

*احداث نیروگاه های خورشیدی با تسهیلات ارزان قیمت، توجیه اقتصادی دارد

احسان سدیری، کارشناس ناظر طرح های فتوولتائیک شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در سخنانی عنوان کرد: پنل های خورشیدی 0.9 درصد در طول یکسال کاهش راندمان دارند و این مسئله منطقی است، چرا که هر تجهیزاتی به مرور زمان دچار کاهش راندمان خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با ساز و کاری که فراهم آمده، مجوزهای لازم را در مدت زمان کوتاهی ارائه می کنیم و بوروکراسی چندانی در این حوزه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه احداث نیروگاه های خورشیدی با هزینه 36 میلیون تومان امکان ناپذیر نیست، تصریح کرد: خوشبختانه شرکت توزیع برق مشهد تاخیری در پرداخت های خود نداشته است، در صورتی که به نیروگاه ها تسهیلاتی با بهره پایین اعطا شود، توجیه اقتصادی ایجاد می کند. به بیان دیگر این روند باید در مرحله امکان سنجی، انعقاد قرارداد، اجرا و بهره برداری به درستی صورت بگیرد تا مزایایی که ذکر شد، محقق شوند.

*بوروکراسی نباید موجب ضرر و زیان مددجو شود

در ادامه مجتبی حسین نژاد، معاون مشارکت، اشتغال و هماهنگی موسسات غیردولتی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون 20 طرح را در حوزه احداث نیروگاه های خورشیدی اجرایی کرده ایم،  ادامه داد: اداره کل بهزیستی از 49 میلیارد اعتبار موجود بایستی، 10 میلیارد را برای احداث نیروگاه های خورشیدی هزینه می کرد اما واقعیت این است که از مجموع طرح هایی که اجرا شده، هنوز نتیجه مطلوبی عاید نشده است.

وی تاکید کرد: باید برای مددجو درآمد ایجاد کنیم نه آنکه او را به یک بیکار بدهکار تبدیل نماییم. از زمان انعقاد قرارداد تا اجرای طرح مدت زمان طولانی سپری می شود که عدم هماهنگی های مرکز با شرکت برق استان نیز مزید بر علت می گردد و در این بازه زمانی مددجو باید اقساط تسهیلات خود را پرداخت کند همچنین با گذر زمان دستگاه ها و تجهیزات کیفیت و کارایی خود را از دست خواهند داد. مجموع این رویه به ضرر و زیان مددجو منجر می شود.

معاون مشارکت، اشتغال و هماهنگی موسسات غیردولتی بهزیستی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تمامی این مسائل باید کارشناسی شود تا ما از این بابت مطئن شویم که مددجوی بهزیستی حداقل ماهی 200 هزار تومان درآمد خواهد داشت. فرآیند تضامین نیز باید مشخص باشد تا مددجوی بهزیستی به واسطه این بحث با چالش مواجه نشود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی