نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی پایه گذار دولت مردم پایه است

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی پایه گذار دولت مردم پایه است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 29 خرداد 1398

در دومین نشست معین های اقتصاد مقاومتی با استاندار خراسان رضوی تاکید شد:

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی پایه گذار دولت مردم پایه است

دومین نشست معین های اقتصادی خراسان رضوی با هدف بررسی عملکرد و موانع پیش روی آن ها، با حضور استاندار در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در این نشست با تاکید بر اهمیت تلاش کارگزاران حکومتی برای بهره گیری از منابع در جهت تحقق آبادانی، گفت: روزی باید پاسخگوی این باشیم که چقدر از مالیاتی که گرفته شده منجر به آبادانی شهرها و روستاها شده است. معین های اقتصادی در جهاد واقعی سازندگی مشارکت داوطلبانه دارند و این کاری است که ارزش دنیا و آخرت را برای ایشان تامین خواهد کرد.

وی اظهار کرد: برداشت من از گزارش هایی که تا به امروز از سوی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان ارائه شده، این است که در مدت کوتاهی، در این نهاد مردمی انسجامی مطلوب شکل گرفته و دبیرخانه این نهاد به دنبال کمک به همه معین ها و پشتیبانی از آنهاست و ما باید به طور شبانه روزی امکان پاسخگویی برای حوزه معین های اقتصاد مقاومتی را فراهم آوریم. اینکه تاکنون 84 درصد معین ها وارد عرصه فعالیت شده اند، نشان دهنده عملکرد مطلوب نهاد مردمی است. همچنین این نکته که مجوزها با تاخیر بسیار زیادی برای ایجاد واحدهای صنعتی و کشاورزی صادر می شود را قبول دارم و بارها گفته ایم که این موضوع باید از سوی دستگاه های متولی اصلاح شود و بروکراسی سختی که برای مجوزها وجود دارد، به طور جدی کاهش یابد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ضرورت اجرای طرح «مدرسه تا بازار» در استان گفت: باید دانش آموزان را از پایه آموزش دهیم تا وقتی فارغ التحصیل می شوند، مشکل بازار کار برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، بحث من اصلاح دولت دیوان سالار و بروکراسی اداری است. نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی پایه گذار دولت مردم پایه است نه دولت دیوان سالار و ما قصد داریم تعداد معین های استان را ظرف چند ماه آینده به عدد 100 برسانیم. امیدواریم ایده ای که در خراسان شروع کردیم، درختی تنومند شود و بتوانیم ایده مذکور را در تمام کشور توسعه دهیم.

رزم حسینی با بین اینکه ما باید ادبیات مشترک توسعه داشته باشیم، افزود: توازن توسعه ای با الحاق معین ها محقق می شود؛ اگر معین شهرستان رشتخوار کاری انجام داده، باید با معین مجاور خود در خواف یکدیگر را پوشش دهند و همپوشانی ایجاد شود تا سیال بودن توسعه در تمام استان اتفاق بیافتد. معین ها در حل مشکلات یکدیگر همراه باشند تا وقتی حرف از توسعه منطقه ای میزنیم، به معنای آن باشد که همه همراهند و رشد می کنند.

وی یادآور شد: کار اقتصادی که در منطقه ای شروع می شود و انجام میگیرد، آثاری دارد که در حوزه فرهنگی و اجتماعی مشهود است. از طرفی ممکن است با مقاومت هایی از سوی مردم همراه باشد که برای این موضوع باید کاری فرهنگی انجام بگیرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: ما گام به گام تمام تسهیلات، امکانات و یا امتیازات احتمالی را به سمت معین های اقتصاد مقاومتی به عنوان اربابان توسعه سوق می دهیم و به مدد ظرفیت های موجود و داشته هایی که خود فراهم می آورند، توسعه استان را محقق می کنند. در این میان نقش ما نیز نظارت موثر بر این روندها و رویه ها خواهد بود.

وی ادامه داد: خراسان رضوی دارای قابلیت های بسیاری است و روند توسعه استان باید به گونه ای باشد که هر زائری که وارد این خطه می شود، تحول فراهم آمده را مشاهده کند؛ این اتفاق نمی‌افتد مگر در سایه هم گرایی و هم افزایی که امروز در خراسان ایجاد شده و به گفته بسیاری بی بدیل است.

رزم حسینی خطاب به معینهای اقتصاد مقاومتی استان گفت: در کارگروه های فکری از ظرفیت دانشگاهیان و نیز از حضور امامان جمعه و کمک هایشان استفاده کنید. ما معینها را ارزیابی خواهیم کرد و در نهایت به آن ها کارت طلایی و نقره ای می دهیم تا از امتیازاتی چون امکان دسترسی به مسئولان استان به راحتی برخوردار باشند و این امر به رقابت توسعه فرهنگی و اقتصادی استان کمک می کند.

او خاطر نشان کرد:در حال حاضر پیش نویس پیوست فرهنگی معین های اقتصاد مقاومتی از سوی معاونت سیاسی- امنیتی و اجتماعی استانداری در دست تدوین است و پش از اتمام و بررسی لازم به معین ها ابلاغ خواهد شد.

*انعقاد 62 تفاهم نامه توسط معین های اقتصادی

در ادامه، علی اکبر لبافی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و با تاکید بر لزوم تلاش جدی برای تحقق طرح مثلث توسعه اقتصادی استان گفت: این تلاش را در معین هایی که انتخاب شده اند به خوبی مشاهده می کنیم. در کمتر از دوماهی که این نهاد مردمی در استان کار خود را آغاز کرده است، ساز و کار اجرایی را فراهم کرده ایم تا این نهاد که یک ریال کمک دولتی ندارد و هزینه کرد دولتی در آن انجام نمی شود و تمام فرایندهایش نیز به طور مردمی و با همت بخش خصوصی صورت می گیرد؛ به شاکله اصلی پیگیری امور معین های اقتصادی و بخش خصوصی و عمومی تبدیل شود.

وی افزود: برای اداره نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان ساختاری تعریف کردیم و در دو ماه گذشته نیز اقداماتی همچون تشکیل کانال ارتباطی بین معین ها، تهیه و ارسال گزارش ها به این این شرکت ها و نهادهای توسعه گرا، تعریف برنامه گام به گام و انتقال تجارب، پیگیری مستمر میزان پیشرفت فعالیت و مشکلات معین ها، تعریف سامانه ثبت پروژه‎ها و ایجاد پورتال مکاتبات برای آن ها را به سرانجام رساندیم و سعی کردیم تا با اضلاع مثلث اقتصادی ارتباط موثری برقرار کنیم.

لبافی با اشاره به ارزیابی انجام شده از معین های استان تصریح کرد: از مجموع 26 فرمانداری شهرستان هایی که تفاهم نامه مثلث توسعه اقتصادی را امضا کرده اند، 70 درصد فرمانداری ها به مکاتبات ما پاسخ داده اند.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی های ما نشان می دهد که از 62 تفاهم نامه منعقد شده در مناطق 12 گانه خراسان رضوی با معین های اقتصادی، 84 درصد آن ها در بهمن و اسفندماه پارسال امضا شده است که البته 9 درصد از این تعداد هنوز عملیات اجرایی خود را شروع نکرده اند، 66 درصد معین ها در گام اول و دوم برنامه ها هستند و 25 درصد در گام های سوم و چهارم قرار دارند.

وی در تشریح این گام ها توضیح داد: گام نخست شناخت منطقه و ظرفیت‌های آن است، در مرحله دوم ایجاد زیرساخت برای نظام‌سازی فکری مبتنی بر الگوی تهیه‌شده انجام می گیرد. گام سوم تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده و نظام‌سازی شکلی خواهد بود و گام چهارم، فراهم آوردن زمینه اجرای الگوی مذکور می باشد، در مرحله پنجم عملیاتی کردن طرح در منطقه و در گام آخر بررسی کل فرآیند صورت می گیرد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی سپس خلاصه ای از اقدامات انجام شده از سوی معین های اقتصادی شهرستان های مختلف استان را به سمع و نظر حضار رساند.

در ادامه، لبافی گفت: اطلاعات جمع آوری شده معین ها حاکی از آن است که 94 تسهیلگر تاکنون در شهرستانها آموزش دیده اند، 11 صندوق خرد روستایی و شهری ایجاد شده، 598 قرارداد در شهرستان ها امضا شده که مبلغ پیش بینی شده برای این قراردادها 9820 میلیارد تومان و اشتغالزایی پیش بینی شده برای آن ها 49 هزار فرصت شغلی است.

وی میزان پیشرفت در اجرای قراردادها را بین صفر تا 20 درصد اعلام کرد و افزود: 36 هسته کار و زندگی در شهرستان ها تشکیل شده و 33 هسته هم نیز در حال تشکیل است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان در تشریح مهم ترین موانع موجود در روند اجرای مثلث توسعه اقتصادی استان تصریح کرد: برخی از معین ها تخصص خاصی دارند و فقط در یک حوزه می توانند اقدامات توسعه گرای خود را صورت دهند، به همین منظور طبق برنامه ریزی ما، امکان الحاق معین ها برای انجام امور همه حوزه ها وجود دارد. نکته دیگر اینکه بسیاری از دستگاه های ذی ربط و معین ها از فرایند اخذ مجوزها گلایه دارند و این روند با شرایط موجود همخوانی ندارد. پیشنهاد شده تا براساس توقعی که از اضلاع مثلث وجود دارد، مشکل  در قالب حاکمیت شهرستانی حل شود.

*فرمانداران موظفند به معین ها اقتصادی کمک کنند

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در سخنانی گفت: تاکنون برخی معین های اقتصادی اقدامات خوبی را انجام داده اند و سایر معین ها نیز از تفاهم نامه و قراردادها و مذاکرات مشترک استفاده می کنند و ما نیز آمادگی کمک به آنها را داریم.

وی افزود: از ده روز آینده به اتفاق مدیران اقتصادی استان، شهرستان به شهرستان وضعیت معین‌ها را بررسی خواهیم کرد. همه فرمانداران و دستگاه های اجرای موظف به کمک به معین ها هستند.

رسولیان با اعلام اینکه ساز و کاری برای اطلاع رسانی اقدامات خوب معینها ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: تسهیلگرانی که در استان آموزش داده ایم و یا معین ها و فرمانداران این افراد را شناسایی کرده اند، به معین ها معرفی خواهیم کرد. ضمن اینکه از ظرفیت برخی تسهیلگرانی که قبلا سپاه به آن ها آموزش داده نیز می توان استفاده کرد.

وی درباره ایجاد صندوق هایی توسط معین های اقتصادی گفت: سپاه پاسداران در گذشته در مناطق مختلف صندوق هایی ایجاد کرده و در روستاها نیز باید از آن استفاده کرد و در صورتی که صندوق سپاه در روستا و منطقه ای نباشد، باید صندوق جدیدی ایجاد نمود.

*کارنامه چند ماهه معین های استان

در ادامه این نشست، برخی از معین های اقتصادی استان به بیان عملکرد، برنامه ها و مشکلات موجود در مسیر کار خود پرداختند. ابتدا تریبون در اختیار زردوزنیا، نماینده آستان قدس رضوی و معین اقتصاد مقاومتی سرخس و چناران قرار گرفت. او گفت: دیدگاه ما این است که معین باید مدیریت یکپارچه‌ای برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها داشته باشد و بر همین اساس تاکنون حدود 150 جلسه برگزار کرده ایم؛ البته ما در حوزه مدیریت فقط به عرصه اقتصاد توجه نکرده ایم و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را هم مدنظر قرار داده ایم.

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در روند کار تاکید کرد: نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی باید از سوی استانداری وجاهت پیدا کند تا ما شاهد همکاری بیشتری از سوی دستگاه های اجرایی باشیم. هم اکنون در چند صد هزار هکتار از اراضی بین آستان قدس و دولت اختلاف وجود دارد و این مسئله باعث عدم استفاده از آن فضاها برای ایجاد اشتغال می شود.

وی افزود: ما هنوز نتوانسته ایم در بحث تسهیلگران ورود کنیم و باید حق الزحمه و هزینه آن ها مشخص شود. کندی روند کار در صدور مجوزها هم ما را دچار مشکل می کند؛ یک طرح باارزش بیش از یکسال طول می کشد تا در سامانه ثبت شود و مسئولان می گویند یک سال دیگر زمان می برد تا مجوزها صادر شوند.

احمد واحدی، نماینده قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) و معین اقتصادی صالح آباد و ۱۶ دهستان نیز اظهار کرد: ما در صالح آباد و 16 دهستان این شهرستان، 86 روستا را با جمعیتی بالغ بر 85هزار نفر تحت پوشش داریم و در 5 محور عمران، اشتغال، تعلیم و تربیت، سلامت و فرهنگی، برنامه‌ریزی و مطالعاتی در این روستاها داشته ایم. مجموع درآمدزایی ما در بحث های مختلف 4میلیارد و 300 میلیون تومان با اشتغالزایی برای150 نفر است. تسهیلگران ما شناسایی شده اند و 4 روستای پایلوت را هم برای کار در حوزه اشتغالزایی شناسایی کرده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه آب و کشاورزی یک قنات ما هر ساله 100 تا 150 هکتار از اراضی را سطح زیر کشت داشت اما با لایروبی که انجام شد، هم اکنون 800 هکتار سطح زیر کشت این قنات است.

علی برغمدی، مدیرعامل موسسات بنی هاشم و معین اقتصادی هفت روستای شهرستان جوین نیز با طرح این سوال که چرا منابع روستاها به جای دیگری برود؛ گفت: ما در روستای برغمد دو تعاونی مصرف ایجاد کردیم و منابع مردم برای خود آن ها استفاده می شود. با این کار ما نیازی به کمک دولتی نداریم و تاکنون تقاضای تسهیلات نداشته ایم. ما 4 هدف را مشخص کردیم و اولین نیازمان، ایجاد صندوق قرض الحسنه بود که در حال حاضر دارای 10 هزار نفر عضو است. گام بعدی ما ایجاد موسسه خیریه بود که 16 هزار نفر حامی دارد و 750 خانوار تحت پوشش این موسسه هستند. همچنین ایجاد بستر لازم برای کاریابی یکی دیگر از اهداف ما بود.

مهدی بروخیان نماینده سنگ آهن خواف و معین اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار، با بیان اینکه در بین 51 معین اقتصادی استان جزو 3 معین برتر هستیم، ابراز کرد: تصمیم ما کمک رسانی به مردم با رویکرد تسهیل گری است اما زمان اخذ مجوزها برای پروژه ها یکی از مشکلات ماست. اگر فرماندار و تیم اجرایی شهرستان همراه ما نباشد به عنوان معین اقتصادی نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

وی ادامه داد: ما تاکنون در دو محور فعالیت کرده‌ایم؛ نخست افزایش ظرفیت صنایع موجود و فعال و دوم ایجاد صندوق خرد برای صنایعی است که می توانست با کمک این صندوق ها تشکیل شود و بر همین اساس 20 صندوق خرد در شهرستان رشتخوار ایجاد شده است.

سپس نوبت به نماینده بانک رسالت و معین اقتصادی کاخک، گناباد و بجستان رسید؛ لبافی در خصوص بانک رسالت گفت: این بانک شبکه ای ایجاد کرده که تمام فرآیند کار، از خرید مواد اولیه گرفته تا ابزار فروش و بازار را در اختیار بانک قرار داده است، به نحوی که پول نقد در اختیار فرد قرار نمی گیرد و ابزار کار خریداری می شود.

نماینده «بانک رسالت» نیز اظهار کرد: تولید در شهرهای کوچک و مصرف در شهرهای بزرگ در کنار کارآفرینی اجتماعی از اهداف ماست. ما با هدف گفتمان سازی درباره اهداف شبکه، مردم را به سمت همیاری اجتماعی سوق می دهیم. ایجاد اشتغال خانگی با تسهیلاتی که سود بالایی دارد، سخت است اما بانک رسالت با تسهیلات قرض الحسنه و بدون سود، کمک خوبی به مردم منطقه می کند و تاکنون 25 هسته فعال در قالب دو رشته دامپروری سبک و پوشاک در منطقه شکل گرفته است.

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس هیات مدیره پارت صنعت توس گستر و معین اقتصاد مقاومتی روستاهای مند و ... شهرستان گناباد(منطقه 12 ) نیز با اشاره به ظرفیت تولید انرژی پاک به عنوان یکی از ویژگ یهای استان تصریح کرد: پیشنهاد ایجاد هزار نیروگاه در این زمینه در روستاهای مستعد داریم؛ این کار به کمک معین ها قابل انجام است و استان خراسان می تواند در بحث نیروگاه های پراکنده روستایی در کشور پیشرو باشد.

«رضا حسینی»، مدیر طرح و برنامه شرکت ایران خودرو و معین اقتصادی بخش احمدآباد شهرستان مشهد نیز با اشاره به اینکه معین شدن فرصتی شده تا خارج از حوزه تخصصی مان ورود کنیم، گفت: در اولین گام یک طرح استراتژیک را تهیه می کنیم و ایجاد یک زنجیره خوب و ارزش آفرین در میان این طرح ها باید دیده شود. وی البته تاکید کرد که اگر از معین های تخصصی در حوزه کاری خودشان استفاده شوند، بهتر خواهد بود.

*یک تفاهم نامه برای توسعه آموزش

در ادامه تریبون در اختیار حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان و معین اقتصادی شهرستان نیشابور و فیروزه قرار گرفت. او نیازسنجی برای آموزش های فنی و حرفه ای و اقدامی عملیاتی برای ایجاد اشتغال را از اهداف این معین دانست و گفت: در واحدهای صنعتی ظرفیت هایی هست که باید با همکاری فنی و حرفه ای در این زمینه ورود کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که طرح های معین فیروزه و نیشابور در دو سه ماه آینده پیشرفت خوبی داشته باشد.

احمدی افزود: آنچه در حوزه خاص فولاد خراسان می توانیم تخصیص منابع کنیم، در زمینه آبخیزداری و آبخوان داری روستاهای اطراف است. ما برای کمک به صنعتی کردن کشاورزی در حال الگوبرداری هستیم.

افشین رحیمی گل خندان مدیرکل مرکز آموزش فنی و حرفه ای استان نیز اظهار کرد: ما حاضر به همکاری با معین های اقتصاد مقاومتی و آموزش نیروها به طور رایگان هستیم و جلسات متعددی با فرمانداران برخی شهرستانه ا داشتیم و تاکنون در این خصوص تفاهم نامه هایی امضا شده است.

علی اصغر طالبان زاده، مشاور مدیرکل منابع طبیعی استان و نماینده معین شهرستان بجستان هم از ایجاد 11 صندوق توسعه روستایی با عضویت 149 نفر توسط این اداره کل خبر داد و گفت: 76 صندوق دیگر هم در آینده ایجاد خواهد شد و تا پایان سال 14 تعاونی روستایی ایجاد می کنیم که آن ها را نیز با معینهای اقتصادی شهرستان مرتبط خواهیم کرد.

در پایان این نشست، تفاهم نامه ای فی مابین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و مجتمع فولاد خراسان با هدف آموزش نیروهایی که از سوی این شرکت معرفی می شوند، به امضا رسید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی